Investitorii de retail au subscris masiv din tranşa care le este alocată în oferta publică iniţială a companiei Cris-Tim Family Holding, activă pe piaţa de mezeluri şi mâncăruri gata preparate, chiar din prima zi a operaţiunii de piaţă, potrivit datelor disponibile pe platforma unui broker.
Oferta constă în aproape 27,1 milioane de acţiuni Cris-Tim, din care investitorilor de retail le este alocată o tranşă de 15%, aceştia putând subscrie la preţul de 17,5 lei pe acţiune. Până vineri, micii investitori plasaseră ordine de cumpărare pentru aproximativ 2,71 milioane de acţiuni, echivalentul a două treimi din tranşa care le este destinată, valoarea totală a subscrierilor ridicându-se la circa 47,4 milioane de lei.
Radu Timiş Jr, CEO al Cris-Tim Family Holding, a declarat vineri în cadrul unei conferinţe de presă: ”Deschiderea către investitori şi către piaţa de capital este o decizie strategică pentru noi, deoarece Cris-Tim intră într-un amplu program investiţional, cu obiective foarte ambiţioase de dezvoltare în următorii cinci ani de zile”.
• Razvăn Furtună: ”Preţul cărnii este sezonier; mai mic iarna decât vara”
Obiectivul principal al ofertei lansate este susţinerea planul de investiţii pentru următorii cinci ani, în valoare de 890 milioane de lei, a afirmat Razvăn Furtună, CFO al Cris-Tim Family Holding. ”Este un plan amplu, pentru care avem nevoie de o capacitate financiară mult mai solidă decât până în prezent - acesta fiind şi motivul pentru care realizăm tranzacţia”, a spus directorul financiar la emitentului.
Conform domniei sale, în anul 2023, Cris-Tim şi-a format un plan de investiţii de capital (CAPEX) şi a aplicat la programului Investalim (n.r. program guvernamental de sprijin financiar pentru industria alimentară şi a băuturilor), pentru un proiect în sumă de 376 milioane de lei, din care contribuţia statului este de 227 milioane de lei.
Există trei direcţii de investiţii, a explicat Razvăn Furtună: ”Una dintre investiţii este legată de o nouă capacitate de depozitare. Noi avem un model operaţional în care costul cel mai mare este al materiei prime, motiv pentru care avem o strategie ce ne permite un avantaj competitiv: stocăm materia primă într-un congelator de 10.000 de tone, care va fi înlocuit cu un alt congelator mult mai modern, automatizat, cu o capacitate de 25.000 de tone, ceea ce reprezintă circa 63% din consumul actual de carne. Preţul cărnii este sezonier - istoric şi statistic, conform datelor comunicate de Comisia Europeană, este mai mic iarna decât vara. Nu putem face hedging financiar, astfel încât achiziţionăm carne în timpul iernii şi stabilizăm preţul materiei prime pentru întregul an. Facem acest lucru din 2018, cu rezultate foarte bune. Acesta este motivul pentru care creşterea capacităţii de producţie a mezelurilor este condiţionată de creşterea capacităţii de stocare a materiei prime”.
Razvăn Furtună a adăugat: ”A doua componentă a planului de investiţii este legată de depozitare şi logistică. În momentul de faţă folosim un depozit închiriat de la o companie din grup, pe care îl vom decomisiona. Practic, dorim să facem un pas către modul în care va arăta retailul în viitor. Comerţul modern câştigă o cotă de piaţă tot mai mare, ceea ce necesită o logistică bazată pe transport mult mai standardizat, folosind camioane mari şi platforme. Ne propunem, în cadrul proiectului Investalim, să mărim şi să modernizăm capacitatea de depozitare de la Filipeşti. În felul acesta, probabil în doi ani, vom decomisiona depozitul de la Mogoşoaia”.
Conform directorului financiar al Cris-Tim Family Holding, cel de-al treilea şi cel mai important proiect de investiţii al emitentului este modernizarea fabricii de la Filipeşti. ”În ultimii 20 de ani, piaţa s-a dezvoltat extraordinar. Piaţa de mezeluri este matură, însă categoriile de produse şi tipurile de vânzare se modifică permanent. În urmă cu 30 de ani, produsele vrac reprezentau cea mai importantă categorie, apoi au urmat produsele calibrate, iar în prezent cresc foarte mult produsele feliate. Pe măsură ce se trece de la vrac la calibrat şi feliat, pentru companie marjele cresc, iar pierderile de consum sunt mult mai mici”, a spus Razvăn Furtună.
Pe lângă cele peste 370 de milioane de lei aferente proiectului, există şi alte investiţii pe care le va face Cris-Tim, astfel încât suma totală aferentă acestor trei direcţii investiţionale se ridică la 505 milioane de lei, a mai punctat directorul financiar al Cris-Tim Family Holding, adăugând: ”Există intenţia de a schimba întreaga flotă până în anul 2029. Suplimentar, avem în plan construirea unei noi fabrici de ready meals (n.r. mâncăruri gata preparate), cu o capacitate mai mare şi o producţie mult mai diversificată decât cea existentă în prezent”.
Radu Timiş Jr a subliniat că, în afară de investiţiile realizate în capacităţile de de producţie, depozitare, logistică şi în noua capacitate de producţie destinată categoriei ready meals, compania vizează şi o serie de achiziţii din piaţă ale unor competitori relevanţi, care să ne ajute să ne extindem amprenta comercială.
• Razvăn Furtună: ”Din suma încasată de Rangeglow, 306 milioane lei se vor întoarce în companie”
Operaţiunea de piaţă constă în vânzarea unui pachet de cel mult 20,87 milioane de acţiuni existente de către Rangeglow Limited, societate controlată de către fondatorii Radu şi Cristina Timiş, precum şi o ofertă de subscriere de maxim 6,2 milioane de acţiuni ordinare nou emise. Suplimentar, oferta include şi o opţiune de supra-alocare, pentru a permite măsuri de stabilizare, dacă va fi cazul, conform prospectului.
Acţionarul vânzător Rangeglow Limited va folosi o parte din sumele încasate în urma ofertei pentru rambursarea unor împrumuturi acordate de companie, se mai menţionează în document.
Razvăn Furtună a spus: ”Această listare reprezintă şi o restructurare a grupului (...). Spun acest lucru deoarece o mare parte din sumele rezultate din vânzarea acţiunilor existente se vor întoarce în companie. Vorbim despre o restructurare a datoriilor între companiile din grup, adică a sumelor prin care Cris-Tim Family Holdings a susţinut dezvoltarea altor linii de business din afara companiei. La data de 31 august, aceste sume erau de aproximativ 291 milioane lei, iar estimarea este că vor ajunge la 306 milioane lei. Practic, din suma încasată de Rangeglow, 306 milioane lei se vor întoarce în companie (...). În plus, ne aşteptăm ca, prin majorarea de capital, suma totală pe care o va încasa compania să crească”.
Directorul financiar al emitentului a adăugat ca, în următorii ani, Cris-Tim Family Holdings nu va mai avea relaţii de finanţare cu nicio companie din grup. ”Vor putea exista doar tranzacţii operaţionale, în sensul în care anumite active pot fi închiriate, iar compania poate acţiona ca agent de vânzare pentru produse pe care nu le realizează - lucruri de acest tip”, a spus Razvăn Furtună.
• ”Semestrul al doilea este întotdeauna mai bun decât primul”, spune directorul financiar al Cris-Tim Family Holding
Acţiunile Cris-Tim sunt oferite la intervalul de preţ de ofertă de 16,5 lei/acţiune - 17,5 lei/acţiune, iar free float-ul estimat al companiei la BVB, după încheierea ofertei şi listare, este de maxim 35%. Astfel, la preţul minim, valoarea ofertei se va ridica la 446,6 milioane lei, în vreme ce la preţul maxim oferta va fi de 473,7 milioane lei. În cazul în care toate acţiunile noi vor fi subscrise, evaluarea companiei se va situa între 1,34 miliarde lei şi 1,42 miliarde lei, în funcţie de preţul final al operaţiunii de piaţă, conform calculelor noastre.
Investitorii de retail pot să subscrie la preţul fix de 17,5 lei per acţiune, adică limita superioară a intervalului preţului de ofertă şi au dreptul la o reducere de 5% din preţul final de ofertă pentru subscrierile din primele patru zile lucrătoare din ofertă, respectiv din 17 octombrie până la 22 octombrie 2025 inclusiv. Subscrierea minimă pentru acţiunile oferite de către un investitor de retail este de cel puţin 300 de acţiuni. Operaţiunea de piaţă ce a început la finele săptămânii trecute se va încheia în data de 29 octombrie.
Anul trecut, Cris-Tim a înregistrat venituri din contractele cu clienţii de 1,12 miliarde lei (în creştere cu 7,1% faţă de anul 2023), EBITDA de 166,8 milioane lei (în creştere cu 8,1%) şi un profit net din activităţi continue de 84,7 milioane lei (în creştere cu 3%). Compania a încheiat primul semestru din 2025 cu EBITDA de 86,2 milioane lei (în creştere cu 12,4%) şi profit net de 47,5 milioane lei (în creştere cu 29,1% faţă de perioada similară din 2024).
”Din motive de sezonalitate, semestrul al doilea este întotdeauna mai bun decât primul semestru. Anul începe cu două luni modeste, iar uneori şi luna martie este mai slabă, în funcţie de cum cade Paştele (...). Compania a performat foarte bine atât din perspectiva cotelor de piaţă, cât şi a vânzărilor, în special în a doua jumătate a anului, şi nu vedem motive pentru care acest lucru s-ar schimba”, a spus Razvăn Furtună.
Ziarul BURSA a anunţat în exclusivitate, luna trecută, intenţia Cris-Tim de a lansa ofertă publică în această lună, urmată de listarea la BVB.
Cris-Tim Family Holding este controlată indirect de către Radu Timiş şi Cristina Timiş, care în prezent deţin 51% şi 49% din Rangeglow Limited.
Opinia Cititorului