Trimestrul al doilea al anului 2025 a fost, pentru ţara noastră, o perioadă tensionată şi decisivă, marcată de tranziţii politice dramatice, presiuni bugetare acute şi măsuri economice cu impact profund. Pe fundalul unui climat politic turbulent şi al unor dezechilibre bugetare persistente, ţara s-a confruntat cu provocări de amploare, dar a înregistrat şi semnale de consolidare instituţională şi reformă fiscală. Contextul electoral a dominat începutul trimestrului, când luna aprilie a fost marcată de o amânare strategică a unor măsuri fiscale nepopulare. Alegerile prezidenţiale din mai au reprezentat un punct de inflexiune major, culminând cu o tranziţie de putere care a pregătit terenul pentru o nouă coaliţie de guvernare, învestită în iunie. Toate acestea s-au reflectat în dinamica economică a ţării, cu efecte directe asupra execuţiei bugetare, politicii monetare şi încrederii investitorilor.
• Aprilie: promisiuni amânate şi presiuni bugetare în context electoral
Mijlocul primăverii a debutat cu o economie aflată sub presiunea directă a alegerilor prezidenţiale programate în luna mai. Măsurile necesare pentru reducerea deficitului bugetar au fost amânate din raţiuni electorale, iar politica monetară a rămas prudentă, BNR menţinând dobânda de referinţă la 6,5%. În ciuda volatilităţii interne, luna aprilie a adus veşti pozitive pe plan fiscal: cheltuielile bugetului general consolidat s-au redus cu 1 miliard de lei faţă de aprilie 2024, iar veniturile au crescut cu 16%, până la 59 miliarde lei. Deficitul bugetar pe primele patru luni s-a redus la 2,95% din PIB.
Citeşte Trimestrul 2 în cifre
Printr-o ordonanţă de urgenţă adoptată în 3 aprilie, Guvernul a stabilit o cotă de impozitare diferenţiată pentru construcţiile speciale, de 0,5% pentru cele care nu sunt proprietate publică şi de 0,25% pentru cele concesionate din domeniul public. Măsura include şi o bonificaţie de 10% pentru plata anticipată până la 25 mai. De asemenea, s-au introdus facilităţi pentru Ministerul Apărării Naţionale şi pentru sistemul educaţional, cu posibilitatea angajării de personal sezonier şi concursuri pentru ocuparea posturilor din creşele finanţate prin PNRR.
Cu toate că decidenţii politici au afirmat, atât de la Palatul Victoria, cât şi de la Palatul Cotroceni, că este nevoie de reducerea cheltuielilor bugetare, Guvernul a lansat în luna aprilie mai multe scheme de ajutor de minimis. Unele dintre acestea se adresează producătorilor agricoli (342 milioane lei pentru legume în spaţii protejate, 1,5 milioane lei pentru fermierii care cresc porci din rasele Bazna şi Mangaliţa).
Mai mult, Guvernul a decis înfiinţarea unui mecanism de acordare a unor împrumuturi avantajoase din Trezorerie pentru comunităţile locale care au nevoie de finanţare exclusiv pentru a derula proiectele europene. Suma totală ce urma să fie alocată de la bugetul de stat se ridică la peste 1,5 miliarde de lei.
Tot în aprilie a fost adoptată o reformă esenţială privind guvernanţa corporativă a întreprinderilor publice, care impune criterii de selecţie mai stricte şi transparenţă sporită. De asemenea, s-au simplificat procedurile pentru obţinerea autorizaţiilor de construcţie, în efortul de a dinamiza investiţiile.
Ministerul Finanţelor a reuşit să mobilizeze populaţia prin titlurile TEZAUR şi FIDELIS, atrăgând peste 8 miliarde lei doar până în aprilie. Cheltuielile cu dobânzile au crescut semnificativ, ajungând la 20,42 miliarde lei, iar cele sociale au însumat 85,62 miliarde lei. Pe lângă aceasta, nevoia de finanţare a determinat guvernul Ciolacu să contracteze în cursul lunii aprilie a unui împrumut de la Banca Internaţională de Reconstrucţie şi Dezvoltare în valoare de aproximativ 650 milioane de euro, destinat refinanţării datoriei publice şi susţinerii reformelor fiscale.
• Mai: cutremur politic, stagnare economică şi volatilitate financiară
Alegerile prezidenţiale din mai au zdruncinat ierarhiile tradiţionale. Victoria lui Nicuşor Dan în faţa favoritului George Simion în turul doi, după un prim tur dominat de candidatul AUR, a fost un moment de cotitură pentru societatea românească. Rezultatul a accelerat o reconfigurare politică radicală: demisia premierului Marcel Ciolacu, unde Elena Lasconi a demisionat, fiind înlocuită de Dominic Fritz.
La toate acestea s-a adăugat retragerea controversată a lui Călin Georgescu, liderul simbolic al curentului suveranist, ale cărui declaraţii au contribuit mai degrabă la radicalizarea discursului public decât la coeziune naţională. Discursul său final a reflectat o notabilă disonanţă logică şi o auto-victimizare care nu a făcut decât să sublinieze eşecul unei platforme politice care a divizat electoratul în două blocuri aproape egale: pro-europeni şi suveranişti.
Instabilitatea politică a avut ecouri şi în planul guvernării: demisiile, interimatele şi tranziţiile din fruntea partidelor au dus la o incertitudine sporită în implementarea politicilor, deşi preşedintele Nicuşor Dan a iniţiat rapid discuţii pentru formarea unei coaliţii guvernamentale pro-europene, cu scopul de a continua reformele asumate prin PNRR şi de a reduce deficitul bugetar. Mai mult, polarizarea între suveranişti şi europenişti a reflectat o ruptură profundă în societate şi a amplificat neîncrederea publică în instituţiile tradiţionale. Scenele de instabilitate politică au generat un climat de incertitudine, cu efecte imediate asupra pieţelor: deprecierea leului, creşterea randamentelor titlurilor de stat şi ieşiri de capital.
Economia a fost afectată de stagnare, cu un PIB în creştere cu doar 0,2% în trimestrul I şi cu un deficit de cont curent care a atins 7,6 miliarde euro. Investiţiile străine directe au scăzut, iar dezechilibrul comercial s-a accentuat. Deficitul bugetar a urcat la 3,4% din PIB în primele cinci luni, în ciuda unei creşteri a veniturilor fiscale cu 14%.
În paralel, investiţiile publice au cunoscut o alocare importantă, prin aprobarea bugetelor de venituri şi cheltuieli ale unor companii de stat strategice: Poşta Română, CFR, CNI, Romtehnica, Loteria Română şi Administraţia Porturilor Maritime. Cele mai mari investiţii aprobate în luna mai se referă la infrastructura feroviară (CFR) - peste 7,8 miliarde lei - şi la modernizarea infrastructurii aeroportuare, prin alocarea a aproape 500 milioane lei din Fondul de rezervă al Guvernului. De asemenea, Ministerul Finanţelor a acordat ajutoare de stat de peste 1 miliard lei pentru investiţii private, în special în industria chimică, auto, agroalimentară şi aeronautică, ceea ce reprezintă un semnal pozitiv pentru economia reală.
Programele TEZAUR şi FIDELIS au continuat să atragă interes, cu investiţii totale depăşind 22 miliarde lei în primele cinci luni, semn că populaţia încă are încredere în instrumentele de stat.
Faţă de această situaţie macroeconomică şi financiară, Consiliul de Administraţie al Băncii Naţionale a României a decis să nu schimbe politica monetară. Astfel, în şedinţa din 7 aprilie, membrii Consiliului de Administrţie al BNR au decis menţinerea ratei dobânzii de referinţă la 6,5% şi a ratelor pentru facilităţile de creditare şi depozit la 7,5%, respectiv 5,5%.
Pe plan social şi economic local, în a doua jumătate a lunii mai dezastrul de la Salina Praid - cu implicaţii majore asupra ocupării şi turismului regional - a adus în prim-plan vulnerabilitatea infrastructurilor critice şi lipsa de coordonare între autorităţi. Intervenţia specialiştilor europeni şi formarea unui comitet interministerial arată, totuşi, o capacitate instituţională de reacţie.
• Iunie: coagulare politică şi primele măsuri de corecţie fiscală
În iunie, negocierile intense între partidele parlamentare au dus la formarea unei coaliţii largi pro-europene şi la învestirea guvernului Ilie Bolojan. Noul Executiv, învestit de Parlament în 23 iunie, a început în forţă activitatea: a adoptat măsuri de austeritate, a majorat TVA-ul general de la 19% la 21% şi a crescut accizele, măsuri menite să stabilizeze bugetul şi să evite riscul unei incapacităţi de plată, avertizată explicit de premier.
Anterior, guvernul Predoiu, aflat în interimat până la 23 iunie, a continuat să aloce sume importante pentru sprijinul economic local, inclusiv pentru Salina Praid, grav afectată de inundaţii. Sprijinul acordat la Praid a fost de 300 milioane lei, din care 200 milioane lei pentru industria extractivă şi prelucrătoare, respectiv 100 milioane lei pentru turism şi alimentaţie. Amintim că Salina Praid a fost închisă după ce, în urma unor inundaţii puternice, apa pârâului Corund s-a infiltrat în galerii. Specialiştii trimişi la faţa locului, inclusiv cei veniţi prin Mecanismul European de Protecţie Civilă, au estimat că în subteran au intrat un volum cuprins între 4 milioane şi 7 milioane de metri cubi de apă sărată, care pun în pericol atât exploatarea minieră a sării, cât şi turismul din Salina Praid.
De asemenea, guvernul interimar a aprobat 279,1 milioane lei pentru plata certificatelor de emisii CO2 de către Complexul Energetic Oltenia, iar pentru exproprierile necesare construcţiei infrastructurii de transport, printre care Şoseaua de Centură Botoşani şi Autostrada Sibiu-Piteşti, au fost alocaţi peste 9,5 milioane lei. În paralel, au fost aprobate alocări pentru exproprieri suplimentare privind varianta ocolitoare Mediaş, Autostrada de Centură a Bucureştiului, DN7 Bâldana-Titu şi podul peste Dunăre de la Brăila, totalizând peste 30 de milioane lei.
Ministerul Finanţelor a reuşit să atragă 1,64 miliarde lei prin titlurile Fidelis în iunie, un semnal clar de apetit continuu pentru economisirea în instrumente de stat. Cu toate acestea, economiştii au avertizat că o astfel de dependenţă de finanţarea populaţiei nu poate ţine locul unei consolidări fiscale durabile.
Tot în iunie, România a fost afectată de oprirea temporară a Programului Rabla, care a dus la o prăbuşire cu 50% a vânzărilor de autoturisme noi. În paralel, fondurile PNRR atrase până la finalul lunii se situau la doar 10,72 miliarde euro, un ritm considerat lent în comparaţie cu alte ţări din regiune.
La finalul lunii iunie, guvernul Bolojan a venit în sprijinul consumatorilor vulnerabili, în condiţiile în care, la 1 iulie 2025, expira schema de plafonare-compensare la facturile de energie electrică. Executivul a aprobat alocarea de tichete valorice lunare în valoare de 50 lei pentru consumatorii vulnerabili de energie electrică - cu un impact bugetar estimat de 1 miliard de lei - de care ar urma să beneficieze aproximativ 2,5 milioane de cetăţeni. Totodată, a fost prelungită plafonarea adaosului comercial la alimente de bază, până la 30 septembrie 2025.
Un moment de cotitură strategică a fost decizia NATO, adoptată la summitul de la Haga, prin care statele membre, inclusiv România, se angajează să aloce 5% din PIB pentru apărare până în 2035. Această hotărâre impune o regândire a bugetului public şi a prioritizării infrastructurii strategice. Ca parte a angajamentului aliat, Olanda a anunţat donarea a 18 avioane F-16 către România, care vor fi integrate la Centrul de la Feteşti.
La finalul lunii, Consiliul Suprem de Apărare a Ţării a decis includerea evaziunii fiscale în sfera ameninţărilor la adresa securităţii naţionale, stabilind intensificarea controalelor şi accelerarea digitalizării sistemului fiscal. De asemenea, au fost adoptate primele măsuri bugetare de limitare a sporurilor şi reduceri ale cheltuielilor administrative.
În concluzie, la finalul trimestrului al doilea al anului curent consemnăm că instabilitatea politică a fost temperată prin formarea unui guvern de coaliţie şi că măsurile fiscale au fost iniţiate cu scopul de a evita o criză de finanţare. Rata inflaţiei rămâne una ridicată, economia stagnează, iar presiunile sociale sunt în creştere. Totuşi, direcţia reformistă şi coordonarea politică par să ofere, în sfârşit, un cadru pentru reechilibrarea României, cu condiţia ca ritmul reformelor să fie menţinut şi sprijinit de stabilitate politică şi eficienţă instituţională.
1. Comentariu eliminat conform regulamentului
(mesaj trimis de Redacţia în data de 17.07.2025, 09:38)
...
2. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 17.07.2025, 11:02)
Primim cu drag,orice austeritate,de la pro-europeni,
fiindca tara a fost salvata de rusi,chinezi,legionari,TikTok, boti si vizigoti,
slava ukri
slava Macron
2.1. bai rusnac tampit (răspuns la opinia nr. 2)
(mesaj trimis de anonim în data de 17.07.2025, 11:34)
ce austeritate vezi tu in Romania? cozile din vama sau aeroport? blocajele zilnice din traficul din marele orase? unde vezi tu boule austeritate?
2.2. fără titlu (răspuns la opinia nr. 2.1)
(mesaj trimis de anonim în data de 17.07.2025, 13:17)
Daca ai fi un pic forward looking ai vedea vreo 60 miliarde lei costul cu dobanzile in urmatorii 2 ani. Avand in vedere ca returnarile la scadente se fac tot din imprumuturi, viitorul foarte apropiat arata rau. Sigur, se poate evita dar doar cu reforme structurale adanci. Atat timp cat guvernul nu se atinge de speciali, primari, monopoluri de stat ce produc scump pt ca platesc regeste si hartia de xerox, etc, suntem pe traictoria Titanic.
2.3. fără titlu (răspuns la opinia nr. 2)
(mesaj trimis de anonim în data de 17.07.2025, 13:31)
Crizele economice sunt normale în capitalism, investițiile proaste sunt aruncate la coș.
Vezi-ți de pufoaică la Moscova!
2.4. fără titlu (răspuns la opinia nr. 2.2)
(mesaj trimis de anonim în data de 17.07.2025, 14:45)
asa-i se screm acum sa ajunga la un deficite imens de 7%.
unde 3% din deficit sunt doar dobanzi. asta pt sinecuri si speciali, primarii si agentii unde se taie frunza la caini pe miliarde.
2.5. Comentariu eliminat conform regulamentului (răspuns la opinia nr. 2.1)
(mesaj trimis de Redacţia în data de 17.07.2025, 15:46)
...
2.6. fără titlu (răspuns la opinia nr. 2.3)
(mesaj trimis de anonim în data de 17.07.2025, 15:53)
Crizele economice sunt normale in TOATE regimurile politice, gagauta. Iar Rusia este capitalista, nu comunista. Cand te vei bate cu soarecii pentru frimiturile de paine, sa nu uiti sa-ti amintesti ca ar fi trebuit sa investesti in creier, nu in imobiliare.
2.7. fără titlu (răspuns la opinia nr. 2.3)
(mesaj trimis de anonim în data de 17.07.2025, 15:54)
Crizele economice sunt normale in TOATE regimurile politice, gagauta. Iar Rusia este capitalista, nu comunista. Cand te vei bate cu soarecii pentru frimiturile de paine, sa nu uiti sa-ti amintesti ca ar fi trebuit sa investesti in creier, nu in imobiliare.
2.8. fără titlu (răspuns la opinia nr. 2.7)
(mesaj trimis de anonim în data de 17.07.2025, 16:50)
e oligarhista nu capitalista
3. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 17.07.2025, 12:54)
din pacate suntem in europa anilor 30. inflatie, frica de razboi, recesiune poate si mai rau depresiune, indatorare atat populatie cat si guverne, coruptie. si multi cad iar in capcana nazista si comunista.
Porcul sinecurist de gerogescu i-a convins pe multi ca el e "antisitemul", dupa ce a facut antecamera pe la toate guvernele sa-l ia cineva prim ministru(in sistem).
4. Comentariu eliminat conform regulamentului
(mesaj trimis de Redacţia în data de 17.07.2025, 15:43)
...
5. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 17.07.2025, 16:44)
Comisia Europeană a prezentat oficial, în data de 16 iulie 2025, propunerea pentru următorul Cadrul Financiar Multianual (CFM) 2028–2034, în valoare estimativă de 2.000 miliarde de euro. Prezentat drept „cel mai ambițios buget european din istorie” de către Ursula von der Leyen, acest nou cadru bugetar generează însă divergențe profunde între statele membre și ridică semne de întrebare serioase în privința sustenabilității economice și financiare a Uniunii Europene.
Un buget geopolitic în plină criză fiscală
Propunerea include priorități politice majore:
un Fond pentru competitivitate de 451 miliarde euro pentru investiții strategice (industrie, apărare, tehnologii verzi),
100 miliarde euro pentru Ucraina,
un nou instrument de împrumut pentru statele membre – Catalyst Europe,
și extinderea accesului la programele europene pentru țările candidate.
Totodată, Comisia propune extinderea condiționalității privind statul de drept la toate fondurile, transformând criteriile de eligibilitate în instrumente politice cu impact bugetar direct.
Însă toate aceste direcții vin într-un moment delicat, în care statele membre implementează politici fiscale de consolidare, iar populația resimte presiunea economică post-pandemie și post-inflație. În acest context, o creștere de aproape 70% a bugetului UE față de perioada 2021–2027 pare greu de justificat economic și politic.
Reacții dure în Europa: de la agricultură la coeziune
Statele contributoare nete (Germania, Țările de Jos, Suedia) au denunțat deja bugetul drept „inacceptabil”, în special în contextul în care sunt propuse și noi resurse proprii pentru UE, inclusiv taxe pe marile companii sau pe sectorul digital. În același timp:
Franța critică scăderile de până la 30% pentru agricultură;
Polonia, ca și România, se arată îngrijorată de tăierile semnificative în fondurile de coeziune;
Parlamentul European reclamă faptul că a fost exclus din procesul de elaborare;
În unele regiuni ale Europei, autoritățile locale amenință cu proteste publice pentru modificările propuse în alocările regionale.
Comisia pare să fi supraestimat apetitul pentru integrare fiscală într-o perioadă în care solidaritatea bugetară este în scădere.
???????? Implicații pentru România: risc de contribuție crescută, alocări diminuate
Pentru România, impactul potențial este de ordin macroeconomic:
Contribuția națională ar putea crește semnificativ, în condițiile unui buget extins și a posibilei introduceri de resurse proprii suplimentare la nivelul UE;
Fondurile de coeziune și agricultură, două dintre principalele surse de investiții publice în România, sunt printre cele mai vulnerabile în propunerea actuală;
Aplicarea condiționalităților de stat de drept în toate instrumentele financiare riscă să genereze incertitudine administrativă, cu potențial de blocaje în implementare;
Aderarea Ucrainei și dublarea facilităților financiare pentru această țară generează întrebări legitime privind redistribuirea fondurilor între state și echitatea procesului;
Lipsa unui calendar clar de revizuire a contribuțiilor nete sau a compensării eventualelor pierderi generează risc fiscal intern.
În actualul context economic – caracterizat prin încetinire a creșterii PIB, deficit bugetar ridicat și presiuni asupra ratingului de țară – orice creștere a contribuției nete la bugetul UE va avea efecte directe asupra spațiului fiscal al României.
Unde se poziționează România?
Până în prezent, reacția oficială a Ministerului Finanțelor din România a fost reținută, însă este evident că interesele naționale impun o poziție fermă de negociere. În termeni practici, România trebuie să urmărească:
menținerea nivelurilor actuale de finanțare pentru coeziune și PAC;
limitarea obligațiilor financiare suplimentare față de bugetul UE;
coordonarea cu statele din Europa Centrală și de Est pentru un front comun în negocieri;
condiționarea aderării Ucrainei de garanții clare privind neutralitatea bugetară pentru actualii beneficiari net.
Concluzie: pragmatism în fața ambiției
Propunerea Comisiei Europene reprezintă un exercițiu de viziune politică, dar nu este încă un proiect bugetar sustenabil. Pe fondul tensiunilor economice interne din majoritatea statelor membre, al riscurilor geopolitice și al presiunii sociale, acest cadru bugetar riscă să nu aducă mai multă coeziune, ci mai multă fragmentare.
România trebuie să abordeze negocierile pentru CFM 2028–2034 nu doar ca un exercițiu diplomatic, ci ca un dosar strategic de securitate economică națională. Poziția noastră trebuie să fie clară: solidaritatea bugetară este esențială, dar nu poate funcționa în detrimentul echilibrului fiscal al statelor membre mai puțin dezvoltate.
5.1. fără titlu (răspuns la opinia nr. 5)
(mesaj trimis de anonim în data de 17.07.2025, 16:48)
Bun dar cine a votat lucrurile astea dc toata lumea le critica?