TradeVille: Bonas traversează vremuri dificile

F.A.
Ziarul BURSA #Companii / 29 septembrie

TradeVille: Bonas traversează vremuri dificile

Bonas Import Export SA a raportat rezultate financiare în scădere pentru prima jumătate a anului 2025, cu venituri de 13,5 milioane de lei (-11% vs 2024) şi un rezultat net de -1,3 milioane de lei (-319 % vs 2024). Părăsirea reţelei Kaufland a afectat semnificativ vânzările din segmentul IKA, în timp ce cheltuielile cu personalul şi amortizările au apăsat suplimentar pe marje. Acţiunile companiei s-au corectat semnificativ de la listare, atingând recent un minim istoric, iar lichiditatea rămâne redusă. Strategia companiei vizează revenirea la profitabilitate prin optimizarea canalelor de vânzare, extinderea reţelei proprii şi consolidarea brandului, potrivit unui raport elaborat de Departamentul de Analiză al TradeVille.

Bonas Import Export este o companie românească înfiinţată în 1991, orientată spre fabricarea şi vânzarea produselor lactate, adăugând recent la activitatea de producţie şi fabricarea îngheţatei. Cei 15.000 de litri de lapte colectaţi zilnic asigură producţia a peste 40 de produse finite, precum lapte, iaurt, brânzeturi şi unt, conform site-ului companiei. Bonas îşi desfăşoară activitatea de producţie şi procesare în fabrica din localitatea Dezmir, comuna Apahida din jud. Cluj, dezvoltând o reţea proprie de 23 de magazine în zona Cluj-Napoca şi Bucureşti. Reţeaua proprie este responsabilă de distribuţia a 83% din producţie, restul produselor fiind atribuite în proporţii aproximativ egale celorlalte canale de vânzare: IKA (Kaufland, Auchan şi Selgros) - 4% şi Terţi - 13%.

În prezent, capitalul Bonas este deţinut în proporţie de 43,11% de compania Anodin Opportunity SRL, după achiziţia tuturor acţiunilor deţinute de fondatorul Vasile Nas, la sfârşitul anului 2023. Persoanelor fizice le sunt atribuite 37,92% din acţiuni, iar celor juridice - 8,15%. Alexe Marian-Marius, membru al Consiliului de Administraţie, gestionează 8,15% din drepturile de vot. Noul Consiliu de Administraţie este format din trei membri: Dan Morutan (preşedintele Consiliului), Marius Alexe şi Adrian Pârvu. La data de 09.04.2025, compania a anunţat demisia lui Mihnea Blag din funcţia de director general, care a fost înlocuit de Georgia-Floriana Nas. Aceasta a ocupat în trecut funcţia de director al departamentului de logistică în cadrul Bonas, timp de un an, şi pe cea de director adjunct de magazin în cadrul reţelei Hornbach, timp de trei ani.

TradeVille: Bonas traversează vremuri dificile

Piaţa lactatelor din România - marcată de provocări structurale şi de presiuni asupra profitabilităţii

Preţul laptelui în România este cel mai scăzut din întreaga Europă şi se menţine astfel de mai multă vreme. Pentru trimestrele trei şi patru se anticipează o uşoară scădere a preţului, dar acesta va rămâne semnificativ peste nivelul din anul anterior, ceea ce face ca 2025 să fie un an mai favorabil pentru producători. Producţia de lapte rămâne sensibilă la valurile de căldură, iar anul trecut companiile au înregistrat o scădere importantă a cantităţii produse, însă în 2025 impactul a fost mult mai redus. O posibilă ameninţare vine din partea substitutelor, precum produsele pe bază de soia sau vegetale, dar penetrarea lor este limitată de preţurile ridicate şi de calitatea inferioară faţă de laptele clasic. Piaţa lactatelor din România traversează o perioada dificilă, marcată de provocări structurale şi de presiunea tot mai mare asupra profitabilităţii. Pentru majoritatea operatorilor din industrie, menţinerea marjelor pozitive a devenit o provocare constantă în contextul creşterii costurilor de producţie şi al concurenţei accentuate.

La nivelul companiilor listate pe Bursa de Valori Bucureşti, evoluţiile financiare au reflectat această tendinţă. Agroserv Măriuţa SA (MILK) şi Prodlacta SA Braşov (PRAE) au raportat rezultate în scădere, semnalând dificultăţi în adaptarea la noile condiţii de piaţă. În acelaşi timp, doi dintre jucătorii tradiţionali, Lactate Natura SA Târgovişte (INBO) şi Lactag SA Costeşti (LACT), au intrat în faliment, consolidând percepţia asupra fragilităţii sectorului. Contextul este completat de informaţiile apărute în presă privind posibila preluare a companiei care deţine brandul Napolact de către Bonafarm, ceea ce ar putea aduce schimbări majore în structura competiţională a pieţei locale.

Bonas - vânzări în scădere

În prima jumătate a anului 2025, compania a înregistrat venituri totale de 13,47 milioane de lei, în scădere cu 11% faţă de cele 15,18 milioane de lei din aceeaşi perioadă a anului trecut. Scăderea a fost determinată în principal de diminuarea producţiei vândute, care a coborât cu peste jumătate, de la 3,68 milioane de lei la 1,73 milioane de lei. Vânzările prin magazinele proprii s-au redus cu 12%, la 9,92 milioane de lei, iar cele prin terţi - cu 1,5%, până la 1,49 milioane de lei. Segmentul IKA (hipermarketuri) a fost puternic afectat de părăsirea reţelei Kaufland, ceea ce a dus la o contracţie a veniturilor cu 66%, până la 0,45 milioane de lei. Activele imobilizate au crescut cu 8%, ajungând la 15,88 milioane de lei, fiind impulsionate de investiţii în echipamente, în timp ce activele circulante s-au redus cu 28%, la 6,56 milioane de lei, ca urmare a scăderii stocurilor, creanţelor şi disponibilităţilor.

În ceea ce priveşte profitabilitatea, compania a trecut de la un rezultat pozitiv de 0,36 milioane de lei în primele şase luni din 2024 la o pierdere netă de 1,31 milioane de lei în acelaşi interval din 2025. Cheltuielile operaţionale au rămas ridicate, cu amortizările dublate (+102%) şi costurile cu personalul în creştere cu 23%. În paralel, cheltuielile financiare s-au intensificat, dobânzile urcând de la 4,6 mii lei la 63,3 mii lei. Această combinaţie de venituri mai mici şi costuri în creştere a generat o comprimare a marjelor şi o scădere a capitalurilor proprii cu 11%, până la 14,1 milioane de lei, în timp ce provizioanele au avansat spectaculos, cu 250%.

La nivelul BVC 2025, după primele şase luni, Bonas a realizat 34% din veniturile prognozate din producţia vândută, 46% din cele estimate din vânzarea de mărfuri, respectiv 44% din veniturile totale planificate la începutul anului, în timp ce cheltuielile de exploatare au ajuns la 49% din nivelul bugetat.

Perspective

Strategia companiei urmăreşte revenirea la profitabilitate printr-o abordare mai eficientă a canalelor de vânzare şi prin optimizarea portofoliului de produse şi servicii. Obiectivul este de a renunţa la segmente cu marje reduse şi de a orienta resursele către zone cu potenţial superior de rentabilitate. Astfel, compania pune accent pe canale alternative care permit un control mai bun al marjelor, pe valorificarea oportunităţilor oferite de evenimentele regionale şi pe reorganizarea reţelei proprii pentru a asigura o utilizare cât mai eficientă a resurselor. Prin aceste măsuri, compania vizează consolidarea poziţiei pe piaţă şi crearea unei baze durabile pentru creştere pe termen lung, notează TradeVille.

Pentru restul anului 2025, Bonas urmăreşte obiective precum uniformizarea standardelor operaţionale, atragerea unui segment mai tânăr de clienţi, extinderea prezenţei în zone cheie şi dezvoltarea abilităţilor personalului. În paralel, se urmăreşte finalizarea unor proiecte de investiţii, diversificarea portofoliului de colaboratori şi creşterea vizibilităţii în mediul online, cu accent pe consolidarea imaginii de brand.

Evoluţia preţului acţiunii Bonas: declin până la minim istoric

Acţiunile Bonas au fost listate la BVB în 24 iunie 2021 şi sunt parte din indicele BETAeRO, care în ultimele 12 luni a coborât cu aproximativ 3%, iar de la începutul anului a crescut cu circa 8%. Astfel, cotaţia BONA a înregistrat o evoluţie inferioară BETAeRO, corectându-se cu circa 38% în ultimele 12 luni, respectiv cu 17% de la începutul anului pe fondul rezultatelor financiare înregistrate.

Acţiunile au atins un maxim istoric la scurt timp după listare, în jurul valorii de 2,44 lei, apoi au intrat într-un trend descendent pe termen lung, care timp de trei ani a dus preţul către un minim istoric de 0,53 lei, înregistrat pe 25 iunie 2025. În prezent, cotaţia se tranzacţionează sub principalele medii mobile. Din luna aprilie până în prezent, acţiunile au avut o dinamică laterală, în intervalul 0,61 - 0,8 lei. Volumul tranzacţionat continuă să fie modest, înregistrând o diminuare comparativ cu perioadele anterioare, aspect ce evidenţiază lipsa de lichiditate şi de interes susţinut din partea participanţilor la piaţă. Episoadele punctuale de creştere a volumului, deşi au generat oscilaţii pe termen scurt, nu au modificat direcţia descendentă predominantă a acţiunilor Bonas.

TradeVille: Bonas traversează vremuri dificile

Oportunităţi şi riscuri ale investiţiei în Bonas

Oportunităţi

Creşterea cererii pentru produse naturale: Consumatorii sunt tot mai orientaţi către lactate artizanale şi cu ingrediente simple, ceea ce susţine poziţionarea Bonas. Cu toate acestea, în perioadele de recesiune, consumul poate avea de suferit.

Colaborări: Pe partea de parteneriate comerciale, compania a optimizat colaborările prin încheierea relaţiei cu Dalyda şi iniţierea unei colaborări strategice cu Lemnul Verde, atât pentru distribuţia prăjiturilor acestora, cât şi pentru livrarea produselor Bonas în afara municipiului Cluj. De asemenea, compania a participat activ la evenimente locale, sporind vizibilitatea brandului.

Extinderea reţelei de magazine: Bonas a angajat recent un specialist dedicat dezvoltării reţelei de magazine proprii Bonas şi extinderii lanţului comercial, conform raportului financiar.

Riscuri

Costuri operaţionale: Creşterea preţurilor energiei şi transportului afectează direct profitabilitatea, mai ales într-un sector cu marje tradiţionale reduse, precum cel al produselor lactate. Chiar dacă România are cel mai scăzut preţ al laptelui crud din Uniunea Europeană, un avantaj pentru Bonas în achiziţia materiei prime, acest beneficiu poate fi diminuat de celelalte costuri operaţionale ridicate.

Dependenţă de piaţa internă: Bonas este concentrată aproape exclusiv pe piaţa românească, ceea ce o face vulnerabilă la schimbări în consumul intern.

Competiţie intensă: Piaţa lactatelor este dominată de jucători locali şi internaţionali cu putere financiară şi logistică superioară, ceea ce pune presiune pe preţuri şi cota de piaţă.

Atractivitatea pe piaţa de capital: Bonas are o vizibilitate redusă pe piaţa de capital, aspect confirmat şi de scorul Vektor de numai 2/10 obţinut la 30.01.2025, conform datelor BVB. Compania are nevoie să îşi consolideze guvernanţa corporativă şi comunicarea cu investitorii pentru a-şi creşte atractivitatea.

Sursele menţionate de TradeVille în această analiză sunt: raportul companiei, BVC 2025, evenimentul Quarterly Report, BVB.

Investiţia în instrumente financiare presupune riscuri specifice; performanţele anterioare nu sunt un indicator fiabil al rezultatelor viitoare. Costurile de achiziţie şi fluctuaţiile valutei pot influenţa randamentul investiţiei. Cotaţiile afişate sunt cele de la sfârşitul zilei precedente de tranzacţionare.Lista potentialelor conflicte de interese, research-uri din ultimele 12 luni. Nu există instrument financiar fără risc.

Opinia Cititorului

Acord

Prin trimiterea opiniei ne confirmaţi că aţi citit Regulamentul de mai jos şi că vă asumaţi prevederile sale.

Cotaţii Internaţionale

vezi aici mai multe cotaţii

Bursa Construcţiilor

www.constructiibursa.ro

Conferinţa BURSA “Energia în priză”
Casino Online
danescu.ro
arsc.ro
Stiri Locale

Curs valutar BNR

26 Sep. 2025
Euro (EUR)Euro5.0772
Dolar SUA (USD)Dolar SUA4.3460
Franc elveţian (CHF)Franc elveţian5.4363
Liră sterlină (GBP)Liră sterlină5.8068
Gram de aur (XAU)Gram de aur524.0023

convertor valutar

»=
?

mai multe cotaţii valutare

Cotaţii Emitenţi BVB
Cotaţii fonduri mutuale
immromania.eu
investenergy.ro
world-nuclear-exhibition.com
roenergy.eu
romexpo.ro
romexpo.ro
romexpo.ro
romexpo.ro
targuldeturism.ro
BURSA
Comanda carte
Studiul 'Imperiul Roman subjugă Împărăţia lui Dumnezeu'
The study 'The Roman Empire subjugates the Kingdom of God'
BURSA
BURSA
Împărăţia lui Dumnezeu pe Pământ
The Kingdom of God on Earth
Carte - Golden calf - the meaning of interest rate
Carte - The crisis solution terminus a quo
www.agerpres.ro
www.dreptonline.ro
www.hipo.ro

adb