500 DE LEI CA SĂ-ŞI DEA ACORDUL PE ÎNCHIRIEREA CASEI UNUI DEBITORBanca Românească cere jumătate din salariul minim pe economie pentru eliberarea unui act

EMILIA OLESCU
Ziarul BURSA #Bănci-Asigurări / 17 august 2015

Banca Românească cere jumătate din salariul minim pe economie pentru eliberarea unui act

Reprezentanţii băncii: "Comisionul unic perceput de Banca Românească se încadrează în normele legale"

Tot mai mulţi clienţi se plâng, în ultima perioadă, de sumele exorbitante pe care băncile noastre le cer pentru eliberarea documentelor solicitate.

Ultima sesizare pe care am primit-o la redacţie pe acest subiect aparţine unei persoane împrumutate în franci elveţieni (CHF), la Banca Românească.

Debitorul a avut nevoie de acordul băncii ca să-şi închirieze locuinţa adusă garanţie pentru credit, ca să-şi poată plăti în continuare rata.

Nu mare i-a fost mirarea când funcţionarul bancar i-a cerut...500 de lei pentru eliberarea acestui act, adică jumătate din salariul minim pe economie!!

Persoana în cauză ne-a povestit: "M-am dus la bancă să solicit acordul pentru închirierea imobilului. Acest act îmi este necesar la Adminintraţia Financiară. Mi s-a spus că au o cerere standard, dar că documentul o să mă coste 500 de lei. Le-am solicitat document scris că acesta este tariful. A durat o oră până când l-au redactat. Nu îl aveau în mod standard. Am contestat suma pe următoarele înscrisuri: înştiinţare cost document, cererea propriu-zisă şi plângere. În actul adiţional contractului se menţionează că aceste comisioane vor fi cele agreate de client. Eu nu le-am agreat. Nu am semnat niciun act cu banca în care să fie menţionat un astfel de comision pentru o solicitare de acord".

Răspunzând solicitării ziarului BURSA, reprezentanţii Băncii Româneşti ne-au spus că acest "comision unic" perceput de Banca Românească "se încadrează în normele legale şi se încasează doar în baza unui act adiţional la contractul de credit, pe care îl semnăm cu fiecare client în parte, iar informaţia este afişată în permanenţă, în fiecare sucursală a băncii".

Conform OUG 50/2010, acest comision este stabilit în sumă fixă pentru consumatorii cu acelaşi tip de credit, indiferent de tipul serviciului furnizat, ne-au mai spus sursele citate. Acestea menţionează: "Comisionul unic pentru servicii prestate la cererea consumatorilor se percepe pentru servicii suplimentare celor prevăzute în contractul de credit. Dintre acestea putem menţiona, cu titlu de exemplu: eliberarea acordului de închiriere sau comodat, eliberarea adresei de refinanţare sau ridicarea interdicţiei de înstrăinare etc".

Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC) i-a solicitat clientului să facă o sesizare pe această speţă, ceea ce debitorul a şi făcut.

Recent, ziarul BURSA a mediatizat speţa în care băncile solicită un extras de cont care să reflecte evoluţia plăţii ratelor de-a lungul întregii perioade din momentul în care a fost contractat creditul. Sesizările făcute de clienţi arată că un astfel de extras costă în jur de 4 lei pe lună. La un scurt calcul, observăm că, din 2007-2008 (perioada în care băncile au dat credite în CHF) şi până în prezent, costul unui extras de cont se ridică la circa 350-400 de lei, rezultând că două astfel de documente (necesare clientului pentru acţionarea băncii în judecată) costă până la 800 de lei.

"Este revoltător că trebuie să plătim ca să obţinem un document din care să reiasă că ne-am plătit, lunar, timp de opt ani, ratele. Oricum facem un efort important să plătim avocaţii. Acum, băncile ne cer bani dacă dorim să le dăm în judecată", ne-a spus unul dintre împrumutaţii în CHF.

Avocatul Gheorghe Piperea ne-a confirmat, la vreme respectivă, existenţa acestor costuri care privesc obţinerea extraselor de cont de la bănci.

Acest lucru se întâmplă în condiţiile în care OUG 50/2010 privind contractele de credit pentru consumatori subliniază că, în cadrul contractului de credit, trebuie menţionat, în mod clar şi concis, că, "în cazul rambursării în rate a valorii totale a creditului aferent unui contract de credit pe durată determinată, dreptul consumatorului de a primi, la cerere şi GRATUIT, în orice moment pe întreaga durată a contractului de credit, pe hârtie sau pe alt suport durabil, conform deciziei consumatorului, un extras de cont sub forma unui tabel de amortizare/grafic de rambursare".

Mesajul clientului către Banca Românească, postat pe Facebook:

"Banca a considerat că mă poate discrimina pentru că, în ultimele şase luni, am preferat să mă las pe mine deoparte şi să lupt în numele tuturor, contra tuturor băncilor, să negociez alături de colegi şi să încerc să obţin o lege care să ajute sute de mii de oameni.

A crezut că o să uit de cazul meu şi că m-am luat cu altele.

Nu, dragă bancă, nu am uitat. Nu am uitat că:

 Mi-ai pus mie în cârcă tot riscul valutar;

 Că, dupa divorţ, am venit să îţi cer ajutorul şi m-ai refuzat, pentru că «nu e problema ta» că un salariu trebuie să plătească ce plăteau două salarii înainte;

 Că, în iarna lui 2012, am vrut să îmi iau viaţa pentru că Banca a refuzat să îmi ofere o perioadă de graţie sau un ajutor pe care altor clienţi l-a oferit;

 Că, la negociere, ai refuzat să te întâlneşti cu clienţii înşelaţi tot de tine pentru o soluţie comună;

 Că, în continuare, mie îmi refuzi soluţii pe care le oferi altor clienţi.

Dragă bancă şi dragi responsabili din cadrul băncii, nu o să uit!!!

O să mă lupt personal cu tine/voi, chiar dacă, în paralel, mă lupt şi pentru cele câteva sute de mii de oameni chinuiţi şi înşelaţi!"

Opinia Cititorului ( 6 )

  1. Trist cu acesti jegosi, numiti camatari-pardon bancheri.....Nu au venit cu nimic sprijin asupra populatiei....Isarescu trebuie condamnat pentru subjugarea si indatorarea populatiei.

    Reprezentanţii băncii: "Comisionul unic perceput de Banca Românească se încadrează în normele legale"

    Concluzie: - Normele legale sunt eronate si prin urmare BNR-ul si Parlamentul poarta vina pentru acest abuz. Propun sa le marim inculpatilor salariile inca o data pentru ca le merita din plin. Nesimtitii!

    ce are de spus domnul Oprescu intervievat astazi, despre aceasta masura? ce are de spus BNR-ul? tot nerecunoscatorii astia de creditati sunt de vina? telefoanele din afara la domnul Ciurezu? investitorii straini care ar vrea sa investeasca acum, dar se tem din cauza riscului legislativ?

    nu mai faceti credite... inchideti ce aveti si lasati-i sa moara de foame...

    jaf la drumul mare! feriti-va de banci!!!

    Este normal! NESIMTIREA ESTE LA EA ACASA. 

    De ce ar avea alesii grija si de aceste probleme, cand trebuie sa-si treaca/strecoare indemnizatiile/pensiile.

    Va mai aduceti aminte cand presedintele Basescu ne vorbea de salarii nesimtite? v-ati prins de ce/de catre cine a fost, mai apoi, tocat zi de zi?. 

GALA BURSA 2022
Avocat Ianul Alexandra
Apanova
BTPay
Electromagnetica
DIGI
arsc.ro
roovi.ro
Stiri Locale

Curs valutar BNR

09 Dec. 2022
Euro (EUR)Euro4.9211
Dolar SUA (USD)Dolar SUA4.6615
Franc elveţian (CHF)Franc elveţian4.9963
Liră sterlină (GBP)Liră sterlină5.7073
Gram de aur (XAU)Gram de aur268.9159

convertor valutar

»=
?

mai multe cotaţii valutare

Cotaţii Emitenţi BVB
Bursele din regiune
Cotaţii fonduri mutuale
Teatrul Național I. L. Caragiale Bucuresti
thediplomat.ro
Carte - Golden calf - the meaning of interest rate
Carte - The crisis solution terminus a quo
www.agerpres.rowww.dreptonline.rowww.hipo.ro