TradeVille: O paralelă economico-financiară între Agroland Business Systems şi DN Agrar

F.A.
Ziarul BURSA #Companii / 19 septembrie

TradeVille: O paralelă economico-financiară între Agroland Business Systems şi DN Agrar

Raportul TradeVille de astăzi analizează evoluţia şi perspectivele a doi dintre principalii jucători din sectorul agricol românesc (Agroland Business Systems, respectiv DN Agrar), evidenţiind atât poziţionarea acestora pe piaţă, cât şi rezultatele financiare şi dinamica cotaţiilor bursiere, precum şi potenţialul de creştere a acţiunilor lor.

Agroland Business Systems S.A. deţine cea mai extinsă reţea de magazine din România cu specializare pe gardening, hobby, farming şi pet care, activând într-un sector destul de fragmentat, format preponderent din competitori de talie mică. Compania reuşeşte să se menţină lider de piaţă pentru produsele comercializate, prin cele 250 de magazine pe care le operează. În 2025, compania a iniţiat un amplu proces de rebranding şi reorganizare, prin care şi-a structurat activitatea pe trei verticale strategice: Agroland Retail, ce include magazinele proprii, reţeaua de francize şi infrastructura logistică, Agroland Food, ce reuneşte fermele de producţie, fabrica de procesare ouă, fermele de reproducţie şi viitoarea unitate de abatorizare şi Agroland Agribusiness, care acoperă distribuţia de inputuri, tradingul de cereale, selecţia de seminţe şi fabricile de furaje aflate în curs de integrare. Agroland este deţinută în proporţie de 64,4% de Horia Cardoş, fondatorul şi CEO-ul Grupului, iar restul de 35,6%, free float-ul Agroland Business Systems, este împărţit între persoane fizice (30,28%) şi persoane juridice (5,31%).

TradeVille: O paralelă economico-financiară între Agroland Business Systems şi DN Agrar

DN Agrar activează în sectorul agricol şi este cea mai mare fermă zootehnică integrată din România, lider de piaţă în producţia laptelui de vacă, cu o cantitate de lapte livrată în primul semestru din 2025 de aproximativ 34 milioane de litri. Compania, fondată în 2008 de Jan Gijsbertus de Boer, îşi desfăşoară activitatea în judeţele Alba, Sibiu şi Hunedoara, printre domeniile sale principale de activitate numărându-se zootehnia, producţia agricolă vegetală, serviciile agricole, logistica, transportul, turismul şi serviciile de consultanţă. Grupul are în portofoliul său zece companii, cu active productive de 7.149,20 ha de teren arabil şi peste 16.000 de vaci de lapte şi tineret bovin. Funcţia de CEO a fost preluată anul acesta de Peter de Boer. Societatea este controlată de AM Advies BV, care deţine 67,75% din drepturile de vot, fiind, la rândul său, sub controlul Beheermaatschappij De Boer Koekange B.V., al cărei beneficiar real este Jan G. De Boer. Persoanele fizice controlează 30%, în timp ce persoanele juridice deţin doar 2,3%, conform datelor BVB.

Sectorul agricol românesc - într-una dintre cele mai favorabile perioade din ultimii ani

Sectorul agricol traversează una dintre cele mai favorabile perioade din ultimii ani, sprijinit de condiţiile meteo prielnice din primăvară, când ploile abundente au creat premisele pentru o recolta bogată. România beneficiază, în paralel, de oportunităţi importante de finanţare, cu fonduri europene consistente, urmând să acceseze 19 mld. EUR prin programele destinate agriculturii şi dezvoltării rurale.

Ţara noastră se aşteaptă la o producţie record de grâu anul acesta, estimată la 14-15 milioane tone faţă de 9,29 milioane tone în 2024, în timp ce recoltele de porumb (10,2 milioane tone) şi floarea-soarelui (2,5-2,6 milioane tone) îşi revin după scăderile severe de anul trecut. Excedentul de grâu ar putea, însă, pune presiune pe preţuri. CEO-ul Agroland consideră că recolta excepţională din acest an va contribui la stabilizarea afacerilor agricole şi încurajează companiile româneşti din agroalimentar să se orienteze către extindere, în condiţiile în care deficitul de alimente rămâne major la nivelul ţării noastre, aproape jumătate din consum fiind acoperit prin importuri.

În acelaşi timp, consumul de ouă este în creştere în întreagă Europa, cu avansuri anuale între 3-4% şi chiar peste 10% în unele ţări. Contextul economic de recesiune determină mulţi consumatori să se îndrepte spre ou, cea mai accesibilă sursă de proteină de calitate. În acelaşi timp, obiceiurile de consum s-au schimbat: dacă generaţiile mai în vârstă limitau consumul la câteva mese pe săptămână, tinerii, în special cei activi sau practicanţi de sport, consumă zilnic trei până la cinci ouă. La aceste tendinţe se adaugă scăderea capacităţii de producţie în ţările vest-europene, influenţată de politicile „Green Deal”. Aceşti factori combinaţi indică un deficit pe piaţa ouălor pentru următorii 3-5 ani. Din această perspectivă, investiţiile în extinderea capacităţii de producţie sunt susţinute de o cerere în creştere şi de un mediu favorabil, ceea ce confirmă că producţia de ouă este un business valoros şi profitabil.

Preţul laptelui în România este cel mai scăzut din întreaga Europă şi se menţine astfel de mai multă vreme. Totuşi, DN Agrar nu îşi raportează vânzările la nivelul local, ci la media nord-vest europeană a şase ţări, ceea ce îi permite să obţină preţuri mai avantajoase. Pieţe precum Grecia şi Italia de Nord oferă niveluri superioare de preţ, transformându-se în destinaţii atractive pentru export, cu potenţial de diversificare şi marje mai bune. Pentru ultimele două trimestre se anticipează o uşoară scădere a preţului, dar acesta va rămâne semnificativ peste nivelul din anul anterior, ceea ce face ca 2025 să fie un an favorabil pentru producători. Producţia de lapte rămâne sensibilă la valurile de căldură. Anul trecut compania a înregistrat o reducere importantă, însă în 2025 impactul a fost mult mai redus. O posibilă ameninţare vine din partea substitutelor, precum produsele pe bază de soia sau vegetale, dar penetrarea lor este limitată de preţurile ridicate şi de calitatea inferioară faţă de laptele clasic. Corelaţia directă a preţurilor DN Agrar cu piaţa europeană aduce un avantaj suplimentar pentru investitori, întrucât permite o estimare mai clară şi predictibilă a fluxurilor viitoare de venituri.

TradeVille: O paralelă economico-financiară între Agroland Business Systems şi DN Agrar

Performanţa bursieră a celor două companii

Atât acţiunile DN Agrar, cât şi Agroland fac parte din indicele BETAeRO, care în ultimele 12 luni a scăzut cu aproximativ 2%, iar de la începutul anului a urcat cu 9%. Evoluţia indicelui reflectă atât provocările cu care s-a confruntat sectorul agricol, cât şi revenirea din 2025, performanţa sa rămânând semnificativ sub evoluţia celor două acţiuni, arată TradeVille.

Cotaţia AG a avansat cu 13,5% în ultimele 12 luni, iar de la începutul anului a evoluat cu 37,50%, atingând, în present, 1,585 lei şi apropiindu-se de maximul local format anul trecut în iulie la 1,645 lei. Aşadar, acţiunile Agroland par să fi depăşit o fază îndelungată de consolidare, aflându-se într-un trend ascendent, susţinut de investiţiile destinate extinderii anunţate recent de companie şi de cifrelele în creştere raportate în primul semestru al acestui an, care au condus la depăşirea BVC 2025 după primul semestru, în cazul profitului operaţional şi al profitului net.

Acţiunile DN Agrar au oferit un adevărat spectacol la BVB anul acesta, cu o creştere impresionantă de 97,28% în ultimele 12 luni şi de 96,61% de la începutul anului, în urma raliului început în luna iunie. Cotaţia a atins un maxim istoric de 2,96 lei în luna august, nivel care a devenit ulterior o importantă zona de rezistenţă, după mai multe testări consecutive. În prezent, acţiunile se menţin peste principalele medii mobile şi evoluează într-un canal lateral, având un suport solid la 2,72 lei, corespunzător limitei inferioare a acestui interval.

Analiza principalilor indicatori financiari

Agroland se evidenţiază printr-o profitabilitate solidă, susţinută de un ROE de 13%, ce reflectă randamente atractive pentru acţionari, şi un ROIC de 10%, ce confirmă utilizarea eficientă a capitalurilor investite. Cu toate acestea, structura financiară prezintă vulnerabilitate; gradul de îndatorare globală ajunge la 70%, iar indicatorii Net Debt/EBITDA de 3,5 şi datorii/capitaluri proprii de 2,3 relevă o dependenţă accentuată de finanţarea prin împrumuturi, ceea ce poate limita flexibilitatea financiară şi capacitatea companiei de a susţine investiţii suplimentare în contextul actual.

DN Agrar prezintă un profil financiar atractiv, combinând o profitabilitate ridicată cu o structură de capital echilibrată. ROE-ul de 23% indică randamente consistente pentru acţionari, iar ROIC de 15% sugerează utilizarea eficientă a resurselor investite. În plus, un ROA de 11% şi un ROCE de 20% arată că activele şi capitalurile angajate generează rezultate solide. La nivel de îndatorare, compania se află într-o zona confortabilă, având un grad de îndatorare de 51%, raportul Net Debt/EBITDA se situează la 1.7, iar lichiditatea curentă de 1.6 asigura capacitatea de a susţine planurile de creştere.

Bugetul de venituri şi cheltuieli 2025

La finalul primului semestru, Agroland înregistra deja rezultate peste aşteptări, cu o cifra de afaceri realizată în proporţie de 64% din estimarea pentru întregul an şi EBITDA care acoperea 85% din prognoza. Rezultatul operaţional depăşise valoarea prevăzută în BVC 2025, iar profitul net ajunsese la 122% din estimările iniţiale. În aceste condiţii, compania se îndreaptă către încheierea anului 2025 cu o performanţă financiară semnificativ superioară prognozelor.

Datorită rezultatelor solide obţinute în prima jumătate a anului, DN Agrar a decis să revizuiască bugetul publicat în luna martie, majorând ţintele financiare iniţiale. La finalul primelor şase luni ale anului, compania atinsese deja 48% din cifra de afaceri şi 70% din profitul net bugetat în baza bugetului anunţat iniţial. În urma actualizării, noul BVC indică o creştere medie de +4% pentru cifra de afaceri (220 milioane lei), +7% pentru EBITDA (95 milioane lei), respectiv +28,7% pentru profitul net (50 milioane lei). Raportat la aceste valori revizuite, compania a realizat până în prezent 46% din cifra de afaceri, 52% din EBITDA şi 54% din profitul net.

Perspectivele sectorului agricol

Agroland

Agroland îşi propune o dezvoltare accelerată în următorii ani, atât prin extinderea diviziilor principale: Retail, Food şi Agribusiness, cât şi prin consolidarea poziţiei pe piaţă locală şi internaţională. Pe partea de Retail, obiectivul pentru 2030 este atingerea unui număr de 300 de magazine şi depăşirea pragului de 100 milioane euro în vânzări anuale, cu accent pe extinderea prin achiziţii în Europa de Vest şi pe atragerea unei baze mai tinere de clienţi.

Divizia Food reprezintă motorul principal de creştere, compania planificând o investiţie de 20 milioane euro pentru a triplă capacitate de producţie până la aproape un million de găini ouătoare în 2027. Această extindere va permite reducerea costurilor de producţie şi consolidarea profitabilităţii, într-un context favorabil al pieţei ouălor, marcat de deficit european şi preţuri ridicate. Divizia are perspective deosebit de favorabile, sprijinite de evoluţia preţului ouălor şi de atingerea capacităţii maxime de producţie. În luna august, preţul ouălor era cu aproximativ 30% mai ridicat faţă de cel din anul precedent, iar istoricul arată că, în mod constant, în sezonul de toamnă-iarnă preţurile urcă suplimentar. Proiecţiile indică un posibil maxim istoric, de aproape 300 de euro/100 kg, în lunile noiembrie-decembrie. Această evoluţie coincide cu cel mai bun moment pentru companie, întrucât în toamnă se va atinge producţia maximă, cu cele 300.000 de găini ouătoare aflate simultan în exploatare. În aceste condiţii, este de aşteptat ca veniturile generate de divizia Food să fie semnificativ mai mari în ultimele două trimestre.

În Agribusiness, prioritatea este integrarea fabricilor de nutreţuri şi creşterea marjelor prin eficientizarea fluxurilor operaţionale. Agroland îşi propune să revină la o politică de dividend atractivă, vizând poziţionarea din nou ca o „acţiune de randament”, odată cu diminuarea gradului de îndatorare şi cu începerea exploatării noilor capacităţi de producţie, care vor susţine fluxuri de numerar mai stabile şi profituri recurente.

Analizele investitorului Rareş Mihăilă sugerează că valoarea întreprinderii (EV) Agroland ar putea urca la 528-686 milioane de lei până în anul 2028, în funcţie de ritmul de implementare a investiţiilor şi de evoluţia pieţei ouălor şi a retailului, principalele divizii ale companiei. Raportat la numărul actual de acţiuni, această evaluare implică o valoare justă per acţiune în intervalul 4.6-6.4 lei pentru anul 2028, de peste trei ori mai mare decât preţul curent din piaţă. Pentru anul în curs, domnul Mihăilă estimează o valoare justă a acţiunilor AG în jurul a 1.57-1.63 RON. Această diferenţa substanţială între evaluarea fundamentală şi cotaţia bursieră actuală subliniază un potenţial important de apreciere pentru investitorii dispuşi să îşi asume un orizont de investiţie mediu spre lung.

DN Agrar

Strategia DN Agrar pentru perioada 2025-2030 are ca obiectiv consolidarea poziţiei de lider şi diversificarea liniilor de afaceri prin investiţii majore. Compania urmăreşte dublarea producţiei de lapte, până la 150-200 milioane litri anual şi extinderea producţiei de compost la 40.000 de tone pe an. În zona energiei verzi, a fost semnat un parteneriat cu Black Sea Oil & Gas pentru dezvoltarea uneia dintre cele mai mari fabrici de biometan din România, cu decizie finală de investiţie estimată pentru 2026 şi operationalizare până în 2028, proiect ce ar putea aduce venituri suplimentare de 3,5-4 milioane euro anual şi o reducere a emisiilor cu 90%.

De asemenea, compania explorează producţia de wheat grass prin ferme verticale, cu capacităţi de 40-80 tone pe zi şi cu o investiţie estimată la 4-9 milioane euro, precum şi diversificarea portofoliului de produse lactate printr-o fabrică de procesare a laptelui, cu o capacitate de 150.000 litri/zi şi o investiţie iniţială de 2,5 milioane euro, care va deveni operaţională din anul următor. Aceasta va permite accesarea unor clienţi noi precum Nestle, Unilever, brutării mari şi pieţe externe precum Grecia şi Italia. În paralel, DN Agrar dezvoltă un cluster agroalimentar dedicat producţiei de sere şi legume, aflat în prezent în etapa de analiză de piaţă realizată de o companie Big Four.

Din perspectiva investitorului Istvan Sarkany, DN Agrar dispune de avantaje competitive solide, precum capitalul semnificativ, necesar pentru operaţiuni de amploare, puterea de negociere atât cu furnizorii, cât şi cu cumpărătorii, fiind cel mai mare producător de lapte din România. Compania se remarcă prin calitatea conducerii, experienţa echipei manageriale, transparenţa în comunicare şi orientarea către sustenabilitate, elemente care conferă încredere pe termen lung. În ceea ce priveşte evaluarea de piaţă, raportarea detaliată asupra volumelor şi preţurilor laptelui facilitează estimarea fluxurilor viitoare. Analiza realizată indică o subevaluare a companiei de cel puţin 25% în scenariul pesimist, cu un potenţial de apreciere de până la 190% în scenariul optimist.

Sursele folosite de TradeVille sunt: Raport companie, Conferinta Quarterly Report, TradingView, investestelabursa.ro, situatiile financiare ale companiilor.

Investiţia în instrumente financiare presupune riscuri specifice; performanţele anterioare nu sunt un indicator fiabil al rezultatelor viitoare. Costurile de achiziţie şi fluctuaţiile valutei pot influenţa randamentul investiţiei. Cotaţiile afişate sunt cele de la sfârşitul zilei precedente de tranzacţionare.Lista potentialelor conflicte de interese, research-uri din ultimele 12 luni. Nu există instrument financiar fără risc.

Opinia Cititorului

Acord

Prin trimiterea opiniei ne confirmaţi că aţi citit Regulamentul de mai jos şi că vă asumaţi prevederile sale.

Casino Online
danescu.ro
arsc.ro
Stiri Locale

Curs valutar BNR

18 Sep. 2025
Euro (EUR)Euro5.0695
Dolar SUA (USD)Dolar SUA4.2820
Franc elveţian (CHF)Franc elveţian5.4347
Liră sterlină (GBP)Liră sterlină5.8441
Gram de aur (XAU)Gram de aur505.3604

convertor valutar

»=
?

mai multe cotaţii valutare

Cotaţii Emitenţi BVB
Cotaţii fonduri mutuale
Teatrul Național I. L. Caragiale Bucuresti
targulnationalimobiliar.ro
investenergy.ro
world-nuclear-exhibition.com
roenergy.eu
romexpo.ro
romexpo.ro
romexpo.ro
romexpo.ro
romexpo.ro
targuldeturism.ro
thediplomat.ro
BURSA
Comanda carte
Studiul 'Imperiul Roman subjugă Împărăţia lui Dumnezeu'
The study 'The Roman Empire subjugates the Kingdom of God'
BURSA
BURSA
Împărăţia lui Dumnezeu pe Pământ
The Kingdom of God on Earth
Carte - Golden calf - the meaning of interest rate
Carte - The crisis solution terminus a quo
www.agerpres.ro
www.dreptonline.ro
www.hipo.ro

adb