Confederaţia Operatorilor şi Transportatorilor Autorizaţi din România (COTAR) avertizează că decizia Guvernului de a introduce, începând cu 1 iulie 2026, tarife ridicate pentru utilizarea infrastructurii rutiere va avea efecte devastatoare asupra economiei şi populaţiei, potrivit unui comunicat transmis presei.
Organizaţia acuză că măsura - adoptată printr-un ordin al Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii, la solicitarea premierului Ilie Bolojan - reprezintă „o nouă lovitură pentru sectorul transporturilor”, sub pretextul îndeplinirii unui jalon din PNRR.
Conform ordinului, pentru vehiculele de transport marfă cu masa totală mai mare de 12 tone se stabilesc tarife de 0,094 euro/km pe autostrăzi şi drumuri expres şi de 0,047 euro/km pe drumurile naţionale.
COTAR afirmă că aceste tarife „nefundamentate şi nesustenabile” vor genera o creştere de până la 30% a costurilor de transport, ceea ce se va reflecta în scumpirea produselor alimentare, a materialelor de construcţii şi a bunurilor de larg consum. Organizaţia estimează o creştere medie de peste 1.500 de euro/lună/vehicul pentru transportatorii interni.
Confederaţia acuză Guvernul că a ignorat dialogul social şi avertismentele prezentate de transportatori încă din vară, când fusese convenit un tarif de 0,03 euro/km. Premierul Bolojan „a refuzat inexplicabil şi sfidător” să se întâlnească cu reprezentanţii industriei, susţine COTAR.
„Stabilirea unor tarife disproporţionate va afecta direct bugetul familiilor şi al firmelor, ducând inevitabil la creşterea preţurilor produselor şi serviciilor. Aceasta este o măsură care loveşte în toţi cetăţenii României”, se arată în comunicat.
COTAR respinge justificarea guvernamentală potrivit căreia tarifele ar fi impuse prin PNRR, afirmând că niciun document european nu obligă România să adopte asemenea niveluri de taxare. De asemenea, organizaţia subliniază că România nu dispune de infrastructura rutieră modernă care să justifice asemenea costuri.
Confederaţia solicită suspendarea imediată a ordinului, reluarea dialogului cu federaţiile din domeniu, stabilirea unui tarif „rezonabil şi sustenabil” de 0,03 euro/km şi implicarea Comisiei Europene într-o analiză transparentă privind proporţionalitatea măsurii.
„Guvernul nu poate cere conformarea sectorului privat la jaloanele PNRR sacrificând competitivitatea internă şi locurile de muncă. Această decizie nu este doar o greşeală economică, ci un act de injustiţie socială şi un atentat la stabilitatea economică a ţării”, transmite COTAR.
Organizaţia face apel la unitate între transportatori, antreprenori şi cetăţeni pentru a respinge „măsurile abuzive, nefundamentate şi dăunătoare economiei naţionale”.
Opinia Cititorului