CORESPONDENŢĂ DIN UKPovara fiscală în Marea Britanie - la cel mai ridicat nivel din ultimii 40 de ani

Ian Deacon
Ziarul BURSA #Internaţional / 29 octombrie 2021

Ian Deacon

Povara fiscală în Marea Britanie este la cel mai ridicat nivel din ultimii 40 de ani, iar cancelarul promite să reducă impozitele în bugetele viitoare. În bugetul publicat zilele trecute de Oficiul pentru Responsabilitatea Bugetară (OBR), singura schimbare majoră legată de impozite a fost creşterea cu 1,25% a taxei naţionale pentru asigurare. Şi aceasta a fost aplicată dividendelor ca o taxă suplimentară pentru acea formă de venit din investiţii.

Cea mai mare parte a discursului cancelarului a constat în felicitarea guvernului că a reuşit să obţină rezultate mai bune în timpul pandemiei, conform cifrelor OBR, entitate independentă creată de Partidul Conservator pentru a garanta că cifrele, mai ales prognozele raportate Parlamentului, au fost pregătite de o entitate complet independentă de guvernul aflat la putere.

Mai jos este redat un rezumat al discursului privind bugetul, care prezintă detaliile principalelor segmente din buget. La fel ca şi în anul precedent, bugetul a fost unul excepţional, întocmit în condiţii economice unice. Pandemia a fost ca un meteorit economic care a lovit finanţele economiei. Bugetul precedent conţinea angajamente de cheltuieli masive pentru protecţia populaţiei, ceea ce a dus la creşterea împrumuturilor cu 460 de miliarde de lire. Prin şomajul tehnic, li s-a plătit angajaţilor 80% din salariile lor, pentru a împiedica firmele să-i disponibilizeze. După cum se va vedea din cifrele de mai jos, strategia a funcţionat.

Efectul pandemiei va afecta bugetele până în 2024, când guvernul actual va încerca să fie reales. Sunt sigur că vom vedea reduceri de taxe înainte de alegeri.

Cancelarul actual, Rishi Sunak, ocupă postul de mai puţin de doi ani, deci ambele lui bugete se află într-o situaţie de urgenţă.

Acesta a declarat în mod clar, miercuri, că va reveni la cheltuieli publice reduse şi impozite mici cât de curând posibil.

Rezumatul analizei bugetului UK

Elemente majore:

- Asigurarea naţională, sume crescute cu 1,25% de la 5 aprilie 2022;

- Salariul minim naţional, mărit la 9,50 lire din aprilie 2022;

- Îngheţarea salariilor din Sectorul Public, care se va încheia în aprilie 2022;

- 5,9 miliarde lire suplimentare pentru Departamentul Naţional de Sănătate;

- Supraimpozitul pe profitul băncilor, redus de la 8% la 3%;

- Investiţii uriaşe în infrastructură.

Contextul economic:

General

- Investiţiile sunt în creştere

- Salariile sunt în creştere

- Rata şomajului este în scădere

- Finanţele publice se stabilizează

- Marea Britanie este în avans faţă de Europa

- Datoria este sub control

Inflaţia

- Rata inflaţiei era de 3,1% în septembrie şi va creşte la 4%

Cauze: Pe măsură ce economiile se redeschid cererea depăşeşte oferta; preţul global al benzinei şi cărbunelui s-a dublat pentru toate ţările.

Şomaj

Rata şomajului va fi mai bună cu 12% după pandemie; Se prognostichează că va fi 5,2%, ceea ce înseamnă că şomajul va scădea cu peste 2 milioane de oameni.

Recuperarea de pe urma COVID-19

OBR: "Recuperarea va fi mai rapidă decât aşteptările"

Nivelul pre-covid va fi atins mai devreme decât s-a prevăzut, în decembrie, respectiv în 2021 creşterea este de 6,5%, în 2022 va fi de 6%, iar în următorii trei ani - 2,1%, 1,3%, respectiv 1,6%.

Efectele pandemiei de coronavirus:

- PIB-ul va fi mai mic cu 2%, ca urmare a pandemiei de COVID-19, în raport cu prognoza de 3%, deci cu 1% mai bine decât prognoza;

- COVID-19 ne-a lăsat cu împrumuturi ridicate;

- Datoria trebuie să scadă;

- Cheltuielile zilnice trebuie plătite din impozite;

- Parlamentul va vota cu privire la Regulile privind finanţele publice sănătoase.

Nivelul datoriei cauzate de pandemie

Datoria naţională ca proporţie din PIB:

- 85,2% din PIB anul acesta

- 85,4% din PIB în 2022/3

- 85,7% din PIB în 2023/4

- 85,1% din PIB în 2024/5

- 83,3% din PIB în 2025/6

Rata curentă de împrumut ca procent din PIB va evolua de la 7,9%, la 2,4%, 1,3%, respectiv 1,7%.

Strategii şi măsuri viitoare

1. Marja pentru protejarea finanţelor este mai redusă, deci economia este de două ori mai sensibilă la schimbarea ratei dobânzii; o creştere a dobânzii de 1% = 23 miliarde de lire, costul către trezorerie, aşa că trebuie să menţinem responsabilitatea fiscală pentru a obţine cele mai bune rate pentru împrumut;

2. Continuarea sprijinului pentru familiile lucrătoare;

3. Onorarea obligaţiilor către ţările sărace - 0,7% în 2024/25;

4. Creşterea cheltuielilor pe departamente, cele mai mar din acest secol pentru toate departamentele de servicii publice.

Măsuri specifice:

Măsuri pentru ajutorarea industriei de transport:

-Vize temporare pentru şoferii de camionete;

- Fonduri pentru parcările de camionete;

- Îngheţarea taxei pentru HGV-uri (Vehicule pentru Transportul Bunurilor Masive).

Cheltuieli:

- Asistenţa medicală - bugetul de 133 miliarde majorat cu 44 de miliarde, la 177 miliarde lire;

- Guvernul local + 4,8 miliarde în finanţare prin subvenţii;

- Noi locuinţe + 24 miliarde pentru construcţia de unităţi noi, inclusiv 11,5 miliarde pentru noi locuinţe sociale.

- Impozit de 4% perceput constructorilor de locuinţe care au profituri peste 25 de milioane de lire;

- 2,2 miliarde lire pentru tribunale, în vederea reducerii numărului de dosare nesoluţionate;

- 3 miliarde de lire pentru noi închisori;

- alte cheltuieli pentru familiile cu copii şi pentru cei la început de carieră, precum şi pentru comunităţi.

Educaţie:

- 4,7 miliarde pentru 24/25 şcoli (30.000 de noi locuri în sistemul educaţional)

- Pentru redresarea educaţiei - 5 miliarde lire

Bani pentru regiuni:

- Scoţia - 4,6 miliarde lire;

- Ţara Galilor - 2,5 miliarde lire;

- Irlanda de Nord - 1,6 miliarde lire;

- Echivalarea încasărilor din subvenţii ce obişnuiau să vină de la UE - 1,5 miliarde lire.

Investiţii în infrastructură:

- 21 miliarde pentru drumuri;

- 46 miliarde pentru căi ferate;

- 5,7 miliarde pentru decontări în domeniul transporturilor;

Inovaţie:

- 20 miliarde pentru cercetare şi dezvoltare, pe lângă scutiri de taxe;

- Creşterea scutirilor de la 0,7% la 1,1%, în comparaţie cu OECD - 0,7%, Germania - 0,9%, Franţa - 1% şi SUA - 0,7%;

- Bugetul Innovate U.K. va fi de 1 miliard de lire;

- Noi fonduri pentru investiţii globale - 1,4 miliarde lire;

- British Business Bank - fonduri de 1,6 miliarde.

Măsuri pentru afaceri

1. Accelerarea procesului de vize

- Mai multe vize pentru lucrători străini inteligenţi şi calificaţi;

- O treime dintre laureaţii premiilor Nobel sunt imigranţi;

- Jumătate dintre firmele cu cea mai mare creştere sunt conduse de imigranţi.

2. Sistem de impozitare mai simplu şi mai echitabil

3. Impozitul pentru firme - nu se măreşte rata curentă

4. subvenţia de 1 milion de lire prelungită până în 2023

5. Băncile vor plăti o rată a impozitului pentru firme mai mare -28%. Totuşi, suprataxarea impozitului va scădea de la 8% la 3%, ceea ce va face ca băncile să aibă profituri mai mari.

6. Ratele impozitelor pentru firme

- Este iresponsabil să elimini o taxă care produce 25 miliarde lire, dar măsurile vor reduce impozitul asupra firmelor cu şapte miliarde, pe următoarele căi:

- Evaluare mai frecventă - la fiecare 3 ani;

- Noi reduceri pentru investiţiile în panouri solare;

- Îmbunătăţirea fără plata unei rate suplimentare pe firme;

- reducerile ratelor de impozit cu 50% pe un an de zile pentru sectoarele de comerţ cu amănuntul, industria hotelieră şi distracţie.

Alte măsuri:

5 paşi către un sistem mai bun:

1. De la 15 la 6 rate diferite;

2. Ajutor pentru micii producători;

3. Vinurile spumante vor plăti aceeaşi taxă ca cele normale;

4. Pub-urile suportă o rată mai mică a impozitului pentru băuturile draft;

5. Creşterea planificată pentru taxele pe alcool va fi abolită.

Măsuri pentru familiile lucrătoare:

- Preţurile combustibililor reprezintă o problemă majoră pentru familii, deci creşterea planificată a taxelor pe combustibili a fost anulată. Astfe, plinul unei maşini va costa mai puţin cu 15 lire, un plin pentru camionete sau microbuze va cost cu 30 de lire mai puţin, iar plinul unui camion va fi cu 130 de lire mai ieftin.

- Salariul minim va fi mărit la 9,5 lire pe oră, două treimi din salariul mediu.

- Diminuarea creditului universal [scade pe măsură ce salariatul câştigă mai mult]

Creditul Universal este primit de către familii ca să- şi suplimenteze venitul, pentru fiecare liră câştigată peste un anumit nivel - 63%. Două milioane de familii vor rămâne cu peste 1000 de lire în buzunar de pe urma noii măsuri.

O mamă singură cu 2 copii care stă cu chirie şi este plătită cu salariul mediu la nivel naţional va rămâne cu 1200 de lire în plus.

Un cuplu care lucrează şi stă în chirie va rămâne cu 1800 de lire în plus.

Această reducere va avea loc pe 1 decembrie.

Stat versus Privat

În timpul pandemiei, cheltuielile au fost de 50% din PIB, conform declaraţiilor cancelarului. Acest lucru este inacceptabil într-o economie de piaţă, astfel încât guvernul trebuie să-şi limiteze prezenţa în economie. Nu orice decizie de afaceri sau personală trebuie luată de către stat.

Scopul este reducerea impozitelor şi păstrarea unei părţi mai mari din rezultatele muncii.

Notă: Autorul este membru al Institutului Contabililor Autorizaţi din Anglia şi Ţara Galilor de 42 de ani şi este consilier fiscal în Marea Britanie.

---------------

Nu au fost făcute anunţuri majore cu privire la impozitare, următoarele impozite rămânând la fel ca înainte: impozitul pe venit, impozitul pe venituri din capital, impozitul pentru firme.

---------------

Moody's: "O combinaţie de creştere economică slabă pe termen mediu şi presiuni semnificative pe partea de cheltuieli va menţine datoria publică generală ridicată, la aproximativ 100% din PIB, în următorii ani"

Evan Wohlmann, vicepreşedinte-senior credit officer la Moody's, consideră că o combinaţie de creştere economică slabă pe termen mediu şi presiuni semnificative pe partea de cheltuieli vor menţine datoria publică generală ridicată, la aproximativ 100% din PIB, în următorii ani. Specialistul apreciază: "Anunţul noilor reguli fiscale va contribui la ancorarea finanţelor publice din Regatul Unit în următorii ani, în contextul unor presiuni semnificative pe termen mediu asupra cheltuielilor şi a unor riscuri notabile pentru perspectivele de creştere. Noile măsuri de pe partea de cheltuieli anunţate de ministrul finanţelor folosesc doar parţial spaţiul fiscal suplimentar oferit de previziunile de creştere revizuite în sus de Biroul pentru buget şi de creşterile de taxe anunţate anterior, în condiţiile în care guvernul Regatului Unit încearcă să pună în echilibru nevoia de a răspunde presiunilor post-pandemie cu privire la cheltuielile publice cu rămânerea pe linia noilor reguli fiscale. Ca urmare, anunţul reflectă mai degrabă un grad de prudenţă fiscală în limitarea cheltuielilor decât o înăsprire totală a politicii fiscale. Acestea fiind spuse, marja de manevră a guvernului de a-şi îndeplini mandatul fiscal şi de a reduce raportul datorie publică/PIB până în 2024-2025 este foarte redusă, iar Moody's se aşteaptă ca o combinaţie de creştere economică slabă pe termen mediu şi presiuni semnificative pe partea de cheltuieli să menţină datoria publică generală ridicată la aproximativ 100% din PIB în următorii ani".

Opinia Cititorului ( 2 )

  1. Nu mai suport sa aud aceasta baliverna ipocrită:

    "Cauze: Pe măsură ce economiile se redeschid cererea depăşeşte oferta; preţul global al benzinei şi cărbunelui s-a dublat pentru toate ţările." 

    1. Dar tampeniile tale ti le suporti?

Cotaţii Internaţionale

vezi aici mai multe cotaţii

Bursa Construcţiilor

www.constructiibursa.ro

Conferinţa “România - Strategia dezvoltarii”
BTPay
csalb.ro
Electromagnetica
marmomac.com
arsc.ro

Curs valutar BNR

23 Sep. 2022
Euro (EUR)Euro4.9437
Dolar SUA (USD)Dolar SUA5.0679
Franc elveţian (CHF)Franc elveţian5.1569
Liră sterlină (GBP)Liră sterlină5.6284
Gram de aur (XAU)Gram de aur269.8092

convertor valutar

»=
?

mai multe cotaţii valutare

Cotaţii Emitenţi BVB
Bursele din regiune
cnipmmr.ro
Cotaţii fonduri mutuale
Teatrul Național I. L. Caragiale Bucuresti
Carte - Golden calf - the meaning of interest rate
Carte - The crisis solution terminus a quo
www.agerpres.rowww.dreptonline.rowww.hipo.ro