Tendinţa băncilor de a digitaliza aproape toate procesele bancare este una firească, însă, în contextul acestor implementări de tehnologii noi, este nevoie de o atenţie sporită asupra securităţii sistemelor şi de un interes crescut faţă de siguranţa clienţilor, este de părere Mugur Podar, Directorul Direcţiei Operaţiuni la Distanţă a CEC Bank.
”Toate băncile investesc în tehnologie, însă noi, CEC Bank, fiind banca Statului, cu atât mai mult ne asigurăm că lucrurile funcţionează aşa cum trebuie. Există o tendinţă la nivelul sistemului bancar de a implementa soluţii antifraudă şi de a proteja clienţii împotriva atacurilor cibernetice, aşa că nu trebuie să ne uităm doar la digitalizare. Sigur, este eficient pentru o bancă să digitalizeze toate produsele şi se lucrează intens la această schimbare. CEC Bank are o cadenţă aproape lunară de a cuprinde părţile de operaţiuni din front office în zona de digital şi internet banking”, a declarat acesta.
Mugur Podaru afirmă că, în urma pandemiei de COVID-19, cererea pentru produse digitale a crescut considerabil şi că foarte mulţi români din diaspora au exprimat o necesitate pentru servicii versatile de banking online, pentru efectuarea tranzacţiilor bancare pe teritoriul României, sporind astfel nevoia pentru o digitalizare eficientă a procedurilor bancare.
”Ne-am uitat la tehnologie, ne-am uitat la ceea ce se cere în partea de mobile banking. Am creat un marketplace care se numeşte ”CEC_IN”. Întâmplarea face că lucrurile au pornit în acea zonă din partea de online onboarding. Nevoia născută în urma pandemiei, când exista lipsa de mobilitate, a dus la un prim produs, pe partea de deschidere de conturi bancare complet online, alături de Internet Banking sau Mobile Banking. Am observat, atunci, că mulţi clienţi aveau nevoie de o bancă prin care să îşi facă operaţiunile şi, cu surprindere, am observat că multe persoane din diaspora aveau nevoie de legături cu ţara, deci iată că operaţiunile bancare au început să fie cerute de oamenii care au plecat din România cu multă vreme în urmă, dar care investesc în continuare în România şi care lucrează în alte ţări, fie că vorbim de Spania, Italia, Marea Britanie şi altele. Ei au o legătură cu ţara şi aici fac investiţii, îşi construiesc case, trimit bani părinţilor sau plătesc taxe şi impozite, ceea ce înseamnă că trebuie să ne uităm şi la siguranţă, deoarece aceşti oameni veneau cu IP-uri din străinătate şi îşi doreau să facă operaţiuni bancare din ce în ce mai sofisticate”.
Reprezentantul CEC Bank afirmă că, în ciuda faptului că digitalizarea unor procese nu este atât de complicată din punct de vedere tehnic, ea atrage după sine nevoia unei analize complexe, care să permită să studieze comportamentul tranzacţional al clientului, în vederea detectării în timp util a problemelor şi care să poată să blocheze fluxurile de procesare.
”Am asistat la solicitări din partea clienţilor de a mări limita de tranzacţionare, astfel încât să plătească o casă sau o maşină. Aceştia, practic, se aflau la Biroul Notarial şi doreau mărirea limitei la un nivel de peste 100.000 de euro. În acest context, a trebuit să implementăm tehnologie care permite verificarea comportamentului tranzacţional, care face un istoric al operaţiunilor şi ia măsuri de blocare a fluxurilor de procesare, dacă se constată că ceva iese din tipar. Aceste lucruri nu sunt neapărat complicate, însă implică foarte multă analiză şi dezvoltare de algoritmi care să ia decizii atunci când intervenţia angajaţilor băncii nu este posibilă. Odată pornite aceste sisteme, ele analizează fiecare operaţiuni şi decid dacă ies din tipar şi dacă este nevoie de intervenţie pentru oprirea procesării”, a declarat acesta.
Totodată, Mugur Podaru afirmă că, în ciuda sistemelor bancare complexe, este nevoie şi de o atenţie sporită a clienţilor. Acesta a atras atenţia asupra fraudelor realizate prin folosirea tehnologiei DeepFake, care prezintă riscuri majore deoarece clienţii nu îşi dau seama că acele videoclipuri DeepFake sunt false şi, atraşi de potenţialele câştiguri prezentate, cad plasă fraudelor.
”Chiar dacă digitalizezi nişte procese, este nevoie să ai grijă de mai multe aspecte. Am văzut cu toţii fenomenul DeepFake, care, pentru un expert, este uşor de depistat. Am vazut, prin intermediul DeepFake, personalităţi care îndemnau oamenii să facă diverse investiţii şi existau clienţi care erau îndemnaţi de câştigurile mari care le erau promise şi care voiau să facă aceste investiţii. Atunci când se trezeau că le sunt blocate conturile, veneau la bancă şi întrebau de ce nu puteau să facă acel lucru. Consilierii CEC Bank erau instruiţi şi explicau că ceea ce au văzut nu este real şi că acele DeepFake sunt o păcăleală. Banca trăgea semnale de alarmă asupra unor pericole pe care clienţii nu le vedeau. Mulţi dintre clienţi îşi dădeau seama, în cele din urmă, că angajaţii băncii aveau dreptate şi, în acest fel, am reuşit să reducem riscurile la care clienţii se expuneau”, a expluicat reprezentantul CEC Bank.
În ceea ce priveşte protecţia împotriva paginilor de phishing, acesta a subliniat faptul că, anumite comportamente pe care paginile frauduloase le au, nu sunt în concordanţă cu modul de lucru al băncii, aspect pe care clienţii trebuie să îl aibă în vedere.
”Am văzut, de asemenea, mesaje cu linkuri pe care clienţii le primeau pe e-mail, SMS sau Whtasapp, cu solicitări de actualizare a datelor, trimise în numele băncii, însă, în spatele acelui link, era clonată o pagină a băncii, iar acolo li se cereau date personale sensibile. Banca nu va cere niciodată clientului să îi transmită din nou cartea de identitate prin acele platforme. Banca are deja actul de identitate al clientului şi are obligaţia să solicite, periodic, actualizarea datelor personale, însă nu o va face niciodată prin acest intermediu. Printre datele care se cereau în acele pagini clonate, erau actul de identitate, numărul de card, codul PIN, codul CVV, iar mulţi clienţi ofereau aceste informaţii cu nonşalanţă, fără să se asigure că acea solicitare era într-adevăr venită de la bancă. În momentul în care un client a comunicat aceste credenţiale, este greu să mai fie protejat. Doar prin intermediul tehnologiei se mai poate opri procesarea acestor date”, a conchis Mugur Podaru.