În actualul context, în care în aplicaţiile digitale este din ce în ce mai folosită inteligenţa artificială, băncilor le revine rolul de a le explica clienţilor beneficiile noilor tehnologii, a afirmat Şerban Negrescu, director Transformare Digitală&Dezvoltare Produse, Garanti BBVA.
Reprezentantul Garanti BBVA a precizat: "Inteligenţa Artificială cred că este unul dintre cele mai disruptive elemente din peisajul actual. La nivelul băncii pe care o reprezint şi la nivelul întregului sistem bancar vedem că sunt diverse stadii de implementare a diverselor iniţiative ce ţin cont de analiza comportamentelor clienţilor, în vederea persoanlizării relaţiei sau a unei hiper-personalizări a relaţiei clientului cu banca. Vedem deja cum inteligenţa artificială poate lua decizii într-un interval de timp mult mai rapid decât poate fi făcută de către un om, are rolul de a îmbunătăţi procesele interne, de a le eficientiza şi, mai mult de atât, de a putea preveni şi proteja interesele clienţilor, de a sprijini clienţii atunci când aceştia au cea mai mare nevoie. Cred că în tot acest context rolul nostru devine din ce în ce mai important, pentru că pe măsură ce use-case-urile de aplicare a inteligenţei artificiale în procesele pe care le-am implementat la nivel de bancă şi la nivel de sistem bancar, unul din principalele elemente care vor ajuta va fi zona de includere financiară. Are puterea şi are rolul de a stimula incluziunea financiara atâta timp cât concentrăm toate aceste eforturi în zona asta. Pe de altă parte, în egală măsură, cu avansul acestor noi tehnologii există riscul ca o parte din populaţie să rămână puţin în afară. Cred că ăsta este unul dintre principalele riscuri pentru că orice nouă tehnologie care nu este suficient explicată şi, practic, nu ajungi să transmiţi către client cum respectiva tehnologie sau proces îl ajută în viaţa de zi cu zi, cum translatezi procese relativ complexe în ceva foarte simplu, uşor de înţeles pentru client. Şi de aceea, la nivel de sistem bancar, la nivel de asociaţie, cred că rolul nostru şi importanţa noastră în a educa clienţii e unul major în următoarea perioadă pe măsură ce tehnologia va avansa".
Şerban Negrescu a arătat că gigantul Open AI a lansat în urmă cu foarte puţin timp Codex - un agent AI care poate să dezvolte multiple limbaje de programare, folosind doar un self-agent, fără niciun agent extern implicat.
"Gândiţi-vă la use-case-ul în care vom asista la un sistem complex de tip core-banking implementat 100%, integral, de către un agent AI. Use-case-urile care pot deriva de aici sunt absolut nenumărate. Google prin DeepMind a lansat recent Alpha Evolve, o iteraţie de algoritmi care pot să ruleze diverse modele statistice în acelaşi timp, identificând care model poate fi mai performant. La nivel de cercetare, de dezvoltare, în industria medicamentelor şi nu numai lucrul acesta poate reduce ani întregi de studii. Nivelul de avans tehnologic pe care îl trăim astăzi mi se pare senzaţional. Motivul pentru care am vorbit despre aceste lansări este faptul că ele nu sunt rezultatul a ani de lansări. Vorbim despre lansări din ultimele două săptămâni, iar de atunci au fost accelerate de către Inteligenţa Artificială, care are rolul, atât timp cât este pusă în mâinile unor persoane bine intenţionate, să transforme cu totul această industrie, să o rescrie de la zero şi să lucreze în interesul clienţilor. Toate aceste use-case-uri pot avea un impact fenomenal în zona industriei financiare şi nu numai", a spus Şerban Negrescu.
Directorul pentru Transformare Digitală&Dezvoltare Produse din cadrul Garanti BBVA a afirmat că, dacă în urmă cu 20 de ani banca era văzută ca un loc unde se stătea coadă pentru a contracta un produs, unde se întocmeau multe hârtii şi se aştepta prea mult timp o decizie, astăzi pentru mulţi dintre clienţii sistemului bancar, experienţa bancară se reduce doar la câteva tap-uri pe un ecran tactil al telefonului mobil sau altui device.
Şerban Negrescu a precizat: "Această evoluţie nu este doar despre eficienţă. Cred că în tot acest timp s-a schimbat fundamental paradigma băncii, în sensul că banca nu mai este doar un loc fizic unde te duci pentru a putea interacţiona, ci a migrat către o zonă de transformare, de prezenţă digitală şi tot ce înseamnă servicii, bunuri sunt transformate astăzi în experienţe pentru clienţi, experienţe financiare, dar digitale. Tehnologia a fost principalul element care a făcut acest lucru posibil. Tehnologia nu mai este doar un instrument în mâinile noastre, ci practic este această infrastructura invizibilă care ne conectează cu clienţii noştri - putem să interacţionăm astăzi prin intermediul aplicaţiilor mobile, care sunt principalul canal de interacţiune cu clienţii, iar tot ce înseamnă relaţie a clientului cu banca a fost rescris de către tehnologie. Vorbim despre canale digitale, iar zona de digital on boarding a devenit un nou standard, nouă normă. Practic, înrolarea digitală a clienţilor - momentan, la nivelul persoanelor fizice, dar vedem destul de multe procese de înrolare digitală, inclusiv a persoanelor juridice, la nivelul sistemului bancar a devenit noul standard. În plus, digital landing, creditarea online a clienţilor este noua normalitate. Totul este focusat pe nevoia clientului, pe o interacţiune cât mai optimă şi adaptată fiecărui tip de client. Poate că pare extrem de uşor, dar ne-a luat foarte mult timp la nivel de industrie să ajungem aici; întregul sector financiar-bancar a trecut printr-o serie de transformări multiple, şi oarecum tot ce înseamnă tehnologie, inteligenţă artificială a rescris în permanenţă acest lucru. Chiar în urmă cu câţiva ani, prin implementarea directivei europene de plată II, a open-banking-ului, practic s-a deschis o uşă către tot ce înseamnă personalizare reală pentru client. Clienţii pot să aibă astăzi o experienţă digitală financiară mult mai bună, bazată pe date şi colaborare între jucători din piaţă, care până la acel moment poate nu erau atât de dispuşi sau asocierea lor nu era poate atât de aşteptată". Domnia sa a concluzionat spunând că toate aceste lucruri au adus pentru clienţi o transparenţă mai bună şi o mai bună vizibilitate; clienţii au un control deplin, sunt în controlul surselor lor financiare, toate aceste produse şi sevicii sunt accesibile doar la un tap distanţă prin intermediul aplicaţiei mobile-banking.