YouGov Shopper: Piaţa FMCG din România a crescut cu 9% în primul trimestru din 2025

A.B.
Miscellanea / 5 iunie

YouGov Shopper: Piaţa FMCG din România a crescut cu 9% în primul trimestru din 2025

Valoarea pieţei bunurilor de larg consum (FMCG) din România a înregistrat o creştere de aproximativ 9% în primul trimestru din 2025, comparativ cu aceeaşi perioadă a anului trecut, iar evoluţia a fost susţinută în principal de o inflaţie de 6% în acest sector, potrivit datelor furnizate de YouGov Shopper România, companie care monitorizează continuu un panel naţional de 6.000 de gospodării.

După un an 2024 marcat de contracţie, volumele au revenit pe creştere, cu un plus de 2% în perioada ianuarie-martie 2025. O tendinţă evidentă în acest trimestru a fost continuarea fenomenului de up-trading - înlocuirea produselor achiziţionate anterior cu unele din game superioare de preţ.

Redresarea volumelor este un fenomen extins la nivelul întregii pieţe, 54% dintre categoriile FMCG înregistrând creşteri faţă de aceeaşi perioadă din 2024, în timp ce doar o treime au raportat scăderi. Laptele, iaurtul, băuturile răcoritoare carbogazoase, apa şi berea sunt printre categoriile cu inflaţie peste media de 6%. Dintre acestea, doar laptele a înregistrat un declin al volumelor cumpărate.

Frecvenţa cumpărăturilor a continuat să scadă, o tendinţă vizibilă încă din 2024. În schimb, valoarea coşului mediu a crescut cu 10,6%, depăşind ritmul de anul trecut. Această creştere a fost determinată de preţurile mai mari, comportamente de tip up-trading şi o intensificare a achiziţiilor de tip stocare, în special în misiunile de cumpărare stock-up şi large stock-up, prezente în toate canalele de retail, cu excepţia magazinelor moderne de proximitate.

Conform Dianei Scăunaşu, Managing Director YouGov Shopper România, comportamentul de promo-hunting s-a menţinut activ, deşi dezvoltarea segmentului promoţional a încetinit în primul trimestru din 2025. Produsele de îngrijire personală şi a locuinţei au înregistrat cele mai mari creşteri ale achiziţiilor la promoţii, în timp ce categoriile de bază, băuturile calde şi lactatele au redus presiunea promoţională faţă de Q1 2024.

Cota de piaţă a mărcilor proprii a scăzut la 26% din totalul cheltuielilor gospodăriilor pentru FMCG, înregistrând un declin de aproape un punct procentual faţă de anul trecut. Cele mai afectate au fost categoriile alimentare de bază, precum conservele şi făina - segmente în care mărcile proprii erau tradiţional dominante.

Structura canalelor de retail s-a menţinut în linii mari similară cu începutul anului trecut. Discounteurii rămân cei mai dinamici în dezvoltare, inclusiv din perspectiva volumelor, în ciuda unei stagnări în rata de penetrare şi frecvenţa de cumpărare.

Hypermarketurile au revenit pe creştere în ceea ce priveşte volumele, inversând tendinţa negativă din 2024. Cu toate acestea, aceste formate mari continuă să piardă din cota de piaţă valorică, având un ritm de creştere sub cel al întregii pieţe. Comerţul tradiţional a stagnat la puţin sub 24% cotă de piaţă, principala provocare fiind scăderea frecvenţei vizitelor în gospodării. O excepţie notabilă o reprezintă zonele rurale, unde acest format a reuşit să câştige teren.

„După un prim trimestru cu semnale pozitive, rămâne de văzut cum va evolua încrederea consumatorilor în lunile următoare şi dacă mediul economic şi social va deveni mai stabil decât în 2024 - condiţie necesară pentru un avans sustenabil al pieţei FMCG în acest an”, a concluzionat Diana Scăunaşu.

Cotaţii Internaţionale

vezi aici mai multe cotaţii

Bursa Construcţiilor

www.constructiibursa.ro

Comanda carte
Conferinţa BURSA “Piaţa financiar-bancară 2025”
danescu.ro
eximbank.ro
arsc.ro
Stiri Locale

Curs valutar BNR

06 Iun. 2025
Euro (EUR)Euro5.0422
Dolar SUA (USD)Dolar SUA4.4152
Franc elveţian (CHF)Franc elveţian5.3743
Liră sterlină (GBP)Liră sterlină5.9763
Gram de aur (XAU)Gram de aur476.4646

convertor valutar

»=
?

mai multe cotaţii valutare

Cotaţii Emitenţi BVB
Cotaţii fonduri mutuale
Teatrul Național I. L. Caragiale Bucuresti
letapeseries.com
aiiro.ro
thediplomat.ro
BURSA
Studiul 'Imperiul Roman subjugă Împărăţia lui Dumnezeu'
The study 'The Roman Empire subjugates the Kingdom of God'
BURSA
BURSA
Împărăţia lui Dumnezeu pe Pământ
The Kingdom of God on Earth
Carte - Golden calf - the meaning of interest rate
Carte - The crisis solution terminus a quo
www.agerpres.ro
www.dreptonline.ro
www.hipo.ro

adb