
Interesul pentru un comportament sustenabil este în creştere în ţara noastră, proporţia celor care consideră acest aspect important ajungând la 58% în 2024, de la 36% în 2023, confom unui studiu Reveal Marketing Research publicat spre finele anului trecut.
Potrivit sursei citate, această evoluţie accelerată poate fi atribuită şi implementării Sistemului de Garanţie Returnare (SGR), care a stimulat conştientizarea impactului acţiunilor individuale asupra mediului.
Datele oficiale publicate luna trecută de administratorul SGR, RetuRo, arată că numărul ambalajelor returnate de consumatori prin Sistemul Garanţie- Returnare a trecut de un miliard în primul trimestru din anul curent.
Analiza Reveal Marketing Research arată că principalele soluţii identificate pentru abordarea problemelor de sustenabilitate ale societăţii actuale se concentrează pe trei direcţii esenţiale: schimbarea comportamentului individual (74%), ajustarea atitudinii şi politicilor guvernelor (73%) şi creşterea producţiei de energie verde (72%), ceea ce reflectă faptul că tranziţia către un model sustenabil necesită un efort colectiv, susţinut atât de schimbări la nivel individual, cât şi de iniţiative instituţionale şi progrese tehnologice.
Ioana Petrescu, preşedintele Asociaţiei Pur şi Simplu Verde, ne-a declarat că, în mediul urban, interesul pentru consum sustenabil a crescut vizibil în ultimii ani, mai ales în rândul tinerilor, fiind observată o preocupare mai mare pentru reciclare, pentru produse locale, pentru reducerea risipei alimentare. Domnia sa subliniază că, "dacă vrem să înţelegem sustenabilitatea cu adevărat, ar trebui să începem prin a-i asculta pe bunicii şi străbunicii noştri de la sat, care trăiau într-un mod profund ecologic, deşi nu foloseau niciodată cuvântul «verde»", iar de la acele generaţii "avem de învăţat nu doar tehnici, ci mai ales mentalitatea care pune valoare pe ceea ce avem şi nu risipeşte ceea ce nu se poate înlocui".
Consumul sustenabil este o preocupare pentru autorităţile europene, oficialii de la Bruxelles considerând că circularitatea şi sustenabilitatea trebuie introduse în toate etapele lanţului valoric, de la proiectare la producţie şi, într-un final, la consumator, în vederea obţinerii unei economii pe deplin circulare.
În acest sens, planul de acţiune al Comisiei Europene stabileşte şapte domenii vitale pentru a ajunge la economia circulară, şi anume: materialele plastice, materialele textile, deşeurile de echipamente electrice şi electronice, alimentele, apa şi substanţele nutritive, ambalajele, bateriile şi vehiculele, clădirile şi construcţiile.
"Limitarea resurselor şi problemele climatice ne impun ca până în 2050 să trecem de la o societate de tipul «iei-produci- arunci» la o economie întru totul circulară, fără substanţe toxice, sustenabilă şi care să absoarbă tot atât carbon cât emite", atrag atenţia oficialii UE.
Opinia Cititorului