Helsinki nu a înregistrat niciun deces în accidente rutiere în ultimele 12 luni, au anunţat autorităţile locale, citate de Politico, de la care relatează cele ce urmează. Este o performanţă rară pentru o capitală europeană, chiar şi într-un context general de scădere a mortalităţii rutiere în UE - cu doar 3% în 2024.
În 2023, 7.807 persoane au murit în accidente în oraşe europene, 55 doar în Berlin. Prin comparaţie, capitala Finlandei, cu o populaţie de 690.000 de locuitori (şi circa 1,5 milioane în zona metropolitană), a ajuns la zero decese.
Potrivit lui Roni Utriainen, inginer de trafic în cadrul Diviziei de Mediu Urban din Helsinki, succesul se datorează „multor factori, dar limitele de viteză sunt esenţiale”. Oraşul a impus din 2021 o limită de 30 km/h în zonele centrale şi rezidenţiale, aplicată cu 70 de radare şi sprijinită de strategia naţională „Vision Zero”.
Autorităţile au transformat infrastructura urbană: drumurile au fost îngustate, au fost plantaţi copaci pentru a tempera viteza şoferilor, iar reţeaua de piste pentru biciclete depăşeşte 1.500 km. S-au investit masiv şi în transport public ecologic şi tramvaie, cu sprijin financiar de la Banca Europeană de Investiţii, conform sursei citate.
Rezultatele sunt clare: numărul accidentelor rutiere a scăzut de la 727 în 2003 la doar 14 în 2023. Comisia Europeană urmăreşte cu interes exemplul Helsinki, într-un moment în care majoritatea statelor membre nu sunt pe cale să atingă obiectivul de înjumătăţire a mortalităţii rutiere până în 2030.
Opinia Cititorului