Cel mai mare port al Europei, Rotterdam, devine tot mai mult o piesă strategică în arhitectura defensivă a NATO, în cazul unui posibil conflict militar cu Federaţia Rusă, anunţă site-urile de ştiri Money Control, Deutsche Wirtschafts Nachrichten (DWN), publicaţia cipriotă Kathimerini, publicaţia elveţiană Blick, Financial Times şi publicaţia britanică Daily Express, citând surse olandeze şi begiene.
Autoritatea Portuară din Rotterdam a demarat proceduri pentru rezervarea de docuri şi alte spaţii destinate navelor militare, pentru colaborarea cu portul belgian Antwerp în vederea realizării de planuri pentru redirecţionarea fluxurilor comerciale, în caz de conflict. Potrivit surselor citate, această mişcare reconfigurează nu doar infrastructura logistică a continentului european, ci şi dinamica globală a comerţului, mai ales că prin portul Rotterdam sunt manipulate anual peste 436 milioane tone marfă.
Practic, în contextul în care oficialii NATO avertizează că un conflict ar putea izbucni până în anul 2030, Rotterdam nu mai este doar o poartă a comerţului, ci şi un bastion al securităţii occidentale.
Boudewijn Siemons, directorul general al Port of Rotterdam Authority, a confirmat, conform surselor citate, că terminalele portului sunt evaluate pentru capacitatea de a gestiona volume mari de echipamente militare, iar Antwerp, cu o capacitate de manipulare anuală a peste 240 milioane tone marfă - al doilea port ca mărime din UE, este pregătit să preia o parte din presiune în cazul unui scenariu de urgenţă.
„Nu orice terminal este potrivit pentru manipularea echipamentelor militare. Dacă va fi necesar să transportăm volume mari de echipamente militare, vom apela la Antwerp sau la alte porturi pentru a prelua o parte din capacitate, şi invers”, a precizat Boudewijn Siemons.
Aceste două porturi, care în mod tradiţional se aflau în competiţie directă, sunt nevoite în actulele condiţii geopolitice să intre într-o colaborare strategică, înţelegând că, într-o lume tot mai instabilă, rezilienţa comună depăşeşte rivalitatea economică. În acest spirit, exerciţiile militare amfibii au devenit tot mai frecvente în ambele locaţii, iar transferul de muniţie între nave se va face cu o rigurozitate logistică până de curând rezervată doar conflictelor de mari dimensiuni.
Este o schimbare profundă de paradigmă: nici măcar în timpul Războiului Rece, Rotterdam nu a avut un chei dedicat exclusiv transportului militar. Astăzi, această lipsă este corectată în grabă, în faţa ameninţării unei extinderi a războiului declanşat de Vladimir Putin în Ucraina.
Olanda şi alţi membri NATO şi-au crescut substanţial bugetele de apărare, cu guvernul olandez angajându-se să aloce până la 5% din PIB pentru acest sector. În paralel, Uniunea Europeană lucrează la o strategie amplă de constituire a stocurilor critice, de la cupru şi litiu până la medicamente, echipamente energetice şi rezerve de hrană şi apă, în ceea ce ar putea deveni una dintre cele mai ambiţioase iniţiative de securizare a lanţurilor de aprovizionare din ultimele decenii.
Rotterdam ar putea deveni astfel nu doar un nod de transport, ci şi un depozit vital pentru bunuri esenţiale, după modelul rezervelor strategice de petrol instituite după criza energetică din 1973. O parte din aceste rezerve petroliere se află deja în port, iar Siemons consideră că acelaşi principiu trebuie aplicat şi pentru gaze, pământuri rare, produse farmaceutice şi altele.
Totuşi, riscurile comerciale rămân. Sancţiunile UE împotriva Rusiei au redus volumul total de marfă al portului cu aproximativ 8%, în special din cauza scăderii importurilor de petrol. În cazul unei escaladări militare, capacitatea portului de a menţine un flux comercial constant ar putea fi pusă la grea încercare. Întrebarea crucială este dacă Rotterdam va putea echilibra cerinţele strategice cu imperativele economice, într-un mediu în care incertitudinea devine normă.
Potrivit lui Boudewijn Siemons, "lumea devine din ce în ce mai volatilă”, iar capacitatea unei societăţi de a rezista şocurilor va fi testată din ce în ce mai des. Portul Rotterdam se pregăteşte deja.