Ministerul Educaţiei a publicat în transparenţă proiectul noii programe şcolare pentru clasa a IX-a la limba şi literatura română, potrivit Euronews, de la care relatăm cele ce urmează. Printre recomandările de lectură se regăsesc opere clasice, precum „Letopiseţul de la Aron Vodă încoace” de Miron Costin, şi lucrări ale unor autori consacraţi, precum Mihail Sadoveanu, Costache Negruzzi sau Ioan Slavici.
Deşi programul nu impune autori obligatorii, ci doar sugerează lecturi, mai multe voci din mediul educaţional şi cultural au criticat absenţa scriitorilor contemporani din lista propusă.
Profilul Real:
*Scriitori români: Ion Neculce, Anton Pann, Dinicu Golescu, I. Codru-Drăguşanu, Mihail Kogălniceanu, Costache Negruzzi, Dimitrie Bolintineanu, Vasile Alecsandri, Grigore Alexandrescu, Ion Ghica, Radu Ionescu, Nicolae Filimon, I. L. Caragiale, Ion Creangă, Ioan Slavici.
*Clasici universali: Niccolò Machiavelli, Montesquieu, Molière, Alphonse de Lamartine, Stendhal.
Profilul Umanist şi Pedagogic:
*Scriitori români: Ion Neculce, Ion Budai-Deleanu, Anton Pann, Dinicu Golescu, I. Codru-Drăguşanu, Mihail Kogălniceanu, Costache Negruzzi, Dimitrie Bolintineanu, Vasile Alecsandri, Grigore Alexandrescu, Ion Ghica, Radu Ionescu, Nicolae Filimon, I. L. Caragiale, Ion Creangă, Ioan Slavici.
*Clasici universali: Niccolò Machiavelli, Baldassare Castiglione, Montesquieu, Denis Diderot, Johann Wolfgang von Goethe, Molière, Alphonse de Lamartine, Victor Hugo, Stendhal, Honore de Balzac.
Într-o secţiune de „Sugestii Metodologice” apar şi două nume de autori contemporani - Mircea Cărtărescu şi Ana Blandiana.
Noua programă şcolară, pusă în dezbatere publică, a generat discuţii aprinse în mediul online. Scriitoarea Ioana Pârvulescu atrage atenţia că accentul greşit este pus pe prezenţa autorilor contemporani, subliniind că prioritatea ar trebui să fie ca elevii să citească literatură cu plăcere, iar cronologia să vină treptat.
„Cred că discuţiile despre manualul de clasa a IX-a pun accentul greşit. Întrebarea nu este dacă să intre sau nu autori contemporani, aşa cum se interpretează pe reţelele de socializare. Cei care nu doresc ca manualul să înceapă cronologic cu literatura veche ştiu că textele anterioare anului 1840 sunt partea cea mai grea şi trebuie abordate mai târziu, după ce elevii s-au familiarizat cu restul literaturii. Literatura e făcută să fie citită, mai întâi, şi abia apoi să fie învăţată. În ce mă priveşte, ca autor contemporan prezent în manuale, nu doresc să fiu inclusă ca să devină o obligaţie să fiu citită. Ar fi mai potrivit ca manualul să fie tematic, plăcut, cu literatură modernă şi fragmente alese din câţiva autori buni de azi, iar cronologia să se formeze treptat. Primul obiectiv trebuie să fie ca elevii să citească, nu să ştie cronologia”, a declarat Ioana Pârvulescu.
În acelaşi timp, Mircea Cărtărescu critică noua programă pentru clasa a IX-a, acuzând că autori tineri şi experimentalişti riscă să înlocuiască clasici consacraţi, iar elevii să fie privaţi de patrimoniul literar tradiţional. „Au înnebunit moderniştii! Un comando de dadaişti şi integralişti inconştienţi au venit cu o nouă programă în care autori tineri şi încă nevalidaţi de critică, precum Ion Neculce, Ioan Codru-Drăguşanu sau Dinicu Golescu, experimentalişti stricători de limbă, uzurpă locul clasicilor veneraţi şi iubiţi de elevi. Unde sunt Pripealele? Palia de la Orăştie? Învăţăturile lui Neagoe Basarab? În numele decenţei şi al bunului simţ, încetaţi cu aceste provocări! Lăsaţi-i pe cronicari să se citească unii pe alţii”, a adăugat Cărtărescu.




















































Opinia Cititorului