Băncile şi operatorii de telecomunicaţii - concurenţi şi parteneri

ALEXANDRU SÂRBU
Ziarul BURSA #Bănci-Asigurări / 07 iulie 2014

Băncile şi operatorii de telecomunicaţii - concurenţi şi parteneri

Băncile şi companiile din domeniul telecomunicaţiilor au început să încheie parteneriate, cu scopul să îşi crească veniturile, în condiţiile în care marjele de profit ale amândurora se află sub presiune, potrivit relatărilor presei internaţionale.

Reuters scrie că, în Polonia, T-Mobile Polska, divizia locală a Deutsche Telekom, şi-a pus în comun baze de clienţi cu Alior Bank, o instituţie de credit de dimensiune medie.

În urma acestui acord, T-Mobile poate să acceseze serviciile financiare şi de online banking ale Alior şi să le ofere clienţilor săi, iar instituţia de credit îşi promovează produsele în rândul abonaţilor firmei de telecomunicaţii.

Oferta pentru clienţii T-Mobile cuprinde un cont bancar gratuit şi un card de debit, precum şi posibilitatea să realizeze transferuri de bani şi plăţi şi să contracteze împrumuturi, potrivit Reuters.

Aceştia mai pot să primească şi reduceri de până la 500 zloţi (120 euro) dacă folosesc conturile deschise la Alior Bank ca să îşi plătească facturile la serviciile de telefonie şi să facă cel puţin o plată lunară prin intermediul tehnologiei "near-field communication" (care presupune conectarea telefoanelor mobile la aparate de citit).

Parteneriatul dintre T-Mobile Polska şi Alior nu este singurul de acest gen din Polonia. Orange a anunţat că are în vedere un acord similar cu mBank, cea de a patra bancă a ţării şi partea a grupului financiar german Commerzbank, iar Polkomtel, al treilea operator de telecomunicaţii polonez, ca mărime, oferă servicii în comun cu Plus bank, o instituţie de credit de talie mică, deţinută de acelaşi investitor ca şi grupul media din care face parte Polkomtel.

Înţelegerile din Polonia ar putea să reprezinte un model pentru alte ţări europene, care au, la rândul lor, pieţe de servicii bancare şi de telecomunicaţii saturate, consideră Reuters.

Băncile şi firmele de telefonie au fost, până acum, reţinute să pună la comun bazele de date cu clienţii, din cauza reglementărilor şi a reticenţei unor clienţi să deţină mai multe conturi bancare, arată agenţia de ştiri.

Acest lucru începe să se schimbe, însă, din cauza creşterii lente din ambele pieţe, mai precizează sursa citată.

Şi în ţara noastră, băncile şi operatorii de telecomunicaţii se confruntă cu un avans lent al afacerilor, determinat de faptul că numărul clienţilor noi a urcat timid, în ultimii ani.

Parteneriatele dintre bănci şi companiile de telecomunicaţii au început să apară nu doar în Polonia, ci şi în multe alte ţări de pe glob, fie ele dezvoltate sau în dezvoltare, ne-a declarat Florian Teleabă, consultant A.T. Kearney.

"Aceste parteneriate presupun de la simple colaborări până la crearea de produse şi servicii purtând mărcile ambelor firme, precum produse digitale sau carduri de credit", arată domnia sa.

Florian Teleabă, A. T. Kearney: "Parteneriatele dintre bănci şi firmele de telecomunicaţii pot duce la crearea de noi afaceri digitale"

Acordurile dintre bănci şi firmele de telecomunicaţii pot oferi avantaje şi oportunităţi multiple, care trec dincolo de simplul schimb de baze de date cu clienţi şi care includ dezvoltarea de noi afaceri digitale, vânzări încrucişate, schimb de expertiză sau creşterea capacităţilor de marketing, explică Florian Teleabă.

Consultantul atrage atenţia că nu trebuie ignorate provocările care stau în calea implementării parteneriatelor, provocări care ţin de adoptarea, de către clienţi, a produselor şi serviciilor noi, reglementările specifice fiecărui domeniu de activitate, culturile organizaţionale ale partenerilor sau diferitele grupuri ţintă ale acestora.

"Companiile de telecomunicaţii reprezintă atât o ameninţare, cât şi un element de atracţie pentru bănci, pentru că se află sub presiunea să îşi valorifice investiţiile ridicate în licenţe şi infrastructura de reţea, iar, dacă nu găsesc noi utilizări pentru capacităţile lor extinse, riscă să sufere pierderi importante", semnalează domnul Teleabă.

Reprezentantul A.T. Kearney ne-a precizat că aceasta a încheiat, recent, un parteneriat cu Efma (European Financial Management Association) pentru a realiza un studiu despre viitorul retail banking-ului în ţara noastră şi în alte pieţe. Studiul acoperă şi subiectul potenţialei competiţii din piaţa bancară venită din partea unor jucători noi, precum firmele de telecomunicaţii, Internet şi, în general, de ITC, arată domnia sa.

Peste 50 de persoane cu funcţii de conducere în 15 dintre cele mai mari 20 de bănci româneşti au răspuns întrebărilor adresate în cadrul studiului, 75% dintre aceştia afirmând că se aşteaptă la o competiţie dură din partea actorilor nou intraţi, din sectorul tehnologiei, precizează Florian Teleabă.

Consultantul a continuat: "Patru din cinci executivi se aşteaptă ca firmele din zona telecomunicaţiilor şi a Internetului să joace, în anul 2025, un rol important în privinţa furnizării de servicii oferite, până nu demult, de băncile de retail. Drept consecinţă, aceştia anticipează ca firmele respective să achiziţioneze un număr important de clienţi bancari. În acelaşi timp, bancherii estimează că noii actori vor ataca doar anumite segmente de piaţă, precum cele ale plăţilor sau ale transferurilor de bani, şi nu vor recurge la înfiinţarea de bănci universale.

În faţa acestor provocări, doar jumătate dintre respondenţi sunt încrezători că băncile vor reacţiona suficient de rapid pentru a îşi menţine cotele de piaţă".

O altă descoperire a studiului A.T. Kearney arată că directorii de bănci se aşteaptă ca, până în anul 2025, telefoanele inteligente să devină principalul instrument utilizat pentru serviciile bancare clasice, înlocuind parţial agenţiile bancare, conform lui Florian Teleabă.

"Nouă din zece executivi bancari văd clienţii realizându-şi operaţiunile bancare de bază prin intermediul aparatelor care trebuie să fie sincronizate în permanenţă, iar aplicaţiile smart phone-urilor vor deschide noi modele de afaceri, care le vor ameninţa pe cele vechi. Agenţiile tradiţionale sunt aşteptate să treacă prin schimbări majore, dar să rămână elementul central pentru câştigarea încrederii clienţilor", a mai afirmat consultantul.

În acest context, deşi parteneriatele între bănci şi companii precum cele din sectorul telecomunicaţiilor par naturale şi reciproc avantajoase, mai puţin de 15% dintre respondenţi anticipează o colaborare a instituţiilor bancare cu alţi actori, majoritatea preferând alte abordări pentru a răspunde la tendinţa de digitalizare şi a îşi păstra sau chiar extinde baza de clienţi, semnalează Florian Teleabă. Aceste abordări includ crearea de canale digitale proprii, achiziţia de concurenţi digitali sau chiar, în cazul băncilor de dimensiune mică sau medie, solicitarea de reglementări mai stricte pentru competitorii non-bancari, a adăugat consultantul.

La rândul său, Ştefan Marcu, principal A.T. Kearney, ne-a precizat că, şi în aceste condiţii, compania nu exclude posibilitatea unor alianţe între bănci şi operatori de telecomunicaţii, având în vedere că mai mulţi directori bancari români au în vedere acest subiect.

"Parteneriatele ar trebui să fie, însă, între giganţi, pentru că niciun CEO de companie de telecomunicaţii nu ar intra într-o alianţă de acest fel în cazul în care cealaltă parte nu este o bancă mare şi cu o reputaţie bună. În caz contrar, lucrurile ar fi şi mai complicate, ţinând cont că astfel de decizii trebuie aprobate de conducerile la nivel european sau chiar global", ne-a explicat domnia sa.

"Considerăm că o anumită colaborare va fi posibilă, în viitor, odată cu creşterea gradului de utilizare a serviciilor de mobile banking în România şi reducerea marjelor de profit ale companiilor de telecomunicaţii, dar, pentru moment, nu este nimic clar în acest sens, din cauză că nici băncile, nici operatorii de telecomunicaţii nu au stabilit care ar fi zonele care ar putea să beneficieze de pe urma unor astfel de parteneriate", a concluzionat Ştefan Marcu.

Răzvan Grigorescu, ARB: "Colaborarea bănci-telecom va crea noi provocări de securitate"

Din punct de vedere al securităţii informatice, parteneriatele prin care se asigură posibilitatea accesului concurenţial (instituţie de credit - companie de telecomunicaţii) la bazele de date proprii va crea noi provocări de securitate, potrivit lui Răzvan Grigorescu, Manager Securitatea Informaţiei în cadrul CEC Bank şi preşedintele Comisiei de Securitate IT&C din cadrul Asociaţiei Române a Băncilor (ARB).

"Prin urmare, va fi necesară o analiză comună în vederea atingerii următoarelor obiective: armonizarea infrastructurilor şi tehnologiilor de acces; implementarea mecanismelor care să asigure confidenţialitatea şi integritatea schimbului de informaţii; identificarea unor mecanisme de auditare a accesului concurenţial şi crearea unor politici şi proceduri interne care să sprijine întregul proces etc.", ne-a declarat domnia sa.

Activitatea specifică celor două tipologii organizaţionale este extrem de diferită şi va naşte în mod cert o serie de provocări, însă, în ceea ce priveşte tehnologiile informaţionale aflate în exploatare, precum şi personalul aferent, cele două tipuri de instituţii beneficiază de un nivel compatibil, arată Răzvan Grigorescu.

Domnia sa a continuat: "Din punct de vedere al strategiei de afaceri, ar trebui avut în vedere că şi până în prezent a existat un nivel de colaborare extrem de strâns între operatorii de telecomunicaţii şi instituţiile de credit. Încă de la sfârşitul anilor "90, factura pentru telefonia mobilă se putea plăti la ghişeele băncilor; ulterior, acest serviciu a fost extins prin intermediul canalelor alternative (internet/mobile/phone/private-banking), au fost create în parteneriat diverse produse tip card bancar cu puncte bonus şi facilităţi în ambele reţele de distribuţie (bancare - telecomunicaţii), au apărut facilităţi de credite pentru achiziţionarea terminalelor telefonice şi de telecomunicaţii etc".

Oficialul ARB precizează că atât băncile, cât şi companiile de telecomunicaţii au specialişti al căror rol este să elaboreze studii de caz şi diagrame de tip "return of investment" în aşa fel încât colaborarea să aibă loc dupa principiul avantajului reciproc (win-win). "În mod cert, acest tip de colaborări au loc doar în situaţia în care toate părţile implicate (clienţii nostri, instituţiile de credit şi companiile de telecomunicaţii) vor identifica o plusvaloare", a conchis Răzvan Grigorescu.

Gradul de bancarizare al ţării noastre este de 57%, cel mai redus dintre statele din Europa Centrală şi de Est, potrivit datelor oficiale, băncile luptându-se între ele pentru acelaşi segment de clienţi, cel al persoanelor cu venituri cel puţin medii şi care locuiesc în marile oraşe.

Deşi numărul instituţiilor de credit din ţara noastră este relativ ridicat (40), piaţa este dominată de un număr mic de jucători, cele mai mari cinci bănci din sistem având, la sfârşitul anului trecut, 54,4% din volumul agregat al activelor, 52,9% din stocul creditelor, 54,3% din cel al depozitelor şi 54,8% din totalul capitalurilor proprii, potrivit raportului anual pe 2013 al Băncii Naţionale a României (BNR).

Principala activitate a băncilor, cea de creditare, se resimte, încă, în urma crizei, soldul împrumuturilor la sfârşitul lunii mai fiind cu 2,1% mai redus decât în perioada similară a anului trecut, conform datelor BNR.

În ceea ce priveşte piaţa locală de telefonie mobilă, aceasta avea, la finele lui 2013, cinci jucători, 6,4 milioane persoane fizice care deţineau abonamente şi 13,5 milioane cartele preplătite utilizate în mod curent, au arătat reprezentanţii Agenţiei Naţionale de Reglementare în domeniul Comunicaţiilor (ANCOM). Pe baza acestor date, rezultă că aproape 70% din populaţia ţării noastre utilizează servicii de telecomunicaţii mobile.

Două dintre companiile de telefonie prezente pe plan local au început să realizeze transferuri de bani. Orange colaborează cu Money Gram din toamna anului 2012, în timp ce Vodafone a adus în ţara noastră M-Pesa, serviciul pe care l-a dezvoltat intern şi pe care l-a introdus, pentru prima oară, în 2007, în Kenya şi Tanzania.

La nivel global, nu doar operatorii de telecomunicaţii fac concurenţă băncilor, dar şi companiile clasice de transfer de bani.

Amazon pune la dipoziţia clienţilor un astfel de serviciu.

De asemenea, Google a anunţat, anul trecut, că urmează să integreze în Gmail serviciul de Google Wallet, care permite utilizatorilor să facă plăţi direct de pe telefoanele lor cu Android prin folosirea tehnologie "near-field communication", iar Facebook doreşte să ofere utilizatorilor din anumite regiuni să depoziteze bani pentru a face plăţi online şi a-i transfera către alte persoane.

Analiştii atrag atenţia că astfel de demersuri vor afecta marjele de profit ale băncilor care, în ultimii ani, au obţinut o parte importantă a veniturilor din activitatea de plăţi.

Cotaţii Internaţionale

vezi aici mai multe cotaţii

Bursa Construcţiilor

www.constructiibursa.ro

Dtlawyers
Apanova
Electromagnetica
anahotels.ro
Stiri Locale

Curs valutar BNR

30 Iul. 2021
Euro (EUR)Euro4.9198
Dolar SUA (USD)Dolar SUA4.1348
Franc elveţian (CHF)Franc elveţian4.5704
Liră sterlină (GBP)Liră sterlină5.7754
Gram de aur (XAU)Gram de aur243.1200

convertor valutar

»=
?

mai multe cotaţii valutare

Allview
Cotaţii Emitenţi BVB
Bursele din regiune
Cotaţii fonduri mutuale
Pagini Aurii
Carte - Golden calf - the meaning of interest rate
Carte - The crisis solution terminus a quo
www.agerpres.rowww.dreptonline.rowww.hipo.ro