La 9 septembrie, Organizaţia pentru Cooperare şi Dezvoltare Economică (OCDE) lansează raportul 'Education at a Glance 2025', un ghid privind starea educaţiei în întreaga lume. Acesta oferă factorilor de decizie politică dovezile necesare pentru a îmbunătăţi sistemele educaţionale prin partajarea de date complete privind nivelul de absolvire, înscrierea, finanţarea, rezultatele pe piaţa muncii. Ediţia din acest an se concentrează pe învăţământul universitar şi alte forme de învăţământ terţiar, anunţă OCDE.
În deschiderea evenimentului de la Paris, va vorbi Mathias Cormann, secretar general al OCDE. Apoi, vor urma prezentări asupra raportului susţinute de directorul OCDE pentru Educaţie şi Competenţe, Andreas Schleicher, şi ministrul Educaţiei din Italia, Giuseppe Valditara.
Punctul central al evenimentului îl reprezintă Webinarul global 'Insights from Education at a Glance 2025'. Ce ne spun cele mai recente cifre despre evoluţia sistemelor educaţionale? Cine investeşte cel mai mult în învăţământul superior şi ce ţări înregistrează cele mai mari rate de absolvire? În jurul acestor întrebări se va desfăşura conversaţia live despre rezultatele raportului, cu managerul de proiect Abel Schuman şi Duncan Crawford, redactor senior la OCDE.
Un reper global pentru înţelegerea performanţei sistemelor educaţionale, 'Education at a Glance 2025' oferă date complete privind structura, finanţarea şi performanţa sistemelor educaţionale din ţările OCDE şi economiile partenere. Această publicaţie conţine peste 100 de diagrame şi tabele care prezintă informaţii cheie despre rezultatele instituţiilor de învăţământ, impactul educaţiei în diferite ţări, accesul şi participarea la educaţie, investiţiile financiare în educaţie şi rolurile profesorilor şi ale organizaţiilor şcolare.
Ediţia din 2025 pune un accent special pe învăţământul terţiar, examinând ratele de absolvire, variaţiile rezultatelor de pe piaţa muncii în funcţie de domeniul de studiu, ratele de absolvire şi competenţele adulţilor cu calificări terţiare. Un capitol suplimentar oferă rezultatele sondajului privind competenţele adulţilor 2023 şi corelaţia cu alţi indicatori.
Ediţia din 2024 a raportului s-a concentrat pe echitate în educaţie, oferind indicatori privind decalajele în rezultatele educaţionale şi discutând efectul nivelului de educaţie asupra rezultatelor pe piaţa muncii.
Nivelul de educaţie şi rezultatele pe piaţa muncii s-au îmbunătăţit pentru tinerii adulţi cu cel mai mare risc de a rămâne în urmă, dar sistemele educaţionale se pot adapta în continuare pentru a îmbunătăţi rezultatele pentru toate grupurile - inclusiv fete, femei şi studenţi cu venituri mici, arată raportul 'Education at a Glance 2024'.
Numărul persoanelor cu vârste cuprinse între 25 şi 34 de ani fără o diplomă de absolvire de învăţământ secundar a scăzut în majoritatea ţărilor OCDE între 2016 şi 2023. Costa Rica, Mexic, Portugalia şi Turcia au înregistrat cele mai mari scăderi. Proporţia persoanelor cu vârste cuprinse între 18 şi 24 de ani care nu sunt angajate, nu urmează un program educaţional sau de formare profesională a scăzut de la 16% la 14% între 2016 şi 2023, în medie, în întreaga ţară OCDE, cu scăderi substanţiale în Italia, Mexic, Croaţia şi Polonia.
Raportul a confirmat că educaţia timpurie este esenţială pentru reducerea impactului mediului familial asupra oportunităţilor educaţionale, deoarece ajută la eliminarea decalajelor de dezvoltare dintre copii înainte de a intra în şcoala primară. Cu toate acestea, studiul a evidenţiat şi disparităţi în ceea ce priveşte opţiunile disponibile, în funcţie de nivelul veniturilor familiilor, cum ar fi disponibilitatea unui număr suficient de ore de îngrijire a copiilor şi apropierea de instituţiile finanţate public.
Colaborând cu peste 100 de ţări, OCDE este un forum global care promovează politici menite să păstreze libertatea individuală şi să îmbunătăţească bunăstarea economică şi socială a oamenilor din întreaga lume. România a devenit candidată la aderarea la OCDE în 2022, având ca obiectiv aderarea în 2026. În ultimii ani, implicarea României în organismele, instrumentele, analizele economice şi proiectele OCDE a crescut substanţial, oferind o bază solidă pentru aderarea la OCDE.
În ultimii ani, România a înregistrat progrese semnificative pe piaţa muncii şi în domeniul social. Cu toate acestea, rata ocupării forţei de muncă rămâne scăzută conform standardelor OCDE, în special pentru femei, iar o populaţie în scădere rapidă şi îmbătrânire rapidă va avea implicaţii importante pentru piaţa muncii şi economie, arată raportul 'OECD Reviews of Labour Market and Social Policies: Romania 2025', publicat în iulie 2025. Persistă disparităţi mari pe piaţa muncii, iar ocuparea informală a forţei de muncă rămâne foarte ridicată în comparaţie cu ţările OCDE. Prea mulţi tineri nu dobândesc competenţele de bază şi profesionale necesare pentru a intra pe piaţa muncii, iar ratele de participare la educaţia adulţilor sunt mai mici decât în majoritatea ţărilor OCDE. În ciuda creşterii nivelului de trai, sărăcia rămâne mai frecventă decât în majoritatea ţărilor OCDE, iar minorităţile sunt deosebit de dezavantajate. Acest raport oferă o imagine de ansamblu asupra principalelor provocări cu care se confruntă România pe piaţa muncii şi în domeniul social, precum şi o analiză cuprinzătoare a politicilor şi practicilor din România în comparaţie cu cele mai bune practici din ţările OCDE în domeniile politicilor privind munca, socialul şi migraţia, oferind recomandări cu privire la modul în care România poate aborda principalele provocări, arată OCDE.
Opinia Cititorului