O economie care începe cu educaţia
Hidrogenul este văzut ca o soluţie esenţială pentru reducerea emisiilor şi creşterea securităţii energetice, potrivit unui comunicat de presă al Asociaţiei Energiei Inteligente (AEI), remis redacţiei. La nivel european, planul REPowerEU prevede producerea şi importul a 20 de milioane de tone de hidrogen regenerabil pe an până în 2030, ceea ce ar genera peste 1 milion de locuri de muncă. Joburile includ cercetători, proiectanţi, ingineri, tehnicieni de mentenanţă şi operatori de instalaţii, care trebuie să aibă competenţe noi pentru a lucra în instalaţii de electroliză, distribuţie şi stocare.
Această perspectivă a determinat Comisia Europeană şi parteneriatele public-private să lanseze programe de formare precum Green Skills for Hydrogen, care vizează dezvoltarea competenţelor de-a lungul întregului lanţ valoric - de la cercetare şi proiectare, până la operarea instalaţiilor.
În România, tranziţia abia începe. Există o Strategie Naţională a Hidrogenului, dar fără o industrie funcţională şi fără specialişti, proiectele rămân pe hârtie. În prezent, doar câteva programe universitare sau de formare profesională includ cursuri dedicate tehnologiilor hidrogenului:
• Universitatea Politehnica din Bucureşti are un curs de „Hidrogen şi pile de combustie” de 28 de ore, în cadrul unui masterat.
• Universitatea Babeş-Bolyai din Cluj-Napoca şi Universitatea Transilvania din Braşov oferă module opţionale despre hidrogen la nivel de master.
• Centrul de Pregătire pentru Personalul din Industrie (CPPI) Buşteni organizează cursuri pentru ingineri, însă acestea rămân limitate ca număr de participanţi.
• Proiecte europene: universităţile româneşti participă la iniţiative precum HyAcademy.EU, TeacHy, KICstartH2 şi H2 Green Skills for Hydrogen, care furnizează materiale educaţionale, laboratoare şi stagii practice.
Chiar dacă aceste exemple arată deschidere, numărul de studenţi şi cursanţi rămâne redus - câteva zeci pe an - în timp ce proiectele aflate în pregătire ar necesita mii de specialişti.
Pentru România, asta înseamnă mii de locuri de muncă potenţiale, dar piaţa locală nu este pregătită. Strategia Naţională avertizează că adoptarea hidrogenului va necesita educarea forţei de muncă şi reinstruirea personalului din industrii precum metalurgia, chimia sau transporturile grele.
Ce mai lipseşte: strategie, reconversie şi certificare
Pentru ca hidrogenul să devină motor economic, România trebuie să acţioneze pe mai multe direcţii:
• Extinderea şi standardizarea educaţiei universitare. Programele dedicate hidrogenului ar trebui să devină regulă, nu excepţie.
• Parteneriate între universităţi şi industrie. Proiectul Ro HydroHub, finanţat în 2025, îşi propune să creeze infrastructură de cercetare şi să formeze specialişti prin programe de master şi doctorat.
• Reconversie profesională şi formare continuă. Industria de rafinare, siderurgie şi transporturi grele necesită angajaţi recalificaţi. Cursurile oferite de CPPI Buşteni ar putea fi extinse la nivel naţional.
• Certificare şi reglementare clară. Dezvoltarea instalaţiilor pentru producerea şi utilizarea hidrogenului necesită norme clare şi instituţii care să certifice atât tehnologiile, cât şi personalul.
O şansă uriaşă, dar o provocare pentru educaţie
Hidrogenul promite să reducă emisiile, să crească securitatea energetică şi să genereze locuri de muncă. Pentru Europa, aceasta înseamnă peste 1 milion de joburi noi până în 2030. Pentru România, miza este dublă: atragerea investiţiilor şi formarea unei baze de specialişti care să proiecteze, să construiască şi să opereze instalaţii de hidrogen.
Fără investiţii sistematice în educaţie, reconversie şi certificare, România riscă să rămână doar un consumator al tehnologiei dezvoltate în altă parte. Prin valorificarea oportunităţilor europene şi pregătirea unei noi generaţii de ingineri şi cercetători, ţara poate deveni un actor relevant în economia hidrogenului.
„Hidrogenul deschide o piaţă a muncii cum n-am mai avut de la începuturile digitalizării. Vorbim despre meserii noi, formate la graniţa dintre energie, industrie şi tehnologie, iar cei care se pregătesc acum vor fi arhitecţii economiei de mâine. De fapt, întrebarea nu mai este dacă vom avea o economie bazată pe hidrogen, ci cine va avea oamenii capabili să o construiască. Ţările şi companiile care investesc astăzi în formare şi cercetare vor dicta mâine regulile jocului” este de pere prof. dr. ing. Dumitru Chisăliţă, Preşedintele Asociaţiei Energia Inteligentă.




























































1. fără titlu
(mesaj trimis de prostul scolii în data de 13.11.2025, 10:11)
doar handicapatii vor construi energia viitorului cu hidrogen!
poate fi o metoda de stocare a energiei solare in loc de baterii sa faci electroliza si sa folosesti hidrogenul pe post de combustibil in pile ,dar combustibilii fosili ,energia nucleara si mai ales reactoarele cu toriu in viitor ,combinati cu ceva energie solara si eoliana vor acoperii pt multe decenii de acum in colo nevoile energetice ale pamantului!
A mai luat Ranga niste trenuri pe hidrogen prin PNNR,tot pt viitor!
2. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 13.11.2025, 10:50)
Chestia din Suedia care trebuia sa faca otel verde cu hidrogen este gata sa intre in faliment. Si inca nici nu au produs nimic. Strategia Germaniei tocmai a fost facuta praf de curtea lor de conturi.
Oamenii de la Energia Inteligenta nu au astfe de informatii? Sau ei zic orice daca iese banul?
2.1. fără titlu (răspuns la opinia nr. 2)
(mesaj trimis de anonim în data de 13.11.2025, 11:07)
Totul a inceput greu, si daca nu bagi bani in cercetare ramai prost, asa cum sunt unii de pe-aici. Ce draq o fi rau sa cercetezi si sa testezi?
2.2. fără titlu (răspuns la opinia nr. 2.1)
(mesaj trimis de Prostul scolii în data de 13.11.2025, 12:48)
Fa o pe finanțare privată,dar nu lua aceste gauri negre cu bani publici sau fonduri europene,care le vei da in timp înapoi,numai că tu dai. Bani cash odată și ai rămas cu spălătorii,vulcanizări,cent re de afaceri și reconversiei profesionale de ras!
Hidrogenul ,dasteptule îl poți obține la cracarea hidrocarburilor sau la electroliza sau in f puține cazuri că reacție a unui metal cu un acid!
Toate consuma resurse,in loc sa arzi direct hidrocarburile,le crachezi și arzi hidrogenul,la fel și la electroliza,poți folosi un surplus de curent,dar unii prosți nu vede pădurea din cauza copacilor!
Faptul că nu au făcut practica in niste întreprinderi ci doar pe internet,nu e vina lor,ci a societății care s a dezindustrializate accelerat și s a umplut de mari experți în toate,la vorbe goale și taste,in rest...!
2.3. fără titlu (răspuns la opinia nr. 2.2)
(mesaj trimis de anonim în data de 13.11.2025, 15:36)
Unde scrie in articol ce varianta vor sa dezvolte? Toate au avantaje si dezavantaje si tu esti cu vaca pe islaz: cracarea se face la temperaturi ridicate si in medii facute din materiale refractare scumpe si greu da gasit, electroliza papa multa energie, acizii cu metal scot cantitate foarte mica si greu de captat - astea ar fi cateva din dezavantaje daca e sa fim rai si sa nu dam nici o sansa. Cine din privat baga banii ca dupa ce reuseste sa fie accesibila tuturor? Cine a cerut banii deodata? De ce banii de la buget ar trebui sa se duca la spalatorii si vulcanizari? Stai jos: 3 si inca e mult.
2.4. fără titlu (răspuns la opinia nr. 2.3)
(mesaj trimis de Prostul scolii în data de 13.11.2025, 20:36)
Asta dovedește că nu înțelegi nimic,dasteptule!
Tu faci cercetări pe hidrogen,dar trebuie sa l obții și ți am exemplificat că e costisitor și periculos!
Sa faci cercetare fără bani,nu poți
Ești habarnist,nu înțelegi,hidrogenul e o alternativa de stocare indirecta a energiei din fotovoltaice,când nu ai baterii suficiente,centrale prin pompaj că Tarnita sau parțial Lotru