Factoringul, tot mai popular printre micro-companiile româneşti

A consemnat ADELINA TOADER
Ziarul BURSA #Companii /

Elisa Rusu

Elisa Rusu

Piaţa de factoring este în creştere continuă, depăşind în acest an 5 miliarde de euro  

În 2017, soldul total al creditelor acordate companiilor de instituţiile de credit era de 105 miliarde de lei, iar cel al creanţelor comerciale triplu - de 323 miliarde de lei.

Factoringul este o soluţie rapidă de finanţare la care poate apela orice societate care are deficit de lichiditate. Practic, orice micro-companie sau antreprenor care deţine creanţe ce urmează a fi încasate la termen, pentru produse şi servicii pe care le-a furnizat, le poate finanţa oricând pe parcursul perioadei de scadenţă, apelând la o companie de micro-creditare. Elisa Rusu, CEO Omnicredit, ne-a explicat cum funcţionează acest produs şi care este valoarea pieţei de profil în ţara noastră.

Reporter: Care este profilul IMM- urilor care apelează la factoring? Din ce domenii vin ele?

Elisa Rusu: Profilul clienţilor care apelează la factoring este divers: de la micro-companii şi antreprenori aflaţi la început de drum, până la IMM-uri medii, companii care îşi desfăşoară activitatea în majoritatea sectoarelor economice. Cele mai reprezentative industrii la nivel de portofoliu sunt transport de mărfuri, construcţii (lucrări de construcţii a clădirilor rezidenţiale şi nerezidenţiale), intermediari în comerţul cu diverse produse, publicitate sau mici producători.

Deşi platforma noastră oferă opt tipuri de produse de finanţare pentru companii, de la factoring şi scontare până la micro-creditare, vom fi în continuare preocupaţi de promovarea serviciilor de factoring, pentru că acestea răspund foarte bine nevoilor actuale ale tuturor categoriilor de companii - finanţare imediată, optimizarea capitalului şi managementul creanţelor pentru clienţi.

Reporter: Care este numărul de facturi neîncasate în România?

Elisa Rusu: Dezvoltarea afacerii înseamnă şi diversificarea clienţilor. Mai multe servicii oferite, mai multe facturi emise, mai multe termene de plată. Până ca o factură să ajungă a fi neîncasată , micro-companiile se confruntă cu termenele lungi de plată din partea clienţilor săi (60, 90 sau chiar 120 de zile). O firmă care plăteşte greu furnizorul (de obicei, primul amânat în caz de fonduri insuficiente) înseamnă un furnizor care îşi recuperează greu creanţele.

Reiese clar că, în România, factoringul nu este un produs cunoscut şi utilizat de micii antreprenori, deşi este unul dintre cele mai uşor de obţinut şi utilizat atunci când există o pană de lichiditate.

Creditul comercial este una dintre cele mai folosite metode de finanţare a companiilor din România. Chiar dacă în viziunea acestora creditul financiar ar trebui să fie principala sursă de finanţare, în realitate, companiile stau pe credit furnizor. La nivelul anului 2017 soldul total al creditelor acordate companiilor de instituţiile de credit este de 105 miliarde de lei, iar cel al creanţelor comerciale de 323 miliarde de lei, adică triplu.

O comparaţie cu anul 2008 ne arată că atunci creditul comercial era doar la valoare dublă faţă de cel financiar, 213 miliarde de lei versus 99 miliarde de lei.

Concluzia este că, după criză, pe fondul creşterii ratei creditelor neperformante şi reducerii expunerii bancare în finanţarea companiilor, unul dintre efectele imediate a fost creşterea foarte mare a termenelor de plată la furnizori.

Astfel, în prezent, s-a ajuns la o medie de 125 de zile de colectare a creanţelor pentru firmele mici, lucru care nu are un efect benefic asupra cash-flow-ului companiei.

Reporter: Cum afectează activitatea unei firme neîncasarea la timp a unei facturi?

Elisa Rusu: Majoritatea companiilor se confruntă cu o diferenţă semnificativă între termenele de plată către furnizori şi termenele de încasare de la clienţii săi. Cu această situaţie se confruntă în mod special companiile mici, care nu au puterea de negociere cu marii clienţi sau care resimt puternic concurenţa agresivă între companii. În tot acest timp, resursele financiare ale companiei devin limitate, apar dificultăţi în efectuarea plăţilor (taxe, salarii, furnizori, rate), ducând în cele din urmă poate chiar la afectarea dezvoltării companiei provocate de imposibilitatea de a-şi mai putea onora obligaţiile financiare, şi chiar blocaje care conduc spre insolvenţă.

Prin astfel de operaţiuni de factoring, vânzătorul poate obţine încasarea imediată pentru facturile sale, ceea ce impactează pozitiv cash-flow-ul şi bilanţul companiei, iar plătitorul îşi poate optimiza la rândul său capitalul, prin termene de plată extinse.

Reporter: Cum funcţionează serviciile de factoring pentru IMM-uri şi cât sunt termenele de recuperare a unor facturi neîncasate?

Elisa Rusu: Companiile din Româ-nia, în special IMM-urile, caută tot mai mult alternative la produsele bancare, considerate a fi greu de accesat, mai ales de către jucătorii mici. Piaţa are nevoie de stimulare în zona de micro, acolo unde băncile răspund greu sau deloc nevoilor antreprenorilor. Astfel, din 2019 un nou trend prinde contur şi poate fi un motor de dezvoltare pentru IMM-uri. Factoringul reprezintă un cash out, livrat de către compania care finanţează, în baza sumelor pe care IMM-ul le are de încasat de la parteneri. Factoringul este o soluţie rapidă de finanţare la care poate apela orice societate care are deficit de lichiditate. Practic, orice micro-companie/antreprenor care deţine creanţe ce urmează a fi încasate la termen, pentru produse şi servicii pe care le-a furnizat, acestea se pot finanţa oricând pe parcursul perioadei de scadenţă. Astfel, există mereu un cash-flow în piaţă care asigură continuitate în activitate, dar şi constanţă în plata angajaţilor. Termenul mediu de recuperare a facturilor neîncasate, în portofoliul nostru este de 60 de zile.

Reporter: Ajungeţi în instanţe cu rău-platnicii?

Elisa Rusu: Din fericire pentru noi, până în acest moment nu am avut situaţii în care clienţii noştri nu şi-au onorat plăţile. Sistemul nostru automatizat de scoring minimizează extrem de mult riscul în acceptarea unor clienţi care prezintă un risc mare de neplată. Înainte de a acorda o finanţare, echipa noastră de specialişti financiari încearcă să cunoască cât mai bine clientul, afacerea, să îi cunoască posibilităţile de plată. Până în prezent, am colaborat cu companii extrem de serioase, care au primit ajutor financiar din partea noastră şi care revin către noi periodic, ori de câte ori au un termen mai îndelungat de plată de la clienţii lor.

Reporter: Care este valoarea pieţei de factoring din România?

Elisa Rusu: În cel mai recent raport al Asociaţiei de Factoring din Româ-nia, a anului 2019, piaţa de factoring este în creştere continuă, depăşind astfel nivelul de 5 miliarde de euro.

Reporter: Cum este piaţa de factoring din România comparativ cu celelalte pieţe europene?

Elisa Rusu: La fel ca în majoritatea celorlalte ţări, şi în România entităţile economice se confruntă cu lipsa lichidităţilor de pe piaţă, ceea ce conduce la o încasare cu dificultate a creanţelor proprii. Piaţa factoringului din Europa a cunoscut o dezvoltare puternică în ultimele decenii. Acest lucru este demonstrat de faptul că, de cel puţin un deceniu, bătrânul continent este lider de piaţă, cu o cotă în continuă creştere. Pentru anul 2007, Europa a înregistrat un volum al operaţiunilor de factoring de 929 miliarde euro, ajungând la o cotă de 71,56% din totalul pieţei mondiale.

În România, finanţarea prin factoring a activităţii întreprinderilor a apărut recent, la mijlocul anilor '90, şi se află şi în prezent într-un stadiu incipient, atât în ceea ce priveşte implementarea lui, cât şi în ceea ce priveşte utilizarea lui de către întreprinderi. România rămâne o ţară cu un potenţial extrem de ridicat în ceea de priveşte dezvoltarea pieţei de factoring; în Polonia, de exemplu, piaţa de factoring reprezintă 12% din PIB, adică de 6 ori mai mare decât în România.

Piaţa românească de factoring pentru micro-companii este încă destul de redusă, atât ca volum al operaţiunilor desfăşurate, cât şi ca număr de societăţi furnizoare de asemenea servicii, însă ritmul de dezvoltare a pieţei este unul accelerat, cu creşteri semnificative de la an la an. Piaţa de factoring din Româ-nia se află deci pe o curbă ascendentă, menţinându-şi această tendinţă şi în următorii ani.

Reporter: Cum este percepută activitatea fintechului dumneavoastră la trei luni de la lansare?

Elisa Rusu: Încă de la începutul activităţii Omnicredit, ne-am dorit să avem parte de o creştere treptată, naturală. Prin participarea la diverse evenimente, prin diverse tool-uri de publicitate, am încercat să ne obţinem notorietatea în rândul micilor antreprenori şi micro-companiilor. Numărul de finanţări acordate a fost în continuă creştere, de la lună la lună, o pondere relevantă în rândul produselor de creditare fiind deţinută de produsul de factoring (aproximativ 58% din totalul portofoliului finanţat reprezintă finanţări de tip factoring). Feedback-ul primit din partea comunităţilor de antreprenori şi micro-companii a fost unul extrem de pozitiv. Cei care au utilizat serviciile noastre de finanţare, ne-au recomandat mai departe către cunos-cuţii sau colaboratorii lor - aceasta fiind confimarea directă a faptului că ceea ce facem, facem bine.

Reporter: Vă mulţumesc!

Opinia Cititorului

Acord

Prin trimiterea opiniei ne confirmaţi că aţi citit Regulamentul de mai jos şi că vă asumaţi prevederile sale.

Bursa Construcţiilor

www.constructiibursa.ro

DTLAWYERS
Apanova
Hidroelectrica
Business Card
BTPay
e-distribuţie
Cotnari
daccaworking.ro
parmafood
smart city industry awards 2019
Calendarul BURSA 2019

ENGLISH SECTION

more articles

Schlumberger
Legestart
Carte - Golden calf - the meaning of interest rate
Carte - The crisis solution terminus a quo
www.agerpres.rowww.dreptonline.rowww.hipo.ro
Cabinet de avocatTMPS