Aquila Part Prod Com SA a încheiat primele nouă luni din an cu venituri totale în creştere cu 20%, reuşind să realizeze 74% din totalul bugetat pentru 2024. Creşterea a fost susţinută atât de evoluţii pozitive pe segmentele de distribuţie şi logistică, cât şi de contribuţia achiziţiilor realizate de companie în 2024 (+5,3%). Profitul net a fost din nou afectat de impozitul minim pe cifra de afaceri, la care s-au adăugat şi costurile mai mari cu angajaţii, ca rezultat al integrării achiziţiilor, potrivit unui raport elaborat de Departamentul de Analiză al TradeVille.
Aquila, cel mai profitabil jucător din sectorul de distribuţie FMCG (Fast-Moving Consumer Goods) din România, conform datelor din 2023, îşi împarte activitatea în trei segmente de business: distribuţie, logistică şi transport internaţional, dintre care cea mai importantă este activitatea de distribuţie, cu o pondere de aproape 94% din cifra de afaceri. La finalul primului semestru, punctele de desfacere prin care Aquila vinde produsele de larg consum se ridicau la 72.000. Compania acoperă peste 90% din piaţa de retail din România şi aproximativ 70% din cea a bunurilor de larg consum din Republica Moldova. Portofoliul companiei însumează în prezent peste 10.000 de produse, compus atât din branduri proprii (Gradena, LaMasă şi Yachtis), cât şi din branduri internaţionale de renume: Kinder, Raffaello, Snickers, Mars, Dero, Coccolino, Dove, Zewa, Whiskas, Pedigree, Hulala şi multe altele. Prin achiziţia Romtec, portofoliul grupului s-a extins cu peste 20 de branduri locale de produse pentru întreţinerea autoturismelor (Jet Xpert, Clima Xpert şi Brake Xpert), fabricate în cadrul unităţii de producţie din Iaşi. În acelaşi timp, prin cea de-a doua achiziţie finalizată în acest an, Parmafood, grupul a adăugat alte peste 100 de branduri în portofoliu, printre care Tabasco, Calvo, Mutti, Kikkoman, Serena, Wines, La Molisana şi Frescobaldi.
Aquila a fost înfiinţată în 1994, fiind prezentă la bursă din anul 2021. Acţiunile companiei sunt incluse atât în indicele de referinţă BET, în care deţine o pondere de 1,6%, cât şi în indici internaţionali, Global Micro Cap şi FTSE Russell. În prezent, compania beneficiază de servicii de market making din partea a două societăţi de brokeraj locale, în vederea susţinerii lichidităţii din piaţă.
Vasile Constantin-Cătălin, actualul Director General, şi Dociu Alin-Adrian, Director General Adjunct, sunt fondatorii companiei şi, totodată, cei mai mari acţionari, împreună controlând peste 58% din total (la 30.06.2024).
• Industria FMCG din România, în creştere
Piaţa bunurilor de larg consum (Fast-Moving Consumer Goods) a înregistrat o creştere de 15% în 2023 şi de 10% în primul trimestru din 2024. În 2023, cele mai importante creşteri au fost consemnate pe segmentele de băuturi non-alcoolice (+17,6%), produse de menaj şi îngrijire personală (+15,4%) şi produse alimentare (+14,3%).
Un indicator macroeconomic important pentru industria FMCG este rata anuală a inflaţiei, care a urcat, în luna octombrie 2024, la 4,67%, de la 4,62% în septembrie. Mărfurile alimentare s-au scumpit cu 4,75%, cele nealimentare cu 3,45%, în timp ce serviciile au înregistrat o creştere de 7,66%, potrivit datelor publicate de Institutul Naţional de Statistică. De la începutul anului, rata inflaţiei s-a situat la 4,4%, în timp ce prognozele BNR arată că aceasta ar putea ajunge la 4,9% până la finalul anului, urmând să coboare la 3,5% în 2025. De menţionat că BNR şi-a majorat chiar în această săptămână prognoza pentru 2024, de la 4% anterior.
• Veniturile Aquila au sporit cu 20%
În primele nouă luni din 2024, Aquila a înregistrat venituri totale în valoare de 2,1 miliarde de lei, marcând o creştere de 20% comparativ cu perioada similară a anului trecut. Avansul veniturilor a fost susţinut, în principal, de creşterea înregistrată de segmentul de distribuţie (+21%), care a ajuns la 1,9 miliarde de lei, şi de cea de pe segmentul de logistică (+7%), care a totalizat 68,5 milioane de lei. Segmentul de transport, însă, a marcat o uşoară scădere, de 2%, ajungând la 7,7 milioane de lei.
Cele trei companii achiziţionate de Aquila în 2024, Romtec şi cele două firme Parmafood, au contribuit cu 5.,3% la veniturile sale. Prin extinderea portofoliului de branduri proprii, realizată prin achiziţia Romtec, Aquila a realizat o creştere de 37% a veniturilor din brandurile JetXpert, Expert Wipes, Gradena, LaMasă şi Yachtis, atingând 88 de milioane de lei.
EBITDA a înregistrat o creştere de 7% în primele nouă luni, ajungând la 124,1 milioane de lei, în timp ce profitul net a marcat o scădere de 19%, totalizând 56,5 milioane de lei, impactat, pe de o parte, de impozitul pe profit de minim 1% din venituri, intrat în vigoare de la începutul anului, iar pe de altă parte, de costurile mai mari cu angajaţii (+21%).
În ceea ce priveşte rezultatul financiar, acesta a fost negativ, de -3,9 milioane de lei (comparativ cu un profit financiar de 6,1 milioane de lei în primele nouă luni din 2023), afectat de scăderea semnificativă a veniturilor din dobânzi (4,2 milioane de lei vs 11,4 milioane de lei în anul anterior), în timp ce cheltuielile cu dobânzile au fost de două ori mai mari (8,8 milioane de lei vs 4,4 milioane de lei).
Prin comparaţie cu bugetul stabilit de companie la începutul anului, gradul de realizare a veniturilor totale este de 74%, ceea ce creează premisele depăşirii prognozelor până la finalul anului, în timp ce, pentru EBITDA şi profitul net, procentele sunt mai reduse, de 63%, respectiv de 56%.
• Obiectiv: dublarea EBITDA
Aquila şi-a propus dublarea EBITDA până în 2026, anul de referinţă fiind 2021, prin creştere organică şi achiziţii de companii care deţin în portofoliu branduri proprii sau sunt distribuitori ai unor branduri de renume. Pentru 2024, focusul companiei rămâne integrarea firmelor achiziţionate, precum şi creşterea vânzărilor brandurilor proprii, notează TradeVille.
"Ne concentrăm activ pe maximizarea prezenţei în canalele de distribuţie cu rate de creştere şi marje mai mari, precum HoReCa şi benzinării, şi pe sinergiile cu cele trei companii noi. Excelenţa operaţională este prioritară pentru Aquila, în contextul expansiunii grupului, construind pe fundaţia solidă creată, eficienţă, digitalizare şi sustenabilitate", a afirmat Cătălin Vasile, CEO Aquila.
• Acţiunea Aquila - în urcare cu peste 50%, anul acesta
De la începutul anului, acţiunile Aquila s-au apreciat cu peste 52%, atingând un maxim istoric de 1,465 lei/acţiune în data de 9 octombrie. Performanţa din acest an s-a datorat atât rezultatelor financiare solide, cât şi potenţialului de creştere a companiei în sectorul distribuţiei, confirmat şi prin cele două achiziţii finalizate în 2024. Prin comparaţie, indicele BET a marcat o apreciere de numai 15% în acest an. În prezent, acţiunile Aquila ocupă locul 4 ca performanţă în indicele BET, după Antibiotice Iaşi (122,9%), Sphera (55,3%) şi MedLife (54,5%).
Acţiunile Aquila se situează peste media mobilă simplă de 200 de zile din martie 2023, cotaţia înregistrând un trend preponderent ascendent încă de atunci. Din a doua parte a lunii august 2024, cotaţia a intrat într-un canal lateral situat între 1,345 şi 1,440 lei, valori care au devenit nivele de suport, respectiv de rezistenţă. Preţul a încercat să spargă de câteva ori acest canal, însă fără a se menţine peste.
• Oportunităţi şi riscuri ale investiţiei în Aquila
Oportunităţi
- Achiziţii: Integrarea celor două companii achiziţionate de Aquila în 2024, Romtec şi Parmafood, a contribuit la extinderea portofoliului companiei cu peste 120 de branduri, atât locale, cât şi internaţionale, generând 5,3% din veniturile totale la finalul primelor nouă luni din 2024.
- Investiţii: Compania a alocat în 2024 un buget de 16,9 milioane de euro pentru investiţii în reînnoirea flotei şi a echipamentelor de depozit, iar până la finalul primului semestru au fost cheltuiţi 6 milioane de euro din suma totală.
- Dividende: Randamentul oferit de dividendele companiei s-a ridicat în acest an la 5,7%, situându-se la mijlocul clasamentului randamentelor oferite de companiile majore listate pe piaţa principală. În acelaşi timp, randamentul mediu pe ultimii cinci ani se ridică la 5,21% pentru dividendele Aquila, dublu faţă de randamentul mediu al companiilor similare din sector. Politica companiei enunţată la listare este de a distribui cel puţin 40% din profit sub formă de dividende către acţionari.
- Gradul de îndatorare: Aquila prezintă un procent optim de datorii, indicatorul îndatorării globale ridicându-se la 55,6% (sub pragul de 70% care e considerat riscant pentru profitabilitate şi lichiditate; calculat ca raport între datorii totale şi active totale). În acelaşi timp, indicatorul Net Debt/EBITDA se situează la 1,2, sub nivelul de 3 considerat riscant de către specialişti.
- Preţ ţintă: Analiştii de la BRK au iniţiat o recomandare de cumpărare pentru acţiunile Aquila, oferind un preţ ţintă de 1,62 lei. Potrivit analizei, cotaţia s-ar putea aprecia cu peste 15% în următoarele 12 luni. BRK estimează o creştere a veniturilor de 14,9% pentru 2024, susţinută de achiziţia Parmafood, care a fost inclusă în consolidare doar pentru două luni în raportul pentru primul semestru.
- Fondurile de pensii: În ultimul an, fondurile de pensii şi-au majorat cu 6,3% participaţiile în acţiunile Aquila, fiind cea mai importantă majorare realizată dintre companiile de la BVB în care acestea au decis să-şi mărească poziţiile. Această majorare are un impact pozitiv asupra cotaţiei acţiunilor pe bursă, oferind stabilitate, datorită faptului că strategia investionala a fondurilor de pensii este de tipul "Buy and hold". Conform presei locale, fondurile de pensii deţin în prezent 68% din free-float-ul acţiunilor Aquila.
Riscuri
- Legislative: În 2024, rezultatele companiei au fost impactate de impozitul minim pe cifra de afaceri aplicat de către stat de la 1 ianuarie pentru companiile care înregistrează o cifră de afaceri mai mare de 50.000.000 de euro în anul precedent. Alte schimbări legislative, care ar putea surveni ca urmare a alegerilor din acest final de an, ar putea impacta profitabilitatea companiei anul viitor.
- Macro: Rezultatele Grupului pot fi afectate direct de condiţiile economice, în special de nivelul de ocupare a forţei de muncă, inflaţie, venituri disponibile, nivelul consumului, încrederea consumatorilor şi de disponibilitatea acestora de a cheltui în pieţele în care compania operează.
Sursele menţionate de TradeVille în acest raport sunt: raport companie, BVB, INS, BNR, presa locală, TradingView, MyTradeVille, wolterskluwer.com, investestelabursa.ro, BRK, BT Capital Partners.
------------------
Investiţia în instrumente financiare presupune riscuri specifice; performanţele anterioare nu sunt un indicator fiabil al rezultatelor viitoare. Costurile de achiziţie şi fluctuaţiile valutei pot influenţa randamentul investiţiei. Cotaţiile afişate sunt cele de la sfârşitul zilei precedente de tranzacţionare.Lista potentialelor conflicte de interese, research-uri din ultimele 12 luni. Nu există instrument financiar fără risc.