Un proiect de lege depus recent la Camera Deputaţilor propune introducerea disciplinei „Educaţie pentru nonviolenţă şi relaţii sănătoase” în trunchiul comun al curriculumului naţional, începând cu ciclul gimnazial. Orele ar urma să aibă o frecvenţă săptămânală, fiind parte a educaţiei emoţionale şi comportamentale a elevilor. Iniţiatoarea proiectului este deputata Maria Cernit, care argumentează în expunerea de motive că iniţiativa vine ca răspuns direct la înmulţirea fenomenelor de violenţă în şcoli - de la bullying verbal şi fizic, până la conflicte relaţionale şi disfuncţii emoţionale grave între elevi.
• Lipsa unei educaţii emoţionale sistematice
Potrivit documentului, România nu are în prezent o disciplină obligatorie dedicată în mod specific formării competenţelor emoţionale şi relaţionale. Deşi există diverse iniţiative educaţionale auxiliare - proiecte derulate de ONG-uri sau activităţi extracurriculare - acestea sunt opţionale, neuniform implementate şi insuficiente pentru a produce un impact sistemic. „Introducerea unei materii obligatorii este singura soluţie care poate asigura acces echitabil, coerenţă naţională şi impact real”, susţine deputata Maria Cernit.
• Obiectivele disciplinei
Noua materie ar avea rol preventiv şi formativ, învăţând elevii: să recunoască şi gestioneze emoţiile proprii şi ale celorlalţi; să comunice asertiv şi nonviolent; să respecte graniţele personale; să gestioneze conflictele paşnic; să identifice relaţiile toxice sau riscante; să dezvolte empatia, toleranţa şi comportamentele prosociale. Proiectul prevede că Ministerul Educaţiei, prin Institutul de Ştiinţe ale Educaţiei, va avea responsabilitatea elaborării programei şi a metodologiei de aplicare.
• Context alarmant
Statistici citate în expunerea de motive indică faptul că sute de cazuri de violenţă sunt raportate anual în şcolile din România, afectând nu doar siguranţa fizică, ci şi sănătatea emoţională a elevilor. Specialiştii în educaţie şi sănătate mintală atrag atenţia de ani de zile asupra nevoii stringente de alfabetizare emoţională şi prevenţie în rândul copiilor şi adolescenţilor. Proiectul se află în dezbatere publică până pe 8 iulie 2025, după care urmează parcursul legislativ în comisiile parlamentare şi votul în plenul Camerei Deputaţilor, în calitate de primă cameră sesizată. Dacă va fi adoptat, implementarea noii discipline ar putea începe chiar din anul şcolar 2026-2027, cu o perioadă de tranziţie dedicată formării profesorilor şi elaborării materialelor educaţionale. Reprezentanţii elevilor au salutat ideea ca „un pas necesar spre şcoli mai sigure şi relaţii mai sănătoase”.
Sindicatele din învăţământ au cerut clarificări privind cine va preda această disciplină şi cum va fi integrată în orarul deja încărcat. Psihologii şcolari susţin iniţiativa, dar atrag atenţia că resursa umană calificată este insuficientă. Proiectul marchează o posibilă schimbare de paradigmă în educaţia românească, aducând în prim-plan nu doar competenţele cognitive, ci şi cele emoţionale şi sociale, esenţiale pentru dezvoltarea armonioasă a copiilor.
Opinia Cititorului