Producătorul american de bere şi băuturi spirtoase Constellation Brands Inc. a depăşit aşteptările Wall Street în al doilea trimestru din anul fiscal 2026, însă a menţinut o perspectivă prudentă pentru perioada rămasă din acesta, pe fondul scăderii cererii şi al costurilor ridicate cu aluminiul şi marketingul. Compania îşi concentrează operaţiunile pe segmentul premium, continuă investiţiile de un miliard de dolari în extinderea capacităţii de producţie şi returnează capital acţionarilor prin dividende şi răscumpărări de acţiuni, potrivit unui raport elaborat de Departamentul de Analiză al TradeVille.
Constellation Brands este implicată în producţia, comercializarea şi distribuţia de bere, vin şi băuturi spirtoase. Compania a fost fondată de Marvin Sands în 1945 şi are sediul central în Rochester, New York. Constellation Brands vinde preponderent în SUA, circa 97,9% din venituri provenind din această regiune. Alte regiuni în care compania îşi desfăşoară activitatea sunt Canada şi Noua Zeelandă. Managementul companiei este reprezentat de către William Newlands, atât în funcţia de CEO, cât şi ca membru în consiliul de administraţie, cu o experienţă bogată de conducere. Printre funcţiile sale anterioare se numără rolul de preşedinte al Beam Spirits, Beam Wine Estates, Allied Domecq Wines USA şi altele. Din momentul preluării funcţiei, în martie 2019, şi până în prezent, acţiunile Constellation Brands (STZ) au înregistrat o creştere de 41,7%.
Insiderii, care reprezintă circa 12,5% din componenţa acţionariatului companiei, au realizat şapte tranzacţii în ultimele 12 luni, dintre care una de cumpărare, în valoare de 186,4 mii de dolari şi de vânzare, în valoare de 46,8 milioane de dolari.
Acţionariatul companiei este compus în proporţie de 77,8% de instituţionali. Printre cei mai mari acţionari instituţionali se numără Vanguard (10%), Berkshire Hathaway (7,6%) şi Capital World Investors (6,7%).
• Sectorul mondial al băuturilor alcoolice, estimat la 1,83 trilioane de dolari în 2025
Piaţa globală a băuturilor alcoolice este estimată la 1,83 trilioane de dolari în 2025 şi ar putea ajunge la 2,18 trilioane de dolari până în 2030, înregistrând o rată medie anuală de creştere (CAGR) de 3,57%. Creşterea este susţinută de orientarea consumului spre segmentul premium, de revenirea puternică a turismului şi extinderea canalelor omni şi online, care facilitează legătură directă între producători şi consumatori. Asia-Pacific este cea mai mare piaţă, reprezentând aproape 30% din vânzările globale, impulsionată de clasa de mijloc în expansiune şi de acceptarea tot mai largă a consumului social. Orientul Mijlociu şi Africa vor înregistra cel mai rapid ritm de creştere (CAGR 5,24%), pe fondul liberalizării reglementărilor privind comercializarea alcoolului.
Segmentul berii domină piaţă, cu o cotă de aproximativ 43,6%, însă băuturile spirtoase vor înregistra cea mai rapidă creştere (CAGR 3,74%), susţinute de trendul premium şi cultura cocktailurilor. În ceea ce priveşte ambalajele, sticlele deţin 74,6% din piaţă, dar dozele de aluminiu vor avansa rapid datorită preocupărilor pentru sustenabilitate. Pe termen mediu, piaţa este impulsionată de creşterea turismului (+0,8% impact asupra CAGR), de cererea de produse premium (+1,2%) şi extinderea vânzărilor online (+0,5%). Pe termen lung, trendurile dominante includ orientarea spre băuturi cu conţinut redus de alcool, inovaţii în ambalaje ecologice şi normalizarea consumului moderat în culturile emergente. Totuşi, industria se confruntă cu provocări precum reglementările stricte, îngrijorările legate de sănătate, restricţiile culturale şi religioase şi competiţia crescândă din partea alternativelor non-alcoolice, factori care pot limita ritmul de creştere globală.
• Constellation Brands merge înainte într-un context dificil
Constellation Brands a raportat luni rezultatele financiare pentru al doilea trimestru fiscal al anului 2026, confirmând estimările anuale reduse din cauza dificultăţilor macroeconomice. Compania a depăşit aşteptările Wall Street atât în ceea ce priveşte veniturile, cât şi profitul pe acţiune, iar acţiunile sale au crescut uşor după publicarea rezultatelor. Societatea a anunţat că nivelul veniturilor a atins 2,48 miliarde de dolari vs. 2,46 miliarde de dolari aşteptat (-1,4% vs primul trimestru din anul fiscal 2026; -14,8% în ritm anual), în timp ce profitul pe acţiune (EPS) a însumat 3,63 dolari vs. 3,38 dolari aşteptat (+12,7% trimestrial; -15,9% anual). Vânzările nete au scăzut cu 15% faţă de anul precedent, ajungând la 2,48 miliarde de dolari, iar marja operaţională a coborât cu 200 de puncte de bază, parţial din cauza tarifelor vamale pe aluminiu. Scăderea veniturilor a venit ca urmare a diminuării vânzărilor de bere cu 7%, iar cele din segmentul vinuri şi băuturi spirtoase s-au redus cu 65%, în principal ca urmare a vânzării unor branduri tradiţionale, pentru a se concentra pe etichetele premium cu preţuri de peste 15 dolari/sticlă. Excluzând această tranzacţie, scăderea a fost de 19%.
CEO-ul Bill Newlands a declarat anterior că vânzările de bere premium au fost afectate de scăderea frecvenţei de cumpărare şi a cheltuielilor per vizită, în special în rândul consumatorilor hispanici - care reprezintă aproximativ jumătate din baza de clienţi a companiei. Acesta a menţionat că îngrijorările economice şi politicile de imigraţie ale administraţiei Trump au redus numărul reuniunilor sociale şi vizitele la magazinele de proximitate.
Tendinţa negativă se manifestă şi în rândul altor producători de băuturi alcoolice. Anheuser-Busch InBev a raportat o scădere a volumelor cu 2% în prima jumătate a anului 2025, continuând declinul din 2023 şi 2024, iar Molson Coors a înregistrat un declin de 1,6% a vânzărilor de bere în trimestrul al doilea. Acţiunile ambelor companii au pierdut 19% de la începutul anului, subperformând faţă de avansul de 7,4% al sectorului bunurilor discreţionare din indicele S&P 500.
• Previziuni şi noutăţi
În septembrie, Constellation a anunţat o reducere a estimărilor pentru întregul an fiscal, pe fondul mediului macroeconomic nefavorabil. Compania a coborât intervalul prognozei privind profitul comparabil pe acţiune la 11-30 - 11,60 dolari, de la 12,60 - 12,90 dolari, şi a reconfirmat aceste estimări în raportul publicat luni. De asemenea, Constellation a menţinut estimarea precedentă privind o scădere organică a vânzărilor nete între 4% şi 6% în anul fiscal 2026, faţă de estimarea anterioară, de o creştere cu 1%, până la o scădere de 2%. Compania a menţionat anterior o scădere a cererii din partea consumatorilor hispanici, pe fondul îngrijorărilor legate de politicile de imigraţie ale preşedintelui Donald Trump şi de posibile pierderi de locuri de muncă.
În anul fiscal 2026, Constellation Brands anticipează o scădere a veniturilor în segmentul de bere de 2%-4% şi o diminuare a profitului operaţional cu 7%-9%, cu o marjă estimată la aproximativ 38%. Managementul menţionează costuri mai mari cu aluminiul şi marketingul (circa 9% din vânzări), dar şi un efect pozitiv din preţurile favorabile (+1,6%), care compensează parţial declinul volumelor (-8,7% anual). Compania continuă investiţiile de circa un miliard de dolari în extinderea capacităţii de producţie până la 55 milioane hectolitri până în anul fiscal 2028, notează TradeVille.
În segmentul de vinuri şi spirtoase, Constellation estimează o scădere organică a vânzărilor de 17%-20% şi o comprimare a profitului operaţional cu 97%-100%, marja fiind practic nulă. Cheltuielile cu marketingul se vor menţine în jur de 9% din vânzări, iar SG&A la 30%, chiar şi după economiile obţinute din restructurare. După vânzarea portofoliului mainstream (inclusiv SVEDKA), activitatea se concentrează exclusiv pe brandurile premium şi artizanale, care au înregistrat o creştere de aproximativ 2% a volumelor în segmentul high-end.
Compania continuă să remunereze acţionarii, anunţând la sfârşitul lunii septembrie un dividend trimestrial de 1,02 dolari/acţiune, care urmează să fie plătit pe 13 noiembrie. Randamentul anualizat al dividendelor este de 2,9%. În acelaşi timp, societatea a continuat programul de returnare a capitalului către acţionari prin răscumpărări consistente de acţiuni, în valoare totală de 604 milioane de dolari până la sfârşitul lunii septembrie, dintre care 298 de milioane de dolari numai în trimestrul al doilea.
• Ce spun analiştii?
În ultimele 12 luni, 28 de analişti de pe Wall Street au emis evaluări pentru acţiunile Constellation Brands, iar recomandarea consensuală este de ”Hold” (”păstrează”). Dintre aceştia, cinci analişti recomandă vânzarea, nouă - menţinerea, 13 - cumpărarea, iar un analist oferă o recomandare de ”Strong Buy” pentru titlurile STZ. Pe baza aceloraşi analize, preţul ţintă mediu pe 12 luni este de 188,96 dolari, în timp ce estimările variază între un maxim de 261 de dolari şi un minim de 123 de dolari. Raportat la preţul actual al acţiunii, de 138,83 dolari, aceste estimări sugerează un potenţial de creştere de aproximativ 36,11%.
• STZ pe grafic: curs negativ
De la începutul anului şi până acum, acţiunile STZ au înregistrat în portofoliul investitorilor o scădere de 37,2%, situându-se mai jos faţă de piaţa principală din SUA, reprezentată de indicele S&P 500, care a marcat în aceeaşi perioadă o creştere de 14,6%. Şi subindicele dedicat pieţei băuturilor din SUA (S&P 500 - Beverages) a reuşit să aibă o dinamică mai bună faţă de STZ, cu o scădere în acest an de 2,3%. În ultimele 12 luni, Constellation Brand a scăzut cu 43,8% pe grafic, fiind şi aici mai jos compartiv cu piaţa principală din SUA, dar şi cu sectorul de băuturi. Astfel, indicele S&P 500 a avut o creştere în această perioadă de 17,2%, în timp ce subindicele dedicat segmentului de băuturi a fost cu 11,4% mai sus. După ce a marcat un maxim istoric la nivelul de 274,47 dolari în prima parte a lunii aprilie 2024, acţiunile STZ au intrat pe un trend descendent care continuă şi în prezent. Următoarea linie importantă de rezistenţă se află la nivelul de 105 dolari.
• Oportunităţi şi riscuri ale investiţiei în Constellations Brands
Oportunităţi
Poziţie puternică în segmentul premium de bere: Compania deţine branduri lider pe piaţa americană, precum Modelo Especial (cea mai vândută bere din SUA) şi Corona Extra, care continuă să câştige cotă de piaţă şi să contribuie semnificativ la profitabilitate.
Potenţial de creştere prin investiţii strategice: Constellation investeşte aproximativ un miliard de dolari în extinderea capacităţilor de producţie până la 55 de milioane hl până în anul fiscal 2028, consolidându-şi poziţia în segmentul de bere premium şi pregătindu-se pentru o cerere viitoare mai mare.
Reorientarea către portofoliul premium de vinuri şi spirtoase: După vânzarea brandurilor mainstream (inclusiv SVEDKA), Constellation s-a concentrat pe segmentul high-end, care înregistrează o creştere de aproximativ 2% în volum, în contrast cu declinul general al pieţei.
Riscuri
Dependenţă ridicată de consumatorii hispanici şi de piaţa americană: O încetinire a cererii în rândul comunităţilor hispanice, afectată de incertitudini economice şi politici de imigraţie restrictive, poate avea un impact direct asupra volumelor de bere.
Presiuni asupra marjelor operaţionale: Creşterea costurilor cu materiile prime (aluminiu), marketingul şi energia a determinat o scădere cu 200 de puncte de bază a marjei, la 40,6%, iar aceste presiuni pot continua.
Declin accentuat în segmentul vinuri şi spirtoase: După vânzările de active din 2025, segmentul raportează o scădere organică de 17-20% a veniturilor şi o contracţie de aproape 100% a profitului operaţional, ceea ce afectează diversificarea portofoliului.
Mediu macroeconomic nefavorabil: Cererea de băuturi alcoolice premium este sensibilă la scăderea veniturilor disponibile şi la încetinirea economică, mai ales în SUA, principala piaţă a companiei.
Sursele menţionate de TradeVille în această analiză sunt: rapoarte companie, FactSet, Yahoo Finance, mordorintelligence.com, CNBC, barrons.com, marketbeat.com, tradingview.com.
------------------
Investiţia în instrumente financiare presupune riscuri specifice; performanţele anterioare nu sunt un indicator fiabil al rezultatelor viitoare. Costurile de achiziţie şi fluctuaţiile valutei pot influenţa randamentul investiţiei. Cotaţiile afişate sunt cele de la sfârşitul zilei precedente de tranzacţionare.Lista potentialelor conflicte de interese, research-uri din ultimele 12 luni. Nu există instrument financiar fără risc.
Opinia Cititorului