Cum s-a răzgândit CCR în legătură cu declaraţiile de avere ale demnitarilor şi funcţionariilor publici; Reacţiile oficialilor

George Marinescu
Ziarul BURSA #Politică / 2 iunie

Sursa foto: facebook / Curtea Constituţională a României

Sursa foto: facebook / Curtea Constituţională a României

English Version

Curtea Constituţională a decis că demnitarii şi funcţionarii publici nu mai sunt obligaţi să facă publice declaraţiile de avere şi că nu mai trebuie să declare deloc averile soţilor/soţiilor sau copiilor. Astfel, prin decizia din 29 mai 2025, CCR s-a răzgândit,. De ce spunem că instituţia care trebuie să vegheze la respectarea cadrului constituţional s-a răzgândit? Deoarece CCR s-a mai pronunţat asupra aceleeaşi speţe, cu 11 ani înainte. Mai precis, prin Decizia 309/2014, Curtea Constituţională a decis că este obligatorie publicarea declaraţiilor de avere şi interese ale demnitarilor şi funcţionarilor publici. În decizia respectivă, în paragraful 31 al motivării, se precizează: "Curtea a constatat, pe de o parte, că soluţia legislativă a publicării declaraţiilor de avere şi de interese este justificată prin prisma scopului legal al Agenţiei Naţionale de Integritate de asigurare a integrităţii în exercitarea demnităţilor şi funcţiilor publice şi prevenire a corupţiei instituţionale, iar, pe de altă parte, că publicarea acestor declaraţii se realizează, potrivit art. 6 alin. (1) lit. e) din Legea nr. 176/2010, prin anonimizarea datelor cu caracter personal, fiind astfel asigurate garanţii împotriva unor ingerinţe arbitrare. În aceste condiţii, Curtea a constatat ca fiind neîntemeiată critica privind încălcarea dispoziţiilor art. 26 din Constituţie şi art. 8 din Convenţia pentru apărarea drepturilor omului şi a libertăţilor fundamentale".

Joi, 29 mai 2025, CCR a decis altfel, total opus textului de mai sus. În dreptul civil, o instanţă de drept comun care a judecat aceeaşi speţă anterior nici nu avea voie să se pronunţe pentru că se încălca principiul autorităţii de lucru judecat. În schimb, la CCR e voie orice, pentru că legea de organizare şi funcţionare a instituţiei publice şi dreptul constituţional nu interzicerea răzgândirea. Acest lucru le-a permis magistraţilor CCR să valideze în 2 decembrie 2024 turul I al alegerilor prezidenţiale din 24 noiembrie, pentru ca vineri, 6 decembrie, să îl anuleze, argumentând cu documentele desecretizate prezentate în şedinţa CSAT din 28 noiembrie. La fel, în anul 2014, CCR a decis că declaraţiile de avere şi interese trebuie publicate, dar cu anonimizarea datelor personale, pentru ca în 29 mai 2025 să spună că nu mai trebuie publicate. Fără însă a avea o situaţie explozivă aşa cum a fost aceea din decembrie anul trecut. Deşi, chiar şi atunci, este posibil ca CCR să fi fost informată imediat despre ce s-a discutat în şedinţa CSAT din 28 noiembrie. Iar, dacă lucrurile stau aşa, atunci de ce a validat în 2 decembrie turul I al alegerilor prezidenţiale?

În dreptul comun, astfel de situaţii sunt reglate de Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie, ce lămureşte conţinutul legislativ şi spune care dintre cele două decizii contradictorii este valabilă. În dreptul constituţional, nu există aşa ceva. Iar acest lucru le permite magistraţilor de la CCR să se răzgândească. Şi să instituie o dictatură în interpretarea legislaţiei interne pornind de la pensiile speciale, trecând pe la declaraţiile de avere şi interese şi ajungând la conflictele constituţionale.

Să nu uităm că tot CCR a dispus, în 30 mai 2018, că preşedintele ţării este obligat să îl demită pe procurorul-şef al Direcţiei Naţionale Anticorupţie la cererea Ministrului Justiţiei. Iar Klaus Iohannis s-a conformat şi, în 9 iulie, a demis-o pe Laura Codruţa Kovesi din funcţia de procuror-şef al DNA, la solicitarea ministrului Tudorel Toader. Ulterior, Curtea de Justiţie a Uniunii Europene a constatat că decizia lui Toader şi decizia CCR au încălcat dreptul la apărare al Laurei Codruţa Kovesi. CCR nu s-a răzgândit, ba chiar a menţionat ulterior, printr-un comunicat de presă, că efectele deciziei CJUE nu se răsfrâng asupra deciziei Curţii Constituţionale, ci privesc strict procedura disciplinară iniţiată de Ministerul Justiţiei în baza legislaţiei privind statutul magistraţilor, privind Consiliul Superior al Magistraturii şi al legii de organizare şi funcţionare judiciară.

Practic, CCR nu recunoaşte că a greşit. Nici că se răzgândeşte. Vom vedea acest lucru şi în motivarea deciziei din 29 mai - după ce va fi redactată şi publicată, motivare în care probabil că magistraţii de acum vor spune că altele sunt condiţiile de fapt şi de drept faţă de decizia pronunţată în 2014 şi că de aceea au decis că publicarea declaraţiilor de avere şi interese este anticonstituţională.

Preşedintele ţării critică decizia CCR, consilierul prezidenţial e de acord cu ea

Curios este faptul că, în cursul săptămânii trecute, înainte ca judecătorii CCR să pronunţe decizia respectivă, consilierul prezidenţial Dragoş Anastasiu a declarat la o emisiune că mulţi oameni de afaceri nu vor să intre în politică din cauza faptului că declaraţiile de avere şi interese sunt publicate pe site-ul ANI şi al instituţiilor publice şi că trebuie să se termine odată cu această publicitate. În cadrul emisiunii "Proiect de ţară: România” de la postul TV Prima News, Dragoş Anastasiu a spus: „să scăpăm naibii de tâmpenia asta cu declaraţia de avere pusă în public”.

Faţă de declaraţia consilierului prezidenţial avem în contrast declaraţia preşedintelui Nicuşor Dan de după decizia CCR, în care acesta susţine: "Decizia surprinzătoare a Curţii Constituţionale este în contradicţie cu un principiu esenţial al democraţiei - transparenţa în exercitarea funcţiilor publice. Accesul cetăţenilor la informaţii privind declaraţiile de avere ale demnitarilor este o garanţie a integrităţii şi responsabilităţii în spaţiul public, iar acest principiu trebuie apărat cu fermitate. În cazul în care motivarea deciziei identifică deficienţe de natură tehnică în cadrul legislativ actual, este responsabilitatea Parlamentului să le corecteze cu celeritate”.

Reacţii din partea partidelor pro-europene

De aceeaşi parte s-au situat şi unii lideri PSD, cum sunt Victor Negrescu şi Titus Corlăţean. Victor Negrescu a scris pe pagina oficială de Facebook: "În calitate de vicepreşedinte al Parlamentului European responsabil de transparenţă şi lupta împotriva corupţiei, consider că decizia Curţii Constituţionale privind declaraţiile de avere şi de interese este regretabilă. Accesul cetăţenilor şi al presei la informaţii este esenţial pentru încrederea în democraţie. Parlamentul României trebuie să analizeze rapid motivaţia Curţii Constituţionale şi să acţioneze cu celeritate pentru a asigura toate principiile de transparenţă şi integritate”.

La rândul său, senatorul Titus Corlăţean a precizat: "Am fost cu adevărat surprins de decizia Curţii Constituţionale. Nu am întâmpinat niciodată dificultăţi în completarea Declaraţiei de avere, aşa cum este prevăzută de legislaţia română în vigoare - o declaraţie în format românesc, mult mai riguroasă şi chiar constrângătoare decât modelele utilizate în multe alte ţări europene, inclusiv în democraţiile consolidate. Soţia mea este profesor şi logoped la o şcoală specială din Bucureşti, unde lucrează cu copii cu nevoi speciale. Nu am avut şi nu avem afaceri. Eu predau, suplimentar, la o universitate din Bucureşti, activitate permisă de lege şi de Statutul parlamentarilor. Cred în necesitatea transparenţei, mai ales în cazul celor aleşi sau numiţi în funcţii şi demnităţi publice. Aşadar, voi publica în continuare Declaraţia de avere, incluzând şi salariul pe care Mădălina îl aduce în familie. Sper ca ANI să nu modifice prea curând formularul, pentru a nu fi nevoit să adaug eu ceea ce Curtea Constituţională a eliminat prin această decizie nefericită”.

Ilie Bolojan, preşedintele PNL, a oferit câteva precizări cu privire la decizia CCR: "Nu am comentat, în general, deciziile Curţii Constituţionale sau ale instanţelor. Chiar dacă, la nivel european, nu există o procedură unitară privind transparenţa declaraţiilor de avere, experienţa acumulată în România în aceşti ani arată că transparenţa publicării acestor declaraţii, atunci când deţii o funcţie publică, a fost un câştig. Asigurarea transparenţei este un element esenţial pentru recâştigarea încrederii în instituţii. În plus, există numeroase zone din instituţiile publice în care lucrurile au scăpat de sub control - de la cumulul de câştiguri, până la indemnizaţii care nu se justifică - iar transparenţa declaraţiei acţionează ca un fel de frână pentru a nu se sări calul. Vedem, din păcate, ce se întâmplă în unele companii de stat, unde câştigurile «au fost secretizate». În orice sistem, transparenţa este un instrument administrativ eficient care limitează corupţia. După publicarea motivării deciziei Curţii Constituţionale, este necesar ca situaţia să fie analizată pentru a vedea în ce măsură se pot face modificările necesare pentru a asigura în continuare transparenţa şi accesul public la informaţii relevante. Voi susţine acest lucru”.

Dominic Fritz, preşedintele interimar al USR, a spus: "Mulţi sunt revoltaţi pe decizia CCR. Curtea Constituţională a decis că demnitarii şi funcţionarii publici nu mai sunt obligaţi să facă publice declaraţiile de avere şi că nu mai trebuie să declare deloc averile soţilor/soţiilor sau copiilor. Decizia este finală. Dar lupta anti-corupţie nu s-a terminat. Acum ne focusăm energia pe ce avem de făcut: USR propune să revizuim rapid legislaţia astfel încât acest instrument vital al luptei anticorupţie, transparenţa averilor demnitarilor, să nu fie pierdut. Dar adevărul este că declaraţiile de avere şi de interes prea au devenit un pistol cu apă în lupta anti-corupţie. Din păcate, ani de zile, Agenţia Naţională de Integritate (dar şi ANAF) a aplicat legea partinic sau a închis ochii. E momentul să-i deschidă. Ştim toţi anchetele de presă despre averi colosale care nu se regăseau în declaraţii de avere. Reforma ANI şi ANAF acum! Să ne asigurăm că au instrumentele să-şi facă treaba. Să se folosească de tehnologie pentru a verifica automatizat şi corect averile demnitarilor. Trebuie conduse de oameni cinstiţi. Şi, da, rescriem legea ca să obţinem transparenţă cu standardele de constituţionalitate impuse de CCR, după ce vom analiza motivarea”.

Referitor la aceste declaraţii, credem că, înainte de a efectua modificarea legislativă cerută de CCR prin decizia de joia trecută, Parlamentul actual trebuie să modifice legea de organizare şi funcţionare a CCR pentru a nu mai lăsa loc la astfel de interpretări contradictorii şi la abuzuri.

Public Record: Bogdan Licu, judecător CCR, beneficiar al deciziei din 29 mai

Potrivit Public Record, unul dintre cei nouă judecători ai CCR care au votat pentru decizia de joia trecută, Bogdan Licu, fost procuror general adjunct al României, ar fi beneficiar direct al deciziei din 29 mai 2025. Sursa citată arată că magistratul a omis să treacă în declaraţia de avere un teren şi cumpărarea unor apartamente construite de o firmă în care figurează ca asociat o persoană condamnată în SUA pentru furt de carduri. Apartamentele respective ar fi fost cumpărate de fiul lui Bogdan Licu, cu banii tatălui.

Conform articolului publicat pe site-ul Public Record, Bogdan Licu ar fi recunoscut, în 3 februarie, că a uitat să treacă imobilele respective în declaraţia de avere, dar că va întocmi o nouă declaraţie pe care o va trimite la ANI.

"Investigaţia noastră nu ar fi fost posibilă fără existenţa datelor publice. Nu este singurul material jurnalistic care are la bază declaraţii de avere.

Transparenţa doare doar în momentul în care cei cu putere de decizie au lucruri de ascuns”, susţin cei de la Public Record pe pagina lor de Facebook.

Horia Georgescu: Decizia CCR afectează dosarele aflate pe rolul instanţelor

Horia Georgescu, fost preşedinte al Agenţiei Naţionale de Integritate, consideră că decizia CCR va avea efect negativ asupra cauzelor aflate pe rolul instanţelor privind acţiunile deschise de respectiva instituţie publică.

Într-o postare pe Facebook, Horia Georgescu arată: "Două aspecte esenţiale trebuie subliniate în legătură cu decizia pronunţată de Curtea Constituţională a României (CCR):

1. Deşi aplicabilitatea deciziei este, formal, limitată la viitor, efectele sale practice sunt imediate şi profunde. Dosarele în curs, inclusiv cele aflate pe rolul instanţelor cu obiectul verificării averii, vor fi grav afectate. Mecanismul central utilizat până acum - analiza comparativă între venituri şi cheltuieli - devine, în fapt, inutilizabil. Eliminarea obligaţiei de declarare exhaustivă a patrimoniului deţinut împreună cu familia şi excluderea din evaluare a membrilor de familie (soţ/soţie, copii aflaţi în întreţinere) golesc procedura de conţinut şi eficienţă.

2. În consecinţă, Agenţia Naţională de Integritate nu va mai putea solicita documente şi informaţii despre aceste persoane, ceea ce reduce drastic capacitatea instituţională de investigaţie. Dacă şi până acum procedura de control al averii prezenta deficienţe structurale, în urma acestei decizii devine, practic, inoperabilă. Se deschide astfel o breşă majoră în arhitectura naţională de protejare a integrităţii funcţiei publice".

Domnia sa afirmă că prin decizia CCR principiul transparenţei -fundamentul legal şi funcţional al Agenţiei Naţionale de Integritate- este grav compromis şi că asistăm la "o involuţie regretabilă şi profund îngrijorătoare".

Opinia Cititorului ( 14 )

  1. Panaramele îmbuibate ceceriste sunt stat în stat. Mai la comandă, mai de bunăvoie își fac de cap.

    Când au anulat niște alegeri și au interzis dreptul unui candidat de a fi ales, au fost aplaudați în delir. Curat constitutional coane Fănică.

    Acum nu ne mai plac. Sunt aceiași. Adorabili:) 

    1. Ei sunt aceiasi, subiectele sunt diferite, comentariul tau este ilogic.

      Or fi diferite, dar ideea e aceeași. Cele două hotărâri au fost luate la fel. Cu încălcarea legii și a bunului simț. Fără o motivație care să stea în picioare.

      Ilogic e sa aplauzi nedreptatea si legea bunului plac atunci cand iti convine abuzul creat.mintea sorosista nu are cum sa inteleaga asa ceva,din pacate.

    Ce altceva poate fi mai frumos decât această decizie și cele care vor urma? Ați susținut Nicușor Dan? Luați Nicușor Dan! Npua epocă a furtului la vedere abia începe. Cumva tovarășa Grădinaru trebuia să-și ascundă averea? Iaca, și-o ascunde, cu voie de la CeCeReu!

    Eu zic că e bine! Doar nu ne-au furat rușii țara! Perfect, acum hoții profesioniștio pot s-o facă! 

    1. BRAVO !!!

      Si daca era Simion presedinte, cum putea el sa evite acest lucru? Te-ai gandit cum functioneaza institutia prezidentiala si CCR-ul? Presedintele poate numi 2 judecatori la CCR, atunci cand le expira mandatele celor actuali.Anul acesta expira mandatul Liviei Stanciu, si doar atunci Nicusor Dan va putea sa-si numeasca pe cineva din partea sa. Livia Stanciu a fost numita de Iohanis, la fel ca si Elena Tanasescu a carui mandat va expira peste 2 ani. Deci, in urmatorii 2 ani, Nicusor va avea doar un judecator din 9 si apoi 2 incepand din 2027.O alta intrebare anonimule din Venetia, crezi ca Georgescu sau Simion sunt oameni cinstiti? Ai ceva informatii, declaratii referitoare la lupta anti-coruptie din partea lor? Eu nu am vazut nimic.

    Bravo CCR ! Mergeți tot înainte cu pensiile speciale ! Va rugam sa le dublați ca sunt cam mici . Bravul popor român va plăti toate taxele și impozitele dublate !

    Voi ati creat acest monstru cecerist.spalati-va pe cap cu el.

    1. ...

    Când au anulat alegeri valide n-am văzut atât scandal...

    1. Muie ccr !

    Bravo CCR o decizie corecta!

    1. Era si timpul,

      dupa atatea decizii "minunate". 

Cotaţii Internaţionale

vezi aici mai multe cotaţii

Bursa Construcţiilor

www.constructiibursa.ro

Comanda carte
Conferinţa BURSA “Piaţa financiar-bancară 2025”
danescu.ro
eximbank.ro
arsc.ro
fngcimm.ro
Stiri Locale

Curs valutar BNR

03 Iun. 2025
Euro (EUR)Euro5.0587
Dolar SUA (USD)Dolar SUA4.4330
Franc elveţian (CHF)Franc elveţian5.4144
Liră sterlină (GBP)Liră sterlină5.9912
Gram de aur (XAU)Gram de aur478.6971

convertor valutar

»=
?

mai multe cotaţii valutare

Cotaţii Emitenţi BVB
Cotaţii fonduri mutuale
ccib.ro
Teatrul Național I. L. Caragiale Bucuresti
letapeseries.com
thediplomat.ro
BURSA
Studiul 'Imperiul Roman subjugă Împărăţia lui Dumnezeu'
The study 'The Roman Empire subjugates the Kingdom of God'
BURSA
BURSA
Împărăţia lui Dumnezeu pe Pământ
The Kingdom of God on Earth
Carte - Golden calf - the meaning of interest rate
Carte - The crisis solution terminus a quo
www.agerpres.ro
www.dreptonline.ro
www.hipo.ro

adb