TradeVille: Aquila vrea să îşi dubleze EBITDA la cinci ani de la listare

F.A.
Ziarul BURSA #Companii / 23 iunie

TradeVille: Aquila vrea să îşi dubleze EBITDA la cinci ani de la listare

Aquila Part Prod Com SA are în plan să atingă, în următoarele 12 luni, o cifră de afaceri de un miliard de euro, respectiv să îşi dubleze EBITDA la cinci ani de la listare, conform afirmaţiilor făcute de Jean Dumitrescu, director al Relaţiei cu Investitorii, în cadrul evenimentului Quarterly Report. Cu acest prilej, Aquila a proiectat atât perspectivele de creştere ale industriei logisticii în România, cât şi aşteptările companiei în cel de-al doilea semestru din 2025, potrivit unui raport elaborat de Departamentul de Analiză al TradeVille.

Aquila, cel mai profitabil jucător din sectorul de distribuţie FMCG din România, conform datelor din 2024, îşi împarte activitatea în trei segmente de business: distribuţie, logistică şi transport internaţional, dintre care cea mai importantă este cea de distribuţie, cu o pondere de aproape 94% în cifra de afaceri. La finalul primului trimestru, punctele de desfacere prin care Aquila vinde produsele de larg consum se ridicau la 72.000. Compania acoperă peste 90% din piaţa de retail din România şi aproximativ 70% din cea a bunurilor de larg consum din Republica Moldova. Portofoliul companiei însumează în prezent peste 10.000 de produse, compus atât din branduri proprii (Gradena, LaMasă şi Yachtis), cât şi din branduri internaţionale de renume: Kinder, Raffaello, Snickers, Mars, Dero, Coccolino, Dove, Zewa, Whiskas, Pedigree, Hulala şi multe altele. Prin achiziţia Romtec, portofoliul grupului s-a extins cu peste 20 de branduri locale de produse pentru întreţinerea autoturismelor (Jet Xpert, Clima Xpert şi Brake Xpert), fabricate în cadrul unităţii de producţie din Iaşi. În acelaşi timp, prin cea de-a doua achiziţie finalizată în 2024, Parmafood, grupul a adăugat alte peste 100 de branduri în portofoliu, printre care Tabasco, Calvo, Mutti, Kikkoman, Serena, Wines, La Molisana şi Frescobaldi, iar prin achiziţia anunţată în ultimul trimestru al anului 2024, a companiei Kitax din Ungaria, a adăugat în portofoliu peste 10.000 de produse de igienă şi curăţenie.

Aquila a fost înfiinţată în 1994, fiind prezentă la bursă din anul 2021. Acţiunile companiei sunt incluse atât în indicele de referinţă BET, în care deţine o pondere de 1,6%, cât şi în indici internaţionali - Global Micro Cap şi FTSE Russell. În prezent, compania beneficiază de servicii de market making din partea a două societăţi de brokeraj locale în vederea susţinerii lichidităţii din piaţă.

Vasile Constantin-Cătălin, actualul director general, şi Dociu Alin-Adrian, director general adjunct, sunt fondatorii companiei şi, totodată, cei mai mari acţionari, împreună controlând peste 58% din totalul acţiunilor (la 31.12.2024).

Industria FMCG în România

Piaţa bunurilor de larg consum ("Fast-Moving Consumer Goods” - FMGC) este proiectată să crească la 228,6 miliarde de dolari până în 2032, cu un avans anual compus (CAGR) de 4,6%, susţinut de creşterea clasei de mijloc şi digitalizarea pieţelor.

Europa rămâne a doua cea mai mare piaţă FMCG din lume, impulsionată de expansiunea producţiei de băuturi, în timp ce SUA atrag investiţii datorită reglementărilor favorabile. La nivel global, Nestle (cu vânzări de 98,6 de miliarde de dolari în 2023), P&G (84 de miliarde de dolari), PepsiCo (92,5 miliarde de dolari), Coca-Cola (46 de miliarde de dolari) şi Unilever (65,5 de miliarde de dolari) dominau piaţa, reprezentând 3-4% din vânzările globale.

Comerţul internaţional cu FMCG este condus de Germania (110 miliarde de dolari în exporturi), SUA (75 de miliarde de dolari), China (55 de miliarde de dolari) şi Olanda (90 de miliarde de dolari), în timp ce SUA şi UE sunt principalii importatori. Provocările industriei includ presiunea asupra preţurilor, complexitatea lanţurilor de aprovizionare şi schimbarea preferinţelor consumatorilor, iar tendinţele majore sunt creşterea e-commerce, cererea pentru produse sănătoase şi premium, şi accentul pe sustenabilitate şi rezilienţa lanţurilor de aprovizionare.

În 2024, piaţa FMCG din România a fost marcată de revenirea inflaţiei la un nivel moderat (5,1%) după un vârf de 16,8% în 2022, în timp ce segmentul alimentar a generat venituri de aproximativ 46,7 miliarde de dolari, carnea fiind categoria dominantă, urmată de mărcile private, care deţin cote mari în produse precum conserve şi articole pentru bebeluşi.

Deşi retailul modern continuă să se extindă, comerţul tradiţional rămâne principalul canal de vânzare (34% din FMCG), urmat de hipermarketuri (22%), discounteri (21%) şi supermarketuri mici (13%). E-commerce-ul FMCG a crescut cu 13,7%, susţinut de segmentul alimentar.

Un indicator macroeconomic important pentru industria FMCG este rata anuală a inflaţiei, care a prezentat o tendinţă de scădere în ultimele 12 luni. Rata anuală a inflaţiei în martie 2025 a coborât la 4,86% faţă de 5,02% în februarie. Cu toate acestea, mărfurile alimentare s-au scumpit cu 5,1%, cele nealimentare cu 3,84%, în timp ce serviciile au înregistrat o creştere de 6,99%, potrivit datelor publicate de Institutul Naţional de Statistică.

Prognozele BNR arată că inflaţia ar putea ajunge la 3,8% până la finalul anului, urmând să coboare la 3,1% în 2026.

Aquila - rute de creştere în 2025

Jean Dumitrescu, directorul Relaţiei cu Investitori din cadrul Aquila, prezent la evenimentul Quarterly Report, la care TradeVille este partener, a declarat că, în ce priveşte nucleul activităţii Aquila, distribuţia de bunuri de larg consum, volumele au crescut încă din 2024, în ciuda confruntării sectorului cu un consumator mai preocupat de buget, influenţat de factori precum războiul din Ucraina, costurile bancare şi creşterea continuă a preţurilor din ultimii cinci ani. În primul trimestru din 2025, Aquila a înregistrat o creştere anuală de 19% a veniturilor, susţinută de cele trei segmente de activitate. În timp ce segmentul de distribuţie a înregistrat o creştere de 19% de la un an la altul, segmentul de logistică, ce reprezintă aproximativ 4% din cifra de afaceri a companiei, a atins o creştere de 23%, iar segmentul de transport internaţional a înregistrat o scădere de 12%.

În cadrul discuţiei despre serviciile conexe, Jean Dumitrescu a prezentat strategia companiei de a se concentra pe utilizarea camioanelor de transport internaţional pentru livrarea de bunuri destinate propriilor nevoi de vânzare, pe măsură ce compania şi-a extins portofoliul de produse şi a atras noi producători mici. Drept consecinţă, efectul scăderii cu 12% a veniturilor din transport a fost considerat marginal, într-un context al scăderi ponderii serviciilor de transport (2% în prezent, comparativ cu 3% la momentul listării) în cadrul desfăşurării activităţii.

Ca obiective viitoare, Aquila îşi propune dublarea EBITDA în termen de cinci ani de la listare, în ciuda planurilor de investiţii record de 30 de milioane de euro anul acesta, ce vor afecta uşor nivelul datoriilor financiare. Printre priorităţile companiei se numără şi creşterea cu 20% a veniturilor, extinderea portofoliului de produse prin achiziţii şi creşterea propriilor branduri, notează TradeVille.

Compania vizează atingerea unei cifre de afaceri de un miliard de euro, luând în considerare proiecţia de 720 de milioane de euro pentru anul în curs. Creşterea este văzută de companie ca una sănătoasă, cu indicatori financiari siguri şi investiţii continue.

Aquila pe grafic: avans

De la începutul anului şi până acum, acţiunile Aquila au crescut cu 32,47%, în timp ce, în ultimele 12 luni, acestea au urcat cu 30,21%. Spre comparaţie, indicele BET a cunoscut o creştere de 11,81% de la începutul anului şi de 4,56% în ultimele 12 luni.

În ultimele 12 luni, acţiunile au evoluat într-un canal lateral, între 1,14 şi 1,47 lei. În prezent, acţiunile au depăşit canalul lateral, spărgând nivelul de rezistenţă şi înregistrând un nou maxim istoric la începutul acestei luni. Printre factorii de influenţă care au dus la creşterea preţului se numără atât rezultatele financiare solide, cât şi potenţialul de creştere al companiei în sectorul distribuţiei, confirmat şi prin achiziţiile făcute în cursul anului.

TradeVille: Aquila vrea să îşi dubleze EBITDA la cinci ani de la listare

Oportunităţi şi riscuri ale investiţiei în Aquila

Oportunităţi

Achiziţii: Integrarea celor două companii achiziţionate de Aquila în 2024, Romtec şi Parmafood, a contribuit la extinderea portofoliului companiei cu peste 120 de branduri, atât locale, cât şi internaţionale, generând 8% din veniturile totale în primul trimestru al anului 2025. Tot în acest an, Aquila a finalizat achiziţia Kitax Kft - una dintre Top 5 companii de distribuţie din Ungaria, cu accent pe produse profesionale de igienă şi curăţenie, şi un portofoliu de peste 10.000 de produse de la peste 400 de furnizori globali de top.

Dividende: Randamentul dividendului oferit în acest an se ridică la 3,9%. În acelaşi timp, randamentul mediu pe ultimii cinci ani se ridică la 5,21%, dublu faţă de randamentul mediu al companiilor similare din sector. Politica societăţii enunţată la listare este de a distribui cel puţin 40% din profit sub formă de dividende către acţionari.

Fondurile de pensii: În ultimul an, fondurile de pensii şi-au majorat cu 6,3% participaţiile în acţiunile Aquila, fiind cea mai importantă majorare realizată dintre companiile de la BVB în care acestea au decis să-şi mărească poziţiile. Această majorare are un impact pozitiv asupra cotaţiei acţiunilor pe bursă, oferind stabilitate, datorită faptului că strategia investiţională a fondurilor de pensii este de tipul "buy and hold”. Fondurile de pensii deţin în prezent 68% din free-float-ul acţiunilor Aquila.

Riscuri

Legislative: În 2024, rezultatele companiei au fost impactate de impozitul minim pe cifra de afaceri aplicat de stat de la 1 ianuarie pentru companiile care înregistrează o cifră de afaceri mai mare de 50.000.000 de euro în anul precedent. Alte schimbări legislative, care ar putea surveni ca urmare a deficitului bugetar, ar putea impacta profitabilitatea companiei în viitor.

Macro: Rezultatele grupului pot fi afectate direct de condiţiile economice, în special de nivelul de ocupare a forţei de muncă, inflaţia, veniturile disponibile, nivelul consumului, încrederea consumatorilor şi de disponibilitatea acestora de a cheltui în pieţele în care compania operează.

Sursele menţionate de TradeVille în această analiză sunt: raport companie, BVB, INS, BNR, Statista, Quarterly Report, tradingview.com, wolterskluwer.com, investestelabursa.ro, BRK, BT Capital Partners, presă locală.

Investiţia în instrumente financiare presupune riscuri specifice; performanţele anterioare nu sunt un indicator fiabil al rezultatelor viitoare. Costurile de achiziţie şi fluctuaţiile valutei pot influenţa randamentul investiţiei. Cotaţiile afişate sunt cele de la sfârşitul zilei precedente de tranzacţionare.Lista potentialelor conflicte de interese, research-uri din ultimele 12 luni. Nu există instrument financiar fără risc.

Opinia Cititorului

Acord

Prin trimiterea opiniei ne confirmaţi că aţi citit Regulamentul de mai jos şi că vă asumaţi prevederile sale.

Cotaţii Internaţionale

vezi aici mai multe cotaţii

Bursa Construcţiilor

www.constructiibursa.ro

Comanda carte
Conferinţa BURSA “Digitalizare şi Siguranţă Cibernetică”
danescu.ro
arsc.ro
Stiri Locale

Curs valutar BNR

20 Iun. 2025
Euro (EUR)Euro5.0472
Dolar SUA (USD)Dolar SUA4.3797
Franc elveţian (CHF)Franc elveţian5.3628
Liră sterlină (GBP)Liră sterlină5.9083
Gram de aur (XAU)Gram de aur472.4081

convertor valutar

»=
?

mai multe cotaţii valutare

Cotaţii Emitenţi BVB
Cotaţii fonduri mutuale
letapeseries.com
aiiro.ro
BURSA
Studiul 'Imperiul Roman subjugă Împărăţia lui Dumnezeu'
The study 'The Roman Empire subjugates the Kingdom of God'
BURSA
BURSA
Împărăţia lui Dumnezeu pe Pământ
The Kingdom of God on Earth
Carte - Golden calf - the meaning of interest rate
Carte - The crisis solution terminus a quo
www.agerpres.ro
www.dreptonline.ro
www.hipo.ro

adb