Economia Germaniei nu vrea să repornească şi autorităţile nu ştiu ce să facă

Călin Rechea
Ziarul BURSA #Politică / 26 august

Economia Germaniei nu vrea să repornească şi autorităţile nu ştiu ce să facă

"Starea de spirit este foarte proastă. Nu vedem niciun semn de redresare în niciun segment - auto, construcţii, energie sau infrastructură". (Gunnar Groebler, director executiv Salzgitter AG)

Călin Rechea

Contracţia celei mai mari economii a Uniunii Europene a depăşit, din nou, aşteptările în al doilea trimestru din 2025. Estimarea preliminară a Biroului Federal de Statistică (Destatis), de -0,1%, a fost revizuită la -0,3%, în condiţiile în care de doi ani şi jumătate nu mai există creşteri anuale (vezi graficul 1).

Economia Germaniei nu vrea să repornească şi autorităţile nu ştiu ce să facă

Comunicatul de presă de la Destatis arată că declinul trimestrial de 0,3% a avut loc în ciuda unei creşteri de 0,8% a cheltuielilor guvernamentale, fiind determinat de accentuarea tendinţei negative din sectorul industrial.

Investiţiile brute în capitalul fix, un indicator al producţiei viitoare, au scăzut semnificativ, cu 1,4% faţă de trimestrul precedent, în condiţiile unei scăderi trimestriale de 1,9% şi a unei scăderi anuale de 3,9% a investiţiilor în maşini şi echipamente. Datele de la Destatis mai arată şi o scădere trimestrială pronunţată, de 2,1%, a investiţiilor în construcţii.

Inclusiv comerţul exterior a avut un efect negativ asupra PIB-ului, pe fondul unei scăderi trimestriale de 0,1% a exporturilor de bunuri şi servicii şi a unei creşteri de 1,6% a importurilor de bunuri şi servicii. Declinul trimestrial al exporturilor de bunuri a fost de 0,6%.

Carsten Brzeski, director în cadrul băncii ING, arată că "economia Germaniei a fost împinsă înapoi în recesiune şi pare să fie foarte puţin probabilă materializarea unei redresări substanţiale înainte de 2026", după cum scrie Financial Times, care mai subliniază că ministrul economiei din cabinetul lui Friedrich Merz, Katherina Reiche, a precizat că "este nevoie de acţiune" şi de "reforme structurale adânci şi îndrăzneţe".

Printre măsurile amintite de Reiche se află flexibilizarea reglementărilor privind orele de muncă, reducerea birocraţiei şi a preţurilor energiei.

Declaraţii similare au venit şi de la ministrul de finanţe Lars Klingbeil, în opinia căruia "trebuie să eliberăm viaţa din această ţară de sub povara birocraţiei, astfel încât să fie din nou plăcut să înfiinţezi o afacere, să conduci o asociaţie sau să construieşti o casă", conform unei ştiri Bloomberg.

Retorica reformelor structurale nu este nouă, dar, cu toate acestea, guvernele de la Berlin nu par capabile de acţiune.

Handelsblatt scrie că noul guvern federal intenţionează să combată problemele structurale cu un program clasic keynesian de stimulare economică, însă "această încercare nu este deosebit de promiţătoare în ceea ce priveşte politica de creştere economică".

După ce subliniază că "fostul campion mondial al exporturilor şi motorul creşterii economice al Europei pare astăzi doar o umbră a ceea ce a fost odată", principalul cotidian financiar al Germaniei aminteşte că "problemele structurale ale economiei germane sunt acum suficient de cunoscute".

Atunci de ce ezită autorităţile să adopte măsurile necesare, mai ales când şi Bundesbank avertizează că economia germană se confruntă cu pierderi semnificative ale cotelor de piaţă la nivel internaţional?

După cum subliniază Handelsblatt, "cotele de piaţă ale exporturilor sunt în scădere din 2017 şi rămân din ce în ce mai în urmă faţă de alte economii avansate din 2021".

Printr-o nefericită coincidenţă, anul 2017 marchează şi începutul tendinţei negative din sectorul industrial al Germaniei, care s-a accentuat în ultimii ani, pe fondul creşterii accelerate a preţului energiei.

Cu excepţia pandemiei, indicele producţiei industriale din Germania a înregistrat în iunie 2025 cel mai redus nivel din ultimii 15 ani, de 90,1 puncte (2021 = 100), pe fondul declinului masiv din industria prelucrătoare, în special în sectoarele intensive energetic (vezi graficul 2).

Economia Germaniei nu vrea să repornească şi autorităţile nu ştiu ce să facă

"Locurile de muncă din industriile tradiţionale sunt menţinute la costuri ridicate, în timp ce impozitele corporative ridicate şi birocraţia excesivă paralizează asumarea de riscuri, inovarea şi investiţiile", mai scrie Handelsblatt pe marginea situaţiei din sectorul industrial al Germaniei.

În ceea ce priveşte planurile de redresare economică şi promisiunile guvernamentale, o schimbare majoră se observă la nivelul marilor companii, în special în sectoarele de bază, cum sunt metalurgia, construirea autovehiculelor sau industria chimică.

Lansarea programului de tranziţie energetică, Energiewende, în urmă cu mai bine de două decenii, a fost întâmpinată cu entuziasm şi promisiuni că se vor găsi soluţii pentru reducerea sau chiar eliminarea poluării, pe fondul obţinerii unor costuri competitive. Acela entuziasm nu doar că a dispărut, ci a fost înlocuit cu o disperarea care se face tot mai mult auzită în presă.

Gunnar Groebler, directorul executiv al companiei Salzgitter AG, al doilea producător de oţel din Germania, a declarat recent pentru Bloomberg că noul cancelar federal nu face destul pentru repornirea economiei.

Întrebat dacă primeşte sprijin politic pentru rezolvarea problemelor cu care se confruntă compania, Groebler a subliniat că "dimpotrivă, dacă privim preţurile energiei, nu suntem eligibili pentru a beneficia de preţul reglementat al electricităţii pentru industrie, ceea ce este ridicol".

Apoi reporterul a dorit să afle care este situaţia clienţilor, iar directorul de la Salzgitter a răspuns că "starea de spirit este foarte proastă", în condiţiile în care "nu vedem niciun semn de redresare în niciun segment - auto, construcţii, energie sau infrastructură".

Pe lângă preţurile foarte ridicate ale energiei electrice, recunoscute drept factor al scăderii competitivităţii externe a industriei Germaniei inclusiv de membrii guvernului condus de Merz, o altă problemă majoră a devenit, în ultimii doi ani, şi dependenţa de importurile de electricitate (vezi graficul 3).

Economia Germaniei nu vrea să repornească şi autorităţile nu ştiu ce să facă

Directorul general al companiei ThyssenKrupp, cel mai mare producător de oţel din Germania, a precizat recent că Germania nu va putea produce electricitate verde pe plan intern şi va trebui să se bazeze pe importuri, conform unui interviu acordat revistei Focus.

"Europa are exact două regiuni care pot produce energie electrică verde la preţuri competitive: Scandinavia şi Peninsula Iberică", a declarat Miguel Lopez, în opinia căruia Germania trebuie să importe de acolo mari cantităţi de energie pentru a rămâne competitivă.

Din păcate, este puţin probabil să fie satisfăcut "apetitul" Germaniei pentru electricitate verde din cele două regiuni, în special pe fondul distorsiunilor majore în ceea ce priveşte preţurile.

Presa internaţională a acoperit pe larg protestele Suediei şi Norvegiei din iarna trecută, pe fondul creşterii explozive a preţurilor interne, determinată de cererea extrem de ridicată din Germania. Atunci au apărut inclusiv propuneri oficiale privind limitarea sau chiar dezactivarea conexiunilor cu Germania.

Pe de altă parte, pana generalizată de curent din Spania, din aprilie 2025, arată care sunt riscurile scoaterii din sistem a surselor clasice de generare, esenţiale pentru asigurarea stabilităţii reţelei.

În faţa acestei situaţii care pare să se agraveze în fiecare zi, cancelarul Friedrich Merz şi-a făcut autocritica în faţa membrilor de partid şi a precizat că "abordarea provocărilor economice ale ţării se dovedeşte a fi o întreprindere mult mai dificilă decât anticipase iniţial", după cum scrie Bloomberg.

"Spun acest lucru şi cu spirit autocritic - această sarcină este mai dificilă decât şi-ar fi imaginat unii acum un an", a continuat Merz şi a mai subliniat că "nu ne aflăm doar într-o perioadă de slăbiciune economică, ci într-o criză structurală a economiei noastre".

Dacă şeful guvernului îşi face autocritica şi recunoaşte cu problema redresării economiei Germania îl depăşeşte, oare nu ar trebui să lase locul altcuiva, care nu doar ştie soluţiile, dar mai ales are curajul să le prezinte în faţa cetăţenilor, iar apoi să-şi respecte promisiunile electorale şi să le aplice?

Opinia Cititorului ( 30 )

  1. E simplu: sa reia importul de gaze ieftine rusesti si sa inceteze ajutorul catre Ucraina. Si sa vezi ce decoleaza economia Europei, nu numai a Germaniei.

    Dar daca "sefii la Europa" tin mai mult la un impostor periculos decat la propriile popoare, economia nu va reporni niciodata. 

    1. A inceput propaganda ruseasca.

      O economie numai buna de invadat dup-aia de orci, davai ceas, davai masina de spalat.

      Rusnacul zice, pacea e doar o pregatire pt razboi. Dc le dai Ucraina, au inca o industrie, inca o armata buna de tocat in atacul EU.

      In plus rusul zice, fara razboi, e stagneare(putoarea doar sta, nu o duce capul sa construiasca ceva, stie doar sa jefuiasca si sa subjuge pe altii). De-asta trebuie opriti cat sunt mici.

      Normal ca noi am vrea cooperare, dar rusnacul e altfel construit puturos, betiv si agresiv. Toti cei cu cap au plecat din rassia, au ramas leprele numai bune de carne de tun si oligarhii ce se mai arunca unii pe altii pe fereastra. 

      GAzul ieftin a favorizat cresterea la 4 t a economiei germane si in europa in general, avand in vedere ca germania era racordata direct la gaz ieftin e destul de clar ca era beneficiara majora ...

      ...

      ...

      ...

      Bine zis.

    Merz a mai declarat si ca statul bunastarii nu mai poate fi sustinut. Pai cum mai da pomeni imigrantilor?

    1. birocratia e problema in Germania. si asta poate fi taiata usor.

      migranti ilegali au inceput si ei sa mai dea afara. 

      Taiata usor birocratia? De ce nu au facut-o pina acum? Actiunile guvernului de la Berlin arata ca prefera un razboi cu Rusia decit reducerea birocratiei si eliminarea planurilor verzi.

      Pui pariu ca ar prefera nemtii sa mearga putin cu orcii inapoi in haznaua rassia si sa fie iar pace?

    Cum nu stiu ce sa faca? Baga in gaura neagra Ucraina 10 mld pe an.

    1. Mai ieftin decat sa lupte cu rusii in Germania.

      Ce sa caute rusii in Germania? Sa le plateasca pensiile?

      Prada. Tribut.

      URSS era un fel de hunger games, pt cine a vazut filmul, cu multe repubi]lici ce produceau diferite, si trimiteau diferite produse la subpret si resurse resurse catre "centru", rassia. rusii nu prea se omorau cu munca, traiau practic din "tribut". 

      Ei asa se vad, o natie de razboinici, cu sclavi care sa-i intretina.

      Bai imbecilule (limbric userist), sovieticii au ajuns pana in Berlin tocmai pentru ca germanii intrasera peste ei.

      Si apoi si-au retras trupele, s-a facut reunificarea Germaniei. Acum ii mananca iar in cur pe germani sa trimita ei oameni/armament pe front, sa lupte cu rusii. 

      IO, daca eram in locu lor tineam Germania impartita in 4 si cu restrictii alimentare severe pe vecie !!!

      Cum naiba sa lupte cu Rusii in Germania? Germania e in Nato. Pe vremea URSS-ului, Germania de Vest era in Nato, iar Sovieticii (rusi, ucraineni etc) erau la granita. De ce nu au atacat atunci? Daca nu au facut-o atunci, de ce ar face-o acum? Mutually assurred distruction e in continuare on the table. Chiar si pe vremea razboiului rece, sovieticii au aprovizionat Occidentul cu resursele lor. Ideea ca daca UE si SUA isi iau mainile dupa Ucraina, Rusia va cuceri Berlinul si Parisul, e pura propaganda absurda prorazboi. Rusia nu a atacat Nato. Nato a inatalat un regim marioneta in Ucraina dupa o lovitura de stat (maidan) orchestrat tot de ei. Zelensky a pacalit electoratul spunand ca va ajunge la un compromis cu Putin. De fapt, a facut fix invers. Nu poti sa ucizi etnici rusi in Donbass fara consecinte. In caz ca nu intelegeti, Americanii impreuna cu Rusii si cu oligarhii Ucraineni si oligarhii UE (care sunt toti agenti Americani) ne vor periclita soarta in Europa. Nu ne vom mai recupera standardul de viata de odinioara niciodata daca nu ajungem la o relatie de tip Busmark cu Rusia. Fara resursele Rusesti, Europa nu este viabila pt nimic altceva decat STAGFLATIE.

    Inarmarea si finantarea razboiului rusnac costa mult in Germania;

    tăieri semnificative în cheltuielile sociale, inclusiv pensii, ajutor social și subvenții pentru energie.Trimestrul 1si 2 din 2025,economia Germaniei  

    a avut scaderi de 01,% si 0,3 %,adica recesiune evidenta. 

    slava Ursula 

    slava ukri

    1. ...

    Nu trebuie decit sa cititi aceste cuvinte si o sa intelegeti ce se intimpla .„Ministerul german al Apărării va avea un buget de 82,7 miliarde de euro, suplimentat cu 25,5 miliarde de euro din Fondul Special, ceea ce va însemna un total de 108,2 miliarde de euro”.Putin si Trump au facut asta posibil .

    1. De ce nu? Daca asta e directia trasata de UE, de ce nu?

      Prost nu e ala care cere.  

    Ministrul de finante al Germaniei tocmai a anuntat ca va trimite Ucrainei 9 miliarde de euro anual cel putin in urmatori doi ani. Nebunia este la cote foarte inalte in Europa. Dar mai este pina la cota maxima.

    1. Dume pt negocierile de pace. Putin trebuie descurajat de la a mai continua invazia.

      Nu exista un deal, e ceea ce a spus si Trump. Ideea e sa se ajunga la un deal. Si asta se face cu declaratii de sustinere inclusiv. Razboiul e pe terminate, nimeni nu mai are resurse, nici rassia.  

    se lucreaza pe neve la Nordstream 1, Nordstream 2 e deja pregatit in parte, se va relua importul de gaze rusesti,

    ajutorul catre ucraina oricum a fost redus drastic (vezi si parerea unor experti chiar germani). E o chestiine de timp sa decoleze economia Germaniei si a Europei,

    asta nu poate fi impiedicat de virusul ucigas de la kiev la marimea lui de bacterie 

    Merz le stie. Welt scrie ca a cheltuit peste 12 mii de euro cu frizerii si cu machiatul de cind a ajund cancelar.

    Acest vierme face de ris insasi notiunea de vierme. 

    1. retardatul isteric depresiv Merz isi rupe gatul singur

    1. Municipiul Oradea: 2,400 RON / 480 EUR – 8 May 2025

    2. R.A. Aeroportul Oradea: 4,000 RON / 800 EUR – 29 April 2025 

    3. Agentia de Dezvolare Locala Oradea: 1,200 RON / 240 EUR – 23 April 2025 

    74. Asociat , ia pentru Promovarea Turismului din Oradea s , i Regiune: 57,600 RON / 11,520 EUR – 27 February 2025 

    5. Liceul Teoretic ”Horváth János”: 600 RON / 120 EUR – 27 February 2025 

    6. Asociat , ia de Promovare a Turismului ı?n Stat , iunile Băile Felix s , i Băile 1 Mai: 42,000 RON / 8,400 EUR – 18 December 2024 

    7. Municipiul Oradea: 2,400 RON / 480 EUR – 24 December 2024 

    8. Regia Nat , ională a Pădurilor – ROMSILVA: 14,400 RON / 2,880 EUR – 30 January 

    2025 

    9. Compania de Apă Oradea S.A.: 95,000 RON / 19,000 EUR – 15 April 2025 

    10. Compania de Apă Oradea S.A.: 64,300 RON / 12,860 EUR – 8 April 2025 

    11. Sociitatea Agent , ia de Dezvoltare Locală Oradea S.A.: 60,000 RON / 12,000 EUR 

    – 5 March 2025 

    12. Municipiul Oradea: 2,400 RON / 480 EUR – 5 March 2025 

    13. Asociat , ia pentru Protejarea Monumentelor Istorice din Judet , ul Bihor: 15,126 RON/ 3,025.20 EUR – 5 March 2025 

    14. Asociat , ia pentru Promovarea Turismului din Oradea s i Regiune: 34,800 RON / 6,960 EUR – 8 February 2025 

    15. Municipiul Oradea: 2,000 RON / 400 EUR – 21 March 2024 

    16. Asociat , ia pentru Promovarea Turismului din Oradea s , i Regiune: 60,000 RON / 12,000 EUR – 18 December 2024 

    17. Oradea Transport Local SA: 54,000 RON / 10,800 EUR – 10 October 2024 

    18. Compania de Apă Oradea S.A.: 135,000 RON / 27,000 EUR – 12 April 2024 

    19. Asociat , ia pentru Protejarea Monumentelor Istorice din Judet , ul Bihor: 15,126 RON / 3,025.20 EUR – 24 December 2024 

    20. Fundatia de Protejare a Monumentelor Istorice din Judet , ul Bihor: 57,600 RON / 

    11,520 EUR – 12 April 2024 

    21. Asociat , ia pentru Promovarea Turismului din Oradea s , i Regiune: 2,400 RON / 480 EUR – 5 March 2025 

    22. Asociat , ia pentru Protejarea Monumentelor Istorice din Judet , ul Bihor: 12,000 RON/ 2,400 EUR – 18 December 2024 

    23. Municipiul Oradea: 2,400 RON / 480 EUR – 8 December 2024 

    24. Municipiul Oradea: 2,400 RON / 480 EUR – 18 November 2024 

    25. Asociat , ia pentru Promovarea Turismului din Oradea s , i Regiune: 2,400 RON / 480 EUR – 5 November 2024 

    26. Asociația de Promovare a Turismului în Stațiunile Băile Felix și Băile 1 Mai – 42,000 RON / 8,400 EUR – 24 October 2024 

    27. Municipiul Oradea – 2,400 RON / 480 EUR – 10 October 2024 

    28. Oradea Transport Local SA – 54,000 RON / 10,800 EUR – 10 October 2024 

    29. Municipiul Oradea – 2,400 RON / 480 EUR – 2 October 2024 

    30. Compania de Apă Oradea S.A. – 135,000 RON / 27,000 EUR – 12 April 2024 

    31. Municipiul Oradea – 2,400 RON / 480 EUR – 3 October 2024 

    32. Municipiul Oradea – 2,400 RON / 480 EUR – 28 September 2024 

    33. Asociația pentru Protejarea Monumentelor Istorice din Județul Bihor – 15,126 RON / 3,025.20 EUR – 5 October 2024 

    34. Municipiul Oradea – 2,400 RON / 480 EUR – 8 September 2024 

    35. Asociația pentru Promovarea Turismului din Oradea și Regiune – 60,000 RON / 12,000 EUR – 27 August 2024 

    36. Oradea Transport Local SA – 54,000 RON / 10,800 EUR – 22 July 2024 

    37. Societatea Agenția de Dezvoltare Locală Oradea S.A. – 60,000 RON / 12,000 EUR – 10 July 2024 

    38. Municipiul Oradea – 2,400 RON / 480 EUR – 5 July 2024 

    39. Municipiul Oradea – 2,400 RON / 480 EUR – 3 June 2024 

    40. Municipiul Oradea – 2,400 RON / 480 EUR – 18 May 2024 

    41. Fundația de Protejare a Monumentelor Istorice din Județul Bihor – 15,126 RON / 3,025.20 EUR – 13 May 2024 

    42. Asociația pentru Protejarea Monumentelor Istorice din Județul Bihor – 15,126 RON / 3,025.20 EUR – 30 April 2024 

    43. Compania de Apă Oradea S.A. – 135,000 RON / 27,000 EUR – 12 April 2024 

    44. Municipiul Oradea – 2,400 RON / 480 EUR – 10 April 2024 

    45. Asociația pentru Promovarea Turismului din Oradea și Regiune – 2,400 RON / 480 EUR – 5 April 2024 

    46. Asociația pentru Protejarea Monumentelor Istorice din Județul Bihor – 15,126 RON / 3,025.20 EUR – 25 March 2024 

    47. Asociația pentru Promovarea Turismului din Oradea și Regiune – 60,000 RON / 12,000 EUR – 5 March 2024 

    48. Asociația de Promovare a Turismului în Stațiunile Băile Felix și Băile 1 Mai – 42,000 RON / 8,400 EUR – 10 February 2024 

    49. Municipiul Oradea – 2,400 RON / 480 EUR – 7 February 2024 

    50. Oradea Transport Local SA – 54,000 RON / 10,800 EUR – 22 January 2024 

    51. Asociația pentru Promovarea Turismului din Oradea și Regiune – 15,126 RON / 3,025.20 EUR – 5 January 2024 

    52. Municipiul Oradea – 2,400 RON / 480 EUR – 22 December 2023 

    53. Municipiul Oradea – 2,400 RON / 480 EUR – 15 December 2023 

    54. Asociația pentru Protejarea Monumentelor Istorice din Județul Bihor – 15,126 RON / 3,025.20 EUR – 10 December 2023 

    55. Asociația pentru Promovarea Turismului din Oradea și Regiune – 60,000 RON / 12,000 EUR – 28 November 2023 

    56. Oradea Transport Local SA – 54,000 RON / 10,800 EUR – 21 November 2023 

    57. Societatea Agenția de Dezvoltare Locală Oradea S.A. – 60,000 RON / 12,000 EUR – 1 November 2023 

    58. Municipiul Oradea – 2,400 RON / 480 EUR – 19 October 2023 

    59. Municipiul Oradea – 2,400 RON / 480 EUR – 12 October 2023 

    60. Compania de Apă Oradea S.A. – 135,000 RON / 27,000 EUR – 5 October 2023 

    61. Asociația pentru Protejarea Monumentelor Istorice din Județul Bihor – 15,126 RON / 3,025.20 EUR – 29 September 2023 

    62. Asociația pentru Promovarea Turismului din Oradea și Regiune – 2,400 RON / 480 EUR – 16 September 2023 

    63. Municipiul Oradea – 2,400 RON / 480 EUR – 8 September 2023 

    64. Fundația de Protejare a Monumentelor Istorice din Județul Bihor – 15,126 RON / 3,025.20 EUR – 1 September 2023 

    65. Oradea Transport Local SA – 54,000 RON / 10,800 EUR – 20 August 2023 

    66. Asociația pentru Promovarea Turismului din Oradea și Regiune – 60,000 RON / 12,000 EUR – 12 August 2023 

    67. Municipiul Oradea – 2,400 RON / 480 EUR – 7 August 2023 

    68. Societatea Agenția de Dezvoltare Locală Oradea S.A. – 60,000 RON / 12,000 EUR – 20 July 2023 

    69. Asociația pentru Protejarea Monumentelor Istorice din Județul Bihor – 15,126 RON / 3,025.20 EUR – 11 July 2023 

    70. Oradea Transport Local SA – 54,000 RON / 10,800 EUR – 5 July 2023 

    71. Municipiul Oradea – 2,400 RON / 480 EUR – 1 July 2023 

    72. Fundația de Protejare a Monumentelor Istorice din Județul Bihor – 12,000 RON / 2,400 EUR – 15 June 2023 

    73. Asociația pentru Promovarea Turismului din Oradea și Regiune – 34,800 RON / 6,960 EUR – 3 June 2023 

    74. Municipiul Oradea – 2,400 RON / 480 EUR – 28 May 2023 

    75. Asociația de Promovare a Turismului în Stațiunile Băile Felix și Băile 1 Mai – 42,000 RON / 8,400 EUR – 20 May 2023 

    76. Municipiul Oradea – 2,400 RON / 480 EUR – 5 May 2023 

    77. Asociația pentru Protejarea Monumentelor Istorice din Județul Bihor – 15,126 RON / 3,025.20 EUR – 10 April 2023 

    78. Oradea Transport Local SA – 54,000 RON / 10,800 EUR – 22 March 2023 

    79. Asociația pentru Protejarea Monumentelor Istorice din Județul Bihor – 12,000 RON / 2,400 EUR – 14 March 2023 

    80. Fundația de Protejare a Monumentelor Istorice din Județul Bihor – 15,126 RON / 3,025.20 EUR – 28 February 2023 

    81. Asociația pentru Promovarea Turismului din Oradea și Regiune – 60,000 RON / 12,000 EUR – 22 January 2023 

    82. Municipiul Oradea – 2,400 RON / 480 EUR – 18 January 2023 

    83. Municipiul Oradea – 2,400 RON / 480 EUR – 10 January 2023 

    84. Municipiul Oradea – 2,400 RON / 480 EUR – 3 January 2023 

    85. Asociația pentru Promovarea Turismului din Oradea și Regiune – 2,400 RON / 480 EUR – 12 December 2022 

    86. Oradea Transport Local SA – 54,000 RON / 10,800 EUR – 5 December 2022 

    87. Societatea Agenția de Dezvoltare Locală Oradea S.A. – 60,000 RON / 12,000 EUR – 22 November 2022 

    88. Municipiul Oradea – 2,400 RON / 480 EUR – 18 October 2022 

    89. Fundația de Protejare a Monumentelor Istorice din Județul Bihor – 12,000 RON / 2,400 EUR – 7 October 2022 

    90. Municipiul Oradea – 2,400 RON / 480 EUR – 5 September 2022 

    91. Asociația pentru Protejarea Monumentelor Istorice din Județul Bihor – 15,126 RON / 3,025.20 EUR – 22 August 2022 

    92. Municipiul Oradea – 2,400 RON / 480 EUR – 18 July 2022 

    93. Municipiul Oradea – 2,400 RON / 480 EUR – 5 June 2022 

    94. Municipiul Oradea – 2,400 RON / 480 EUR – 2 May 2022 

    95. Oradea Transport Local SA – 54,000 RON / 10,800 EUR – 7 April 2022 

    96. Asociația pentru Protejarea Monumentelor Istorice din Județul Bihor – 15,126 RON / 3,025.20 EUR – 28 March 2022 

    97. Municipiul Oradea – 2,400 RON / 480 EUR – 15 February 2022 

    98. Fundația de Protejare a Monumentelor Istorice din Județul Bihor – 15,126 RON / 3,025.20 EUR – 3 February 2022 

    99. Municipiul Oradea – 2,400 RON / 480 EUR – 8 January 2022 

    100. Societatea Agenția de Dezvoltare Locală Oradea S.A. – 60,000 RON / 12,000 EUR – 12 December 2021 

    101. Compania de Apă Oradea – 79,000 RON / 15,800 EUR – 2 February 2016 

    102. Compania de Apă Oradea – 65,000 RON / 13,000 EUR – 4 February 2015

    103. Compania de Apă Oradea – 65,000 RON / 13,000 EUR – 4 Februarie 2014 

Casino Online
danescu.ro
arsc.ro
Stiri Locale

Curs valutar BNR

12 Sep. 2025
Euro (EUR)Euro5.0694
Dolar SUA (USD)Dolar SUA4.3258
Franc elveţian (CHF)Franc elveţian5.4221
Liră sterlină (GBP)Liră sterlină5.8565
Gram de aur (XAU)Gram de aur506.8417

convertor valutar

»=
?

mai multe cotaţii valutare

Cotaţii Emitenţi BVB
Cotaţii fonduri mutuale
targulnationalimobiliar.ro
world-nuclear-exhibition.com
roenergy.eu
romexpo.ro
romexpo.ro
romexpo.ro
romexpo.ro
romexpo.ro
targuldeturism.ro
BURSA
Comanda carte
Studiul 'Imperiul Roman subjugă Împărăţia lui Dumnezeu'
The study 'The Roman Empire subjugates the Kingdom of God'
BURSA
BURSA
Împărăţia lui Dumnezeu pe Pământ
The Kingdom of God on Earth
Carte - Golden calf - the meaning of interest rate
Carte - The crisis solution terminus a quo
www.agerpres.ro
www.dreptonline.ro
www.hipo.ro

adb