MedLife SA a raportat, pentru primele şase luni din 2025, o cifră de afaceri consolidată de 1,57 miliarde de lei, în creştere cu 20% faţă de perioada similară din 2024. Profitul operaţional a urcat cu 7,5%, la 84,3 milioane de lei, însă rezultatul net a fost negativ, de -10,9 milioane de lei, comparativ cu un profit de 17,4 milioane de lei în primul semestru din 2024, evoluţie influenţată în principal de fluctuaţiile cursului valutar şi reevaluarea împrumutului sindicalizat în euro, conform unui raport elaborat de Departamentul de Analiză al TradeVille.
Potrivit CEO-ului Mihai Marcu, compania rămâne orientată spre creştere şi consolidare, urmând să continue investiţiile în extinderea reţelei şi în domenii precum genetică, prevenţie şi servicii integrate.
MedLife, liderul pieţei serviciilor medicale private din România, operează 700 de locaţii proprii şi partenere la nivel naţional, având peste 6,5 milioane de pacienţi unici care au apelat la serviciile grupului de-a lungul timpului, însemnând aproape 30% din populaţia naţională, după ultimul recensământ. Grupul este prezent şi în Ungaria prin intermediul a trei unităţi medicale, compania fiind unul dintre cei mai importanţi jucători din Europa Centrală şi de Est în sectorul serviciilor medicale private, din punct de vedere al vânzărilor. Totodată, compania deţine cea mai mare bază de clienţi corporate pentru pachetele de prevenţie medicală din ţară, peste 800.000 de angajaţi beneficiind de abonamente medicale la MedLife, dintr-un total de 2 milioane la nivel naţional. Capitalizarea MedLife se ridică la peste 4 miliarde de lei, fiind a zecea companie din indicele BET după acest indicator. Cei mai mari acţionari ai săi sunt Mihail Marcu, CEO-ul grupului (13,25%), Mihaela Gabriela Cristescu (14,04%), Fondul de Pensii Administrat Privat NN (13,23%) şi Nicolae Marcu (10,18%). În 2004, Mihail Marcu a preluat afacerea de la mama sa, medicul pediatru Mihaela Gabriela Cristescu, după 11 ani de activitate în domeniul bancar.
• Piaţa privată de sănătate din România, în expansiune accelerată
Piaţa privată de sănătate din România a înregistrat o creştere accelerată în ultimii zece ani, devenind unul dintre cele mai dinamice sectoare economice. Numărul companiilor din domeniul asistenţei medicale specializate s-a triplat, ajungând la 10.879 în 2023, faţă de 3.401 în 2014, iar numărul angajaţilor din acest sector s-a dublat. Cifra de afaceri a clinicilor private a atins 12,4 miliarde de lei (2,5 miliarde de euro) în 2023, cu o creştere de 18% faţă de anul anterior şi de cinci ori mai mare decât acum un deceniu. Profitul net al companiilor din acest sector a atins un record de 2,5 miliarde de lei, în creştere cu 14,5% faţă de 2022, iar marja de profit a ajuns la 20%, dublu faţă de acum zece ani.
Infrastructura locală de analize medicale numără aproape 5.000 de laboratoare şi centre, cu 1.000 de unităţi noi adăugate în ultimul deceniu, potrivit INS. Cea mai mare parte aparţine operatorilor privaţi, care au dezvoltat atât reţele dedicate exclusiv activităţii de laborator, cât şi servicii integrate în spitale şi clinici. În multe cazuri, furnizorii privaţi sunt prezenţi chiar în spitale de stat, compensând lipsa investiţiilor publice în propriile centre de recoltare. Principalii actori din piaţă, MedLife, Regina Maria şi Medicover ocupă primele locuri în preferinţele pacienţilor români. Printre cele mai recente evenimente se numără achiziţia reţelei de clinici Regina Maria din România şi a MediGroup din Serbia de către Mehiläinen Group, liderul privat al pieţei de sănătate din Finlanda şi unul dintre cei mai mari operatori medicali din Europa. Tranzacţia, estimată la aproximativ un miliard de euro, este considerată cea mai mare din istoria sectorului medical din Europa Centrală şi de Est şi se află în prezent în proces de aprobare anti-trust. Aceasta marchează intrarea Mehiläinen pe pieţele din regiune şi reprezintă o nouă etapă de dezvoltare pentru Regina Maria, după aproape un deceniu de creştere accelerată sub proprietatea Mid Europa Partners. Şi Medicover, al treilea operator privat de sănătate din România, a cumpărat operaţiunile Synlab din România, Turcia, Cipru, Slovenia, Croaţia şi Macedonia de Nord, într-o tranzacţie de 71,3 milioane de euro, finanţată din surse proprii. Achiziţia, realizată pentru divizia Medicover Servicii de Diagnostic (prezentă în România sub brandul Synevo), va extinde distribuţia testelor avansate la nivel regional şi va aduce sinergii operaţionale, în special în România şi Turcia.
În ceea ce priveşte reformele statului, Ministerul Sănătăţii pregăteşte o reformă prin care contribuţia personală a pacienţilor trataţi în spitale private cu contract CNAS va fi eliminată treptat până în 2028, astfel încât serviciile medicale să fie accesibile fără costuri suplimentare, la fel ca în spitalele publice. Draftul prevede că rezidenţii din spitalele private vor fi plătiţi direct de unităţile sanitare, nu din bugetul de stat, precum şi majorarea valorii punctului pe serviciu medical în ambulatoriu de la 5 la 8 lei până în 2026. De asemenea, se propune introducerea unei noi categorii de ”spitale strategice”, cu sprijin prioritar pentru cazuri critice, creşterea flexibilităţii medicilor de a oferi consultaţii în ambulatoriu şi direcţionarea cazurilor uşoare din spitale către policlinici. Sunt incluse şi sancţiuni mai dure pentru internările fictive şi raportările false.
• MedLife - cifră de afaceri în creştere cu 20%
MedLife a înregistrat, în primul semestru, o cifră de afaceri consolidată de 1,57 miliarde de lei, marcând o creştere de 20,3% comparativ cu primele şase luni din 2024. Această evoluţie a fost susţinută atât de performanţele pozitive înregistrate pe aproape toate segmentele de business, cât şi de impactul favorabil al achiziţiilor finalizate în 2023 şi 2024. Principalele două linii de afaceri care au contribuit cel mai mult la cifra de afaceri sunt clinicile, cu 586,62 milioane de lei, şi spitalele, cu 437,79 milioane de lei. Împreună, aceste două segmente au generat peste un miliard de lei, reprezentând aproximativ 65% din cifra de afaceri totală consolidată. Aproape toate liniile de business ale Grupului au înregistrat creşteri, majoritatea de două cifre faţă de 2024. Spitalele au condus cu +37,78%, datorită investiţiilor în chirurgie robotică din ultima perioadă, a extinderii gamei de intervenţii chirurgicale, mai ales în zone de nişă, dar şi a performanţei echipelor medicale, urmate de clinici (+20,28%), laboratoare (+18,35%) şi farmacii (+13%), reflectând cererea crescută pentru servicii medicale, în special pe zona de prevenţie. De remarcat este divizia de stomatologie, care s-a diminuat cu 5,5%, în principal din cauza unei reduceri a vizitelor pacienţilor şi a unei contracţii a pieţei, şi divizia corporate, cu o scădere uşoară 0,3%.
Cheltuielile operaţionale au marcat o creştere de 21% comparativ cu 2024, în timp ce veniturile operaţionale au crescut cu 20,3%, ceea ce s-a tradus într-un profit operaţional în urcare cu 7,5%, până la 84,31 milioane de lei.
În primele şase luni din 2025, pierderea financiară s-a adâncit cu 33,9 milioane de lei, ajungând la 83,4 milioane de lei, de la 49,5 milioane de lei în perioada similară din 2024. Evoluţia a fost determinată în principal de deprecierea leului, precum şi de reevaluarea împrumutului sindicalizat denominat în euro. Astfel, rezultatul net aferent perioadei s-a încheiat cu o pierdere de 10,9 milioane de lei, notează TradeVille.
• Perspective
Pe lângă rezultatele financiare solide, MedLife a accelerat investiţiile în genetică şi inteligenţă artificială. Compania a alocat 3 milioane de euro pentru achiziţia Illumina NovaSeq X Plus, cea mai avansată tehnologie de secvenţiere, pregătind lansarea unui program amplu de testare genetică menit să faciliteze accesul pacienţilor la medicină personalizată şi preventivă. În acelaşi timp, au fost introduse soluţii AI în imagistică şi laborator, pentru creşterea acurateţii diagnosticului şi a răspunsului personalizat la nevoile pacienţilor.
”Genetica şi inteligenţa artificială vor transforma medicina viitorului, iar MedLife îşi propune să fie în avangarda acestei schimbări. Vom lansa în perioada imediat următoare câteva produse revoluţionare, cel puţin pentru piaţa din România”, a declarat CEO-ul Mihai Marcu.
Pe termen mediu şi lung, MedLife vizează extinderea proiectelor de testare genetică, dezvoltarea soluţiilor proprii de AI şi consolidarea segmentelor de prevenţie, nutriţie şi wellness. Prin aceste iniţiative, compania îşi reafirmă rolul de lider în tehnologia medicală, aducând un aport semnificativ la îmbunătăţirea calităţii vieţii românilor şi la modernizarea sistemului medical.
Mihai Marcu mai spune: "Priorităţile noastre în prima jumătate a anului s-au concentrat pe creşterea activităţii operaţionale în unităţile recent achiziţionate şi în cele inaugurate în 2024, precum şi pe dezvoltarea organică a întregului grup, în condiţiile unei pieţe cu un ritm moderat de creştere, precum şi a unui mediu macroeconomic mai puţin prietenos. (...) Suntem încrezători că, odată cu implementarea noilor reforme, economia îşi va reluat treptat traiectoria de creştere, în special, începând cu jumătatea anului 2026. Până atunci însă, suntem pregătiţi să facem faţă provocărilor macroeconomice, păstrând în centrul acţiunilor noastre nevoile pacientului şi determinarea de a inova constant şi de a ne consolida statutul de companie medicală de tehnologie”.
În ceea ce priveşte măsurile fiscale recente, menite să reducă deficitul bugetar semnificativ, compania monitorizează cu atenţie impactul potenţial asupra puterii de cumpărare, având în vedere că unele servicii medicale sunt elective şi nu de urgenţă sau îngrijire acută. Pentru a face faţă eventualelor provocări, compania a elaborat mai multe scenarii menite să asigure continuitatea creşterii şi menţinerea stabilităţii.
De asemenea, pentru anul în curs, compania a bugetat o cifră de afaceri de 3,10 miliarde de lei (+14% vs 2024) şi un profit net de 36,33 milioane de lei, în creştere cu 117% comparativ cu 2024. După primul semestru, compania a realizat doar 51% din veniturile bugetate, rezultatul net fiind pe pierdere. De remarcat că, în 2024, compania a reuşit să atingă ţinta în ceea ce priveşte cifra de afaceri bugetată şi aproximativ 84% din profitul net bugetat.
• Evoluţia preţului acţiunii MedLife: avans puternic
De la începutul anului, acţiunile MedLife au înregistrat o creştere de 32,7%, comparativ cu o apreciere de 21,6% consemnată de indicele de referinţă al bursei, BET. În ultimele 12 luni, acţiunile MedLife au adus investitorilor un randament de 36%, peste randamentul înregistrat de indicele BET (11,5%). Cotaţia MedLife s-a tranzacţionat într-un canal lateral încă din luna iunie 2024 până în luna mai 2025, când preţul a străpuns zona de rezistenţă şi a urmat un puternic trend ascendent, crescând cu peste 140%. Pe 13 august, cotaţia a atins un maxim istoric, la 8,90 lei. Ulterior însă, acţiunile MedLife au înregistrat o serie de scăderi, după anunţarea rezultatelor financiare, cotaţia depreciindu-se cu 4,2% din cauza rezultatelor mixte înregistrate, ajungând în preajma mediei mobile simple de 50 de zile, care reprezintă un suport important în perioada următoare.
• Oportunităţi şi riscuri ale investiţiei în MedLife
Oportunităţi
Preţ ţintă: În iunie, Erste a oferit o recomandare de acumulare şi un preţ ţintă pentru acţiunile MedLife de 7,4 lei (de la estimarea de 6,65 lei în martie), cu un potenţial de creştere în acel moment de 12% în următoarele 12 luni. La finalul lunii iulie, cotaţia a depăşit ţinta de preţ.
Achiziţii: În prima jumătate a anului 2025, MedLife şi-a continuat expansiunea prin achiziţii strategice, preluând în februarie 60% din Routine Med Tulcea, o unitate spitalicească modernă cu peste 20 de specialităţi. În martie, MedLife a făcut al doilea pas internaţional, cumpărând pachetul majoritar al All Clinic din Republica Moldova, reţea formată din trei clinici multidisciplinare. Ulterior, în iunie, compania a anunţat achiziţia integrală a Medstar Cluj-Napoca, furnizor cu tradiţie în servicii ambulatorii şi paraclinice, cu patru clinici, un laborator şi două baze de recuperare, tranzacţie ce aşteaptă aprobarea Consiliului Concurenţei.
Investiţii: MedLife a inaugurat la Braşov un laborator medical complet automatizat, în urma unei investiţii de 2 milioane de euro. Laboratorul din Braşov este al doilea ca dimensiune din grup, după cel din Bucureşti, şi va deservi mai multe judeţe din regiune, devenind un hub regional important. Odată cu această inaugurare, reţeaua MedLife ajunge la 43 de laboratoare şi peste 250 de puncte de recoltare, fiind cea mai extinsă din ţară.
EBITDA: Marja EBITDA a înregistrat o uşoară scădere în primele şase luni din 2025, în comparaţie cu acelaşi interval din 2024, de la 14,7% la 14,4%, în timp ce EBITDA a crescut cu 17%, la 226,2 milioane de lei.
Riscuri
Tranzacţii: În 2025, MedLife a fost marcată de vânzări semnificative de acţiuni realizate de fraţii Mihai şi Nicolae Marcu, membri ai conducerii companiei. CEO-ul Mihai Marcu a vândut pe 1 iulie două milioane de acţiuni la 6,75 lei/titlu, obţinând 13,5 milioane de lei, iar pe 27 mai Nicolae Marcu, director de Sănătate şi Operaţiuni, a cedat 1,65 milioane de acţiuni la 6,5 lei fiecare, pentru 10,7 milioane de lei.
Acţiunea suprevaluată: Potrivit site-ului de specialitate Simply Wall Street, valoarea intrinsecă a unei acţiuni MedLife în scenariul de bază este 7,62 lei, cu 1% mai mare faţă de preţul actual al acţiunii.
Sursele menţionate de TradeVille în această analiză sunt: raport companie, simplywall.st, BVB, presă locală.
Investiţia în instrumente financiare presupune riscuri specifice; performanţele anterioare nu sunt un indicator fiabil al rezultatelor viitoare. Costurile de achiziţie şi fluctuaţiile valutei pot influenţa randamentul investiţiei. Cotaţiile afişate sunt cele de la sfârşitul zilei precedente de tranzacţionare.Lista potentialelor conflicte de interese, research-uri din ultimele 12 luni. Nu există instrument financiar fără risc.
Opinia Cititorului