Abonament gratuit

DELOITTE ROMÂNIA:Contribuabilii trebuie să finalizeze documentaţia pentru restructurare fiscală până în februarie

R.R.
Ziarul BURSA #Companii /

Anca Preda şi Vlad Vătavu - Deloitte

Anca Preda şi Vlad Vătavu - Deloitte

Termenul pe care contribuabilii îl au la dispoziţie pentru transmiterea intenţiei de a aplica pentru restructurarea financiară prevăzută de Ordonanţa 6/2019 privind instituirea unor facilităţi fiscale a fost prelungit, arată specialiştii Deloitte România, amintind, însă, că data până la care poate fi depusă solicitarea propriu-zisă de restructurare a obligaţiilor bugetare rămâne luna februarie a anului viitor.

Potrivit lui Vlad Vătavu, Manager Servicii Fiscale, şi Ancăi Preda, Consultant Senior Servicii Fiscale, Deloitte România, iniţial, termenul de depunere a notificării a fost 30 septembrie 2019, iar acesta s-a prelungit până la data de 31 octombrie 2019.

Experţii fiscali au explicat: "Cei interesaţi trebuie să ţină cont, însă, că termenul pentru depunerea solicitării de restructurare (care este diferită de notificarea privind intenţia de restructurare), care conţine întreaga documentaţie necesară, rămâne acelaşi, res-pectiv şase luni de la intrarea in vigoare a Ordonanţei (8 august 2019). În plus, autorităţile au adus clarificări suplimentare cu privire la procedura de urmat şi la noţiunea de «expert independent».

La prima vedere, prelungirea termenului de depunere a notificării vine ca o gură de aer pentru contribuabilii cu datorii, însă, având în vedere complexitatea procesului, aceştia trebuie să se raporteze mai degrabă la termenul de depunere a solicitării, care curge în continuare. Aceasta însemnă că întrea-ga documentaţie, care conţine inclusiv planul de restructurare şi testul creditorului privat prudent, trebuie să fie gata până la începutul lunii februarie 2020".

Conform Deloitte România, contribuabilii care pot beneficia de prevederile ordonanţei sunt împărţiţi în două categorii.

În prima categorie - restructurarea obligaţiilor bugetare - sunt incluşi debitorii persoane juridice de drept public sau privat (cu excepţia instituţiilor publice şi a unităţilor administrativ-teritoriale) ale căror obligaţii bugetare principale restante la data de 31 decembrie 2018 depăşesc un milion de lei.

Sursele citate au mai spus: "Restructurarea implică posibilitatea anulării obligaţiilor bugetare, în proporţie de până la 50%, şi nu se aplică contribuabililor care s-ar califica pentru eşalonarea la plată, o altă facilitate instituită în trecut. Cea de-a doua categorie - anularea obligaţiilor accesorii - se aplică pentru debitorii ale căror obligaţii bugetare sunt sub un milion de lei în cazul persoanelor juridice. Pentru celelalte categorii de debitori, persoane fizice sau entităţi fără personalitate juridică, anularea obligaţiilor accesorii se aplică indiferent de cuantumul obligaţiilor bugetare restante, inclusiv pentru cele de peste un milion de lei".

Conform Deloitte România, primul pas pentru a beneficia de restructurare constă în notificarea ANAF cu privire la intenţia de a solicita facilităţile prevăzute în ordonanţă, iar autoritatea fis-cală este obligată, conform actului normativ, să dea un răspuns în termen de cinci zile referitor la cuantumul obligaţiilor fiscale care pot fi supuse restructurării (în condiţiile în care contribuabilul a depus toate declaraţiile fis-cale).

După obţinerea documentului de la ANAF care atestă obligaţiile ce pot fi restructurate, contribuabilul trebuie să demareze realizarea documentaţiei de susţinere a solicitării de restructurare, cele mai complexe documente sunt planul de restructurare şi testul creditorului privat prudent, au mai spus experţii, adăugând că ambele trebuie întocmite de un expert independent, care poate fi şi un consultant fiscal.

Anca Preda şi Vlad Vătavu au declarat: "Planul de restructurare, întocmit de către expertul independent, trebuie să cuprindă obligatoriu cauzele şi amploarea dificultăţii financiare a contribuabilului, dar şi măsurile luate pentru depăşirea acestora; situaţia patrimonială, cauzele pentru care contribuabilul nu poate beneficia de eşalonarea la plată conform legislaţiei în vigoare; măsurile de restructurare şi modalităţile de depăşire a stării de dificultate financiară (înlesniri la plata obligaţiilor, conversia în acţiuni a obligaţiilor bugetare principale, darea în plată a unor bunuri imobile etc.), cu termene clare de implementare.

În plus, expertul independent este obligat să monitorizeze permanent măsurile incluse în planul de restructurare şi să întocmească un raport periodic privind stadiul implementării.

Astfel, întocmirea documentaţiei de aplicare pentru restructurarea obligaţiilor bugetare, de regulă, presupune o conlucrare între mai mulţi experţi din diverse corpuri profesionale (consultanţi fiscali, avocaţi, experţi evaluatori, experţi contabili, lichidatori etc.)".

Aşadar, având în vedere complexitatea problematicii şi termenele strânse de aplicare, contribuabilii care ar avea de câştigat din aceste facilităţi ar trebui să ia decizii rapide şi să apeleze la experţii în procese de restructurare, au conchis specialiştii din cadrul Deloitte România.

Opinia Cititorului

Acord

Prin trimiterea opiniei ne confirmaţi că aţi citit Regulamentul de mai jos şi că vă asumaţi prevederile sale.

Cotaţii Internaţionale

vezi aici mai multe cotaţii

Bursa Construcţiilor

www.constructiibursa.ro

www.agerpres.rowww.dreptonline.rowww.hipo.ro
Cabinet de avocatTMPS