Ultimul raport Eurostat arată că în rândul adulţilor din UE, cu vârste cuprinse între 25 şi 64 de ani, 45,2% au luat parte la educaţie sau formare formală sau nonformală în 2016, se arată într-un comunicat remis Redacţiei noastre.
Aceasta a însemnat o creştere de 4,9 puncte procentuale în comparaţie cu sondajul anterior, care a fost realizat în 2011, când 40,3% din populaţia în vârstă de muncă a participat la astfel de programe. Cu toate acestea, în 2016, ţara noastră se afla pe ultimul loc în UE, cu o rată de participare de doar 7%.
Potrivit studiului Eurostat, majoritatea celor care au luat parte la programe de formare profesională au accesat trainguri sau conferinţe puse la dispoziţie de către companii, şi nu în afara acestora.
Amalia Sterescu, Leadership Consultant, Personal Branding Strategist şi Public Speaking Coach, a declarat: "Companiile multinaţionale au deja o tradiţie în ceea ce priveşte alocarea de bugete considerabile pentru programe de training şi coaching a angajaţilor, înţelegând nevoia instruirii acestora cu traineri externi. De altfel, este de menţionat că această nevoie a trebuit acoperită şi deoarece companiile au angajat tineri ce nu au fost instruiţi în facultăţi, mai ales pe zona de management sau soft skills, practic deblocarea bugetelor de training venind şi din înţelegea şi adaptarea la contextul oferit de piaţa locală".
Aceasta a adăugat că, în cazul multinaţionalelor, top managementul înţelege că instruirea continuă a angajaţilor aduce beneficii în mod direct companiei, ajutându-i pe aceştia să facă faţă mai uşor în poziţiile în care se află. Companiile antreprenoriale, pe de altă parte, nu deblochează la fel de uşor bugete de training şi coaching. Potrivit Amaliei Sterescu, în zona antreprenorială există trei mai categorii de companii. Primele sunt cele care investesc cu succes în trainiguri pentru angajaţi, cu un procent nu foarte ridicat.
Potrivit afirmaţiilor Amaliei Sterescu, în ultimii ani, cele mai cerute programe de training au fost cele de leadership, în special pentru persoanele aflate în roluri de conducere. Pe locul al doilea în topul traingurilor cerute de companii se află cele de public speaking deoarece companiile au înţeles că business presentation a trecut la nivelul următor şi este foarte important ca angajaţii să devină vânzători mai buni şi să fie cât mai orientaţi către networking iar pe al treilea loc se află managementul brandului personal, mai ales pentru angajaţii incluşi în ceea ce companiile numesc talent pool - acea categorie de specialişti ce pot accede la nivelul următor în companie.
În ceea ce priveşte investiţiile companiilor în programele de training ale angajaţilor, Amalia Sterescu susţine că este foarte greu de estimat un buget alocat, deoarece fiecare tip de training include module şi abordări diferite. Însă, în medie, o companie alocă circa. 1.700 euro pentru o zi de training, cu trainer român.