APIA a luat, în premieră, decizia de a trata separat motorizările mild-hibrid, marcând un pas important în direcţia unei raportări mai precise şi mai transparente, conform unui comunicat transmis redacţiei. Această iniţiativă poziţionează APIA drept pionier în România în ceea ce priveşte recunoaşterea distinctă a tehnologiilor hibride uşoare în statisticile oficiale.
Declaraţia Preşedintelui APIA, Dan Vardie:
"Începând cu această lună, am decis să includem separat în comunicatele noastre lunare despre piaţa auto din România datele referitoare la motorizările mild-hibrid (MHEV). Această decizie vine pe fondul creşterii ponderii acestor sisteme în cadrul motorizărilor electrificate şi al necesităţii unei mai bune înţelegeri a impactului lor real asupra mediului. Astăzi, motorizările MHEV pot asigura o rulare în regim electric de până la 50% în condiţii urbane, fiind echipate cu baterii de capacitate mai redusă - care pot ajunge 0,9 kWh, 48 V. Prin comparaţie, motorizările full-hibrid dispun de baterii mai mari - care pot ajunge 1,5 kWh, 220V şi pot asigura până la 80% rulare electrică, în mediu urban. Această diferenţiere este importantă pentru înţelegerea diverselor tehnologii de electromobilitate. Consumul de combustibil, gradul de poluare şi de emisii CO2 la motorizările MHEV sunt mai reduse faţă de motorizările ICE dar, evident, mai mari decât la cele full hybrid şi plug-in hybrid. Într-o perioadă în care sustenabilitatea nu mai este opţională, ci o prioritate, acurateţea informaţiei este mai importantă ca oricând."
I. Autoturismele (care reprezintă aproximativ 83% din total piaţă) au înregistrat, în luna aprilie 2025, un volum de 9.910 unităţi, cu -24% mai puţin faţă de luna similară din 2024, potrivit comunicatului.
Segmentarea pe clase: În luna aprilie 2025, faţă de aceeaşi lună a anului trecut, observăm o evoluţie mixtă a segmentelor în care sunt încadrate autoturismele, după cum urmează:
• Clasa A: -83.3%
• Clasa B: -22.4%
• Clasa C: -36.2%
• Clasa D: -23%
• Clasa E: +15.5%
• Clasa F: -14.6%
• SUV: -14.8%
În ceea ce priveşte cota de piaţă, segmentul SUV este pe prima poziţie, cu o cotă de 53.9% în scădere cu -14.8%, urmat de Clasa C cu o cotă de 25.7%, în scădere cu -36.2% şi Clasa B cu o cotă de 14.1%, în scădere cu -22.4% faţă de cota deţinută în luna aprilie a anului trecut.
În funcţie de tipul de combustibil al autoturismelor înmatriculate, în luna aprilie a acestui an faţă de perioada similară din 2024, motorizările pe benzină înregistrează o scădere de -44.3%, ajungând la o pondere de 24.8%, în timp ce motorizările pe motorină înregistrează o scădere de -26.1%, ajungând la o pondere de 9.5%.
În ceea ce priveşte autoturismele echipate cu motoare mild-hibrid, acestea înregistrează în luna aprilie 2025 o creştere de +10%, ajungând la o pondere de 28.8% din totalul pieţei de autoturisme. Este de menţionat că, din totalul motorizărilor mild-hibrid, 86% sunt motorizări pe benzină, în timp ce doar 14% sunt motorizări pe motorină.
Pe de altă parte, autoturismele "electrificate", respectiv cele electrice - care pot fi încărcate din sursă externă de electricitate (BEV şi PHEV), precum şi cele mild-hibrid şi full hibrid (care dispun şi de propulsie electrică fără încărcare din sursă externă de electricitate) deţin, în a patra lună a anului 2025, o cotă de piaţă de 54.9%, fiind cel mai important segment de pe piaţa românească, care depăşeşte cu mult cota deţinută împreună de motorizările pe benzină si motorină.
Autoturismele full electrice deţin o cotă de 2.2% din piaţă, în luna aprilie a anului 2025, faţă de aprilie 2024, când reprezentau 5.5%, în timp ce autoturismele plug-in hibrid deţin o cotă de piaţă de 5.4%, faţă de aprilie 2024, când reprezentau 3.3%, se precizează în comunicat.
Top Mărci - ELECTRICE
În primele patru luni ale anului 2025, primele 3 cele mai vândute autoturisme 100% electrice sunt: Dacia Spring, cu 1022 unităţi şi o scădere de -31.4% faţă de aceeaşi perioadă a anului precedent, Tesla Model 3 cu 175 unităţi şi Leapmotor T03 cu 134 unităţi.
Top Mărci - PLUG-IN HYBRID
În ceea ce priveşte autoturismele Plug-In, top 3 modele din primele patru luni ale anului 2025 este condus de: Ford Kuga cu 199 unităţi şi o creştere de 8.7% faţă de aceeaşi perioadă a anului precedent, urmat de Volkswagen Golf cu 177 unităţi si Mercedes Benz GLC cu 130 unităţi.
Top Mărci - FULL HYBRID
Autoturismele hibride, fără reîncărcare din surse externe, au pe primul loc din top 3 în primele patru luni ale anului 2025: Dacia Duster cu 1124 unităţi, urmat de Toyota Corolla cu 995 unităţi şi Toyota RAV4 cu 932 unităţi.
Top Mărci - MILD HYBRID
Autoturismele mild hybrid au pe primul loc din top 3 în primele patru luni ale anului 2025: Dacia Duster cu 2281 unităţi, urmat de Hyundai Tucson cu 625 unităţi şi Suzuki S-Cross cu 564 unităţi.
II. Vehiculele comerciale uşoare şi minibus înregistrează, în aprilie 2025, o scădere de -31.6% faţă de luna aprilie 2024, din care vehiculele comerciale uşoare fără minibus înregistrează o scădere de -33%.
Pe de altă parte, vehiculele comerciale uşoare electrice au atins, în primele patru luni anului 2025, un volum de 281 unităţi, faţă de 230 unităţi în aceeaşi perioadă a anului trecut.
II. Vehiculele comerciale grele şi bus înregistrează în aprilie 2025 o scădere de -33.4% faţă aprilie 2024, din care vehiculele comerciale grele peste 16 tone plus autotractoarele înregistrează o scădere de -24%, se mai menţionează în comunicat.
Opinia Cititorului