Ţările europene au convenit, azi, asupra regulilor de preluare a controlului asupra gazoductelor şi liniilor de înaltă tensiune, ultima tuşă a unui plan de liberalizare a pieţei interne energetice a Uniunii, relatează AFP.
Formularea finală a celor cinci proiecte legislative, decisă de miniştrii europeni ai transporturilor reuniţi vineri la Luxemburg, mai trebuie aprobată de Parlamentul European, care susţine o liberalizare încă şi mai radicală.
Afirmând că vrea să insufle mai multă concurenţă pe piaţa europeană şi să determine o scădere a preţurilor, Comisia Europeană intenţiona la început să instaureze o separare totală între producătorii de energie şi reţelele de transport (gazoducte şi linii de înaltă tensiune), care ar fi urmat să fie vândute sau închiriate. Bruxelles-ul suspectează de fapt anumiţi operatori mari că nu acordă suficient acces la reţelele lor companiilor concurente.
Însă după luni de negocieri dure, anumite ţări, printre care în primul rând Franţa şi Germania, au obţinut în iunie un acord care evită această separare obligatorie şi pune la adăpost marile grupuri energetice precum EDF şi GDF (franceze) sau EON şi RWE (germane). Operatorii de gazoducte şi linii de înalte tensiune trebuie să îşi sporească independenţa, fără să se rupă de compania-mamă. Soluţia de compromis a fost acceptată de aceste grupuri, prezente şi în producţia de energie şi în transportul ei.
O separare completă a capitalului între producători şi operatorii reţelelor de transport există deja în 11 ţări UE pentru electricitate şi în şapte pentru gaz. Printre acestea se numără Marea Britanie, Spania, Danemarca sau Olanda. Olandezii au insistat însă ca alegerea lor să nu pună în pericol companiile locale în faţa marilor producători de energie de pe pieţele vecine.