Un nou mesaj de ameninţare, trimis către şcoli din Bucureşti şi din alte şapte judeţe, pune din nou sistemul de educaţie şi instituţiile statului în faţa unei provocări majore: cum să gestionezi frica fără a paraliza procesul educaţional?
Atacurile cibernetice sau simplele mesaje false nu mai sunt o noutate în era digitală. Însă atunci când ţinta este şcoala - spaţiul perceput ca sigur de către părinţi şi copii - efectul psihologic se multiplică. În câteva minute, un email anonim poate produce incertitudine, anxietate şi chiar lipsă de încredere în capacitatea statului de a proteja.
• Reacţia autorităţilor: calm şi fermitate
Ministrul Educaţiei, Daniel David, a mizat, în intervenţiile sale TV, pe mesajul de „îngrijorare responsabilă” şi nu pe panică. Este o linie fină: pe de o parte, nu vrei să minimalizezi gravitatea unui incident; pe de altă parte, nu poţi încuraja haosul. Decizia de a întări prezenţa Poliţiei şi Jandarmeriei în jurul şcolilor vizate este un semnal necesar, chiar dacă pentru unii părinţi imaginea oamenilor în uniformă la poarta şcolii poate amplifica tensiunea. În opinia ministrului, reacţia societăţii trebuie să fie una echilibrată. „Să nu creadă cineva că dacă trimite un email de pe o adresă care i se pare greu de identificat va scăpa. (...) Atitudinea noastră trebuie să fie de îngrijorare responsabilă, dar procesul educaţional trebuie să continue”, a declarat acesta.
• Costul nevăzut al „glumelor proaste”
Autorităţile au subliniat că cei care se joacă cu astfel de mesaje nu vor scăpa nepedepsiţi. Dincolo de dimensiunea penală, există un cost social şi instituţional enorm. Ore pierdute, energie consumată de profesori, copii expuşi la discursuri de panică sau teamă - toate acestea se traduc în fragilizarea relaţiei dintre familie, şcoală şi stat.
• Lecţia digitalizării
Faptul că un email poate pune pe jar un întreg sistem educaţional arată vulnerabilitatea noastră colectivă. Este un memento despre cât de uşor se pot infiltra insecuritatea şi frica prin instrumente aparent banale. În acest sens, reacţia instituţiilor nu este doar despre gestionarea unei crize punctuale, ci despre consolidarea unui mecanism de rezilienţă digitală şi psihologică.
În faţa acestor episoade, răspunsul nu poate veni doar de la Poliţie sau de la Ministerul Educaţiei. Profesorii, părinţii şi elevii trebuie să facă parte dintr-un ecosistem de prevenţie şi comunicare responsabilă. O societate matură nu se clatină la primul email de ameninţare, dar nici nu îl ignoră. Poate că adevărata lecţie a acestor zile nu este despre frică, ci despre cât de pregătiţi suntem să transformăm panica în vigilenţă şi neîncrederea în solidaritate.
Opinia Cititorului