SUPLIMENT RETAILEste loc de creştere în comerţul electronic din România

Ziarul BURSA #Companii / 28 iunie

Steffen Heringhaus, fondatorul Five Elements Digital

Steffen Heringhaus, fondatorul Five Elements Digital

(Interviu cu Steffen Heringhaus, fondatorul Five Elements Digital)

Comparativ cu pieţele mai mature, comerţul electronic din România este încă mic - 10% în 2021 vs 15% în Polonia sau 30% în Marea Britanie, subliniază Steffen Heringhaus, fondatorul Five Elements Digital, care opinează că, în acest context, este loc de creştere.

Reporter: Ce perspective are retailul online, în noul context geo-politic?

Steffen Heringhaus: Retailul online a crescut imens în ultimii ani şi a făcut un salt adevărat în timpul pandemiei. Cu ocazia finalului restricţiilor, am anticipat o deccelerare mică a vânzărilor online, întrucât oamenii vor să recupereze timpul petrecut prea mult acasă. În general, în Româ­nia mai avem de crescut: comparativ cu pieţele mai mature, comerţul electronic din România este încă mic: 10% în 2021 (AMRO) vs 15% în Polonia sau 30% în Marea Britanie. Deci, în general, este loc de creştere. Nu cred că situaţia actuală geo-politică influenţează piaţa de online într-un mod special. Mai degreabă mă aştept că efectele se vor manifesta în economia întreagă în egală masură.

Reporter: Cărui segment de clienţi vă adresaţi şi cu ce avantaje veniţi în faţa concurenţei?

Steffen Heringhaus: Majoritetea clienţilor noştri sunt companii medii spre mari, unele chiar şi enterprise. Servim cu succes şi IMM-uri şi start-up-uri cu obiective ambiţioase şi planuri de afaceri susţinute. Avem experienţă unică în zona de content şi publishing, anunţuri şi classifieds sau, în general, site-uri mari şi pieţe competitive. Servim şi mulţi clienţi din zona de comerţ electronic, B2C sau chiar B2G. Mulţi dintre aceştia se confruntă cu concurenţa într-un duopol sau oligopol şi işi doresc aici un avantaj competitiv.

Reporter: Ce servicii oferiţi şi care sunt costurile pe care le presupun acestea?

Steffen Heringhaus: SEO şi performance marketing - noi ajutăm clienţii noştri să vândă mai mult prin motoare de căutare, în mod special Google. Cel mai popular serviciu al nostru este SEO - optimizarea pentru motoarele de cautare şi toate aspectele lui: de la audit la servicii complete lunare sau proiecte/campanii speciale şi link building, intervenţie la penalizări sau chiar şi echipe inhouse de SEO, care ne contactează pentru a completa resursele lor.

Complementar şi stand-alone oferim servicii PPC (pay-per-click) sau performance marketing, adică Google Ads, Facebook Ads şi, după caz, LinkedIn şi Instagram. Pentru clienţii nostri din zona de publishing oferim şi administrarea reclamelor programatice/yield management, pentru a maximiza veniturile obtinuţe din publicitate.

Costurile variază, dar majoritatea clienţilor au bugete SEO între 1.200 de euro şi 2.000 de euro pe lună cu variaţii în creştere şi în scădere. Aces­tea fiind spuse, o campanie SEO cu bugete sub 1.000 de euro pe lună are doar în puţine cazuri speciale pers­pective de succes. La PPC bugetele variază între 2.000 de euro pe lună şi 200.000 de euro pe lună - incluzând fee-ul pentru agenţie.

Reporter: Care sunt paşii pe care un antreprenor trebuie să îi facă pentru a-şi deschide o platformă online de vânzare de produse?

Steffen Heringhaus: În primul rand, să aibă o ofertă atractivă, apoi să-şi aleagă o platformă, să investeas­că bani în prezentarea ofertei (fotografii, descrieri) şi să aibă asigurată zona de fullfillment (tot ce se întâmplă după vânzare: facturare, logistică, livrare) şi suport, iar apoi să folosească marketing-ul. În general, recomandăm să înceapă cu canalele plătite, precum Facebook şi Google Ads, apoi, după ce oferta a fost validată, merită o investiţie susţinută în SEO, care pentru site-uri noi de obicei durează aproximativ 12 luni până când rezultatele încep să fie semnificative în P&L.

Reporter: Din ce zonă vin cererile cu preponderenţă?

Steffen Heringhaus: Pentru noi, zona de publishing şi classifieds e importantă, însă avem şi un market share foarte mare aici, aşa că este puţin loc pentru cereri noi din aceas­tă zonă. Importante sunt zonele de comerţ electronic şi servicii (medicale, B2B, frumuseţe, lead generation). Ce au majoritatea clienţilor noştri în comun, însă, este că au deja o echipă de marketing inhouse, resurse de IT intern sau extern şi o poziţie bună în piaţa pe care vor să se consolideze.

Reporter: Credeţi că cererea din piaţă va continua să fie preponderent online şi dacă da, sunt pregătite platformele comerciale online să facă faţă unei astfel de cereri pe termen lung?

Steffen Heringhaus: Personal, mi s-ar părea trist dacă totul s-ar întampla online. Îmi place să mă duc la cumpărături şi să mă inspir cu oferte la care singur nu m-am gandit să le caut pe vreo platformă sau să interacţionez direct cu oamenii cu care lucrăm. Totuşi, văd în continuare loc pentru creşterea comerţului electronic. Nu văd neapărat o nevoie să transporte toată lumea cutii de apă de acasă dacă există un serviciu de livrare care poate să facă asta. Mi-aş dori, însă, ca aici să găsească comercianţii soluţii mai ecologice şi sustenabile.

Legat de creşteri - am crescut în fiecare an cu 30%-40%. Intenţionăm să menţinem acest ritm, dar ne este greu să îl depăşim, deoarece calitatea serviciilor rămâne pe primul loc, chiar dacă e uneori mai uşor să vinzi decât să livrezi.

Reporter: Cum a evoluat structura cererii şi ce tendinţe sunt în piaţă?

Steffen Heringhaus: Cererile au devenit mai multe şi mult mai profesionale. Bugetele mai susţinute, ţinând cont de competiţia crescută faţă de anii trecuţi.

Reporter: Ce cifră de afaceri aveţi după primul trimestru din 2022?

Steffen Heringhaus: Am atins aproape 200.000 de euro, cu creşteri conform planului. Servim în momentul de faţă peste 30 de clienţi, cu peste 50 de site-uri.

Reporter: Mulţumesc!

Cotaţii Internaţionale

vezi aici mai multe cotaţii

Bursa Construcţiilor

www.constructiibursa.ro

csalb.ro
Electromagnetica
arsc.ro

Curs valutar BNR

10 Aug. 2022
Euro (EUR)Euro4.9132
Dolar SUA (USD)Dolar SUA4.8027
Franc elveţian (CHF)Franc elveţian5.0576
Liră sterlină (GBP)Liră sterlină5.8083
Gram de aur (XAU)Gram de aur277.1595

convertor valutar

»=
?

mai multe cotaţii valutare

Cotaţii Emitenţi BVB
Bursele din regiune
Cotaţii fonduri mutuale
Teatrul Național I. L. Caragiale Bucuresti
Carte - Golden calf - the meaning of interest rate
Carte - The crisis solution terminus a quo
www.agerpres.rowww.dreptonline.rowww.hipo.ro