Autoritatea Naţională pentru Administrare şi Reglementare în Comunicaţii (ANCOM) a adoptat, în cadrul Consiliului Consultativ, două decizii care modifică şi completează unele prevederi privind furnizarea serviciilor din sfera serviciului universal poştal pe teritoriul României, printre care şi prelungirea termenului de depunere a cererii pentru compensarea costului net aferent furnizării serviciilor din sfera serviciului universal poştal.
Potrivit unui comunicat remis azi redacţiei, în calitatea sa de furnizor de serviciu universal desemnat până la data de 31 decembrie 2018, Compania Naţională Poşta Română S.A. (CNPR) beneficiază de anumite drepturi, precum acela de a solicita compensarea costului net aferent furnizării serviciilor din sfera serviciului universal.
Potrivit sursei, prin deciziile agreate cu industria şi adoptate în cadrul Consiliului Consultativ, ANCOM prelungeşte termenul de depunere a cererii de compensare a costului net şi de transmitere a situaţiilor financiare separate de către CNPR, de la data de 1 iulie la data de 14 august a anului următor pentru care acestea se întocmesc.
"Totodată, având în vedere experienţa anterioară privind durata şi complexitatea procesului de analiză a cererii de compensare, dar şi durata procesului de colectare şi validare a datelor statistice pentru piaţa serviciilor poştale, ANCOM extinde termenul în care are obligaţia de a decide cu privire la compensarea costului net şi la suma ce urmează a fi compensată de la 135 zile, la 160 zile de la primirea cererii de compensare", notează reprezentanţii ANCOM.
De asemenea, în vederea îmbunătăţirii cadrului legal în vigoare, ANCOM completează legislaţia secundară din domeniul serviciilor poştale, astfel încât aceasta să includă şi criteriile generale pentru evaluarea caracterului de sarcină injustă a costului net al furnizării serviciului universal. Pentru a determina măsura în care costul net constituie o sarcină injustă şi trebuie compensat, Autoritatea va evalua doi indicatori economici: (1) nivelul rentabilităţii capitalului mediu angajat înregistrat din furnizarea serviciilor din sfera serviciului universal, respectiv (2) atingerea unui prag de materialitate de 3% din valoarea veniturilor înregistrate din furnizarea serviciilor din sfera serviciului universal.
Cele două decizii adoptate de Autoritate aduc o serie de modificări prevederilor cuprinse în trei decizii emise anterior de ANCOM, mai exact Decizia nr. 541/2013 privind condiţiile şi procedura de desemnare a furnizorilor de serviciu universal în domeniul serviciilor poştale, cu modificările şi completările ulterioare şi, corelat, Decizia nr. 1158/2013 privind desemnarea Companiei Naţionale Poşta Română S.A. ca furnizor de serviciu universal în domeniul serviciilor poştale şi Decizia nr. 1159/2013 privind condiţiile de întocmire şi auditare a situaţiilor financiare separate de către Compania Naţională Poşta Română S.A..
Deciziile intră în vigoare în trei zile de la publicarea în Monitorul Oficial, şi, respectiv, la momentul transmiterii către Compania Naţională Poşta Română.
Serviciul Universal în domeniul poştal reprezintă dreptul oricărei persoane de a beneficia de furnizarea permanentă a serviciilor poştale de bază, la un anumit nivel de calitate, în orice punct de pe teritoriul României, la tarife accesibile tuturor utilizatorilor. Furnizorul desemnat de serviciu universal, CNPR, are obligaţia de a furniza servicii la tarife accesibile şi la anumite standarde de calitate pe întreg teritoriul României, inclusiv în zonele geografice greu accesibile sau cu densitate scăzută a populaţiei, acolo unde numărul redus al trimiterilor poştale colectate sau distribuite nu justifică prezenţa unui furnizor de servicii poştale pe principii comerciale.
Având în vedere prevederile cadrului legislativ în vigoare în domeniul serviciilor poştale, costul net asociat cu furnizarea serviciilor din sfera serviciului universal poate fi compensat în condiţiile în care acesta constituie o sarcină injustă, el reprezentând diferenţa dintre costurile suportate de CNPR ca urmare a îndeplinirii obligaţiilor de serviciu universal (scenariul de bază) şi costul net al CNPR în cazul în care şi-ar desfăşura activitatea exclusiv pe baze comerciale, fără a avea obligaţiile de serviciu universal (scenariul alternativ).
În anul 2014 ANCOM a realizat primul exerciţiu de calcul şi evaluare a costului net derulat pe piaţa serviciilor poştale din România. În urma unui proces laborios de analiză a cererii de compensare a costului net aferent furnizării serviciilor poştale din sfera serviciului universal pentru anul 2013 transmisă de CNPR în calitate de furnizor de serviciu universal desemnat, precum şi de evaluare a caracterului de sarcină injustă în vederea stabilirii oportunităţii compensării costului net, ANCOM a constatat că pentru anul 2013 costul net nu a reprezentat o sarcină injustă pentru CNPR şi a decis ca acesta să nu fie compensat.