Majoritatea companiilor româneşti - 60% - reacţionează abia când ajung la criză de lichidităţi, relevă un studiu privind restructurarea şi gestionarea crizei realizat de compania de consultanţă Roland Berger RB şi prezentat azi de Mihnea Rădulescu, manager de proiect la RB.
Înaintea falimentului, o companie traveresează mai multe etape - criza strategică, criza de profitabilitate şi criza de lichidităţi, iar o companie care ajunge deja în criza de lichidităţi are şanse mult mai mici de a evita falimentul, chiar dacă aplică un program de restructurare, avertizează consultanţii de la RB.
Încă din etapa crizei strategice, 35% dintre companiile din Europa de Vest reacţionează imediat, iar în ECE procentajul este de 39%. În Occident, 60 % dintre companii iau măsuri în faza crizei de profitabilitate şi numai cinci la sută aşteaptă criza de lichidităţi, iar în ECE procentajele sunt de 49% şi respectiv 12%.
Principalele instrumente de avertizare indicate de managerii europeni sunt planificarea strategică, sistemul de management al informaţiilor şi întâlnirile lunare de evaluare.
Potrivit studiului "Restructurarea ca soluţie de gestionare a crizei" al RB, care vizează percepţia managerilor europeni despre criză şi măsurile pe care doresc să le implementeze, tendinţa generală este de pesimism privind viitorul apropiat din punct de vedere economic.