SUPLIMENT RETAILExplozie a pieţei B2B în sectorul eCommerce

Ziarul BURSA #Companii / 28 iunie

Cristi Movilă, Eastern Europe General Manager VTEX

Cristi Movilă, Eastern Europe General Manager VTEX

(Interviu cu Cristi Movilă, Eastern Europe General Manager VTEX)

În ultima perioadă a fost observată o explozie a pieţei B2B în sectorul eCommerce, ne-a spus Cristi Movilă, Eastern Europe General Manager VTEX, evidenţiind că, până de curând, acest segment era ancorat în comenzi telefonice şi prin e-mail. Având un potenţial imens şi venituri pe măsură, piaţa respectivă a început treptat să adopte tehnologii de ecommerce moderne, de la marketplace-urile integrate la Live Shopping, ne-a mai transmis reprezentantul VTEX, în cadrul unui interviu.

Reporter: Cum s-a schimbat ecommerce-ul în actualul context geopolitic şi care sunt perspectivele sale?

Cristi Movilă: Perioada de pandemie a însemnat o evoluţie rapidă a comerţului digital, atât la nivel global, cât şi la nivel local. Foarte mulţi oameni au comandat online pentru prima oară, au remarcat avantajele acestui canal şi au început să-l prefere. Trendul continuă şi în contextul actual geopolitic, însă nu cred ca vom mai avea creşteri spectaculoase. Româ­nii preferă să cumpere online pentru că se pot documenta mai mult, pot compara produsele în diferite magazine online şi pot căuta cele mai bune preţuri. Sunt înclinaţi să cumpere mai mult produse sau servicii strict necesare, de aceea cred că viitoarea creştere se va datora numărului de comenzi, nu valorii lor.

2022 ar trebui să fie anul în care brandurile şi retailerii îşi ascultă mai atent clienţii, le înţeleg nevoile şi îşi adaptează portofoliul de produse şi experienţele de cumpărare la noul context economic. Suntem în etapa de maturizare a pieţei şi cred că tot mai multe companii vor căuta din ce în ce mai mult soluţii prin care să-şi eficientizeze operaţiunile de comerţ şi care să le ajute să-şi analizeze şi să-şi controleze mai bine businessul.

Reporter: Care sunt principalele provocări ale domeniului?

Cristi Movilă: Cred că una dintre principalele provocări ale prezentului a rămas lipsa stocurilor. Din păcate, mulţi retaileri încă au probleme legate de lanţul de aprovizionare, multe porturi, depozite sau uzine de producţie având accesul blocat sau îngreunat.

Pe lângă aprovizionare, inflaţia şi războiul au un impact economic negativ asupra pieţei, afectându-i atât pe clienţii noştri, cât şi pe cumpărători. De aceea, ne concentrăm pe susţinerea magazinelor cu soluţii tehnologice care le ajută să se adapteze rapid şi să-şi micşoreze costurile operaţionale.

O altă provocare la nivel de piaţă este lipsa de specialişti formaţi în domeniu. Din acest motiv, inves­tim în formarea tinerilor printr-un curs de ecommerce lansat la Universitatea Politehnica din Bucureşti pentru studenţii din anul trei, o premieră pe piaţa din România. Alături de acest curs, la care predau inclusiv specialişti în comerţ din cadrul VTEX România, am creat programul de formare Digital Commerce Specialist cu o durată de doi ani pentru proaspăt absolvenţi de facultate, care începe în ianuarie în fiecare an. Din acest punct de vedere, cred că alimentarea pieţei cu noi specialişti ar trebui să fie un obiectiv pe termen lung pentru toţi jucătorii din piaţă.

Reporter: Ce instrumente au la îndemână magazinele online pentru a se diferenţia pe piaţă?

Cristi Movilă: Îndrăznesc să spun că, odată cu încetinirea creşterii pieţei de comerţ, nu vom vedea o scădere majoră a strategiilor de diferenţiere sau a bugetelor de marketing şi dezvoltare. Din contră, cred că vom vedea abordări din ce în ce mai curajoase. Eşti un brand nou înfiinţat de fashion şi vrei să te adresezi tinerilor cumpărători? Foloseşte comerţul conversaţional şi vorbeşte cu publicul tău în platformele unde el îşi petrece deja majoritatea timpului. Ai un magazin mare de produse electronice şi vrei să-ţi măreşti rata de retenţie? Construieşte-ţi o strategie de live shopping şi depăşeşte simpla descriere de produs!

Desigur, multe dintre aceste strategii depind de capabilităţile şi adaptarea platformei tale de comerţ. De exemplu, clienţii VTEX au acces la astfel de funcţionalităţi fără dezvoltări suplimentare, iar capabilităţile omnichannel şi de marketplace nativ îi pot ajuta să se extindă şi chiar să exploreze noi modele de business.

Reporter: În ce măsură magazinele online de la noi fac pasul pentru transformarea în marketplace-uri aşa cum se întâmplă la nivel internaţional?

Cristi Movilă: Marketplace-urile sunt printre cele mai de succes modele de business, însă în România acestea sunt încă la început de drum. Din fericire, din ce în ce mai mulţi clienţi ne întreabă despre aceste funcţionalităţi şi despre strategii de extindere prin intermediul unui marketplace, aşa că ne aşteptăm să creştem rapid pe acest segment. De exemplu, elefant.ro a lansat recent, alaturi de VTEX, propriul marketplace, un semn că aceasta este direcţia spre care se vor îndrepta din ce în ce mai mulţi jucători maturi - şi aici vorbim atât de segmentul B2C, dar şi B2B. Până la urmă este o modalitate facilă de a atrage noi venituri şi a te extinde pe noi verticale, fără ca business-ul tău să "îşi bată capul" cu stocarea noilor produse sau cu logistica necesară vânzării lor.

Reporter: Ce servicii oferă în prezent VTEX şi ce costuri implică acestea?

Cristi Movilă: VTEX furnizează o platformă enterprise de comerţ digital cu ajutorul căreia brandurile şi retailerii îşi conduc operaţiunile de comerţ. Practic, contribuim la accelerarea dezvoltării afacerilor lor prin furnizarea unei soluţii complete de comerţ B2B şi B2C, marketplace şi Order Management System.

Platforma noastră aduce laolaltă toate canalele de vânzare ale unui comerciant şi acoperă în mod nativ peste 90% din nevoile clienţilor. Pentru restul, punem la dis­poziţie clienţilor un întreg ecosistem de aplicaţii şi dezvoltări. Mai mult, platforma noastră de dezvoltare, VTEX IO, oferă clienţilor o metodă rapidă de a îmbunătăţi şi configura platforma.

Reporter: Care sunt cele mai active domenii în comerţul digital?

Cristi Movilă: IT&C şi fashion continuă să fie cele mai active segmente de business în comerţul digital, adică cele în care fie se deschid cele mai multe magazine online, fie vânzarea online este tot mai accelerată. În acelaşi timp, cresc segmentele de auto şi piese auto, alături de cele de produse cosmetice, retail alimentar şi home & deco.

Am observat totodată, inclusiv la clienţii noştri, o adevărată explozie a pieţei B2B, o piaţă până de curând ancorată în comenzi telefonice şi prin e-mail. Această piaţă, cu potenţial imens şi veni­turi pe măsură, a început treptat să adopte tehnologii de ecommerce moderne, de la marketplace-urile integrate la Live Shopping. Un exemplu aici este Macromex, unul dintre clienţii VTEX, care şi-a digitalizat complet activităţile B2B, cu rezultate remarcabile.

Reporter: Ce planuri de in­vestiţii are VTEX pentru anul în curs?

Cristi Movilă: Cum ecommerce- ul este un domeniu în plină evoluţie, continuăm să inovăm pentru a sprijini retalerii să vândă orice produs, oricând, de oriunde şi către orice regiune. Nevoile clienţilor şi dorinţele consumatorilor finali se reflectă în platforma şi serviciile pe care le oferim, lucrând constant la o soluţie unificată care să acopere toate nevoile unui retailer în online.

Viziunea noastră este ca VTEX să fie un panou de control pentru toată activitatea de comerţ, astfel încât clienţii să-şi gestioneze 100% din comenzi prin intermediul platformei noastre, indiferent de canalul de vânzare.

Adiţional, investim constant în educaţia pieţei de ecommerce, conştienţi fiind că propriul succes este strâns legat de maturitatea şi receptivitatea acestei pieţe.

Reporter: Mulţumesc!

Cotaţii Internaţionale

vezi aici mai multe cotaţii

Bursa Construcţiilor

www.constructiibursa.ro

csalb.ro
Electromagnetica
arsc.ro

Curs valutar BNR

10 Aug. 2022
Euro (EUR)Euro4.9132
Dolar SUA (USD)Dolar SUA4.8027
Franc elveţian (CHF)Franc elveţian5.0576
Liră sterlină (GBP)Liră sterlină5.8083
Gram de aur (XAU)Gram de aur277.1595

convertor valutar

»=
?

mai multe cotaţii valutare

Cotaţii Emitenţi BVB
Bursele din regiune
Cotaţii fonduri mutuale
Teatrul Național I. L. Caragiale Bucuresti
Carte - Golden calf - the meaning of interest rate
Carte - The crisis solution terminus a quo
www.agerpres.rowww.dreptonline.rowww.hipo.ro