Studiul EY Entrepreneurship Barometer: 71% dintre companiile din România adoptă Inteligenţa Artificială, dar 75% se tem de riscurile economice

M.P.
Comunicate de presă / 29 mai

Studiul EY Entrepreneurship Barometer: 71% dintre companiile din România adoptă Inteligenţa Artificială, dar 75% se tem de riscurile economice

România se află într-un moment crucial pentru antreprenoriat, cu oportunităţi semnificative pentru inovaţie şi dezvoltare, dar şi cu provocări majore care trebuie gestionate dintr-o perspectivă strategică, conform studiului EY Entrepreneurship Barometer, transmis într-un comunicat redacţiei.

Bogdan Ion, Country Managing Partner, EY România şi Chief Operating Officer pentru EY Europa Centrală şi de Sud-Est şi Regiunea Asiei Centrale: "În contextul actual, marcat de instabilitate geopolitică şi inflaţie în creştere, este esenţial ca afacerile din România să se adapteze rapid. Studiul nostru arată că 90% dintre companii sunt îngrijorate de riscurile geopolitice, iar 83% se confruntă cu efectele inflaţiei. Aceste date subliniază necesitatea unor strategii clare de gestionare a riscurilor. De asemenea, reglementările locale sunt percepute ca fiind complicate şi consumatoare de resurse - cu 33% dintre companii considerându-le un obstacol major în dezvoltare, ceea ce face esenţială simplificarea acestora. Colaborarea cu factorii de decizie pentru a reduce birocraţia şi a încuraja inovaţia va ajuta companiile să se dezvolte sustenabil, chiar şi în faţa acestor provocări".

Inovaţia este o prioritate majoră pentru companiile din România şi aproximativ 60% investesc în inovarea proceselor şi marketing strategic, peste omologii lor din Europa Centrală, de Est şi de Sud-Est (CESA), unde doar 46% se concentrează pe inovaţia de proces şi 38% pe inovaţia strategică şi de marketing. Acest lucru reflectă un mediu antreprenorial românesc activ şi dinamic, în care utilizarea inteligenţei artificiale (IA) este semnificativă, 71% dintre firme raportând un nivel de utilizare a acestor tehnologii în creştere în ultimele 12 luni, comparativ cu 61% dintre antreprenorii din CESA. În plus, 67% îşi îmbunătăţesc site-urile web, iar 63% implementează sisteme CRM, ceea ce evidenţiază tranziţia către digitalizare şi automatizare.

Investiţiile în automatizarea proceselor sunt planificate de 58% dintre companii, iar 71% se concentrează pe actualizarea sistemelor IT. Cu toate acestea, antreprenorii sunt precauţi, 75% percepând riscurile economice şi incertitudinile de pe piaţă ca obstacole semnificative pentru planurile lor de investiţii, potrivit comunicatului.

Pe piaţa muncii, perspectivele sunt optimiste şi 46% dintre companii prognozează angajări pe termen lung. Cu toate acestea, 69% se confruntă cu dificultăţi în găsirea candidaţilor calificaţi. Gestionarea costurilor cu forţa de muncă şi asigurarea unor compensaţii competitive sunt provocări majore, subliniind importanţa unei culturi organizaţionale propice pentru retenţia angajaţilor.

Instabilitatea geopolitică şi inflaţia sunt principalele preocupări pentru antreprenorii români, 90% dintre aceştia exprimând îngrijorări legate de instabilitatea geopolitică şi 83% faţă de inflaţie, ceea ce subliniază necesitatea unor strategii solide de gestionare a riscurilor şi control al costurilor pentru a menţine stabilitatea financiară şi profitabilitatea într-un mediu economic din ce în ce mai provocator.

Cu 77% dintre companii îngrijorate de creşterea costurilor cu forţa de muncă, strategiile eficiente de gestionare a personalului devin esenţiale pentru atragerea şi menţinerea talentelor. În plus, organizaţiile trebuie să îşi optimizeze operaţiunile şi să exploreze măsuri de eficienţă energetică pentru a atenua cheltuielile în creştere şi a îmbunătăţi performanţa financiară generală.

60% dintre antreprenorii români respondenţi nu intenţionează să vândă părţi din companiile lor în următoarele 12 luni, indicând o concentrare pe creşterea internă şi stabilitate. Cu toate acestea, 48% dintre antreprenori intenţionează să iasă din structura de proprietate a companiei în termen de 1-4 ani, demonstrând o tendinţă activă în planificarea succesiunii. Aceasta sugerează o conştientizare a importanţei planificării pe termen lung şi a continuităţii afacerii.

Companiile româneşti investesc din ce în ce mai mult în inteligenţa artificială, 23% dintre companii alocând până la 25.000 de USD pentru implementarea acestor tehnologii, iar 73% se aşteaptă la îmbunătăţiri semnificative în eficienţa operaţională. Cu toate acestea, 37% dintre firme se confruntă cu provocări în formarea angajaţilor pentru utilizarea acestor instrumente tehnologice, subliniind necesitatea unor programe de formare adecvate, se precizează în comunicat.

Ecosistemul antreprenorial din România este adesea perceput ca nefavorabil, 63% dintre antreprenori considerând condiţiile actuale inadecvate. Accesul la finanţare este văzut ca o barieră majoră în dezvoltarea afacerilor (35%), iar reglementările complexe sunt percepute ca o povară, 25% considerându-le consumatoare de resurse şi 33% ca fiind restrictive, afectând inovaţia şi creşterea.

În sectorul afacerilor de familie, doar 20% au un plan de succesiune formal, evidenţiind o nevoie critică de planificare strategică. În plus, gestionarea conflictelor familiale afectează 32% dintre aceste afaceri.

Din punct de vedere economic, România încurajează antreprenoriatul prin diverse subvenţii şi programe de sprijin, în ciuda unei clasificări moderate în ceea ce priveşte uşurinţa de a dezvolta afaceri. Cotele nete de investiţii străine în PIB rămân scăzute, în timp ce numărul estimat de start-up-uri active din ţară este de aproximativ 11.000.

Companiile din România trebuie să dezvolte strategii proactive de succesiune pentru a asigura continuitatea şi adaptabilitatea în faţa schimbărilor. În plus, simplificarea proceselor este necesară pentru a sprijini inovaţia, având în vedere lipsa unor reglementări clare şi provocările legate de confidenţialitatea datelor. Totodată, crearea unui mediu de lucru pozitiv şi investiţia în formarea angajaţilor pentru utilizarea tehnologiilor emergente sunt vitale pentru viitorul companiilor. Această abordare holistică va contribui la creşterea competitivităţii şi la dezvoltarea sustenabilă a organizaţiilor, se mai menţionează în comunicat.

Comanda carte
Conferinţa BURSA “Piaţa financiar-bancară 2025”
danescu.ro
eximbank.ro
arsc.ro
fngcimm.ro
Stiri Locale

Curs valutar BNR

30 Mai. 2025
Euro (EUR)Euro5.0639
Dolar SUA (USD)Dolar SUA4.4699
Franc elveţian (CHF)Franc elveţian5.4252
Liră sterlină (GBP)Liră sterlină6.0206
Gram de aur (XAU)Gram de aur473.9101

convertor valutar

»=
?

mai multe cotaţii valutare

Cotaţii Emitenţi BVB
Cotaţii fonduri mutuale
tibco.ro
ccib.ro
Teatrul Național I. L. Caragiale Bucuresti
antiquemarket.ro
BURSA
Studiul 'Imperiul Roman subjugă Împărăţia lui Dumnezeu'
The study 'The Roman Empire subjugates the Kingdom of God'
BURSA
BURSA
Împărăţia lui Dumnezeu pe Pământ
The Kingdom of God on Earth
Carte - Golden calf - the meaning of interest rate
Carte - The crisis solution terminus a quo
www.agerpres.ro
www.dreptonline.ro
www.hipo.ro

adb