În ultimii ani, 800 de procese care au debutat în instanţă şi-au găsit rezolvarea prin conciliere, în cadrul Centrului de Soluţionare Alternativă a Litigiilor în domeniul Bancar (CSALB), conform unui comunicat de presă remis redacţiei, de la care relatăm cele ce urmează. Vocaţia CSALB a evoluat în ultimii 10 ani: de la o platformă de soluţionare amiabilă a problemelor, fără a mai ajunge în instanţă, la o entitate unde se soluţionează inclusiv litigii ce se află deja pe rolul instanţelor.
La recomandarea judecătorilor, la propunerea băncii sau la iniţiativa consumatorilor, părţile care se află într-un proces pot cere (înainte sau după primul termen de judecată) găsirea unei soluţii echitabile, rapide şi gratuite pentru consumatori, în cadrul CSALB.
Din judeţele Cluj, Mureş, Alba şi Harghita vin cele mai multe cereri care au ca obiect încheierea unui proces prin intermediul CSALB.
Cele mai frecvente tipologii de procese care se află pe rolul instantelor şi care ajung să fie soluţionate amiabil au ca obiect renegocierea unor clauze din contractele de credit. Rezultatul constă în restituirea către consumatori a unor sume de bani. Alte litigii au ca obiect contestaţii la executarea silită sau darea în plată.
Două dosare, aflate pe rolul judecătoriei Alba Iulia din anul 2024, s-au încheiat amiabil în cadrul CSALB: Conform CSALB, „Banca acceptă în urma negocierilor o despăgubire de 1.600 euro şi 3.500 lei cheltuieli de judecată pentru un contract de credit din 2007. Totodată, banca acordă o despăgubire de 7.400 euro şi 3.500 lei cheltuieli de judecată pentru un alt credit contractat în 2007. Sumele vor fi folosite pentru rambursarea integrală a creditului, iar diferenţa va rămâne în cont, la dispoziţia consumatorilor. Aceştia se obligă să renunţe la cererile de chemare în judecată. Consumatorii vor solicita instanţei pronunţarea unei hotărâri care să ia act de aceste renunţări şi de înţelegerea amiabilă soluţionată în cadrul CSALB”.
„În vederea încheierii pe cale amiabilă a litigiului de pe rolul instanţei din Târgu Mureş, din anul 2025, banca oferă consumatoarei o despăgubire de 4.200 de lei si 2.400 de lei cheltuieli de judecată. Consumatorii reclamanţi se obligă să renunţe la judecată şi să depună la dosar cererea prin care solicită instanţei să ia act de această renunţare. Implementarea de către bancă a ofertei de înţelegere amiabilă se va realiza în baza hotărârii de conciliere, care are puterea unei hotărâri judecătoreşti.”
„În vederea rezolvării amiabile a dosarului de executare silită, comerciantul va încheia cu consumatoarea F.R un angajament de plată prin care, în calitate de debitoare, va achita suma de 500 RON/lună pentru achitarea integrală a creanţei (n.n. care include dobânzi, penalităţi şi datoria neplătită) şi a cheltuielilor de executare aferente. Suma va fi virată în contul executorului judecătoresc. Angajamentul de plată trebuie să fie respectat de către clientă, lunar. În caz contrar, se va relua executarea silită prin toate formele prevăzute de lege.”, se afirmă în document.
Alexandru Păunescu, reprezentantul Băncii Naţionale a României în Colegiul de Coordonare al CSALB, a declarat că: „Cererile care vizează soluţionarea alternativă a unui litigiu aflat în diferite etape ale procesului pe fond au şanse să se rezolve în doar câteva zile în cadrul CSALB. Din punct de vedere operaţional, aceste cereri care vin din instanţă intră într-un flux mai rapid de soluţionare, deoarece ambele părţi cunosc deja problema care a dus la dispută. Avantajele unei eventuale înţelegeri în afara instanţelor, dar cu sprijinul unui conciliator, sunt evidente. Procesul se scurtează de la câţiva ani la doar câteva zile, iar costurile financiare sunt reduse la zero, deoarece concilierea este gratuită pentru consumatori”.
De asemenea, acesta a aratat faptul că: „Ponderea împăcărilor pentru cazurile care au venit din instanţă este de 100%, semn că sute de oameni au văzut beneficiile concilierii în comparaţie cu incertitudinea şi costurile unui proces clasic şi au decis să aleagă calea unor concesii reciproce, iar nu să aştepte decizia judecătorului care este favorabilă doar pentru una dintre cele două părţi ale litigiului.
Procentajul maxim mai are o cauză. Aceea că, atât consumatorii, cât şi băncile au înţeles că în cadrul CSALB trebuie să abandoneze atât argumentele şi atitudinile contencioase, dar şi pretenţiile solicitate în instanţă. Şi asta pentru că în conciliere părţile nu mai trebuie să convingă cu argumente şi înscrisuri decizia pe care o va emite un judecător, ci să negocieze cu cealaltă parte, prin intermediul unui conciliator şi să găsească împreună soluţii echitabile şi reciproc avantajoase.
Calea echitabilă, propusă în negocieri de către conciliatorii Centrului, ţine cont, cu precădere, de situaţia personală a consumatorilor şi mai puţin de litera contractului. Şi asta pentru că, de cele mai multe ori, oamenii cheamă băncile în judecată chiar dacă problema lor nu este una de natură juridică, ci financiară. De exemplu, oamenii vor să plătească rate mai mici la un credit, ceea ce instanţa nu ar putea să decidă. Prin intermediul CSALB consumatorii pot ajunge să se echilibreze financiar şi să continue derularea contractului de credit optimizat, adaptat situaţiei şi nevoilor actuale”.
„Recomandarea noastră fermă pentru bănci este de a-şi analiza portofoliul de litigii aflate pe rolul instanţelor pentru a vedea în care dintre ele pot ajunge la o înţelegere cu consumatorii şi de a-i îndemna ele însele către conciliere. Nu în ultimul rând, soluţionarea alternativă în cadrul CSALB se înscrie în linia recomandării legale pentru părţile aflate în litigiu, venite din partea judecătorilor, de a încerca împăcarea înaintea începerii procesului. De aceea, o simplă informare din partea judecătorilor privind existenţa CSALB ar putea rezolva rapid şi fără costuri o problemă financiară şi ar putea degreva instanţele de procese lungi şi dificile”, a conchis acesta.




























































Opinia Cititorului