Allianz propune introducerea unui „permis de conducere” european pentru vehiculele autonome, prin care să fie stabilite standardele unitare de testare şi omologare a acestora în toate statele membre ale Uniunii Europene, potrivit unui comunicat transmis redacţiei. Compania de asigurări susţine că un astfel de cadru ar simplifica accesul pe piaţă, ar creşte siguranţa rutieră şi ar accelera inovaţia în domeniul mobilităţii automatizate.
Cu ocazia Allianz Motor Day 2025, compania a evidenţiat progresele semnificative înregistrate în materie de siguranţă datorită sistemelor autonome şi a subliniat necesitatea unui cadru comun european pentru testarea, certificarea şi colectarea datelor din vehiculele automatizate. Allianz susţine totodată crearea unei baze de date europene comune pentru situaţiile critice din trafic şi accesul deschis al autorităţilor şi asigurătorilor la informaţiile referitoare la accidente şi siguranţă.
„Milităm pentru o abordare unitară la nivelul Uniunii Europene pentru testarea vehiculelor autonome. Un «permis de conducere» pentru vehiculele autonome ar asigura verificarea riguroasă a standardelor de siguranţă, la fel cum oamenii trebuie să dovedească faptul că pot conduce în siguranţă. Accesul deschis la datele vehiculelor legate de accidente este esenţial pentru responsabilitate şi pentru menţinerea încrederii publicului”, a declarat Dr. Klaus-Peter Röhler, membru al Consiliului de Administraţie al Allianz SE.
Potrivit Allianz Center for Technology (AZT), automatizarea ar putea reduce numărul de accidente rutiere din Europa cu 20% până în 2035 şi cu peste 50% după anul 2060, comparativ cu 2023. Analiza arată că sistemele avansate de asistenţă la frânare (AEB) disponibile deja pe unele modele reduc frecvenţa anumitor tipuri de coliziuni cu până la 66%.
Allianz subliniază că, pe măsură ce responsabilitatea şofatului trece de la om la maşină, protecţia victimelor trebuie să rămână prioritară. Compania consideră că modelele actuale de răspundere şi asigurare auto obligatorie din majoritatea ţărilor europene sunt adecvate pentru vehiculele autonome, iar răspunderea trebuie să rămână la proprietarul vehiculului, indiferent de nivelul de automatizare.
„Fiecare progres tehnologic trebuie să se traducă prin mai puţine accidente, mai puţine victime şi mai multă independenţă pentru milioane de oameni. Viitorul mobilităţii va fi autonom, dar siguranţa trebuie să rămână întotdeauna în mâinile oamenilor”, a afirmat Dr. Klaus-Peter Röhler.
Un sondaj realizat de Allianz în şapte ţări europene arată că 56% dintre respondenţi cred că maşinile autonome vor fi mai sigure sau cel puţin la fel de sigure ca cele conduse de oameni, însă persistă îngrijorări privind fiabilitatea şi testarea insuficientă a tehnologiei. Majoritatea celor intervievaţi (64%) au declarat că s-ar simţi confortabil într-un vehicul autonom doar dacă ar putea prelua controlul în orice moment.
Allianz avertizează că, odată cu scăderea frecvenţei accidentelor, valoarea daunelor va creşte, pe fondul complexităţii tehnice a vehiculelor şi a costurilor ridicate de reparaţie pentru senzori şi componente electronice. În paralel, vor apărea noi tipuri de risc, de la defecţiuni software la atacuri cibernetice, care vor necesita soluţii de asigurare adaptate noilor realităţi tehnologice.















































