Aproape două treimi dintre românii intervievaţi într-un sondaj PwC declară că reuşesc să-şi plătească facturile lunare, însă rămân cu foarte puţini bani sau deloc pentru economii ori activităţi recreative. În acest context, preţul rămâne principalul criteriu de achiziţie, însă se remarcă o orientare tot mai pronunţată către produse sănătoase, proaspete şi locale.
Conform raportului „Voice of the Consumer 2025” realizat de PwC, 28% dintre respondenţii români se declară în siguranţă financiară - puţin peste media regiunii Europei Centrale şi de Est (27%), dar semnificativ sub media globală (46%).
„Deşi inflaţia s-a temperat în 2024 şi în prima parte din 2025, rămâne principala preocupare a consumatorilor români, care continuă să fie prudenţi: caută promoţii, cumpără din mai multe magazine, aleg doar ce le este strict necesar şi reutilizează alimentele. În acelaşi timp, se conturează o tendinţă clară spre produse sănătoase şi locale, iar intenţiile de a cheltui mai mult pe alimente proaspete depăşesc media regională. În acest context, producătorii şi retailerii trebuie să menţină un echilibru între accesibilitate şi calitate”, a declarat Ruxandra Ţârlescu, Partener PwC România.
Peste o treime dintre consumatori spun că vor cheltui mai mult în următoarele şase luni pentru fructe, legume, lactate şi cereale, în timp ce vor reduce bugetele pentru alcool, gustări şi produse ultraprocesate. Aproximativ 60% se declară îngrijoraţi de utilizarea pesticidelor şi de riscurile asociate alimentelor ultraprocesate, mai mult decât de costul alimentelor în sine.
Totodată, 53% dintre români sunt dispuşi să plătească mai mult pentru produse locale, considerate mai sănătoase (62%) şi mai benefice pentru economia locală (45%). Cu toate acestea, aproape jumătate (47%) aleg, în continuare, produse internaţionale mai ieftine.
Programele de loialitate rămân un factor-cheie în alegerea retailerului alimentar, 88% dintre consumatori spunând că acestea influenţează decizia de cumpărare. Cele mai atractive beneficii sunt cashback-ul (57%) şi reducerile la achiziţii viitoare (55%).
Deşi peste 80% dintre respondenţi îşi exprimă îngrijorarea faţă de schimbările climatice, doar 44% sunt dispuşi să plătească mai mult pentru produse alimentare care contribuie la protejarea mediului. În schimb, mulţi consumatori adoptă măsuri directe pentru reducerea impactului personal asupra mediului: 65% afirmă că reduc risipa alimentară, cumpărând doar ce le este necesar.
Printre principalele temeri ale românilor pentru următoarele 12 luni se numără instabilitatea economică, inflaţia şi contextul geopolitic incert, care continuă să influenţeze comportamentul de consum şi priorităţile zilnice.
1. Comentariu eliminat conform regulamentului
(mesaj trimis de Redacţia în data de 14.07.2025, 14:19)
...