De ce eşuează încercările de reformă a sectorului public?

Theodor Stolojan
Ziarul BURSA #Politică / 9 - 10 iunie

Theodor Stolojan

România a cunoscut mai multe lansări de reforme ale sectorului public -educaţie, sănătate, cultură, apărare şi securitate, justiţie, administraţie publică centrală şi locală, asigurări sociale - fără rezultate concludente. Cauza acestor eşecuri repetate o constituie abordarea pompieristică, lipsită de concepte economice şi sociale solide.

În prezent, România se confruntă cu un deficit bugetar excesiv, în condiţiile în care aproape toate sectoarele publice cu finanţare din bugetele publice reclamă subfinanţarea acestora. Prin Programul bugetar structural convenit cu Uniunea Europeană, România s-a angajat să reducă deficitul bugetar de la peste 9% din PIB, în anul 2024, la 2,5% în anul 2031. Respectarea acestui program, de care depinde şi continuitatea fluxului de fonduri europene, reprezintă garanţia credibilităţii României pe pieţele de capital, interne şi externe, de unde trebuie să se împrumute cu circa 46 miliarde, în echivalent euro, pentru a finanţa deficitul bugetar şi a refinanţa datoria publică care vine la scadenţă în anul 2025. Pentru anul 2025, ţinta de deficit, potrivit acestui program, este de 7%.

Forţele politice din România sunt conştiente că, pentru a se încadra în această ţintă de 7%, în situaţia în care asistăm şi la o creştere economică sub nivelul avut în calcul la elaborarea bugetului public pe acest an, este necesară o eficientizare a cheltuielilor publice, eliminarea cheltuielilor publice neproductive, reducerea substanţială a evaziunii fiscale şi realizarea reformei fiscale la care ne-am angajat prin PNRR.

Ce s-a realizat până în prezent în domeniul cheltuielilor publice? Nimic deosebit. Guvernul a adoptat aceleaşi măsuri lipsite de sustenabilitate pe termen mediu şi lung: a) a dispus o reducere generală a cheltuielilor publice cu 5%, la toţi ordonatorii de credite bugetare (ministere, instituţii publice, autorităţi locale etc). Este măsura cea mai simplă de luat, fără analize la nivelul fiecărei instituţii publice, fără să ţină seama de importanţa relativă şi de impactul fiecărei cheltuieli publice ; b) măsura de mai sus se aplică cel mai uşor prin tăieri de cheltuieli la investiţii şi întreţinere (bunuri şi servicii). Această măsură este printre cele mai nocive, deoarece provoacă o risipă de resurse publice. De exemplu, reducerea consumabilelor într-un spital public de stat conduce la folosirea ineficientă a echipamentelor sofisticate de diagnostic medical (computer tomograf, rezonanţă magnetică, analize medicale etc.); c) îngheţarea salariilor nominale din sectorul public şi a pensiilor din sistemul de asigurări sociale de pensii de stat. În condiţiile în care inflaţia se dovedeşte rezistentă, fiind apreciată în jurul a circa 5% pe an, această măsură reprezintă o reducere a cererii agregate la nivel macroeconomic şi o diminuare a puterii de consum a angajaţilor din sectorul public. Măsura este nedorită, ne-sustenabilă şi conduce la de-motivarea personalului din sectoarele publice.

Orice reformă reală şi sustenabilă a sectorului public trebuie să fie fundamentată pe o serie de principii economice şi sociale:

Reducerea cheltuielilor în orice sector public sau program public trebuie făcută numai în cadrul unei strategii cu privire la restructurarea acelui sector sau program. Dacă o reducere de 5% a cheltuielilor publice poate fi suportată temporar, orice cerinţă de permanentizare sau de majorare a acestei reduceri de cheltuieli poate fi făcută numai prin redefinirea şi restructurarea obiectivelor care trebuie realizate de către acel sector sau program public;

Reducerea cheltuielilor publice poate fi relativă, în sensul că un sector public poate furniza bunuri publice, cantitativ mai mult şi calitativ mai bine, cu aceleaşi cheltuieli publice;

În orice sector public, analiza economică şi judecata de valoare, neinfluenţată de interesele grupurilor sociale, mai mari sau mai mici, care doresc să-şi păstreze privilegiile, în detrimentul restului populaţiei, trebuie să facă diferenţa între cheltuielile publice productive şi cele neproductive care se impun a fi eliminate;

Restructurarea cheltuielilor în orice sector public este sustenabilă dacă asigură continuitatea serviciilor publice esenţiale. De exemplu, în sănătate, lipsa medicamentelor reduce capacitatea sectorului de sănătate publică de a-şi îndeplini misiunea de refacere a sănătăţii;

Bunurile publice asigurate de sectoarele publice pot fi produse chiar în cadrul sectoarelor publice respective sau pot fi produse în sectorul privat şi achiziţionate de sectoarele publice ca, de exemplu, echipamentul militar, hrana servită în unităţile medicale, servicii de educaţie oferite de unităţile de învăţământ private, servicii de prelucrare a informaţiilor şi tehnologii noi. În acest caz, procedurile de achiziţii au un rol esenţial în folosirea eficientă a resurselor publice;

Un criteriu important în reducerea cheltuielilor publice este măsura în care, prin acţiunea respectivă, este influenţată pozitiv sau negativ perspectiva creşterii economice.

Cei care au responsabilitatea analizei cheltuielilor publice au datoria să abordeze fiecare sector public nu ca pe un ”sector bugetar”, ci ca pe un sector al economiei naţionale, în care au loc procese de producţie, care angajează resurse umane, materiale, acumulează bunuri capitale rezultate prin investiţii, cu scopul de a furniza ”bunuri publice”, ca, de exemplu, educaţie, sănătate, servicii ale justiţiei, securitate naţională, securitate individuală, protecţia persoanelor cu dizabilităţi, stabilitatea preţurilor etc. Cu alte cuvinte, este vorba nu numai de analiza cheltuielilor publice dintr-un sector sau altul, aferente unui program public sau altuia, ci şi de analiza fundamentelor economice pe care sunt organizate şi funcţionează sectorul public şi programul public respectiv.

O cheltuială publică este productivă dacă bunul public în cantitatea şi în condiţiile pe care trebuie să le asigure sau obiectivele pe care trebuie să le îndeplinească corespunde cu o anumită mărime dată a cheltuielilor, care ar trebui să fie la cel mai mic nivel posibil. O cheltuială publică neproductivă reprezintă diferenţa dintre cheltuielile publice efectuate de un sector public sau de un program finanţat din bugetele publice şi cheltuielile publice mai mici care ar fi realmente necesare pentru a obţine acelaşi bun public sau beneficiu social (cu o eficienţă maximă în termeni de cost-obiectiv realizat). Desigur, o astfel de analiză este dificilă, necesită expertiză şi timp. De aceea, sub presiunea unor dezechilibre financiare severe, se recurge la măsuri pompieristice, care nu fac decât să amâne rezolvarea de fond a problemelor de echilibru.

Deşi majoritatea sectoarelor publice din România acuză subfinanţarea cronică, totuşi există multiple situaţii de cheltuieli publice neproductive, respectiv de risipă a banului public. Astfel:

-Avem programe de subvenţii cu scopul de a proteja persoanele sărace, dar le aplicăm la întreaga populaţie, de exemplu, cote reduse de TVA la anumite bunuri de consum. În fapt, de aceste subvenţii beneficiază cel mai mult persoanele din clasa de mijloc şi cei cu venituri mari care consumă mai mult;

-Avem o proporţie necorespunzătoare între cheltuielile aferente medicinei preventive şi cele pentru medicina curativă, ceea ce conduce la aglomerarea spitalelor publice. O mărire a ponderii cheltuielilor pentru medicina preventivă ar creşte productivitatea cheltuielilor pentru sănătate prin îmbunătăţirea stării de sănătate a populaţiei, la acelaşi nivel de cheltuieli. De asemenea, o proporţie necorespunzătoare între numărul de asistente medicale şi doctori poate conduce la o cheltuială publică neproductivă dacă doctorul, în lipsă de asistent medical, alocă timp pentru actele medicale care ar trebui efectuate de către asistent;

-Investim foarte mult în construcţia de autostrăzi şi drumuri, fără a asigura şi resursele financiare necesare pentru întreţinerea acestora, ceea ce conduce la degradarea infrastructurii şi la ineficienţa cheltuielilor publice de capital;

-Avem o inflaţie de persoane pe funcţii de conducere în instituţiile publice, autorităţile publice centrale şi locale, unităţile economice cu capital de stat, în condiţiile în care, în era digitală informaţia poate fi transmisă instantaneu la toţi angajaţii, nemaifiind nevoie de multiple funcţii de conducere, ierarhic organizate. Exemplul de la Romsilva este edificator: din 122 de funcţii de director, analiza a arătat că doar 17 sunt necesare. După cum ştim cu toţii că reforma teritorial administrativă nu ar mai trebui amânată, doar pentru că anumite grupuri de interese ce extrag privilegii se opun. Evident, rezistenţa la asemenea restructurări este mare;

-Cheltuieli publice ineficiente există şi vor apărea şi în armată dacă vom insista pe achiziţionarea celor mai scumpe echipamente militare, fără a ţine seama de experienţa Ucrainei, căpătată în războiul din era digitală, a inteligenţei artificiale şi a roboţilor (cheltuieli publice mari fără un plus real de securitate naţională). O cheltuială publică neproductivă este şi atunci când ar exista un număr prea mare de generali raportat la numărul de soldaţi;

-O cheltuială publică productivă poate deveni neproductivă în situaţia când apare un exces de forţă de muncă angajată, din cauză că lipsesc anumite materiale fără de care activitatea de producere a bunurilor publice nu se poate realiza. Revin la exemplul cu consumabilele pentru spitale. Dacă acestea lipsesc, atunci medicii nu pot efectua analizele necesare. Cum este exclus să renunţi la medicii respectivi, cheltuielile cu salariile lor capătă caracterul de cheltuială publică neproductivă, pe perioada cât aceşti nu lucrează din cauza lipsei de consumabile;

-Dar cea mai nocivă cheltuială publică neproductivă cu salariile este angajarea de persoane fără calificare necesară pentru funcţiile respective;

-Există şi cheltuieli publice neproductive cu forţa de muncă care nu apar sub forma salariilor, ci ca fel de fel de beneficii oferite - chirii pentru locuinţe personale, cheltuieli pentru transport, telefoane gratuite, autoturisme folosite mai mult în scopuri personale, achitate din bugetele publice etc.

Să sperăm că, dată fiind severitatea tensiunii provocată de dezechilibrul bugetar, partidele politice, parlamentarii, guvernul şi autorităţile locale vor înţelege necesitatea efectuării unei reforme reale a sectoarelor şi cheltuielilor publice.

Opinia Cititorului ( 39 )

  1. Incepand cu alianta DA, toate reformele sectorului public au fost de fapt valuri de angajari din lipitorii de afise ai partidelor care veneau la putere. Intai PNL, apoi PDL, apoi generatia de incompetenti PSD si nu in ultimul rand incompetentii de la USR.

    Tpate partidele care s-au perindat pe la putere, si-au recompensat activistii cu sinecuri bugetare.  

    Toti incompetentii adusi de partide au lovit in principiul competentei si al cinstei. De-a lungul anilor s-a dovedit ca cei care muncesc greu, sunt cinstiti vor fi dati la o parte de niste membri de partid care trebuie sa produca rapis pentru partid. 

    Sistemul asa-zis democratic dambovitean nu stie sa faca altceva. Nu functioneaza altcumva. Cei care au luptat, au finantat partidele sau candidatii, trebuie recompensati. 

    Fie ca sunt persoane fie ca sunt firme 

    Restul e gargara. [...]

    1. Politicienii sunt principalii vinovați, în special cei de la PNL și PSD. Mulți incompetenți, puțini patrioți. Din păcate nu vor plăti ei.[...]. Soluțiile se cunosc, dar nu se aplică.

      In special cei de la PSD. Acolo sunt hotii. Din cauza lor evaziunea in TVA este de 9 miliarde euro anual (30%, fata de 7% in Bulgaria, 2,5% in Ungaria) si se opun in continuare reduceri acestui "deficit", in schimb vor sa taxeze munca cinstita prin taxe de "solidaritate".

      Cea mai mare nenorocire a Romaniei a fost si este in continuare ciuma PSD. Acolo este cea mai mare infectie, o cloaca politica care a jupuit Romania si care o capuseaza in continuare. 

      Vezi-ți de ciocoii comuniști de la HAUR! Ei vor aduce colectivizările înapoi!

      Vad de toti ciocoii, comunisti, socialisti, democrati, liberali, suveranisti etc. Atat timp cat vorbim de ciocoi si de hotie, nu ma intereseaza coloratura nenorocitilor, iar PSDul este marele campion la hotie. Este asa cum am scris deja, PSDul a fost si este in continuare cel mai mare bolovan agatat de gatul Romaniei. El este rafugiul si sanctuarul hotilor si nu degeaba pretinde internele, justitia si un serviciu!!! Vrea in continuare protectie, musamalizari, avertizari si prescrieri. Haita vrea sa aiba in continuare acces nestingherit la prada. Nu vor sa reduca prada, prin taieri de cheltuieli si de posturi bugetare, asa ca ne cer noua, tuturor, "prada de solidaritate" prin taxe si impozite majorate pentru mentinerea septelului de jupuit.

      Foarte corect! Partidele sunt vinovate pentru această situație în special PSD și PNL. Au angajat numai incompetenți in toate instituțiile de stat și ne mirăm de ce nu există eficienta, competitivitate, etc la companii naționale, administrație locală, s.a.m.d.

      Sigur ca da, pe ce te bazezi? Inventati niste lucruri complet ridicole despre AUR.

    Pentru că orice ajustare a raptului securiștilor speciali este neconstituțională.

    ...

    Nu e posibil,

    ca rudele,amantele,pilele.......partidelor pro-europene,

    sa fie dati afara. 

    1. dati afara si schimbati cu amantele si pilele haur

      si soferii

      șoferul de la haur e cel mai bun.

      Este plin POTul "suveranist" de rudele Anei-Maria Gavrila. Au fuget de saracie la POT.

      Mizeria nu este numai la unii. Ea este generalizata, o intalnim la toti (difera doar proportiile, iar PSDul este campionul detasat cu cele mai multe capusi). 

      si cu soferi cu 8 clase care au fugem la PSD

      Deci nu avem voie sa criticam coruptii si incompetentii si indolentii de la putere fiindca AUR in sus, CG in jos, Gavrila'n stanga, Sosiaca'n dreapta.

      Pai atunci sa ramanem muti, manca-v-as. Sa nu mai ne plangem deloc. Sa nu mai dam din coate. Sa facem ce ne zice partidul unic al securitatii (orice forma ar lua) si cu asta basta. 

      aur =psd ce nu-i clar. partea pro rusa din psd

      Pai da, sa mai fie si randul lor, care e problema?

      Si daca e pro rusa, ce-i cu asta? Mai bine asa decat incompetenti si hoti. Daca iti pasa de cine e pro rus sau nu, esti ucrainean , nu roman.

    Esueaza tot din aia care spuneai acum vreo zece ani ca faci o mie de km de autostrazi !

    Va invit sa va uitati pa un serial englez de comedie, Yes Prime-Minister si Yes Minister. Explica perfect cum lucreaza birocratia permanenta, politicienii, presa, sindicatele etc.

    1. comedia cu autocrații e un pic mai tâmpă.

      Putler și Kim ping pong nu mai amuză pe nimeni. 

      te-o resuscitat , de-ai aparut ?

    9 miliarde de euro necolectare de TVA PE AN. Ba nen.or.ici.ti.lor vreti doar sa ne jecmaniti pe noi poporul ca voua sa nu va scada veniturile. Avem preturi mai mari ca in Germania si salarii de mizerie si voi vreti sa taiati salariile. Pentru cine facem noi sacrificii ma cu cel mai mic salariu

    Pe vremea lui Ceausescu am facut sacrificii sa platim datoria, acum facem sacrificiI pentru bunastarea ho.ti.lor si ma.fi.ot.ilor din tara si UE. Preturi la cer si venituru mai mici ca pe timpul lui Ceausescu dupa 35 de ani. In 35 de ani de saracie pentru noi ei ne-au indatorat cu 200 de miliarde de euro fara sa avem nimic. PENTRU CE ACEST SAVRIFICIU! AJUNGE! Hot.i.lor! Ma.fi.o.ti.lor! PSD, PNL, USR, UDMR si minoritati la pu.s.car.ie cu ei, la ca.nal. 

    1. Veniturile din România sunt la medie UE, deși venim cot la cot cu sărakii din Bulgaria.

      Emigrează în Rusia și bucură-te de pufoaică pe săturate! 

      Te corectez! Salariile nu sunt de mizerie, iar ca argumente am strazile pline de masini germane scumpe, avioanele pline de turisti romani, muntele si marea asaltate de rumani, mallurile, discotecile, barurile si terasele pline de romani, apartamentele scumpe vandute ca painea calda, strazile pline de botoxate si de siliconate etc etc. la noi NU ESTE SARACIE, dar este MULTA HOTIE, MULTA NESIMTIRE si MULTA INECHITATE.

      O leva bulgărească = 2,5 lei.

      Corecteaza pe ma-ta sa nu mai faca copii la beutura .masinile scumpe pe care le vezi pe geam sunt SH , de pe geam altfel sevede decat realitatea .

      Bucurestiul nu e intreaga Romanie. Romania nu e doar Bucuresti.

      Ho.tii si ma.fi.otii iti spun sa emigrezi ca atata stiu ei sa fure in continuare linistiti.

      ma da ti-a spus sa emigrezi in rusia unde-s numai cinstiti in duma de stat, in frunte cu putin

      Astia care apara hotii si incompetentii facandu-i rusi pe cei care-i critica sunt cele mai mari gunoaie fatate in tara asta.

    ...

    1. ...

    PT ca n-avem un Javier Milei. Ataiat deficitul cu aproape 6% si tot e politician popular. Asa ar fi si la noi dar nimeni n-are curajul.

    1. doar scaderi cheltuieli, taiat cu drujba. nici o taxa in plus.

    Partidele pro-europene au tot interesul,

    ca dezmatul din sectorul bugetar sa continue, 

    doar nu sunt prosti sa concedieze rudele,amantele,

    pilele de tot felul.... 

    1. in weekend am vorbit cu o bugetara, s-a pensionat la 62 de ani si continua sa lucreze tot acolo la bugetari.

    Ca vine imediat cate un an electoral. Iar acum ar fi trebuit sa-si propuna din timp sa faca economie si in an electoral, daca isi planificau tot din timp anularea alegerilor in caz ca nu iese cine trebuie . Nici la rele nu sunt competenti.

Cotaţii Internaţionale

vezi aici mai multe cotaţii

Bursa Construcţiilor

www.constructiibursa.ro

Comanda carte
Conferinţa BURSA “Digitalizare şi Siguranţă Cibernetică”
danescu.ro
arsc.ro
Stiri Locale

Curs valutar BNR

27 Iun. 2025
Euro (EUR)Euro5.0780
Dolar SUA (USD)Dolar SUA4.3370
Franc elveţian (CHF)Franc elveţian5.4322
Liră sterlină (GBP)Liră sterlină5.9583
Gram de aur (XAU)Gram de aur458.2643

convertor valutar

»=
?

mai multe cotaţii valutare

Cotaţii Emitenţi BVB
Cotaţii fonduri mutuale
letapeseries.com
ccib.ro
aiiro.ro
BURSA
Studiul 'Imperiul Roman subjugă Împărăţia lui Dumnezeu'
The study 'The Roman Empire subjugates the Kingdom of God'
BURSA
BURSA
Împărăţia lui Dumnezeu pe Pământ
The Kingdom of God on Earth
Carte - Golden calf - the meaning of interest rate
Carte - The crisis solution terminus a quo
www.agerpres.ro
www.dreptonline.ro
www.hipo.ro

adb