NEPI Rockcastle, cel mai mare proprietar, dezvoltator şi administrator de centre comerciale din Europa Centrală şi de Est, a înregistrat o creştere de 12,6% a venitului operaţional net (NOI) în primul trimestru (T1) din 2025, comparativ cu aceeaşi perioadă din 2024, conform unui comunicat transmis redacţiei. Astfel, în primele trei luni din acest an, valoarea veniturilor operaţionale nete a atins 152 milioane de euro. Evoluţia pozitivă a fost determinată în principal de cele două achiziţii majore realizate în Polonia, în a doua jumătate din 2024, precum şi de măsurile de optimizare operaţională a portofoliului existent.
Creşterea veniturilor operaţionale nete a fost de 5%, în baza indicelui LFL (like-for-like). În condiţiile unei inflaţii în scădere, majorările de chirii rezultate din indexare au fost mai reduse decât în anul anterior, însă acest efect a fost compensat de ajustări operaţionale precum reconfigurarea unor spaţii comerciale şi optimizarea mixului de chiriaşi. De asemenea, veniturile pe termen scurt şi îmbunătăţirea gradului de recuperare a costurilor au contribuit la această evoluţie.
Vânzările chiriaşilor, excluzând supermaketurile, s-au majorat cu 3,7% în T1 2025 faţă de aceeaşi perioadă din 2024, pe baza indicelui LFL. Valoarea medie a coşului de cumpărături a fost mai mare cu 9,7%, în special datorită noilor proprietăţi achiziţionate în Polonia în 2024, care s-au adăugat tendinţei de creştere a nivelului cheltuielilor per vizitator, manifestată în ultimii ani, potrivit comunicatului.
"Creşterea veniturilor operaţionale nete prin achiziţii care aduc valoare reprezintă un pilon al strategiei noastre din ultimii ani, iar rezultatele din primul trimestru validează impactul pozitiv al celor două investiţii realizate în Polonia, în 2024. În paralel, adaptăm constant mixul de chiriaşi şi efectuăm lucrări de modernizare a centrelor noastre comerciale pentru a răspunde cât mai bine preferinţelor consumatorilor. Sursele alternative de venit, precum energia regenerabilă, parcările sau spaţiile media, au crescut într-un ritm superior chiriilor, care au fost indexate cu un procent mai mic faţă de anii precedenţi pe fondul scăderii inflaţiei. Valoarea pieţelor pe care suntem activi şi poziţia noastră strategică în Europa Centrală şi de Est sunt evidenţiate prin gradul ridicat de ocupare şi prin cererea puternică venită din partea retailerilor internaţionali, la nivelul întregului portofoliu.
Începutul lui 2025 a fost marcat de incertitudini economice la nivel global şi de instabilitate politică în regiunea noastră. Astfel de circumstanţe creează atât riscuri, cât şi oportunităţi, iar cu situaţia noastră financiară solidă şi baza puternică de active pe care le deţinem, suntem bine pregătiţi să gestionăm volatilitatea climatului actual şi să ne continuăm strategia de creştere durabilă", a declarat Rudiger Dany, CEO al NEPI Rockcastle.
Rata de neocupare a spaţiilor de retail, raportată la 31 martie 2025, era de 1,7%, iar la nivelul întregului portofoliu (conform standardelor EPRA) aceasta era de 2%. Gradul de colectare a chiriilor pentru T1 2025 era de 98% la finalul lunii aprilie, iar pentru întregul an 2024, de 99,7%.
Raportat la 31 martie 2025, lichiditatea grupului era de aproape 1,2 miliarde de euro, incluzând numerarul şi facilităţile de credit angajate. De asemenea, Grupul nu are scadenţe semnificative ale datoriilor până în octombrie 2026.
Gradul de îndatorare (Loan-To-Value, LTV) era de 31,2% la finalul lunii martie 2025, sub pragul strategic de 35%. Estimările indică o valoare de 32,9% la finalul lunii aprilie, după plata dividendelor aferente semestrului al doilea (S2) din 2024.
Valoarea portofoliului de investiţii se situa la 7,9 miliarde de euro la 31 martie 2025, similară cu cea din decembrie 2024. Conform politicii companiei, evaluările independente ale activelor sunt efectuate semestrial, iar în T1 nu s-au realizat reevaluări.
Traficul în centrele comerciale a fost uşor mai redus (-0,7% LFL) în T1 2025, comparativ cu T1 2024. Toate categoriile de produse au înregistrat vânzări în creştere, cu excepţia electronicelor (-2,5%) şi articolelor sportive (-0,5%). Cele mai performante categorii au fost sănătatea şi frumuseţea (+10,9%) şi accesoriile de modă precum încălţăminte, bijuterii, optică (+10,8%). Segmentul de modă, cel mai mare din portofoliu, a înregistrat o creştere modestă de 0,8%, influenţată de decalajul sărbătorii Paştelui în unele ţări din portofoliul companiei, precum şi de o iarnă neobişnuit de caldă, se precizează în comunicat.
În T1 2025, NEPI Rockcastle a semnat 411 contracte noi şi reînnoiri contractuale, totalizând peste 96.500 mp de suprafaţă netă închiriabilă, din care 21% este reprezentată de contractele noi. De asemenea, 74% din această suprafaţă a fost ocupată de retaileri internaţionali.
Printre brandurile importante care au semnat noi contracte în T1 2025 se numără: Zara (Croaţia), Avitela (Lituania), Mohito (Bulgaria), Boss şi LEGO (Polonia). Noile magazine deschise în T1 2025 includ: Chic Chic (Promenada Bucureşti, România), Reserved (Arena Mall, Ungaria), Mr. D.I.Y. (Focus Mall, Polonia), JD (Silesia City Center, Polonia), şi Boss (Arena Centar şi Retail Park, Croaţia).
Au fost agreaţi termenii de închiriere pentru 68% din suprafaţa pe care o va ocupa extinderea Promenada Bucureşti, a cărei deschidere este estimată pentru T1 2027. Lucrările pentru toate celelalte proiecte aflate în construcţie, inclusiv reamenajarea Bonarka City Center din Polonia, extinderea Pogoria Shopping Centre (Polonia) şi renovarea Arena Mall Budapesta, Ungaria, sunt în grafic şi se încadrează în bugetul aprobat.
Promenada Plovdiv (Bulgaria) se află în stadiu de autorizare cu termen de livrare estimat pentru T3 2027. Pentru proiectul mixed-use Galaţi Retail Park (România), autorizaţiile de construire sunt aşteptate în T3 2025, iar data de deschidere este prognozată pentru T4 2026.
NEPI Rockcastle continuă investiţiile în programul de energie regenerabilă intrat în cea de a doua fază, care presupune instalarea de panouri fotovoltaice, în 23 de proprietăţi din afara României, cu o putere instalată totală de 15 MW. În prezent, există 16 instalaţii în construcţie (în Polonia, Bulgaria, Ungaria şi Croaţia), în timp ce alte şapte sunt complet autorizate (în Slovacia şi Cehia).
A treia fază a proiectului de energie verde implică dezvoltarea a două centrale fotovoltaice greenfield de mare capacitate în România (159 MW), pentru care amplasamentele au fost achiziţionate în 2024. Lucrările de construcţie pentru prima centrală (54 MW) sunt în plină desfăşurare, iar în a doua jumătate a anului va demara construcţia celei de a doua.
Valoarea totală a proiectelor de dezvoltare (inclusiv energie verde) aflate în construcţie sau autorizare depăşeşte 788 milioane de euro, dintre care 250 milioane de euro au fost deja investite până la 31 martie 2025, se mai menţionează în comunicat.
Opinia Cititorului