Rezultatele financiare reale înregistrate de Compania Naţională Poşta Română (CNPR) la finalul anului 2013 vor fi determinate cu exactitate după evaluarea şi compensarea de către Autoritatea Naţională pentru Administrare şi Reglementare în Comunicaţii (ANCOM) a costului net, rezultat din obligaţia Poştei Române privind prestarea Serviciului Poştal Universal, potrivit unui comunicat remis redacţiei.
Cifrele referitoare la contul de profit şi pierdere, vehiculate de mass media în ultima perioadă, reprezintă estimări, care nu reflectă rezultatul financiar real al Companiei Naţionale Poşta Română. Pentru anul 2013, previziunile interne ale companiei indică un rezultat brut pozitiv, în condiţiile calculării, compensării şi încorporării costului net în situaţia financiară a companiei.
Prin decizia ANCOM, Poşta Română a fost desemnată pentru anul 2013 furnizor de Serviciu Poştal Universal pe teritoriul României. Poşta Română este obligată să asigure distribuţia trimiterilor poştale din sfera Serviciului Universal la tarifele şi în condiţiile stabilite de autoritatea de reglementare.
Odată cu liberalizarea completă a pieţei serviciilor poştale, începând cu data de 01 ianuarie 2013, în România s-a stabilit un nou mecanism de compensare a costului net al furnizării serviciului universal (pierderile înregistrate de furnizorul de serviciu universal ca urmare a îndeplinirii obligaţiilor ce îi revin în această calitate).
În conformitate cu cadrul legal, ANCOM va analiza impactul furnizării serviciilor din sfera serviciului universal asupra situaţiei financiare a Poştei Române, va evalua sarcina injustă (costurile suplimentare) şi va decide, la cererea operatorului poştal compensarea costului net, determinat de pierderile generate de furnizarea serviciului poştal universal. Această procedură este în curs de desfăşurare.
La nivel european, cota de compensare estimată variază între 2,2 % şi 6,5% din cifra de afaceri anuală a operatorilor poştali desemnaţi ca Furnizori de Serviciu Poştal Universal. Raportat la cifra de afaceri a Poştei Române, această estimare indică un cost net cuprins în intervalul 26 - 70 milioane lei.
Poşta Română este lider pe piaţa serviciilor poştale în România cu o cifră de afaceri anuală de peste 1,2 miliarde lei şi operează printr-o reţea de peste 5.600 de oficii poştale cu acoperire naţională. Anual, compania procesează un volum de sute de milioane de trimiteri poştale şi distribuie către 5.000.000 de beneficiari drepturile băneşti aferente sistemului public de pensii, al asigurărilor sociale de stat, IOVR, agricultori şi pensii militare.