Managerii din România sunt cei mai optimişti cu privire la maturizarea sectorului de Responsabilitate Socială şi Dezvoltare Sustenabilă (CSR): 50% consideră că acesta se va dezvolta în următorii ani, iar problemele sociale şi de mediu vor fi incluse în modelul de business al companiilor, conform unui studiu realizat de Deloitte în zece ţări din Europa Centrală.
Numărul companiilor din Europa Centrală care implementează soluţii strategice ce le sporesc contribuţia la dezvoltarea socială şi economică durabilă este în creştere. Rezultatele studiului realizat de Deloitte în zece ţări din regiune arată că principalele beneficii ale iniţiativelor CSR pentru companii includ implicarea sporită a angajaţilor, îmbunătăţirea reputaţiei şi o relaţie mai bună cu comunităţile locale. Mai mult, 84% dintre managerii CSR din regiune consideră că mediul de business a contribuit la rezolvarea unor probleme sociale şi economice acute, inclusiv aspecte referitoare la protecţia mediului şi rata şomajului. Majoritatea respondenţilor (76%) s-au declarat optimişti referitor la dezvoltarea sectorului CSR în următorii ani.
"Optimismul specialiştilor CSR din România este cu siguranţă îmbucurător şi reprezintă un semnal pentru toate companiile din ţara noastră, întrucât indică importanţa în continuă creştere a acestui sector pentru mediul de business", a declarat Andrei Ionescu, Partener Enterprise Risk Services (ERS) în cadrul Deloitte România şi Moldova. "În contextul în care raportarea datelor non-financiare va deveni obligatorie începând cu anul 2017, este de aşteptat să asistăm la o intensificare treptată a eforturilor depuse de companii pentru cauze sociale."
Rezultatele studiului în România au fost prezentate astăzi în cadrul unui eveniment organizat în parteneriat cu Ministerul Mediului, Apelor şi Pădurilor şi cu Ministerul Muncii, Familiei, Protecţiei Sociale şi Persoanelor Vârstnice.
Potrivit studiului, majoritatea managerilor din Europa Centrală sunt optimişti cu privire la viitorul CSR-ului - aproape jumătate dintre aceştia cred că CSR-ul va înflori şi va exista o creştere continuă a numărului de companii responsabile social (44%). O treime dintre respondenţi susţin că CSR-ul va ajunge la maturitate pe măsură ce aspectele sociale şi de mediu devin parte a modelelor de business (32%).
Una dintre principalele concluzii desprinse din studiu este că majoritatea managerilor CSR din Europa Centrală (84%) consideră că mediul de afaceri joacă un rol important în rezolvarea problemelor sociale şi economice din fiecare ţară.
"Ne aşteptăm ca, odată cu introducerea obligativităţii de raportare, companiile să devină şi mai conştiente cu privire la aspectele legate de sustenabilitate şi impactul pe care îl au în societate şi, mai mult decât atât, să contribuie la o relaţie mai strânsă între autorităţi şi mediul de afaceri", a spus Ahmed Hassan, Country Managing Partner Deloitte România.
La rândul său, Adrian Dobre, Secretar de Stat la Ministerul Muncii, Familiei, Protecţiei Sociale şi Persoanelor Vârstnice, a spus că preocuparea pentru echitate socială şi pentru transparenţa demersului administrativ şi managerial reflectă aşteptările exprimate de opinia publică, atât faţă de corporaţii, cât şi faţă de toate autorităţile publice interesate.
"Consider că acest tip de măsuri ca directiva privind prezentarea de informaţii nefinanciare şi informaţii privind diversitatea este binevenit, atât pentru a răspunde nevoii fireşti de informare a investitorilor şi publicului larg, cât şi pentru a stimula gradul de implicare socială al marilor companii, inclusiv în ceea ce priveşte comunităţile defavorizate sau grupurile vulnerabile, fără a le impune costuri suplimentare de raportare sau noi bariere birocratice", a spus Adrian Dobre.
Participanţii la sondaj au indicat trei beneficii cruciale ale iniţiativelor de CSR, respectiv: implicarea sporită a angajaţilor (65%), îmbunătăţirea reputaţiei (55%) şi relaţii mai bune cu comunităţile locale (53%).
În opinia managerilor CSR intervievaţi, instrumentele şi metodele care permit implicarea angajaţilor, cum ar fi voluntariatul corporativ (36%) şi programe de etică pentru angajaţi (29%), sunt cele mai utile. În ceea ce priveşte cooperarea CSR externă, respondenţii au menţionat dialogul cu părţile cointeresate (35%), campaniile sociale (29%) şi programele pentru protecţia mediului (29%).
"În ţările din Europa Centrală, puţin peste jumătate dintre participanţii la sondaj (54%) susţin că firmele măsoară efectele iniţiativelor de CSR. Monitorizarea mass-media este printre cele mai populare instrumente (52%), urmată îndeaproape de indicatori proprii referitori la strategia de CSR (37%) şi sondaje de opinie (34%).
Respondenţii din Europa Centrală consideră că cele mai bune oportunităţi pentru dezvoltarea socială şi economică a ţărilor respective reies din impactul mediului de afaceri asupra creşterii competitivităţii economiei (96%), impactul pozitiv al companiilor asupra activităţii pe piaţa muncii (96 %), precum şi influenţa acestora asupra economiei bazate pe cunoaştere şi creşterea de capital intelectual (91%). Printre cei mai importanţi factori care determină aceste schimbări se numără şi presiunea din partea clienţilor, care se aşteaptă din ce în ce mai des la produse şi servicii responsabile social (75%).
Referitor la viitorul companiilor responsabile social, 76% dintre respondenţii din Europa Centrală se aşteaptă la creşterea şi profesionalizarea serviciilor. Mediul de afaceri joacă un rol important, dar acesta trebuie să primească sprijin din partea sectorului public, după cum indică faptul că 52% dintre respondenţi critică lipsa de stimulente din partea administraţiei de stat", se arată în studiul Deloitte.
În ceea ce priveşte alte obstacole majore pentru creşterea economică şi dezvoltarea durabilă a mediului de afaceri în următorii 15 ani, managerii indică concepţia greşită că CSR-ul este o formă de sponsorizare (59%) şi reticenţa întreprinderilor de a investi în iniţiative de CSR (46%).
Studiul Deloitte a fost realizat în rândul managerilor CSR din Cehia, Bulgaria, Ungaria, Kosovo, Letonia, Lituania, România, Serbia, Slovacia şi Slovenia. Acesta a fost organizat în paralel cu sondajul Forumului pentru Afaceri Responsabile din Polonia, realizat în rândul managerilor CSR polonezi cu ocazia celei de-a cincisprezecea aniversări a parteneriatului CSR în Polonia. Cele două studii prezintă rolul specialiştilor CSR în promovarea responsabilităţii sociale în rândul companiilor, precum şi observaţiile lor cu privire la efectele pozitive ale iniţiativelor CSR asupra situaţiei sociale şi economice din fiecare ţară.