Grupul H&M a înregistrat o scădere uşoară a vânzărilor şi a profitului în primul semestru al exerciţiului financiar 2025, pe fondul unor factori externi precum aprecierea dolarului american şi costurile ridicate de transport, conform unui comunicat emis redacţiei.
Potrivit raportului semestrial publicat pe 26 iunie, vânzările nete au ajuns la 112 miliarde coroane suedeze (SEK), în scădere cu 1% faţă de perioada similară din 2024, în timp ce profitul operaţional a coborât cu 22%, până la 7,1 miliarde SEK.
În al doilea trimestru (martie-mai 2025), vânzările în monede locale au crescut cu 1%, însă efectele nefavorabile de conversie valutară au dus la o scădere de 5% în coroane suedeze. Marja brută a scăzut la 55,4%, comparativ cu 56,3% anul trecut, iar profitul operaţional a atins 5,9 miliarde SEK, în scădere de la 7,1 miliarde SEK în aceeaşi perioadă din 2024.
CEO-ul Daniel Erver a declarat că strategia companiei, axată pe îmbunătăţirea ofertei de produse, a experienţei de cumpărare şi a mărcii H&M, îşi arată deja rezultatele, în special în segmente precum vânzările online, colecţia H&M Move şi linia de modă pentru femei. „Ne aşteptăm ca factorii externi care ne-au afectat negativ în prima jumătate a anului să devină favorabili în a doua jumătate”, a spus acesta.
Performanţa mai slabă a fost influenţată şi de investiţii continue în oferta către clienţi, de reduceri promoţionale şi de închiderea a 111 magazine în primele şase luni ale anului, în timp ce doar 24 au fost deschise. H&M estimează închiderea a peste 200 de magazine în 2025, în special în pieţele mature, şi deschiderea a circa 80, în principal în pieţe emergente. Printre extinderile planificate se numără deschiderea de magazine fizice şi online în Brazilia, El Salvador şi Venezuela.
Vânzările online au reprezentat peste 30% din totalul vânzărilor în trimestrul doi, iar brandurile din portofoliu, precum COS, au avut o evoluţie pozitivă, în ciuda scăderii generale a vânzărilor exprimate în coroane suedeze. La finalul lunii mai, grupul opera 4.166 de magazine, cu 153 mai puţine decât în aceeaşi perioadă a anului trecut.
În ciuda scăderii profitului net la 4,5 miliarde SEK (faţă de 6,3 miliarde SEK în 2024), H&M păstrează o poziţie financiară solidă, cu lichidităţi de peste 16 miliarde SEK şi linii de credit neutilizate de aproape 20 miliarde SEK. De asemenea, compania a anunţat un nou program de răscumpărare de acţiuni, în valoare maximă de 175 milioane SEK, care va rula până la jumătatea lunii iulie.
Pentru luna iunie 2025, H&M estimează o creştere a vânzărilor cu 3% în monede locale, în pofida unui efect calendaristic negativ de circa un punct procentual. Oficialii companiei se declară încrezători că măsurile adoptate şi eficientizarea lanţului logistic vor susţine o evoluţie profitabilă pe termen lung.
Opinia Cititorului