Peste 50.000 de elevi din gimnaziu şi liceu au participat, în anul şcolar 2024-2025, la cursuri de educaţie media, în cadrul celui mai amplu program naţional de acest fel, derulat de Centrul pentru Jurnalism Independent (CJI). Elevii au învăţat să recunoască ştirile false, să distingă între fapte şi opinii şi să îşi dezvolte gândirea critică într-o epocă digitală tot mai complexă şi periculoasă. Proiectul, demarat în 2017, a ajuns deja la un impact remarcabil: aproape 300.000 de elevi şi peste 1.000 de profesori din 462 de şcoli au fost formaţi până în prezent, devenind factori de rezilienţă în faţa dezinformării şi manipulării.
• Ce învaţă elevii: de la ştiri la algoritmi
Cursurile susţinute de profesorii formaţi de CJI pun accent pe: identificarea elementelor-cheie ale unei ştiri, analiza mesajelor din media, recunoaşterea informaţiilor falsificate
şi evaluarea surselor de informare online. „Educaţia media dezvoltă gândirea critică a elevilor, atât de necesară în era algoritmilor şi a inteligenţei artificiale şi, de asemenea, contribuie la creşterea încrederii în presă", a declarat Cristina Lupu, directoarea executivă a CJI. Un studiu recent al Reuters Institute (Digital News Report 2025) confirmă că tinerii care au participat la cursuri de educaţie media tind să aibă mai multă încredere în jurnalismul de calitate.
• Elevii devin formatori pentru alţi elevi
O componentă inovatoare a programului o reprezintă implicarea directă a elevilor în formarea colegilor lor. În 2025, 150 de elevi de la licee pedagogice au participat la ateliere de educaţie media digitală în oraşe precum Buzău, Constanţa, Deva, Odorheiu Secuiesc sau Timişoara. 20 dintre aceştia au devenit la rândul lor formatori, susţinând ateliere pentru alţi 450 de elevi, într-un exerciţiu de leadership educaţional şi implicare civică. Programul de educaţie media derulat de CJI este parte a unui demers strategic mai amplu de protejare a democraţiei prin educaţie.
Opinia Cititorului