Producătorul chinez de vehicule electrice BYD este pe cale să înceapă asamblarea de automobile electrice într-o nouă fabrică din Brazilia chiar în această lună, a declarat un director executiv de top. Mişcarea vine în contextul majorării tarifelor de import pe cea mai mare piaţă externă a companiei, potrivit Reuters, de la care menţionăm următoarele.
Alexandre Baldy, vicepreşedinte senior al BYD în Brazilia, a declarat că obiectivul este asamblarea a 50.000 de automobile în 2025 la uzina din statul Bahia, folosind kituri importate (CKD - Complete Knock Down). El a mai spus că negociază un regim fiscal redus pentru aceste vehicule.
„Ar trebui să inaugurăm fabrica în următoarele zile”, a declarat Baldy într-un interviu acordat vineri seara, fără a preciza o dată exactă, întrucât autorităţile nu au emis încă toate aprobările finale.
Baldy a adăugat că BYD a finalizat deja importurile pentru anul acesta, profitând de perioada dinainte de majorarea taxelor de import, care a intrat în vigoare la 1 iulie.
Potrivit estimărilor Reuters, BYD a livrat în Brazilia aproximativ 22.000 de maşini din China în primele cinci luni ale anului, profitând de taxele mai reduse.
Această strategie a generat critici din partea industriei auto braziliene, care a acuzat compania chineză că favorizează producţia din China în detrimentul investiţiilor locale din Bahia, unde o anchetă privind condiţiile de muncă şi ploi abundente au provocat întârzieri în construcţia fabricii.
Un oficial al Departamentului Muncii din statul Bahia a declarat în luna mai că fabrica va deveni complet funcţională abia la sfârşitul lui 2026.
Totuşi, Baldy a precizat că producţia completă va începe în iulie 2026, iar până atunci, timp de 12 luni, vor fi asamblate vehicule din kituri CKD.
Odată devenit complet operaţional, complexul din Camaçari - construit pe amplasamentul unei foste fabrici Ford preluată în 2023 - ar putea crea până la 20.000 de locuri de muncă directe şi indirecte.
Proiectul a fost afectat la sfârşitul anului trecut, când inspectorii de muncă au acuzat contractorii chinezi implicaţi în construcţia uzinei de abuzuri în muncă.
În luna mai 2025, procurorii brazilieni au intentat un proces împotriva BYD, acuzând compania de trafic de persoane şi de supunerea muncitorilor la „condiţii asemănătoare sclaviei”, după eşecul negocierilor pentru o soluţionare amiabilă.
„BYD a căutat întotdeauna să respecte legislaţia braziliană şi demnitatea umană în toate operaţiunile sale,” a declarat Baldy.
El a mai spus că firma doreşte o rezolvare a situaţiei, dar nu a explicat de ce negocierile s-au încheiat fără rezultat.
Opinia Cititorului