Prin decizia din 29 mai 2025, care stabileşte că declaraţiile de avere şi interese ale demnitarilor şi funcţionarilor publici nu mai trebuie publicate pe site-ul Agenţiei Naţionale de Integritate şi al instituţiei căreia îi aparţine declarantul, Curtea Constituţională a României a extirpat o posibilitate de sesizare a organelor judiciare, posibilitate prevăzută în primul rând în Codul Penal, care este o lege constituţională. Practic, prin decizia CCR, procurorii nu se mai pot sesiza din oficiu, conform articolului 292 din Codul Penal, pe baza informaţiilor conţinute până acum în articolele de presă ce analizau discrepanţele clare dintre declaraţiile de avere ale demnitarilor şi funcţionarilor publici şi averea pe care aceştia o au în realitate. Decizia CCR face inaplicabile dispoziţiile articolului 292 din Codul Penal, cel puţin în privinţa verificării declaraţiilor de avere şi interese pe baza articolelor publicate în mass-media.
Pentru a realiza impactul pe care articolele mass-media l-au avut în declanşarea urmăririi penale a unor demnitari, vă oferim următoarele exemple:
1.Adrian Năstase care a fost condamnat în dosarele Trofeul Calităţii şi Zambaccian, la 2 ani, respectiv 4 ani de închisoare. În cazul fostului premier social-democrat, presa a dezvăluit discrepanţe între averea declarată şi stilul de viaţă, precum şi modul de finanţare a campaniilor electorale. Procurorii s-au sesizat din oficiu prin prisma articolelor de presă în care s-a relatat despre donaţia de 400.000 dolari făcută de mătuşa Tamara Cernasov în contul soţiei lui Adrian Năstase, dar şi despre bunurile şi tablourile primite de acesta din China prin intermediul Irinei Jianu.
2.Relu Fenechiu, fost ministru liberal al Transporturilor, despre care articolele de presă au semnalat discrepanţe între averea sa şi veniturile declarate, precum şi contractele preferenţiale cu statul. A fost condamnat în 2013 la 5 ani închisoare.
3.Dan Şova, fost ministru social-democrat al Transporturilor. Mass-media a relatat despre implicarea sa în contracte la unităţile de la Turceni şi Rovinari, care aparţin de Complexul Energetic Oltenia, implicare ce nu se regăsea în declaraţia de avere şi interese. În anul 2018 a fost condamnat la 3 ani de închisoare pentru trafic de influenţă.
4.Gabriel Sandu, fost ministrul al Comunicaţiilor, din partea PD-L. Articole de presă au dezvăluit nereguli în achiziţiile publice şi discrepanţe în declaraţiile sale de avere. În urma acestor dezvăluiri, procurorii DNA l-au acuzat de implicare în dosarul Microsoft privind licenţele IT. A fost condamnat definitiv în anul 2016 la 3 ani de închisoare.
5.Darius Vâlcov, fost ministru social-democrat la Finanţe. În urma articolelor de presă care au dezvăluit discrepanţe între averea declarată şi bunurile deţinute, procurorii DNA au deschis un dosar penal şi o amplă investigaţie în care au descoperit sume importante de bani a căror provenienţă licită nu a putut fi probată de Vâlcov, precum şi tablouri ascunse în pereţi şi chiar într-un cimitir din municipiul Slatina. Darius Vâlcov a fost condamnat definitive la 6 ani de închisoare.
6.Marian Neacşu (PSD) - vicepremier, fost şef al Secretariatului General al Guvernului, fost vicepreşedinte ANRE. Mass-media a dezvăluit discrepanţe între declaraţiile de avere şi faptul că şi-a angajat fiica la biroul său parlamentar. A fost condamnat definitiv în anul 2016 la 6 luni de închisoare cu suspendare.
7.Adrian Merka - fost deputat din partea minorităţii slovace. Presa a semnalat discrepanţe în declaraţiile de avere şi angajarea părinţilor săi la propriul cabinet parlamentar. A fost condamnat în 2015 la 1 an şi 6 luni de închisoare cu suspendare.
8.Andras-Levente Mate, fost deputat UDMR. Investigaţiile jurnalistice au evidenţiat conflictul de interese în care se afla prin faptul că şi-a angajat soţia la cabinetul parlamentar şi discrepanţe în declaraţiile de avere. A fost condamnat în 2015 la 6 luni de închisoare cu suspendare.
9.Vasile Gliga, fost deputat PSD. Presa a dezvăluit neconcordanţe din declaraţia de avere şi faptul că şi-a angajat soţia la cabinetul său parlamentar. A fost condamnat în 2015 la un an de închisoare cu suspendare.
10.Vlad Oprea, primarul oraşului Sinaia, urmărit penal, inculpat şi aflat în arest preventiv. O investigaţie jurnalistică realizată de Recorder în mai 2024, intitulată „Cartelul din Carpaţi”, a adus în atenţia publicului posibile discrepanţe între averea declarată de Vlad Oprea şi bunurile deţinute în realitate. Investigaţia a evidenţiat că primarul ar deţine, prin interpuşi, un castel în Franţa şi o vilă impunătoare în Sinaia, proprietăţi care nu apăreau în declaraţiile sale de avere. În urma acestor dezvăluiri, procurorii DNA au demarat o anchetă care a inclus percheziţii la domiciliul lui Vlad Oprea şi la sediul Primăriei Sinaia. Ancheta vizează acuzaţii de luare de mită, abuz în serviciu, fals în declaraţii şi spălare de bani.
CCR: Declaraţiile de avere şi interese nu mai trebuie publicate
Curtea Constituţională a decis că demnitarii şi funcţionarii publici nu mai sunt obligaţi să facă publice declaraţiile de avere şi că nu mai trebuie să declare deloc averile soţilor/soţiilor sau copiilor. Decizia CCR este finală.
Astfel, în şedinţa din data de 29 mai 2025, "Curtea Constituţională, în cadrul controlului de constituţionalitate a posteriori:
- cu unanimitate de voturi, a admis excepţia de neconstituţionalitate şi a constatat că dispoziţiile art. 3 alin.(2) din Legea nr. 176/2010 privind integritatea în exercitarea funcţiilor şi demnităţilor publice, pentru modificarea şi completarea Legii nr.144/2007 privind înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea Agenţiei Naţionale de Integritate, precum şi pentru modificarea şi completarea altor acte normative sunt constituţionale în măsura în care nu se referă şi la drepturile şi obligaţiile soţului/soţiei declarantului, precum şi ale copiilor majori aflaţi în întreţinerea acestuia;
- cu majoritate de voturi, Curtea a admis excepţia de neconstituţionalitate şi a constatat că dispoziţiile art. 6 alin.(1) lit.d) şi art. 12 alin.(6) din Legea nr. 176/2010 sunt neconstituţionale”.
În esenţă, Curtea a reţinut, în ceea ce priveşte prevederile art. 3 alin.(2) din Legea nr. 176/2010, că acestea contravin dispoziţiilor art. 1 alin.(5) din Constituţie, prin prisma nerespectării exigenţelor calitative pe care redactarea textelor de lege trebuie să le întrunească pentru a fi în concordanţă cu principiul legalităţii. Aceasta, deoarece declaraţia de avere, fiind o declaraţie pe proprie răspundere angajează răspunderea penală a declarantului, motiv pentru care nu poate fi făcută decât în nume propriu, o persoană neputând fi ţinută răspunzătoare din punct de vedere penal pentru fapta/declaraţiile altei persoane. Or, prevederile de lege criticate care instituie obligaţia de a declara nu doar veniturile proprii, ci şi drepturile şi obligaţiile soţului/soţiei şi ale copiilor aflaţi în întreţinere, nu ţin cont de modificările legislative aduse Codului civil în materia regimului juridic al bunurilor soţilor şi determină asumarea răspunderii penale a declarantului pentru informaţii pe care acesta nu le deţine/nu le cunoaşte în mod direct, ci trebuie să le obţină de la o terţă persoană, respectiv de la soţ/soţie şi copiii majori aflaţi în întreţinere.
În ceea ce priveşte prevederile art. 6 alin.(1) lit.d) şi art. 12 alin.(6) din Legea nr. 176/2010, ţinând cont de concepţia europeană orientată spre necesitatea protecţiei vieţii private şi a datelor cu caracter personal, Curtea a constatat că publicarea declaraţiilor de avere şi de interese pe site-ul instituţiei în cadrul căreia îşi desfăşoară activitatea declarantul şi pe cel al Agenţiei Naţionale de Integritate contravine art. 1 alin.(5) şi art. 26 din Legea fundamentală. În acest sens, Curtea a efectuat un test de proporţionalitate, constatând că este de netăgăduit faptul că prevederile legale criticate au fost edictate în scopul prevenirii corupţiei şi asigurării transparenţei vieţii politice, urmărind, aşadar, un scop legitim. Valorificând jurisprudenţa Curţii de Justiţie a Uniunii Europene şi standardele dreptului Uniunii Europene în materie, Curtea Constituţională a apreciat că este suficientă depunerea declaraţiilor la organul competent să le verifice (ANI) pentru a realiza scopul legii, iar publicarea acestora pe site-ul ANI şi al instituţiei căreia îi aparţine declarantul nu este necesară şi proporţională atingerii finalităţii propuse, încălcându-se dreptul la protecţia vieţii private.
Curtea a subliniat că soluţia pronunţată nu trebuie să aibă ca efect eliminarea obligaţiei persoanelor prevăzute de lege de a da declaraţii de avere, ci doar ca aceste declaraţii să nu mai fie publicate pe site-urile menţionate, urmând ca ele să fie înaintate Agenţiei Naţionale pentru Integritate, care să le gestioneze potrivit competenţelor prevăzute de lege.
Decizia Curţii produce efecte pentru viitor şi nu priveşte declaraţiile de avere şi de interese depuse anterior publicării deciziei în Monitorul Oficial al României, Partea I. Revine legiuitorului competenţa de a pune de acord prevederile neconstituţionale cu dispoziţiile Constituţiei şi de a codifica normele privind integritatea în exercitarea funcţiilor şi demnităţilor publice.
1. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 02.06.2025, 09:18)
Sau si mai elocvent ;
"Controlul cetăţenesc asupra democratiei a fost amputat de Curtea Constituţională"
vezi alegerile prezidentiale din decembrie 2024.
1.1. fără titlu (răspuns la opinia nr. )
(mesaj trimis de anonim în data de 02.06.2025, 16:48)
pt Polonia, sigur!
watch and learn!
2. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 02.06.2025, 09:33)
Daca le merge si sunt sprijiniti de toata clasa politica pusa pe capatuiala , de ce nu ? acest D Anastasiu nu vrea nimeni sa afle cat lucreaza pentru Romania si cat pentru Bundestag impreuna cu nevasta-sa ?
2.1. fără titlu (răspuns la opinia nr. 2)
(mesaj trimis de anonim în data de 02.06.2025, 10:04)
Posibil să aibă venituri prea mici față de cât și-ar dori și de aceea unii vor secretizarea.
3. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 02.06.2025, 10:17)
0. Magistrați care au instrumentat | judecat cauze în care se dezbat probleme similare cu cele în care au interes
4. fără titlu
(mesaj trimis de Nic în data de 02.06.2025, 12:10)
Ati dat drumul la fiara si acum nu puteti sa o mai legati.primiti ce meritati.
5. Ete scârtza ! Care e problema ?
(mesaj trimis de Dan_Bruma în data de 02.06.2025, 14:25)
Ce control cetatenesc amputat? CCR nu face decât sa continue opera de democratizare a societatii romanesti, începuta în noiembrie 2024.
6. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 02.06.2025, 22:05)
Ce e aia control cetatenesc? Suna ca in anii 40, cu tribunalele poprului. Tot asa, erau cetatenesti. Si in numele cetatenilor te condamnau la moarte dupa o sumara mascarada.totul era cetatenesc, controlul, militia gandirii (ca si astazi), tribunelele, instantele, reeducarea prin munca. Cetatenesc. Ce titlu este acesta si de ce aduce aminte de vremuri pe care le credeam demult apuse? Cum este posibil?
7. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 02.06.2025, 22:18)
E clar ca rusii voiau sa fie publicate declaratiile de avere. Bravo CCR!
7.1. fără titlu (răspuns la opinia nr. 7)
(mesaj trimis de anonim în data de 02.06.2025, 23:54)
"E clar ca rusii voiau"
coruptie sistemica si hotie in Romania,
esti jalnic,frate rusofob