EŞECUL ECONOMIEI SOCIALISTE ÎN ROMÂNIA (2) Alocarea resurselor materiale, de forţă de muncă şi financiare în România socialistă

THEODOR STOLOJAN
Editorial / 5 august, 02:25

Alocarea resurselor materiale, de forţă de muncă şi financiare în România socialistă

Acest serial este dedicat în special tinerilor care nu au apucat să experimenteze economia socialistă şi nu o cunosc nici din punct de vedere teoretic.

THEODOR STOLOJAN

Alocarea resurselor reprezintă decizia esenţială pe care o iau persoanele, unităţile economice şi guvernele. Cum alocă o persoană resursele de care dispune pentru cheltuieli curente, economii şi investiţii în locuinţe sau alte bunuri cu folosinţă îndelungată; cum alocă o unitate economică resursele sale pentru fabricarea unui produs sau al altuia, în cadrul unei anumite structuri fizice a producţiei sau pentru investiţii ; cum alocă statul resursele mobilizate la bugetul său pentru cerinţele întregii societăţi ca, de exemplu, educaţie, sănătate, asistenţă socială, apărare şi securitate.

1. Mecanismul alocării resurselor

Planul naţional unic de dezvoltare economică şi socială era instrumentul principal de alocare a resurselor. Acest plan era elaborat în trei profiluri: în profil departamental, cu stabilirea sarcinilor de plan pe ministere, centrale, întreprinderi de stat şi sectorul socialist cooperatist; în profil de ramură, având ca scop asigurarea corelaţiilor necesare în dezvoltarea diferitelor ramuri ale economiei naţionale; în profil teritorial- pe judeţe, municipii, oraşe şi comune-, care urma să asigure dezvoltarea armonioasă a localităţilor şi teritoriului.

Sarcinile de plan erau exprimate în indicatori cantitativi, valorici, în norme şi normative de consum fizic şi de cheltuieli, cu privire la resursele alocate şi la rezultatele obţinute, ca, de exemplu, obiectivele de investiţii, volumul fizic al produselor ce urmau a fi fabricate, producţia netă şi cheltuieli la 1000 lei producţie marfă, salariile medii pe sectoare economice, producţia pentru export (producţie raportată ca pregătită pentru export la întreprinderile producătoare), export şi import, beneficii, eficienţa folosirii fondurilor fixe etc.

În cadrul planului naţional unic, principala opţiune politică era cu privire la alocarea venitului naţional între acumulare şi consum. Venitul naţional era un indicator macroeconomic, calculat prin metoda producţiei. Respectiv, din produsul global al ramurilor producţiei materiale se scădeau cheltuielile materiale, inclusiv amortizarea mijloacelor fixe, rezultând produsul net al fiecărei ramuri. Venitul naţional rezulta din suma produsului net al ramurilor producţiei materiale. În raport cu produsul intern brut, venitul naţional nu cuprindea amortizarea mijloacelor fixe şi valoarea nou creată în activităţile considerate în socialism ca neproductive, fiind finanţate din bugetul de stat- educaţie, sănătate, cultură, asistenţă socială, administraţie publică, apărare etc. Partea din venitul naţional alocată acumulării- adică pentru investiţii, formarea stocurilor necesare producţiei şi a rezervelor materiale de stat- a crescut ca pondere în venitul naţional, pe măsura accelerării ritmului industrializării socialiste. Corespunzător, a scăzut ponderea venitului naţional alocat fondului de consum-consumul populaţiei şi al instituţiilor publice finanţate din bugetul de stat.

A fost instituit fondul naţional de dezvoltare economică şi socială, format din cota alocată din venitul naţional şi din amortizarea mijloacelor fixe. Acest fond se constituia la nivel central, în cadrul bugetului republican şi al bugetelor locale (pe judeţe, municipii, oraşe şi comune), incluse în bugetul de stat, precum şi la nivelul centralelor, întreprinderilor de stat şi unităţilor economice din sectorul cooperatist. Alocarea concretă a venitului naţional pentru acumulare şi consum, rezulta prin aplicarea politicilor de stat şi a legislaţiei în vigoare, cu privire la preţuri şi tarife, la nivelul salariilor şi al celorlalte venituri care reveneau populaţiei (salarii, venituri în natură şi în bani ale membrilor cooperatori, pensii, alocaţii de stat pentru copii etc), la modul de utilizare a amortizării şi a beneficiilor obţinute de unităţile socialiste de stat şi cooperatiste, la veniturile mobilizate la bugetul de stat, prin vărsăminte din beneficii, impozitul pe circulaţia mărfurilor, contribuţii de asigurări sociale, alte impozite şi taxe.

În teorie şi potrivit legislaţiei în vigoare, conducerea planificată a dezvoltării economice şi sociale trebuia să se realizeze pe baza principiului centralismului democratic, potrivit căruia se asigura îmbinarea conducerii prin planul naţional unic cu autonomia funcţională a întreprinderilor. În ideologia PCR, se afirma că oamenii muncii aveau o triplă calitate, de ”proprietari ai mijloacelor de producţie, de producători şi beneficiari ai valorilor materiale şi spirituale create”. În această calitate, oamenii muncii participau la elaborarea propunerilor de plan, la nivelul fiecărei unităţi economice şi la cel al unităţilor teritorial administrative. În realitate, în final, indicatori de plan erau stabiliţi la nivel central şi defalcaţii pe centrale şi întreprinderi şi sectorul cooperatist.

Prognozele pe termen lung ar fi trebuit să ofere alternative pentru deciziile politice strategice. Planurile cincinale şi planurile anuale erau executorii (obligatorii). Gradul de realizare a indicatorilor de plan condiţiona şi realizarea veniturilor planificate de către oamenii muncii.

Instituţiile centrale ale statului care aveau atribuţii în elaborarea planului naţional unic, pe baza deciziilor politice ale PCR- Comitetul de Stat al Planificării, Ministerul Finanţelor, Ministerul Muncii, Ministerul Comerţului Exterior şi al Cooperării Economice Internaţionale, Comitetul de Stat pentru Preţuri, Banca Naţională a României, ministerele care coordonau ramurile economice, centralele şi întreprinderile-trebuiau să asigure echilibrul general economic, pe toate componentele sale-material, financiar, valutar, monetar.

Instrumentele folosite pentru realizarea echilibrului material erau balanţele materiale, elaborate pentru principalele materii prime şi produse. Structura unei balanţe materiale era formată din stocul iniţial la începutul anului, producţia în anul de plan şi importul, consumul, creşterea sau descreşterea rezervelor materiale ale statului, exportul şi stocul final la sfârşitul anului. De regulă, centralele industriale erau titulare de plan pentru balanţele materiale şi gestionau sistemul de repartiţii oficiale acordate consumatorilor de materii prime şi produse. Pe baza acestor repartiţii, se încheiau contractele economice între întreprinderile producătoare şi întreprinderile consumatoare.

Pentru echilibrul financiar, instrumentul folosit era planul financiar centralizat -balanţa financiară de sinteză, care cuprindea resursele financiare ale economiei şi repartizarea acestora. La nivelul întreprinderilor şi al centralelor funcţionau bugetele de venituri şi cheltuieli. Pentru sectoarele publice finanţate din resurse publice, echilibrul era asigurat prin bugetul de stat, care cuprinde bugetul republican şi bugetele locale, şi prin bugetele de venituri şi cheltuieli ale instituţiilor publice finanţate din bugetul de stat. Bugetul asigurărilor sociale de stat era inclus în bugetul de stat.

Pentru echilibrul resurselor de creditare se folosea planul de credite, iar pentru circulaţia numerarului, planul de casă. Este de precizat, că planurile de credit şi cele de casă erau componente ale planului naţional unic şi se fundamentau pe indicatorii acestui plan, defalcaţi la nivelul centralelor, întreprinderilor de stat şi cele ale sectorului cooperatist.

Echilibrul valutar era realizat prin balanţa de plăţi, elaborată pe baza planului de export şi import, prin planurile de încasări şi plăţi valutare de la nivelul întreprinderilor şi centralelor industriale cu activitate de comerţ exterior, precum şi prin balanţa creanţelor şi angajamentelor externe ale României.

Pentru echilibrul monetar se utilizau planurile de credite, planurile de casă, planurile cu privire la produsele şi serviciile pentru consumul populaţiei, precum şi balanţele de venituri şi cheltuieli băneşti ale populaţiei.

Deşi teoretic şi legal aceste instrumente ar fi trebuit să asigure realizarea echilibrelor menţionate, în realitate, în economia socialistă, s-au acumulat dezechilibre majore în deceniul 1971-1980 , care s-au accentuat în perioada 1981-1989.

(Va urma)

Opinia Cititorului ( 18 )

  1. Ar fi binevenita o continuare, cu succesele economiei romanesti de dupa 1989

    1. Evoluția PIB-ului României (valoare nominală):

      1989: ~42 miliarde USD (estimare comunistă, date incerte) 

      2000: ~37 miliarde USD 

      2008: ~200 miliarde USD 

      2020: ~250 miliarde USD 

      2023: ~350 miliarde USD 

      2024 (estimare): ~390 miliarde USD 

      din 80-89 am avut scadere PIB in dolari reali ajustati cu inflatia, adica nici exporturi nici consum intern in crestere, totul in scadere, in timp ce ceausescu raporta "depasiri la planul cincinal".

      din 2020-2024 am avut scadere PIB in dolari reali ajustati cu inflatia in timp ce Ciolacu raporta "tigrul Europei". 

      corect,acest mare economist Stolo pe umarul caruia a plans base,din rezultatele acelei economii nu perfecte dar incomparabile cu primitivismul actual traieste si acum Romania!

      sa ne explice marele Stolo cum e cu exporrtul de bustean si fier vechi,cu inchiderea combinatelor de fier beton si tabla,cum este cu importul de bitum din Polonia,Grecia ,Ungaria,tari ce vad sondele la televizor,cum este cu sistemul de irigatii versus slujbe pt ploaie,cum este cu comune cu 200 de familii cu aparatul birocratic fata de comunele de 5000 locuitori pe vremea lui Ceausescu! 

      ori atunci,ori acum,donu stolo sunteti rupt de realitate!

      poate boala care nu v-a lasat sa candidati este de vina! 

      libertatea de a-l besteli pe stolo, nepretuita!

      si oricum, toata lumea traieste mai bine ca-n ceausism. destui mult mai bine. 

      2024 vs 1989 = crestere de 9,3 ori!!!

      1989 = anul in care cizmarul analfabet a adus tara in pragul incapacitatii de plata (noroc ca nu mai aveam datorie externa).

      Deceniul 1990-2000 = perioada inflatiei galopante, a jocurilor piramidale si a devalorizarii bunurilor si a "privatizarilor" in masa ce au creat noua nomenclatura clepto-securista pe model post sovietic, coordonat de rusi 

      are si o realizare .../ Turcan Raluca...

      de pe birou in parlament , in guvern, in olanda cu coif dacic acoperind operatiile estetice... 

    In mod evident autorul omite esentialul. Comunitatile locale aveau auto-finantare semnificativ mai ridicata decat in prezent prin tot acest sistem descris mai sus. Fiecare comuniate locala era self-suficienta prin activitate economica locala, nu statea cu mana intinsa la guvern .

    Dar astea sunt amanunte.  

    Mai bine vorbiti de "realizarile" regimului capitalist, ori nu aveti ce prezenta?

    1. Regimul capitalist din romania, trebuie sa le spuna cetatenilor sai de ce in republica moldova si ucraina, azi pretul litrului de benzina si motorina este azi in ambele tari sub 6 roni. Romania,subventioneaza anual Ucraina cu miliarde de euro, are grija de cetatenii ucrainieni in romania ca sa nu le lipseasca nimic,in timp ce romanii de rand sunt jefuiti prin biruri la fel ca pe timpul turcilor. Dupa Inundatiile catastrofale din moldova, cetatenii romaniau fost abandonati de stat, in timp ce guvernul antinational a lui Bolojan doreste sa oreasca finantarile celor doua autostrazi care sa lege moldova de centrul si sudul romaniei precum si cea care sa lege moldova de nord vestul tarii,Bolojan, subventioneaza deja costruirea de pasaje in oradea ,si deja va fi inceputa constructia Autostrazii ORADEA-ARAD, pentru ca zona transilvaniei sa fie mai aproape de STAPANII OCCIDENTALI. Alo,JUSTITIA se aude. Tocmai ce, cei care lucrati in JUSTITIE,sunteti pusi la stalpul INFAMIEI. Sunteti a treia putere in stat, de ce nu actionati. Poate va aruncati o privire si la faptul ca MITUITORUL ATANASIU, desi si-a dat DEMISIA,este tinut in FUNCTIE pe SEST de SALTIMBANCUL de la COTARCENI, o fi legal.?

      "Regimul capitalist din romania" e de fapt regimul falimentar neo-comunist de factura bolsevica, ruseasca.

      NU avem capitalism in romania ci caste de bugetari comunistoizi isterizati la gandul ca vor ramane pe drumuri in urma reformelor din administratie si coruptie endemica.

      Cehia a incriminat prin lege orice manifestare a ideologiei comuniste, pedeapsind cu inchisoare de la 1 la 5 ani, la fel ca ideologiile fasciste sau naziste. Noi nu reusim sa ne desprindem de influienta ruseasca 

      Litrul de benzina scump arata ca exista putere de cumparare si lumea este dispusa sa plateasca pentru aceasta marfa.

      Vezi ce bine o duc astia cu litrul de benzina si motorina foarte ieftin: Venezuela, Cuba, Bielorusia, Rusia, Iran si Corea de Nord care nu au stapani occidentali.  

      avem taxele f mari, 1 leu /l a adaugat doar ciolacu la acciza la benzina

      SUA ..

      acciza = taxa

      tva = taxa  

      de ce are acciza tva?

      de ce nu are si cass??? 

    Comunist ce a confiscat valuta din conturi. Acum se da mare liberal. Asat nu a auzit de piata bursiera, ii repugna, cum sa-mi scada actiunile?

    Foarte util materialul, de la cineva care a lucrat în acea perioadă, din ce înțeleg chiar la Planificare?. Poate autorul nu place unora, chiar eu afirm că detaliile din materialul 2 nu sunt ușor accesibile unor ne-economiști. Dacă la primul material am citit cu plăcere și am reușit să înțeleg totul, al doilea m-a cam băgat în ceață cu planificare, centralism, alocare resurse. Nu știu, poate o schemă eventual în opoziție cu schema din capitalism, sau poate un exemplu al unei intreprinderi de stat, al unui CAP, al unei unități de cercetare, etc.

    Trăim vremuri când acel sistem este regretat de o largă majoritate. Din diverse motive, dar principalul este(cred) că acești oameni, lăsați de capul lor, nu-și pot aloca lor și familiei lor resursele. Dar deviez de la subiect, rugămintea ar fi, față de autor, o prezentare (și)mai pe înțelesul ne-economiștilor. 

    1. sistemul nu functiona, era o organizare, pe baza de yes mani dar toata lumea lenevea si fura cat putea. promovarile erau pe pile politice si turnatorie, nimeni nu avea interes sa traga caruta mai departe pana s-a impotmolit intr-un sant si bye.

      cine regreta iti spun ce regreta ca am auzit de n ori discutia: nu erau atatia bogati ca acum, lumea era saraca dar eram egali de saraci. 

      si in contextul inflatiei din ultimii 5 ani, bogatii s-au imbogatit, specialii , teparii, politicienii, spagarii la fel, cei ce muncesc pe salarii au saracit. de unde si problemele sociale. 

Cotaţii Internaţionale

vezi aici mai multe cotaţii

Bursa Construcţiilor

www.constructiibursa.ro

Casino Online
danescu.ro
arsc.ro
Stiri Locale

Curs valutar BNR

22 Aug. 2025
Euro (EUR)Euro5.0545
Dolar SUA (USD)Dolar SUA4.3573
Franc elveţian (CHF)Franc elveţian5.3834
Liră sterlină (GBP)Liră sterlină5.8454
Gram de aur (XAU)Gram de aur466.5432

convertor valutar

»=
?

mai multe cotaţii valutare

Cotaţii Emitenţi BVB
Cotaţii fonduri mutuale
Teatrul Național I. L. Caragiale Bucuresti
oaer.ro
targulnationalimobiliar.ro
romaniansecuritysummit.com
romexpo.ro
BURSA
Comanda carte
Studiul 'Imperiul Roman subjugă Împărăţia lui Dumnezeu'
The study 'The Roman Empire subjugates the Kingdom of God'
BURSA
BURSA
Împărăţia lui Dumnezeu pe Pământ
The Kingdom of God on Earth
Carte - Golden calf - the meaning of interest rate
Carte - The crisis solution terminus a quo
www.agerpres.ro
www.dreptonline.ro
www.hipo.ro

adb