• Un studiu arată că utlizatorii reţelei nu sunt influenţaţi de reclame
Patru din cinci utilizatori ai reţelei de socializare "Facebook" nu au cumpărat niciodată un produs sau un serviciu ca urmare a reclamei sau a comentariilor de pe site-ul companiei, arată un studiu Reuters/Ipsos, ultimul semnal al faptului că mai sunt multe de făcut pentru transformarea bazei de 900 milioane de utilizatori în dolari de pe urma reclamelor.
Acţiunile "Facebook" s-au depreciat cu 3%, la 26,9 dolari în închiderea sesiunii de tranzacţionare de luni de pe bursa americană, cel mai scăzut nivel de la listarea de pe 18 mai, la un preţ iniţial de 38 dolari, conform Bloomberg. Deprecierea totală a acţiunilor, de la data ofertei publice iniţiale, este de 29%.
"Este greu de argumentat în favoarea achiziţionării de acţiuni (n.r. Facebook), în prezent", a afirmat Carlos Kirjner, analist la "Sanford C. Bernstein & Co.", care, în cadrul unui raport de cercetare, a oferit un rating scă-zut "Facebook" şi o ţintă de preţ de 25 dolari/ acţiune.
Câştigurile "Facebook" din reclame, care reprezintă cota majoritară în veniturile sale, nu ţin pasul cu creşterea bazei de utilizatori, mult mai mulţi membri accesând site-ul reţelei de socializare prin dispozitive mobile. Compania lui Mark Zuckerberg a introdus abia recent un serviciu de advertising pentru utilizatorii săi de pe platformele mobile, însă acesta nu a generat, încă, cine ştie ce venituri, potrivit datelor "Facebook".
O încetinire a creşterii veniturilor aproape de finalul trimestrului va pune paie pe focul temerilor investitorilor, privind vânzările pe întreg anul 2013, a mai precizat Kirjner, care a mai adăugat că decelerarea "poate fi doar o piedică temporară, dacă, în timp, < Facebook > reuşeşte să-şi îmbunătăţească monetizarea inventarului său, atât pe bază de PC, cât şi platformă mobilă şi să-şi maximizeze valoarea reclamelor".
În acest sens, "Facebook" explorează modalităţi prin care să permită copiilor sub 13 ani să aibă acces la reţeaua sa de socializare, potrivit unei persoane apropiate situaţiei, citate de Bloomberg, o mişcare care ar urma să extindă baza sa de utilizatori, dar care ar precipita o monitorizare mai atentă asupra intimităţii şi securităţii oferite de site.
• Abilităţile "Facebook" de a face bani, puse la îndoială
34% dintre utilizatorii "Facebook" participanţi la studiul Reuters petrec mai puţin timp pe website decât acum şase luni, în timp ce doar 20% petrec mai mult timp.
Datele subliniază grijile investitorilor despre abilităţile "Facebook" de a face bani, care au împins în jos valoarea activelor cu 29% de la listare, reducând valoarea de piaţă a companiei cu 30 miliarde de dolari, la aproximativ 74 miliarde de dolari.
Aproximativ 44% dintre respondenţi au precizat că debutul pe piaţă, văzut de către investitori ca având hibe, i-a făcut mai puţin atraşi de "Facebook", potrivit studiului.
Cei 900 de milioane de utilizatori fac din "Facebook" una dintre cele mai populare destinaţii online, provocând giganţi consacraţi precum "Google" şi "Yahoo". Însă nu toată lumea este convinsă că firma a reuşit să traducă popularitatea într-o afacere care-şi poate justifica evaluarea măreaţă.
Un studiu al firmei "eMarketer" din luna februarie a sugerat că "Facebook" se descurcă mult mai prost decât marketingul prin e-mail sau poştă tradiţională atunci când vine vorba despre influenţarea deciziilor clienţilor.
"Acesta arată că < Facebook > mai are mult de lucru să-şi facă publicitatea mai eficientă şi mai relevantă", a afirmat analistul "eMarketer", Debra Williamson.
Aceste îngrijorări au fost exacerbate, luna trecută, când General Motors, al treilea cel mai mare advertiser din Statele Unite, a anunţat că va înceta să mai plătească reclamă pe "Facebook".
"Facebook" a refuzat să comenteze în detaliu asupra studiului, însă a făcut referire la unele studii de caz, precum cel al "Nutella", care a descoperit că 15% din creşterea vânzărilor sale este atribuită "Facebook", precum şi lanţul de restaurante "Applebee's", ale cărui reclame pe "Facebook" i-au triplat veniturile relativ la investiţie.