Românii devin tot mai chibzuiţi la cumpărături, în contextul unei inflaţii de aproape 10%

A.B.
Miscellanea / 3 noiembrie, 13:54

Românii devin tot mai chibzuiţi la cumpărături, în contextul unei inflaţii de aproape 10%

Deşi inflaţia generală s-a menţinut la aproape 10% în lunile august şi septembrie, preţul mediu plătit de români pentru bunurile de larg consum a crescut cu doar 3,5% în trimestrul al treilea, potrivit unui raport NIQ Consumer Outlook transmis redacţiei. Consumatorii se adaptează cumpărând mai mult din magazine cu preţuri reduse, alegând produse mai ieftine sau la promoţie şi renunţând la unele produse de răsfăţ.

Conform datelor Institutului Naţional de Statistică (INS), puterea de cumpărare a scăzut în trimestrul al treilea, pe fondul inflaţiei şi al încetinirii ritmului de creştere a salariilor. Totuşi, consumul total în industria bunurilor de larg consum s-a menţinut în creştere: +1,1% în volum şi +4,5% în valoare faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut, susţinut şi de eforturile marilor retaileri de a compensa creşterea TVA. De la începutul anului şi până în septembrie, valoarea totală a pieţei FMCG a urcat cu 6,5%.

Raportul arată că românii au devenit mai disciplinaţi financiar şi aplică strategii constante de economisire - alegerea unui brand sau magazin mai ieftin, vânătoarea de oferte sau orientarea spre ambalaje adaptate bugetului disponibil. Spre deosebire de consumatorii din alte ţări, românii acordă o atenţie predominantă preţului, folosind mai rar metode care necesită planificare complexă.

Tendinţele se reflectă clar în piaţă: canalul de Supermarkets & Discounters a înregistrat în primele nouă luni ale anului o creştere de 10,3% în valoare, peste media naţională, în timp ce Comerţul Tradiţional a urcat cu 4,1%, iar Hipermarketurile au avansat cu doar 1,9%.

Şi vânzările online de bunuri de larg consum au crescut peste medie, cu +9,4%, impulsionate de segmentul alimentar (+18,8%), care câştigă teren în e-commerce. Specialiştii explică evoluţia prin extinderea platformelor online şi prin faptul că internetul facilitează identificarea rapidă a celor mai bune oferte.

În comerţul modern, ponderea promoţiilor a urcat la 25,3% din totalul vânzărilor FMCG în trimestrul al treilea, cu 1,3% peste nivelul din 2024. Industria băuturilor alcoolice se bazează cel mai mult pe discounturi (41,2%), urmată de produsele non-alimentare (28,1%), în timp ce produsele alimentare depind cel mai puţin de campaniile promoţionale (22,2%).

Deşi mediul economic rămâne provocator, industria FMCG continuă să fie rezilientă, la fel ca şi cumpărătorul român, care devine tot mai calculat în cheltuieli. Raportul subliniază că fiecare achiziţie trebuie câştigată de retaileri şi producători, succesul depinzând de sortimentaţie, inovaţie şi oferte competitive. Consumatorii nu mai acceptă majorări de preţuri şi preferă brandurile care oferă beneficii tangibile, aliniate la nevoile reale.

Cotaţii Internaţionale

vezi aici mai multe cotaţii

Bursa Construcţiilor

www.constructiibursa.ro

cristim.ro
danescu.ro
arsc.ro
Stiri Locale

Curs valutar BNR

21 Noi. 2025
Euro (EUR)Euro5.0891
Dolar SUA (USD)Dolar SUA4.4184
Franc elveţian (CHF)Franc elveţian5.4845
Liră sterlină (GBP)Liră sterlină5.7709
Gram de aur (XAU)Gram de aur573.6697

convertor valutar

»=
?

mai multe cotaţii valutare

Cotaţii Emitenţi BVB
Cotaţii fonduri mutuale
Teatrul Național I. L. Caragiale Bucuresti
Teatrul Național I. L. Caragiale Bucuresti
le-chateau.ro
targuldeturism.ro
cpbucharest.ro
Dosar BURSA - Crizele Apocalipsei
BURSA
Comanda carte
Studiul 'Imperiul Roman subjugă Împărăţia lui Dumnezeu'
The study 'The Roman Empire subjugates the Kingdom of God'
BURSA
BURSA
Împărăţia lui Dumnezeu pe Pământ
The Kingdom of God on Earth
Carte - Golden calf - the meaning of interest rate
Carte - The crisis solution terminus a quo
www.agerpres.ro
www.dreptonline.ro
www.hipo.ro

adb