ANAF se aşteaptă să recupereze 7,3 miliarde de lei din obligaţiile fiscale declarate şi amânate la plată

Mihai Gongoroi
Ziarul BURSA #Macroeconomie / 15 februarie

ANAF se aşteaptă să recupereze 7,3 miliarde de lei din obligaţiile fiscale declarate şi amânate la plată

Guvernul estimează venituri nefiscale de 2,4% din PIB, în principal ca urmare a colectării dividendelor de la companiile naţionale şi societăţile cu capital integral sau majoritar de stat

Statul se aşteaptă să încaseze 2,5 miliarde de lei din licitaţia pentru frecvenţele 5G

Statul se aşteaptă la venituri bugetare totale de 364,9 miliarde de lei în 2021, însă din obligaţiile fiscale declarate şi amânate la plată prin facilitatea de criză pusă la dispoziţie companiilor se aşteaptă să recupereze doar 7,3 miliarde de lei, potrivit raportului privind situaţia macroeconomică pe anul 2021 şi proiecţia acesteia pe anii 2022-2024 ce însoţeşte legea bugetului de stat pe 2021.

În august ANAF estima că va recupera din aceste sume declarate şi amânate 7 miliarde de lei, dar la vremea respectivă firmele declaraseră, fără să achite, obligaţii de plată în cuantum de 10,3 miliarde de lei. La finele lunii septembrie din 2020 sumele declarate şi amânate erau de 16,15 miliarde de lei şi cel mai probabil au crescut spre 20 de miliarde de lei la finele lui 2020 (circa 2% din PIB-ul anului trecut).

ANAF se aşteaptă să recupereze 7,3 miliarde de lei din obligaţiile fiscale declarate şi amânate la plată

Totodată, Guvernul a luat în considerare la elaborarea bugetului de stat faptul că licitaţia 5G se va ţine în 2021. Din vânzarea frecvenţelor 5G sunt aşteptate astfel 2,5 miliarde de lei. De menţionat că în fiecare din precedenţii doi ani au fost estimaţi bani intraţi la buget din această licitaţie, licitaţie care însă nu s-a ţinut din motive diverse.

Intrări suplimentare la buget de 2,7 miliarde de lei sunt aşteptate din măsurile de îmbunătăţire a colectării, iar de la UE sunt preconizate intrări mai mari la buget de 13 miliarde de lei.

În raport se vorbeşte şi despre colectarea de dividende de la companiile de stat: veniturile nefiscale sunt estimate la 2,4% din PIB în anul 2021, în principal ca urmare a colectării dividendelor de la companiile naţionale şi societăţile cu capital integral sau majoritar de stat, se arată în raportul de buget.

Impozitul pe profit va creşte ca pondere în PIB la 1,6% de la 1,5% în 2020 pe seama recuperării obligaţiilor fiscale declarate şi amânate la plată. Pe orizontul de prognoză rămâne constant la 1,5%, adică nu se intenţionează majorare de taxare pe profit.

Încasările din impozitul pe venit vor creşte potrivit bugetului ca urmare a majorărilor salariale prognozate pe urmă­torii ani.

Veniturile la buget din TVA sunt estimate la un nivel de 6,2% din PIB, iar cele din accize la 3% din PIB.

De notat că pentru estimarea contribuţiilor de asigurări sociale de stat s-a menţinut cota de transfer către Pilonul II de pensii de 3,75% pe întreg orizontul de prognoză. Veniturile ce vor intra la fondurile de pensie privată Pilon II în 2021 se ridică la 9,75 miliarde de lei.

"În anul 2021, veniturile bugetare în termeni nominali sunt estimate la 364,9 miliarde lei (32,7% din PIB), în creştere comparativ cu anul 2020, pe seama recuperării unor obligaţii fiscale declarate şi amânate la plată în anul 2020 prin efectul legii, de 7,3 miliarde lei (O.U.G. nr.29/2020 cu modificările şi completările ulterioare) şi 2,7 miliarde lei din măsuri de îmbunătăţire a colectării, a valorificării frecvenţelor radio în noile benzi de frecvenţe armonizate la nivel european pentru sisteme de comunicaţii mobile terestre de bandă largă 5G (2,5 miliarde lei), dar şi a majorării veniturilor din sume de la UE cu 1 p.p. raportat la PIB (peste 13 miliarde lei).Proiecţia veniturilor bugetare pe perioada 2021-2024 se înscrie pe un trend ascendent în valoare nominală de la 364,9 miliarde lei (32,7% din PIB) în anul 2021 la 433,5 miliarde lei în 2024, însă în scădere ca pondere în PIB începând cu anul 2022 (31,4% din PIB), în condiţiile aplicării măsurilor legislative cu impact negativ asupra impozitului pe profit (acordarea deductibilităţii integrale a ajustărilor pentru deprecierea creanţelor) şi TVA (majorare a plafonului pentru aplicarea cotei reduse de TVA de 5% pentru livrarea locuinţelor)", se arată în documentul ce însoţeşte proiectul de buget.

Detaliat, metodologia de estimare şi evoluţia principalelor categorii de venituri este următoarea:

Veniturile din impozit pe profit au scăzut ca pondere în PIB % în anul 2020, de la 1,7% din PIB în anul precedent la 1,5% din PIB, pe fondul crizei sanitare caracterizată prin scăderea volumului activităţii chiar şi în condiţiile modificărilor legislative din domeniul impozitului pe profit aprobate în cursul anului 2020 (efectuarea plăţilor anticipate la nivelul sumei rezultate din calculul impozitului pe profit trimestrial curent cu acordarea de bonificaţii de pentru plata anticipată efectuată trimestrial, amânarea la plată a obligaţiilor fiscale de către agenţii economici). Impozitul pe profit în anul 2021, a fost estimat în creştere ca pondere în PIB la 1,6%, pe seama recuperării unor obligaţii fiscale declarate şi amânate la plată prin efectul legii, iar începând cu anul 2022 a fost menţinut la un nivel constant de 1,5% din PIB, incluzând şi efectul măsurii legislative privind acoradarea de deductibilitate integrală (modificare fata de 30%) a ajustărilor pentru deprecierea creanţelor, înregistrate potrivit reglementărilor contabile aplicabile, de către contribuabilii din sectorul nefinanciar.

Încasările din impozitul pe venit sunt prognozate să crească la 2,4% din PIB pe tot orizontul de prognoză 2021-2023, evoluţie determinată de majorarea prognozată a câştigului salarial mediu şi a numărului de salariaţi.

Veniturile din TVA estimate în anul 2021 la un nivel de 6,2% din PIB, se vor menţine relativ constante ca pondere în PIB pe întreg orizontul de prognoză, iar încasările din accize la 3% din PIB. În estimarea TVA pentru perioada 2021-2024, pe fondul trendului crescător al consumului gospodăriilor (3,7% în 2021, respectiv 4,7% în 2024), s-a luat în calcul venitul suplimentar estimat din recuperarea TVA declarat şi amânat la plată în anul 2020, prin efectul legii (O.U.G. nr.29/2020 cu modificările şi completările ulterioare) coroborat cu o îmbunătăţire a colectării veniturilor din TVA. Proiecţiile încasărilor din accize au în vedere prevederile legislaţiei în vigoare, precum şi majorarea nivelului accizei totale pentru ţigarete astfel încât să fie respectate cerinţele prevăzute de Directiva 2011/64/UE a Consiliului privind structura şi ratele accizelor aplicate tutunului prelucrat şi a nivelului accizei la tutun de fumat fin tăiat destinat rulării în ţigarete, cu aplicabilitate de la data de 1 ianuarie 2021 şi 1 aprilie 2021.

Încasările din taxa pe utilizarea bunurilor, autorizarea utilizării bunurilor sau pe desfăşurarea de activităţi în anul 2021 vor creşte ca pondere în PIB, de la 0,3% în 2020 la 0,6% din PIB, ca urmare a includerii în estimări a valorificării licenţelor 5G, iar pe termen mediu se vor menţine relativ constante ca pondere în PIB la 0,3%.

Veniturile estimate din impozitul pe comerţul exterior şi tranzacţii internaţionale se vor menţine la 0,1% din PIB pe întreg intervalul de prognoză, valoare similară cu cea înregistrată în anii precedenţi.

Veniturile nefiscale sunt estimate la 2,4% din PIB în anul 2021, în principal, ca urmare a colectării dividendelor de la societăţile naţionale, companiile naţionale şi societăţile cu capital integral sau majoritar de stat, precum şi a vărsămintelor de la regiile autonome din majorarea procentului de repartizare a dividendelor/vărsămintelor. Pe termen mediu se estimează o uşoară oscilaţie a ponderii în PIB a veniturilor nefiscale între valorile de 2,3-2,4%.

Încasările din contribuţii de asigurări sociale în anul 2021 sunt estimate la 10,8% din PIB, în condiţiile majorării prognozate a fondului de salarii pe total economie (câştig salarial mediu şi număr de salariaţi) si a recuperării contribuţiilor sociale declarate şi amânate la plată în anul 2020. Pe termen mediu, ponderea acestora este prognozată să ajungă la 10,9% din PIB în anul 2023, creştere determinată de evoluţia câştigului salarial mediu şi a numărului de salariaţi.

Opinia Cititorului ( 2 )

  1. Ideea e sa plătim cat mai puțin din banii nostri la ANAF, bănci, corporatii, să-i lăsăm să dea de gard cu prognozele lor stupide. Lumea moare de foame și ANAF prognozează cresteri de venituri.

    Ca facem cu ANAF care trimite somatii si executari cetatenilor care au platit deja?

    „Ca urmare a semnalelor pe care le-am primit cu privire la comunicarea unui număr mare de somații către contribuabili pentru debite deja achitate, precum și la nerespectarea regulilor de distanțare fizică la unele sedii ale Administrațiilor Finanțelor Publice din București, am dispus efectuarea unui control intern pentru verificarea imediată a aspectelor sesizate și luarea măsurilor care se impun”, anunță ministrul Finanțelor Publice într-o postare pe pagina sa de Facebook. 

    Menționăm că, la ANAF Sectorul 6, zeci de oameni au stat la coadă timp de câteva ore, în stradă, pentru că funcționa un singur ghișeu, după cum transmite Digi24. Aceștia s-au plâns că au fost nevoiți să aștept și trei ore pentru a-și rezolva problemele. 

    De asemenea, aceștia au mai spus că au primit somații de la ANAF prin care au fost înștiințați că trebuie să plătească amenzi sau taxe și impozite. Toate acestea, deși au făcut deja aceste plăți online, dar în sistem apare că nu au fost plătite respectivele sume. 

Cotaţii Internaţionale

vezi aici mai multe cotaţii

Bursa Construcţiilor

www.constructiibursa.ro

Dezbaterea online “Exporturile, în primul rând!”
BTPay
Cotaţii Emitenţi BVB
Cotaţii fonduri mutuale

Curs valutar BNR

05 Mar. 2021
Euro (EUR)Euro4.8831
Dolar SUA (USD)Dolar SUA4.0924
Franc elveţian (CHF)Franc elveţian4.4065
Liră sterlină (GBP)Liră sterlină5.6478
Gram de aur (XAU)Gram de aur223.0612

convertor valutar

»=
?

mai multe cotaţii valutare

Hidroelectrica
Concurs de idei de afaceri inovative ”Money is Funny” – ÎNSCRIERI
www.hipo.ro
HackITall2
Women Professionals in the Automotive Industry
Carte - Golden calf - the meaning of interest rate
Carte - The crisis solution terminus a quo
www.agerpres.rowww.dreptonline.rowww.hipo.ro